€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

En wat nog leuker is/was het werkt nog goed ook. De challenge zit erop. Xsandra moet nog wat onderhoud genieten en gaat dan in verkoop.

En over de challenge. Hij is rijdend volbracht. Er zijn wat hikups geweest, maar deze zijn opgelost.
Bestaande uit: lekkende benzinekraan, gevolg benzine in het carter zodat op een tankstation het olie/benzinemengsel is vervangen door motorolie (die wel een echt smerende werking heeft) 8-)
Lekkende benzinekraan is opgelost door een extra kraantje in de toevoer naar de carbs te zetten.

Verder is de voorrem vastgelopen (en dat is achteraf gezien eigen schuld). De hoofdremcylinder bleek vuil en zodat het retourgaatje dicht ging zitten. Na het schoonmaken van de hoofdremcylinder ging het wel goed (en dat komt dan pas naar boven na meer dan 4 dkm gereden te hebben in Nederland).

En ondanks deze zaken is de challenge afgesloten met de gedeelde overwinning (gelijk met Coenox op zijn CX500) *O*
 
Zo vanavond is ze gewassen. Het bagagesysteem verwijderd, de steun van de Garmin van het stuur. En dan ontdekken dat de benzinekraan traant :( en natuurlijk blijkt dan de tank nagenoeg vol |(

Dus tank leeggehaald en de benzine verdeeld over de andere motoren.

De kraan lekt/traant bij het metalen koppelstuk dat in de kraan gedrukt is. De vraag hoe kan ik dit vast zetten. Het zit normaal erin geklemd, maar toch is er wat ruimte ?

Alvast bedankt voor het meedenken :}
 
De kraan lekt/traant bij het metalen koppelstuk dat in de kraan gedrukt is. De vraag hoe kan ik dit vast zetten. Het zit normaal erin geklemd, maar toch is er wat ruimte ?

Alvast bedankt voor het meedenken :}
Dat heb / had ik bij de XJ750 ook, zelfs nog voor de veiligheid een stukje ijzerdraad gebruikt als borging, moest hij er ooit uit flikkeren :+ Ik heb hem toen schoongemaakt en een mep gegeven met een zachte hamer om alles op zijn plek te houden. Maar in jouw geval, wetende dat je toch al een lekkende kraan hebt, zou ik gewoon de hele handel vervangen.
 
De lekkage komt het de overgang van de feitelijke kraan naar de haakse hoek die erin gedrukt is. Ga dus de kraan verwijderen schoonmaken en dan het geheel opnieuw inelkaar persen (waarbij de haakse koppeling eerst in de vriezer heeft gelegen en de kraan met de verfstripper is verwarmd). Denk dat er dan een knellende situatie ontstaat waar geen benzine meer doorheen komt8-)
Deze oplossing afgelopen nacht bedacht (kon niet in slaap komen)

En daarbij geen zin om een tweedehands kraan zien te vinden voor deze niet veel voorkomende motor ;)
 
De lekkage komt het de overgang van de feitelijke kraan naar de haakse hoek die erin gedrukt is. Ga dus de kraan verwijderen schoonmaken en dan het geheel opnieuw inelkaar persen (waarbij de haakse koppeling eerst in de vriezer heeft gelegen en de kraan met de verfstripper is verwarmd). Denk dat er dan een knellende situatie ontstaat waar geen benzine meer doorheen komt8-)
Deze oplossing afgelopen nacht bedacht (kon niet in slaap komen)

En daarbij geen zin om een tweedehands kraan zien te vinden voor deze niet veel voorkomende motor ;)
Is ook een kwaal bij de FJ. Exact zelfde probleem. Opgelost met twee tie-raps om het bij elkaar te houden en blauwe loctite op de pasvlakken gesmeerd. Is 100% dicht al jaren.

Zie je hieronder:
full
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt blauwe loctite aanschaffen 😜 of kijken of epoxy zooi nog goed is (heb ik al eens een lekke tank mee dicht gemaakt).


Dank voor de tip
 
voor de xj 750 heb ik deze gehaald met een boutafstand van 46 mm.

 
Bedenk dat deze motor verkocht gaat worden...

En omdat het een challengemotor is/was blijf ik in de geest van de challenge "prutsen" aan deze fiets. Dus hoe minder kosten hoe beterder :+

Zeker omdat een nieuwe redelijk prijzig is (en het waarschijnlijk ook zelf op te lossen is)
 
Xsandra staat te koop.

Wat nu als laatste gebeurd is, is het plaatsen van de rempomp waar een revisieset in is gegaan. Niet te zien wel gedaan 8-)
 
Is ook een kwaal bij de FJ. Exact zelfde probleem. Opgelost met twee tie-raps om het bij elkaar te houden en blauwe loctite op de pasvlakken gesmeerd. Is 100% dicht al jaren.

Zie je hieronder:
oke de motor is al verkocht maar onder het motto "beter laat dan nooit";
Blauwe loctite is NIET benzinebestendig!!! dit staat ook op de tube.. (wel oliebestendig).
 
oke de motor is al verkocht maar onder het motto "beter laat dan nooit";
Blauwe loctite is NIET benzinebestendig!!! dit staat ook op de tube.. (wel oliebestendig).
Het is bij de FJ een klem passing. Er hoeft niks tussen, maar blauwe loctite kleeft wel heel erg en is minder permanent dan kit of epoxy. Vandaar de keuze. Het dient dus om vast te houden, niet om af te dichten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan