Wie weet dit onderdeeltje te vinden en hoe makkelijk is het te vervangen?

Moksel

MF'er
6 jan 2019
32
17
Utrecht
Ha MF leden,

Vandaag had ik pech: ketting is versleten en ging ik vandaag laten vervangen, maar nét te laat. Op de rotonde deed mijn koppeling opeens niets meer.
Wegenwacht erbij, want ik had geen sleutelspullen in de buurt. Kastje opengemaakt waar de ketting om het kleine tandwieltje gaat. Inderdaad: die zat zo los dat hij een pinnetje kapot heeft geslagen.
Nou is dit best een stevige reparatie volgens de garage, maar de onderdelen zelf zijn goed te betalen. Zouden jullie met mij mee kunnen denken hoe ver ik op weg ben, en in hoeverre deze reparatie zelf haalbaar is?

Plaatje van een andere motor, maar dit pinnetje is kapot geslagen:
1398756


Dat is, denk ik, deze pin:
1398755


Ik ben handig, maar heb nog weinig ervaring met klussen aan de motor. De ketting moet dus ook vervangen worden, dus al met al is het echt voordelig het zelf te doen. Voor het vervangen van de ketting vragen ze al bijna 300,-. Dan kan ik misschien toch nog met vakantie. Moet ik nog meer dingen preventief vervangen (zoals nummer 20), of alleen de kapotte onderdelen? Als ik tóch bezig ben...

Oeh, en niet onbelangrijk: ik heb een Yamaha Fazer uit 2001, dus de fzs 600.
Alvast bedankt!!
 
Die drukstift zelf stelt niets voor, die trek je er waarschijnlijk zo uit.

Maar het zou mij niets verbazen als er meer kapot is geslagen, is je carter nog goed? En je tandwiel cover ook?
Werkt deze koppeling met worm? Is dat ook nog goed?

Als ik zie hoe je zaken neer zet zou ik het niet alleen doen, het is niet moeilijk, maar je moet net even weten hoe en wat.

De keerring van de drukstift zou ik wel vervangen, worm goed controleren of dat nog goed is, controleren op speling en schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
plaatje is van een 4JH, dat is een FZR600R, vergis je niet in het type, blok van de Fazer en FZR zijn wel bijna hetzelfde

edit, plaatje is okee, er hoort een 4jh pushrod in. Kijk inderdaad even voor collateral damage, Pushrod kan je er zo uittrekken en vervangen. Neem zoals gezegd Keerring 17 mee
 
Laatst bewerkt:
Ha allen,

Dank voor de snelle reacties! Inderdaad moeten de tandwielen ook mee, altijd, maar zeker deze. Dit zijn van die Samurai werpsterren geworden.
Dus keerkring nummer 17 erbij, prima. Ik zie ook dat de beschermkap volledig weg is, dat is ook een los onderdeeltje (gelukkig).

@reinhoud wat is een worm?

En dan nog een vraag: de motor zit op 55.000km, moet ik niet gelijk ook de koppelingskabel en de koppelingsplaten vervangen?

#Edit: en bv motorolie vervangen? Misschien zit er slijpsel in?

🏍🏍
 
Laatst bewerkt:
Zou ik niet doen. Platen kan je altijd nog vervangen. Immers, deze zijn snel te verkrijgen, niet zo duur en makkelijk zelf te vervangen.
Richt je eerst op deze en eventuele bijschade.

De kering zou ik wel vervangen. Wees voorzichtig met installeren dat je de kering zelf en zijn stoflip niet beschadigd. Altijd de kering/stoflip eerst inoliën
 
Zou ik niet doen. Platen kan je altijd nog vervangen. Immers, deze zijn snel te verkrijgen, niet zo duur en makkelijk zelf te vervangen.
Richt je eerst op deze en eventuele bijschade.

De kering zou ik wel vervangen. Wees voorzichtig met installeren dat je de kering zelf en zijn stoflip niet beschadigd. Altijd de kering/stoflip eerst inoliën
Het is een rubber ring die de olie 'keert'
Keerring. B|
Nu, schrijf 100 keer op het bord...
 
Het is een onderdeel wat heen en weer glijd, vettig maken is goed.
Als in de 55 K nog nooit olie is vervangen lijkt me dat hoog tijd.. doe het oliefilter dan ook maar..Evt even 'flushen'.
(olie vervangen voor iets goedkoops wat ook kan, paar honderd km mee rijden en dan weer vervangen met goede olie en nw filter)
 
Ha allen,

Dank voor de snelle reacties! Inderdaad moeten de tandwielen ook mee, altijd, maar zeker deze. Dit zijn van die Samurai werpsterren geworden.
Dus keerkring nummer 17 erbij, prima. Ik zie ook dat de beschermkap volledig weg is, dat is ook een los onderdeeltje (gelukkig).

@reinhoud wat is een worm?

En dan nog een vraag: de motor zit op 55.000km, moet ik niet gelijk ook de koppelingskabel en de koppelingsplaten vervangen?

#Edit: en bv motorolie vervangen? Misschien zit er slijpsel in?

🏍🏍

De worm is het "tandwiel" dingetje/heveltje waar je koppelingskabel aan zit, als je die naar boven beweegt, dan gaat je hevel naar voor, en drukt de drukstift in.
 
Oke Sammie!

Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring,
Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring, Keerring.

Excusses voor mijn kleine spelfout.

Maar O-ringen en Keerringen altijd inoliën voor gebruik.
 
Let even goed op of deze keerring van buitenaf te vervangen is. Eerst kijk hoe de nieuwe keerring eruit ziet of WPHB lezen, daarna pas de bestaande keerring gaan proberen te demonteren

Ken de motor verder niet goed genoeg hiervoor, maar meestal kan je dan keerringen eruit lepelen of met een lagertrekker eruit trekken? Eruit lukt hierdor meestal wel. Bij het installeren wordt juist vaak de ring en of de lippen beschadigd waardoor deze gaan lekken.
 
Ken de motor verder niet goed genoeg hiervoor, maar meestal kan je dan keerringen eruit lepelen of met een lagertrekker eruit trekken? Eruit lukt hierdor meestal wel. Bij het installeren wordt juist vaak de ring en of de lippen beschadigd waardoor deze gaan lekken.

Meestal ja, maar bij sommige fietsen (Zag laatst bijvoorbeeld een V-Strom waar dit het geval was) heeft de keerring een opstaande rand waardoor het carter gesplitst moest worden om de keerring te vervangen. Het is handig als je dat weet voordat je de bestaande echt goed sloopt ipv dat ie alleen nog maar een beetje zweet of helemaal niet lekt.
 
Meestal ja, maar bij sommige fietsen (Zag laatst bijvoorbeeld een V-Strom waar dit het geval was) heeft de keerring een opstaande rand waardoor het carter gesplitst moest worden om de keerring te vervangen. Het is handig als je dat weet voordat je de bestaande echt goed sloopt ipv dat ie alleen nog maar een beetje zweet of helemaal niet lekt.

Dit soort motoren "onderhoudt" je met een paar liter benzine en een vlammetje... :X:X ;)
 
Ken de motor verder niet goed genoeg hiervoor, maar meestal kan je dan keerringen eruit lepelen of met een lagertrekker eruit trekken? Eruit lukt hierdor meestal wel. Bij het installeren wordt juist vaak de ring en of de lippen beschadigd waardoor deze gaan lekken.
Je kan soms de oude keerring gebruiken om de nwe op z'n plek te zetten..
 
Ken de motor verder niet goed genoeg hiervoor, maar meestal kan je dan keerringen eruit lepelen of met een lagertrekker eruit trekken? Eruit lukt hierdor meestal wel. Bij het installeren wordt juist vaak de ring en of de lippen beschadigd waardoor deze gaan lekken.
Keerring kan je van buiteaf vervangen been there done that big time... Als je toch daar bent vervang je op de zelfde manier de keerring van de schakelas
 
Terug
Bovenaan Onderaan