Tolbadge Frankrijk

Robse

MF veteraan
8 mei 2011
1.468
290
Hengelo (ov)
De meeste kennen de tolbadge wel die je met de auto kan gebruiken voor de tol in Frankrijk. Ik heb hem ooit gebruikt op de motor en had hem in een smartphone houder die je als sporter om je arm kan doen.
Reed ik daar over Franse wegen met zo'n ding om mijn arm. Eenmaal bij een tolpoort bleef het klooien om het ding te registreren zodat ik mijn weg kon vervolgen.
Dus straks in september, op weg naar Andorra, zoek ik een andere oplossing. Iemand een idee? Of toch maar met handschoenen de creditcard of portemonnee zien te pakken?
 
zo een tolkantoor werkt niet op motor, is op kenteken geregistreerd en bij de tolpoortjes staan camera’s die je kenteken lezen.
Gezien het feit we geen plaat aan de voorkant hebben kent hij je voertuig niet.

Denk dat er niks anders opzit dan toch ff pinpas te pakken.
 
zo een tolkantoor werkt niet op motor, is op kenteken geregistreerd en bij de tolpoortjes staan camera’s die je kenteken lezen.
Gezien het feit we geen plaat aan de voorkant hebben kent hij je voertuig niet.

Denk dat er niks anders opzit dan toch ff pinpas te pakken.

De tolbadge is niet op kenteken. Het werkt zeker met de motor. Je kan er mee lopen zwaaien bij de tolpoort maar is ook niet echt fijn. Het blijft een onzeker factor. Op je voorruit van de auto zit hij stabiel en wordt beter gedetecteerd. Ik zoek dus nog een manier om dit goed voor elkaar te krijgen met de motor
 
ik heb zo'n franse tolpas, en de mijn werkte perfect als deze in de borstzak van mij motorjas zit.
in espagnge werkte het niet (ik heb een echte franse, niet een van de anwb die het ook in Espana en Portugal doet)

en ja Credit card werkt ook, maar die moet je wel steeds in/uit jaszak/portemonnaie halen (en weer terugstoppen, dus handschoenen uit/aan etc)
 
Met zo'n tolbadge wordt je gezien als auto (dacht ik maar na het lezen van die site dus niet) en auto's betalen meer tol dan motoren! Daarom zijn bepaalde tolpoorten ook verboden voor motorrijders, daar zit geen sensor in die je als motor herkent. Mocht je teveel willen betalen lekker met zo'n kastje gaan rijden of die bepaalde tolpoorten pakken. Ik rij lekker binnendoor.

En voor motorrijders?

Jazeker, er is een speciale armbadge beschikbaar, opdat motorrijders zonder af te stappen kunnen doorrijden. Op enkele trajecten is al een speciale tolpoort voor motorrijders beschikbaar. In andere gevallen is het belangrijk is dat zij NIET de T-poortjes pakken met een limiethoogte tot 2 meter, anders wordt hen een autotarief berekend.
 

Is dus bijna gelijk wat ik zelf al deed met de armband. Echter stond ik niets wetend altijd in de rij voor auto's. Daarbij deed de badge het de ene keer wel en andere keer niet. Met deze badge aan je arm en de daarvoor bestemde tolpoort moet het goed gaan.
Binnendoor is een optie, maar ik ben van plan om op doortocht te gaan naar Andorra, als ik dat binnendoor doe kan ik bij aankomst meteen weer terug. Dan zijn mijn vakantiedagen op...
 
Die site suggereert een beetje dat motorrijders een speciale armbadge moeten gebruiken. Volgens mij klopt dat niet, ik gebruik mijn "autobadge" ook gewoon met de motor en zo lang je de poortjes met hoogtelimiet maar vermijdt (staat ook een bord "verboden voor motorrijders" boven dus moeilijk is dat niet) gaat dat goed en betaal je het lage tarief.

Ik heb wel de indruk dat je soms iets meer naar links moet aanhouden (dus naar het loket toe) om herkend te worden. Lijkt me dat dat niet met de badge te maken heeft maar misschien met sensor of weegschaal in het wegdek... My €0.02
 
Net terug uit Frankrijk, ik heb voor de tolbadge een extra houdertje besteld, kost een paar euro, en dat op de voorruit geplakt. Badge erin en klaar. Als je de motor onbeheerd achterlaat, badge gewoon uit de houder pakken en meenemen. Fluitje van een cent. Eerder had ik de badge achter het plastic van de tanktas liggen, ging ook goed trouwens. Badge aanvragen via ANWB of direct bij Area.fr. Mijn reisgenoot zal continue te kloten met het ticket, ook nog eens natgeworden en zijn betaalpas, voordat hij erachter was dar een creditcard hier veel makkelijker is. En die badge die hou ik gewoon, die 11 euro statiegeld , zal wel, maar het gemak en het plezier als die slagboom voor je open gaat en rijen en rijen auto's en motoren staan te pielen met kaartjes, gewoon geweldig !!!
 
Met klittenband vast aan de navigatie beugel , werkte perfect !!
1404160
 
Goede oplossingen hierboven.
Ieder zijn ding maar....op mijn route naar Grenoble komt dit 4x voor volgens mij: Toul, vliegveld Lyon 2x en Grenoble.
Ik strek direct na de tol graag ff mijn benen. Drukte nauwelijks last van.
Just my 2 cents.
20170818_074544.jpg
 
Net terug uit Frankrijk. Wat een genot, zo'n tolpas. Ik voel me echt een koning als ik al die sukkels in een grote rij zie staan, auto's en motoren gelijk. Mijn reisgenoot heeft zijn badge vorig jaar teruggestuurd, en stond nu braaf in de rij. Het was nat, zijn biljet was ook nat geworden en kon daardoor niet gelezen worden. Hij is ook geen talenwonder, dus hij bleef maar roepen : Assistance, assistance, terwijl achter hem zeker 25 auto's stonden te wachten ( afrit bij Lyon) , totdat de Assistancedame het wel genoeg vond en dan maar ten einde raad. de poort opendeed. Later ging het gelukkig wel wat gemakkelijker, met droog biljet en idee waar je de CC moet insteken. O ja, AREA antwoordde dat je de badge zowel voor auto als motor kunt gebruiken, er wordt vanzelf vastgesteld welk voertuig je gebruikt.
 
Ik zag in een reactie, dat motoren automatisch worden herkend.
Uit eigen ervaring weet ik dat het zeker niet overal zo is.
Met enige regelmaat wordt ik aangeslagen voor auto. Even roepen naar de assistance "classification" en de klasse veranderd van 1 naar 5.
Ik ben eenmaal, na al verkeerd betaald te hebben, (bij Toul) in het controlecentrum geweest. Er zitten gewoon mensen achter de schermen en die drukken gewoon op een knop van de juiste klasse. Als ze niet goed kijken heb je gewoon een verkeerde klasse.
Ik kreeg netjes contant het teveel betaalde terug. Eerst werd geroepen, dat ik het ticket maar moest opsturen, maar nadat ik gezegd had dat ik een buitenlander was en het een hele rompslof was, mocht ik het geld aan de balie van het station komen ophalen.

Overigens merk ik bij vakantiedrukte op, dat ik sneller ben met kaart pakken ben als mensen die door zo'n automatische poort rijden. Mensen klungelen dan en er ontstaat een kleine file, terwijl de andere poorten gewoon leeg zijn....
De creditkaart en de ticket kan ik gewoon bewaren in een vakje op het dashboard en met handschoenen een en ander afwerken.
Die 20 seconden extra tijd mag geen belemmering zijn.
 
Ziehier de reactie die ik kreeg !



Geachte meneer
U heeft gelijk!

U kunt met willekeurig welk voertuig rijden; het tolsysteem herkent automatisch wat voor type u rijdt.

Met vriendelijke groet,
serviceclientsarea@aprr.fr

AREA
Direction Clientèle et Péage

250 Avenue Jean Monnet
BP 48
F- 69671 BRON Cedex
www.area-enligne.com




Message :
Est-ce que le telepeage fait une identification automatique du genre de vehicules ? Ca, parce que jái une voiture et un moto, et ce ne sont pas les memes tarifs
Message envoyé à :

* cg.area.fluxentrants@aprr.fr
*****************************************************************

Ce message et toutes les Pieces jointes (ci apres : le message) sont etablis a l'intention exclusive de ses destinataires et sont confidentiels.
Toute utilisation de ce message non conforme a sa destination, toute diffusion ou toute publication totale ou partielle est interdite sauf autorisation prealable.
Si vous recevez ce message par erreur, merci de le detruire et d' avertir immediatement l'expediteur.
Les communications sur Internet n'etant pas securisees, le Groupe APRR decline toute responsabilite quant au contenu de ce message.

This message and all attached documents (hereafter "the message") are intended for the exclusive attention of its recipients and are confidential.
Any use of this message, for which it was not intended, any distribution or any total or partial publication is prohibited unless previously approved.
If you receive this message in error, please destroy it and immediately notify the sender thereof.
Since communication by Internet is not secure, Group APRR cannot accept any responsibility regarding the contents of this message.

*****************************************************************
...

[Bericht is afgebroken] Hele bericht weergeven
 
Mooi bericht, maar begin maart ging het bij Langres Sud. op de A31 nog fout.
Motor plus berijder meer dan 500 kg en de motor is over het stuur exact 1 meter breed. Over spiegels gemeten nog breder.
Mogelijk gaat het daarom soms mis.
 
Ik heb toevallig van de week de rekening van mijn tolbadge nagelopen. Acht toltrajecten, acht keer correct herkend als classe 5. Nou weeg ik met motor en al geen 500kg... Stuur is wel 105 breed.
 
In dit artikel staat dat je als motorfiets regelmatig wordt aangeslagen als auto en dus te veel betaald voor de peage. Heb daar zelf niet zo veel ervaring mee omdat ik meestal "tolwegen vermijden" aanvink in m'n tomtom. Er wordt aangeraden om de bemande tolpoorten te gebruiken. Misschien iets om in de gaten te houden.

Ik heb zo’n badge, en dat werkt goed, alleen je moet wel de poortjes pakken waar geen “verboden voor motorrijders” bij staat
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Terug
Bovenaan Onderaan