€500 challenge 2019: Borisz en de Honda CX500

Ach qua budget maakt het dus ook niet heel veel uit wat je nu kiest. En uit jouw woorden volgt dat zelfs als je de dynamo wisselt je nog steeds een keer een andere ontsteking moet plaatsen/monteren.

Lijkt mij logisch dat je nu voor de ontsteking kiest...
 
Mail verstuurd naar de mannen van Ignitech in Tsjechië. Ben benieuwd wat de grap gaat kosten. Gelukkig kan ik dan wel snel weer de weg op.

Het dynamoverhaal komt ook niet geheel onverwacht bij een CX van bijna 40 jaar oud. Het was me trouwnes ook al opgevallen dat deze CX al wat moeilijker op 120km/h wist te komen dan eigenlijk zou moeten (das ook één van de voortekenen dat de electronica het aan het begeven is). En en passant vandaag ook nog een niet-lopende Honda Deauville gekocht:X:X:X:X
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Mail verstuurd naar de mannen van Ignitech in Tsjechië. Ben benieuwd wat de grap gaat kosten. Gelukkig kan ik dan wel snel weer de weg op.

Het dynamoverhaal komt ook niet geheel onverwacht bij een CX van bijna 40 jaar oud. Het was me trouwnes ook al opgevallen dat deze CX al wat moeilijker op 120km/h wist te komen dan eigenlijk zou moeten (das ook één van de voortekenen dat de electronica het aan het begeven is). En en passant vandaag ook nog een niet-lopende Honda Deauville gekocht:X:X:X:X
Een Deauville! Oh gut!
 
En en passant vandaag ook nog een niet-lopende Honda Deauville gekocht:X:X:X:X
53916368_1296811840457146_8892448779542724608_n[1].jpg

Deze???
 
….. En en passant vandaag ook nog een niet-lopende Honda Deauville gekocht...
Soms kan ik zo vrees'lijk jaloers worden op mensen die zo'n hobby ontzettend uit de hand kunnen laten lopen.....;)
Deauville…. misschien, ooit..... <zucht!>

Harmony,
Hans
( die zich wel eens afvraagt waarom hij in hemelsnaam die CX heeft weggedaan …… ;()
 
Misschien moet je de CX maar een tijdje lenen voor soort van "Wiedergutmachungsmotorradfahrt".

En de Deauville heb ik laten staan. Ik zou hem voor de handel ophalen, maar er zat zoveel roest op dat het mij teveel werk was om hem netjes te maken. Ik heb er even op gezeten en ik moet zeggen dat de zithouding voor mij gewoon goed was. Alles zat op de juiste plek! En het is een tweecilinder. ofschoon veel mensen het een erg lelijke/saaie motor vinden kan ik me zo voorstellen dat het best een prettige machine is als je er een lange trip op gaat maken.
 
Vandaag was het een beetje feest! Mijn IGNITECH is aangekomen. Dus snel naar de werkplaats en de boel unboxen en aansluiten!!

De inhoud van de doos. Een zwart kastje met wat stekkers en kabels.

1371355




Links zie je het zwarte kastje, de ontstekingsunit. In het midden zie je de verloopkabel. Als je je motortype doorgeeft dan levert IGNITECH er een verloopkabel bij zodat het echt Plug&Play is. Rechts zie je als bonus de datakabel waarmee je nog van alles kan aanpassen.



1371356



Eigenlijk is het heel simpel. Je haalt de CDI-unit eruit en plaatst de IGNITECH weer terug.

1371357



En dan natuurlijk het moment surpreme. De motor looopt nu weer gewoon hoog in de toeren zoals het hoort. De CX komt weer goed op snelheid en trekt mooi lineair op. Vergelijkbaar met een CX/silverwing op Thyristor ontsteking.

Morgen maar eens een wat grotere afstand rijden om de boel goed te testen. Het voelt goed om de CX weer te horen ronken!!
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm, update:

stuk gereden vandaag en stil komen te staan. accu leeg. Bij terugkeer in de werkplaats bleek bij meting dat de laadstroom nihil is.

Dus uiteindelijk toch een nieuwe dynamo nodig!!!
 
Een week verder, eindelijk weekend. Tussendoor is er aan de CX gesleuteld. Na het doormeten van de dynamo bleek dat deze inderdaad naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Het wordt nu dus toch tijd om de motor uit elkaar te halen en flink door te pakken.

Afgelopen vrijdag na een tourtochtje stond de CX er zo bij. In volle glorie. Schijn bedriegt, de accu was helemaal leeg!

1380989




Dus de cx mmaar naar binnen en tussen het werk door maar eens bezig met het ontmantelen van de CX. Hieronder is net de overjas verwijderd.

1380991



De Dart Vader look!

1380992



Na een uurtje of twee sleutelen blijft er maar weinig meer over van mijn CX.

1380993



Het blok eronderuit. Dit weekend de boel maar eens openhalen en een begin maken met deze operatie.

1380994



Dit weekend maar eens het blok open en kijken wat ik nog meer nodig heb nu ik het blok er toch onderuit heb gehaald.
Allereerst maar eens de boel goed schoonmaken, kan er nu toch makkelijk bij! Er staat nog best wel een lijstje open. Nu het blok gedomnteerd is kan ik overal makelijk bij. Zo is het druklager van mijn koppeling duidelijk te horen, denk dat ik die ook meten maar meeneem in dit projectje.

De dynamo is besteld en met een beetje geluk rijdt ik volgende week weer rond op de CX.
 
Nou, dat idee van Volgende week rijden is niet gelukt. Te druk met andere dingen. Afgelopen zaterdag de bezorger van mijn dynamo gemist. Pakje ligt op postagentschap. Wilde het maandag halen maar door een verbouwing hadden ze een storing en was alles dicht. Dus geen dynamo.

Gisteren werd alsnog de dynamo bezorgd! ben wel benieuwd wat het andere pakje nou eigenlijk is. Morgen voor ik naar het werk ga maar eens halen!!

En verder heb ik gisteren nog een aanhangertje op de kop kunnen tikken. En wat voor één! Het is een Schuring aanhanger, de HSA125. Het zal veel van jullie niet zoveel zeggen maar Schuring is de naam als je een klein aanhangertje zoekt. Ze maken bijvoorbeeld ook vouwwagens voor de motorfiets.

En dan nu de specs:
laadbak afm: 125x88x37cm
totale lengte: 200cm
eigen gewicht: 75kg

Grote kans dat dit bakkie meegaat op de Challenge dit jaar!!!!!


Fotoshoot achter de ZZR
1383693




Lekker ouderwets, past goed bij de CX500!
1383694





Is het geen plaatje?
1383695




Houten bak en duidelijk instructies, daar houden we van.
1383696




En natuurlijk off-road banden!
1383697



Ow ja, de verlichting werkt en de dissel is multifunctioneel te gebruiken in dit bouwpakket aanhangertje. De dissel kun je namelijk heen en weer schuiven zodat de aanhanger ook voldoet aan de regels mbt de lengte van de aanhanger.

Het enige waar ik me nog even op moet richten zijn de bandjes. Ze zien er nog maagdelijk uit, maar ik wil wel zeker weten of dit wel High-Speed bandjes zijn.
 
Hoe oud zijn de bandjes ?

De banden slijten namelijk nauwelijk en kunnen ondanks mooi profiel al wel heel oud zijn. En als het geval meegaat op de challenge gaat moet het wel ± 3000 km heel blijven onder soms wel zware omstandigheden (warm weer, langdurig rond de 100 km/h rijden). Dan zou ik geen oude bandjes willen hebben (grote kans op klapband).

Klapband van een aanhanger achter een auto is niet leuk, maar bij een motor moet ik er helemaal niet aan denken....
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud zijn de bandjes ?

De banden sluiten namelijk nauwelijk en kunnen ondanks mooi profiel al wel heel oud zijn. En als het geval meegaat op de challenge gaat moet het wel ± 3000 km heel blijven onder soms wel zware omstandigheden (warm weer, langdurig rond de 100 km/h rijden). Dan zou ik geen oude bandjes willen hebben (grote kans op klapband).

Klapband van een aanhanger achter een auto is niet leuk, maar bij een motor moet ik er helemaal niet aan denken....
Dit zijn nylon bandjes toch? Dacht dat die wel goed tegen uitdrogen bestand waren.

@borisz ga je deze ook laten vliegen?
 
Eindelijk is het mysterieuze pakketje in mijn bezit. En wat zat erin?

Nou, het is een hele mooie gift van de vorige eigenaar van mijn CX, @hansversteegt Dankjewel Hans voor deze mooie donatie!!!

En wat is het? het is een pakkingset voor een aantal deksel van het blok, waaronder het dynamodeksel van mijn CX, scheelt toch een mooi pak centen op mijn budget!!!!!

Hans for President!!!

1385410
 
Vandaag weer aan de CX500 gewerkt. Nu het blok gedemonteerd is en alle onderdelen aanwezig zijn wordt het tijd om de dynamo te wisselen. Ben benieuwd wat ik allemaal aantref als het achterdeksel eraf is!!!


1385654





Deze oude slangenklemmen hebben de hele nacht geweekt in de kruipolie. Zomaar los dus!

1385655





Nu kan de koelwaterpijp dus worden losgenomen.

1385657





Alvorens het achterdeksel kan worden verwijderd moet eerst de waterpomp gedemonteerd worden.

1385658





De impeller van de waterpomp

1385659






De impeller was eenvoudig te verwijderen zonder ingewikkelde handelingen

1385660





Er is niet al te lang geleden al eens in de achterkant gekeken. De pakking zag er best nog nieuw uit namelijk. Waarschijnlijk is er al eens onderhoud aan de NAKS gepleegd.

1385661





De NAKS + geleider ziet er nog keurig uit. Denk dat dit onlangs nog is aangepakt!


1385662





Al met al valt het me erg mee. Het blok ziet er aan de binnenkant keurig en schoon uit. Nergens aluminiumkruimels en sludge. De mechanical seal ziet er ook nog goed uit. Gewoon weer inelkaar zetten dus.

Morgen verder met deze klus. Ook meteen het deksel van de koppeling verwijderen. Het druklager maakt ook geluid. Deze ook maar meteen vervangen nu ik het blok er toch uit heb!
 
Lekker bezig geweest zo te zien. En daarbij is de ellende te overzien (en dat is weer prettig om te constateren).
 
Ja, het is te overzien. Ik heb wat ervaring met dit motortype en ik wist dat dit nu eenmaal op de loer ligt bij dit type van deze hoge leeftijd en deze km stand (rond de 100K) Op zich niet erg, ik hoef me nu in ieder geval geen zorgen te maken dat dit onderweg gebeurt!
 
Ik denk dat de motor in tijd wel, maar in KM niet zo heel erg lang geleden een onderhoudsbeurt heeft gehad bij Theo in Bennekom. Toen ik de motor in ontvangst had genomen heb ik gekeken of ik iets van de historie kon achterhalen, en ja, ik wist wat te achterhalen. Ik denk dat TheoJ een jaar of tien geleden de CX onder handen heeft gehad, en daar de nodige zaken aan heeft vervangen. Sindsdien had de motor nou niet heel erg veel km's gedraaid.....
En tenslotte, het is een CX....
 
Terug
Bovenaan Onderaan