Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Nou.. Zonder powercommander is de 929 niet te rijden rijk. Op constante snelheid had ik een aan/uit gevoel. voornamelijk op 50km/h en 100km/h/. Dit betekende dat ik 50 doorgaans reed in de 1 of 2, anders ergerde ik me er te veel aan. |(

Op vele aanraden van @Electrric94 zo'n kastje gekocht. inbouwen is vrijwel geen moeite (lees 1 stekker) en het verschil is dramatisch. De motor is van bokkerig naar boterzacht gegaan. Nu kan ik eindelijk maar toch mijn 50km/h rijden in een 'who cares' versnelling! Dreams do come true. :+

De 929 van @Electrric94 heeft door de dyno-afgestelde map merkbaar meer power en pick-up dat mijn CBR. Dus dat is nog een verbeterpuntje.
 
Nou.. Zonder powercommander is de 929 niet te rijden rijk. Op constante snelheid had ik een aan/uit gevoel. voornamelijk op 50km/h en 100km/h/. Dit betekende dat ik 50 doorgaans reed in de 1 of 2, anders ergerde ik me er te veel aan. |(

Op vele aanraden van @Electrric94 zo'n kastje gekocht. inbouwen is vrijwel geen moeite (lees 1 stekker) en het verschil is dramatisch. De motor is van bokkerig naar boterzacht gegaan. Nu kan ik eindelijk maar toch mijn 50km/h rijden in een 'who cares' versnelling! Dreams do come true. :+

De 929 van @Electrric94 heeft door de dyno-afgestelde map merkbaar meer power en pick-up dat mijn CBR. Dus dat is nog een verbeterpuntje.

Oke, ik wist niet eens dt dat mogelijk was, om plug&play een PC met 'random' map te installeren.
Ik heb het 2 jaar terug bij Jeroen vd Meer laten doen, is echt een leuk (duur) dagje uit *O*
 
In principe worden ze gewoon geleverd met een 0 map. Je hebt dan eigenlijk gewoon de afstelling van honda, alleen is je gasrespons beter rijd de motor soepeler dankzij meer updates per seconde :t
 
In principe worden ze gewoon geleverd met een 0 map. Je hebt dan eigenlijk gewoon de afstelling van honda, alleen is je gasrespons beter rijd de motor soepeler dankzij meer updates per seconde :t

In de tabel van de powercommander kan je in elk vakje aangeven waar je hoeveel meer of minder brandstof je ingespoten wil hebben, de waarde die je invult is de hoeveelheid meer of minder welke door je ecu standaard wordt ingespoten.

Als je in de tabel dus overal een 0 invult zit je powercommander er dus tussen en is je motor te rijden maar dan draait deze puur en alleen op wat de originele ecu regelt, de gasrespons kan daar dus ook nooit door beïnvloed worden.

Het zit denk ik voornamelijk tussen de oren dat de motor zoveel beter rijd (en dat is natuurlijk prima) maar je weet pas wat het scheelt als je de motor op de bank hebt staan en dan is het het mooiste om eerst een run te doen met de standaard ecu, daarna de map waarvan je denkt dat deze zoveel beter is en als laatste de map welke de tuner op maat gemaakt heeft voor je ;)

Geen enkele motor is hetzelfde, zelfs ookal heb je hetzelfde model en de mooiste oplossing is dus altijd om de motor op de testbank af te laten stellen maar zoals @srad-rob al aangaf is dit vrij prijzig als je het goed wil hebben.
 
De standaard ECU bepaald aan de hand van een boel info hoeveel benzine ingespoten moet worden.
Je PC sluit je aan tussen de kabels naar de injectoren. De PC weet dus wanneer de ECU gaat inspuiten en hoelang.
Als je hem rijker zet dan maakt de PC de inspuittijd iets langer, armer dan vertraagd hij het signaal uit de ECU zodat de inspuittijd korter wordt.
Zo is het mij ooit uitgelegd door iemand die er veel van weet, of het klopt weet ik niet maar het is wel aannemelijk.
Zoals Joep al opmerkte veranderd er niets met een 0 map.

Op mijn Blade heb ik alle mappings die overeenkwamen met mijn aanpassingen van de dynojet site gedownload en ben met iedere map gaan rijden.
1 van die mappings werkte perfect. Geen aarzelend gevoel meer rond de 4500 toeren, goed oppakken en ook een goed eindschot. Verbuik is iets minder geworden.
Het zal waarschijnlijk nog iets beter kunnen maar ik vind het prima zo.
 
Het zit denk ik voornamelijk tussen de oren dat de motor zoveel beter rijd

Standaard 929 rijd echt voor geen kant op de standaard Honda mapping. B|

Gezien ik een pc3 heb, heb ik zo'n mooie indicator die aangeeft wat hij met het signaal doet. Op bijna alle gasstanden/toerentallen staat de motor nu richting 'lean' afgesteld. Deze map zat er out-of-the-box in. Niet perfect, maar fixt al mijn issues met de fireblade. ;)
 
Standaard 929 rijd echt voor geen kant op de standaard Honda mapping. B|

Gezien ik een pc3 heb, heb ik zo'n mooie indicator die aangeeft wat hij met het signaal doet. Op bijna alle gasstanden/toerentallen staat de motor nu richting 'lean' afgesteld. Deze map zat er out-of-the-box in. Niet perfect, maar fixt al mijn issues met de fireblade. ;)

Je zou ook wat andere mappings kunnen proberen van de site die overeenkomen met je aanpassingen.
 
Heb een PC 3 USB :)

Maar die kabeltjes werken goed ; gebruik ze op mijn werk om oudere beveiliging apparatuur te programmeren die nog met serieel werken.
Kan zijn dat je een driver moet installeren.
 
In de tabel van de powercommander kan je in elk vakje aangeven waar je hoeveel meer of minder brandstof je ingespoten wil hebben, de waarde die je invult is de hoeveelheid meer of minder welke door je ecu standaard wordt ingespoten.

Als je in de tabel dus overal een 0 invult zit je powercommander er dus tussen en is je motor te rijden maar dan draait deze puur en alleen op wat de originele ecu regelt, de gasrespons kan daar dus ook nooit door beïnvloed worden.

Het zit denk ik voornamelijk tussen de oren dat de motor zoveel beter rijd (en dat is natuurlijk prima) maar je weet pas wat het scheelt als je de motor op de bank hebt staan en dan is het het mooiste om eerst een run te doen met de standaard ecu, daarna de map waarvan je denkt dat deze zoveel beter is en als laatste de map welke de tuner op maat gemaakt heeft voor je ;)

Geen enkele motor is hetzelfde, zelfs ookal heb je hetzelfde model en de mooiste oplossing is dus altijd om de motor op de testbank af te laten stellen maar zoals @srad-rob al aangaf is dit vrij prijzig als je het goed wil hebben.

Klopt tot op zekere hoogte. De pc zorgt er namelijk ook voor dat er veel meer updates over je gashendel per seconde geregistreerd worden. Dit zorgt er al voor dat de motor een stuk soepeler word.

Gasrespons is dus juist iets wat de pc regelt.

Tenminste dat is mij verteld door het bedrijf dat afstelling voor mij heeft gedaan. :t
 
Klopt tot op zekere hoogte. De pc zorgt er namelijk ook voor dat er veel meer updates over je gashendel per seconde geregistreerd worden. Dit zorgt er al voor dat de motor een stuk soepeler word.

Gasrespons is dus juist iets wat de pc regelt.

Tenminste dat is mij verteld door het bedrijf dat afstelling voor mij heeft gedaan. :t

Dit lijkt me eerlijk gezegd nogal onzin.
De powercommander vangt alleen het signaal op wat naar de injectoren gestuurd wordt en past dit aan door wat er in de tabellen geschreven is en stuurt dat aangepaste signaal door naar de injectoren.

De powercommander zit bij de 929/954 tussen de subkabelboom van de injectors geklikt, en het enige wat daar op zit zijn de 4 injectoren en de TPS (=Throttle Position Sensor) en aan de hand daarvan weet de powercommander dus ook hoe ver het gas open staat en wat er uit de tabel gelezen moet worden.

Stel dat de powercommander veel meer updates over de gashendel zou registreren zoals jou verteld is, dan kan hij er toch niks mee omdat de powercommander het signaal naar de injectors (dat doet de ecu) alleen maar modificeert maar verder niks kan aanpassen aan de werking van de ecu ;)

Er is in het techniek gedeelte een speciaal topic voor voor/over powercommanders enz. en daar staat ook veel interessant leesvoer (en daar zijn ook een aantal experts die daar wat dingen vertellen) en misschien is het interessant om daar deze discussie voort te zetten, ik ben inmiddels ook wel nieuwsgierig geworden naar hoe het nou écht zit! :+

Extra tip voor de 929rr rijders: Als je op zoek bent naar een powercommander voor je motor kan je die van de 954rr ook gebruiken want de stekkers zijn hetzelfde.
Het enige wat anders is, is dat de tabel van de 954rr iets anders is (deze loopt net wat verder door) en je moet dan als je bijvoorbeeld een map van de site voor een 929rr wil gebruiken even de inhoud van de tabel overtypen in een lege map van de 954rr want je kan de 929rr mappen niet rechtstreeks in een 954 powercommander laden. (ik heb op mijn 929rr ook een powercommander van een 954rr zitten :t)

Ik heb wel vaker gelezen dat de 929rr's een aan/uit effect hadden en dat dit zou komen doordat dit het eerste model was met injectie, maar ik heb daar met mijn 929rr nog nooit last van gehad, ook niet toen ik er nog geen powercommander tussen had zitten :?
 
Heb een PC 3 USB :)

Maar die kabeltjes werken goed ; gebruik ze op mijn werk om oudere beveiliging apparatuur te programmeren die nog met serieel werken.
Kan zijn dat je een driver moet installeren.

Herkenbaar verhaal (zowel van de converter als beveiligingsapparatuur), ben je een collega-beveiligingsmonteur??
 
Dit lijkt me eerlijk gezegd nogal onzin.
De powercommander vangt alleen het signaal op wat naar de injectoren gestuurd wordt en past dit aan door wat er in de tabellen geschreven is en stuurt dat aangepaste signaal door naar de injectoren.

De powercommander zit bij de 929/954 tussen de subkabelboom van de injectors geklikt, en het enige wat daar op zit zijn de 4 injectoren en de TPS (=Throttle Position Sensor) en aan de hand daarvan weet de powercommander dus ook hoe ver het gas open staat en wat er uit de tabel gelezen moet worden.

Stel dat de powercommander veel meer updates over de gashendel zou registreren zoals jou verteld is, dan kan hij er toch niks mee omdat de powercommander het signaal naar de injectors (dat doet de ecu) alleen maar modificeert maar verder niks kan aanpassen aan de werking van de ecu ;)

Er is in het techniek gedeelte een speciaal topic voor voor/over powercommanders enz. en daar staat ook veel interessant leesvoer (en daar zijn ook een aantal experts die daar wat dingen vertellen) en misschien is het interessant om daar deze discussie voort te zetten, ik ben inmiddels ook wel nieuwsgierig geworden naar hoe het nou écht zit! :+

Extra tip voor de 929rr rijders: Als je op zoek bent naar een powercommander voor je motor kan je die van de 954rr ook gebruiken want de stekkers zijn hetzelfde.
Het enige wat anders is, is dat de tabel van de 954rr iets anders is (deze loopt net wat verder door) en je moet dan als je bijvoorbeeld een map van de site voor een 929rr wil gebruiken even de inhoud van de tabel overtypen in een lege map van de 954rr want je kan de 929rr mappen niet rechtstreeks in een 954 powercommander laden. (ik heb op mijn 929rr ook een powercommander van een 954rr zitten :t)

Ik heb wel vaker gelezen dat de 929rr's een aan/uit effect hadden en dat dit zou komen doordat dit het eerste model was met injectie, maar ik heb daar met mijn 929rr nog nooit last van gehad, ook niet toen ik er nog geen powercommander tussen had zitten :?

Het verhaal wat ik te horen kreeg leek wel logisch:9 Andersom klink die van jou eigenlijk nog wel logischer. Het aan/uit effect had ik idd wel op mijn motor zitten. De pc5 icm een andere map loste dat al helemaal op. Met een testbank tune was het eigenlijk perfect:Y

Zal eens kijken of ik dat topic kan vinden. Kijken wat nou het goeie verhaal is :+

Vooralsnog is het een beetje "zwarte magie". Het werkt en het werkt goed. O-)

Heb zelf idd ook een pc5 van een 954 erop zitten. Werkt prima, zolang je maar een 929 map erop zet! Die kun je trouwens direct importeren via de software. Dus overtypen is niet nodig:t
 
Klinkt goed allemaal. :t

PC3 of PC5? Hoorde dat de PC elk jaar een software update zou moeten hebben. PC3 niet meer want wordt niet meer ondersteund omdat het nu PC5 is. Wordt dat ook gedaan? En hoe? Welke resultaten levert dat op?

Heb dus vragen waar de info is te vinden. Eens inlezen.

Ben trouwens ook benieuwd of de andere niet PC merken ook goed zijn.
Zijn er gebruikers hier? Of staat dat ook in de info waar je naar verwijst?
 
Het verhaal wat ik te horen kreeg leek wel logisch:9 Andersom klink die van jou eigenlijk nog wel logischer. Het aan/uit effect had ik idd wel op mijn motor zitten. De pc5 icm een andere map loste dat al helemaal op. Met een testbank tune was het eigenlijk perfect:Y

Zal eens kijken of ik dat topic kan vinden. Kijken wat nou het goeie verhaal is :+

Vooralsnog is het een beetje "zwarte magie". Het werkt en het werkt goed. O-)

Heb zelf idd ook een pc5 van een 954 erop zitten. Werkt prima, zolang je maar een 929 map erop zet! Die kun je trouwens direct importeren via de software. Dus overtypen is niet nodig :t

Dit werkt helaas niet bij een PC3 ;)
 
PC 3 usb kan dat gelukkig wel.
Mooiste is PC 5 en autotune module. Dan nog ff een wide band lambda sonde moer op je uitlaat lassen en klaar ben je.
Wel eerst ff je spaarvarken stuk meppen :+
 
Als je de Duitse versie hebt zit die lambda moer er al in. Maar heb toch liever dat de boel afgesteld word op de testbank :+

Kost je ongeveer evenveel, maar denk dat je afstellen met de auto tune minder goed is :9
 
PC 3 usb kan dat gelukkig wel.
Mooiste is PC 5 en autotune module. Dan nog ff een wide band lambda sonde moer op je uitlaat lassen en klaar ben je.
Wel eerst ff je spaarvarken stuk meppen :+

Wat kan de PC3 usb wel? een map van een andere motor importeren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan