Tuono Bastards Deel 21

Ola Gents, ben na heul veel maanden weer een keer online op dit forum.
Afgelopen zomer heb ik mijn 2003 Tuono kapot gereden (voorvork krom + frame gebroken). Zit nog met een berg onderdelen die voor een aardig prijsje weg mogen.
Denk hierbij aan originele uitlaat, aftermarket uitlaat van Laser, lopend blok. Hoef absoluut geen hoofdprijs te hebben, liggen nu toch te verstoffen in m'n schuur.

Ben je op zoek naar een onderdeel? Stuur me ff een berichtje wat je nodig hebt. Ik kijk dan of het zonder beschadigingen te koop is.

Bekijk bijlage 1389606

Ps. m'n hart gaat toch weer ff harder kloppen van alle dikke Tuono's in dit topic :9~
heb je jouw buddy zadel nog? ik ben de mijne kwijt en wil zaterdag een beetje knap naar de veteranendag # tuonobuddyzadel tuono2004
 
Laatst bewerkt:
Ik meld mij ook graag in dit topic. Sinds gister eigenaar van een Tuono uit 2008.

Hiervoor ook altijd v-twin gereden o.a. een Honda vtr sp2 en een firestorm maar wilde graag een naked. En volgens mij is de Tuono een goede keuze. Hij rijd super!

Wil nog wel even controleren of het juiste vliegwiel al gemonteerd is, hoe het zit met de beruchte bruine stekker en er moeten nog andere uitlaten op.

Nu heb ik wel een handleiding gevonden maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met de 2 sleutels en de code die ingevoerd moet worden. En wat dit allemaal doet. Kan iemand mij hier iets over zeggen?
 
Helder, dank!!!
Zoals eerder vermeld, indd de spanningsregelaar en Dynamo. 1 vd de spoelen van mijn Dynamo is kapot gegaan en daarbij ook de spanningsregelaar. ik heb een andere Dynamo en een regelaar van Cardo ( Tuono 1000 R : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics ). controleer ook de bruine stekker die naar de spanningsregelaar toe gaat, deze verbranden heel snel. tevens heb ik een vast gelopen Dogbone gehad die ik er uit heb moeten slijpen, naaldlagers verrot. deze vergt minimaal jaarlijks onderhoud. mensen van de Facebook pagina ApriliaTech en Racetorx hebben hier oplossingen voor bedacht, zoek het maar op. succes.
 
Nog even een vraagje voor diegene die de achterrempomp hebben vervangen voor die van een panigale. Hebben jullie hieraan nog wat moeten aanpassen? Mijn monteur vond de slag die het rempedaal moest maken te groot, om fatsoenlijk te kunnen remmen.

M.v.g.

Jorick

Ik heb mijn achterrempomp ook vervangen voor die van een panigale, de slag wat in eerste instantie bij mij ook (te) groot, maar na op druk zetten werkt het allemaal prima. Inmiddels zit 'ie er alweer 2 jaar op en werkt nog steeds goed, zonder tussentijds te moeten ontluchten.

Ik heb destijds een verslagje gemaakt op het Aprilia-riders forum.

Hieronder nog even de relevante tekst:


13-6-2017:
Vandaag een Ducati Panigale rempomp opgehaald bij Affetto Ducati te Overasselt. Heeft 2 weken geduurd voordat 'ie binnen was. Kosten € 63,-
Hij lijkt inderdaad 1 op 1 te passen, maar ik moet 'm er nog op schroeven.

Dit staat op het doosje:
Articolo: 62540311C
Pompa Freno Posteriore Grigio Scuro
Rear Break Pump Dark Grey

18-6-2017:
Ik heb de Panigale pomp er ook op gezet.
Toen ik deze ging bestellen bij de Ducati dealer gaf de onderdelen man aan dat hij dacht dat de pompen exact hetzelfde zouden zijn en dat ik met de Ducati pomp evengoed problemen zou houden.
Toen ik de oude Aprilia pomp er af had gehaald was goed te zien dat ze van de buitenkant dan wel hetzelfde er uit zien en zelfde afmetingen hebben, van binnen zit er wel verschil. De Ducati pomp kan ook dieper ingedrukt worden en dat is inderdaad de rede dat de flens van de remstift afgeslepen moet worden. Zie ook foto van de 2 rempompen.
2017-06-17 17.07.18.jpg
Toen ik de Ducati rempomp gemonteerd had had ik wel vraagtekens bij de lange slag welke het pedaal nu kon maken, doordat de Ducati rempomp veel dieper ingedrukt kan worden door de stift kon je het pedaal heel diep naar beneden duwen. Na op druk brengen van het systeem voelt het pedaal echter een heel stuk strakker en kan het niet meer zo ver naar beneden worden gedrukt.
2017-06-17 19.47.56.jpg
Ik heb het remsysteem ook gevuld met Motul RBF 660. Ben wel even bezig geweest met het ontluchten. Voor de zekerheid had ik de uitlaatdemper er afgehaald zodat ik de remklauw incl. remleiding zo kon hangen dat de leiding vanaf de rempomp alleen maar omhoog liep. Ik denk alleen dat dat niet nodig was geweest, heb het idee dat de meeste lucht toch in de remklauw bleef zitten. Klauw met leiding om de uitlaatdemper heen omhoog hangen was wel voldoende geweest denk ik. Moest wel aardig wat vloeistof er door heen pompen voordat er enige druk op het pedaal kwam, er bleef elke keer vrij veel lucht mee komen.
Nachtje op druk heb ik ook gedaan, maar dag er na kwam er geen lucht meer vrij bij ontluchten.
2017-06-17 17.38.29.jpg
Ik heb nog geen tijd gehad om te testen. Volgende week TT Assen, dat is voor mij 200 km enkele reis, dus ben benieuwd hoe de pomp het zal doen.
 
Kijk, dat zijn de berichten. Zal de informatie meenemen naar m'n monteur aankomende week.
Freek bedankt alvast.

(Kan alleen helaas de afbeeldingen niet openen)
 
Misschien een gekke vraag, maar welk probleem lossen we nu precies op met een andere type achterrempomp of het veranderen van de positie?

Ik zal mezelf nog even voorstellen, ik ben Niels, woonachtig in de buurt van Rotterdam en rijdt sinds kort een Tuono uit 2006. Wat een goede keuze!
Hiervoor een GS500 gehad en een GSXR600 en ik gebruik de motor erg graag om op onze mooie Nederlandse circuits rond te rijden. Kort geleden de Tuono mogen uitlaten in Lelystad, wat een plezier :)

Terug naar de achterrempomp. Ik merk ook bij mijn Tuono dat de performance beter mag van deze rempomp, maar wat is nou het probleem? De positie van de pomp is misschien niet de beste, maar theoretisch moet de temperatuur voor de remvloeistof geen probleem zijn, toch?
Wat ik vreemd vind is de positie van de ontluchtingsnippel op de klauw, waardoor ik denk dat technisch gezien de achterrem goed is, maar lastig te ontluchten door de layout/ontwerp?
Iemand die in de smiezen heeft waar nou precies de uitdaging zit?
 
Ik denk ook dat goed ontluchten het probleem is, ik rijd met de originele pomp en hij remt altijd.
 
Op de een of andere manier hebben veel Tuono (en volgens mij ook RSV) rijders problemen met de achterrem, er komt dan lucht in het remsysteem waardoor de rem eigenlijk niets meer doet. De druk op het rempedaal wordt ook minder of voelt sponzig aan.
Goed ontluchten is uiteraard belangrijk, maar veel rijders hebben onredelijk vaak moeten ontluchten. Het lijkt er op dat via de originele rempomp op een of andere manier lucht in het remsysteem terecht komt. Ook al zit deze ongunstig geplaatst en wordt deze warm, zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Ik kan alleen maar vaststellen dat ik sinds het plaatsen van de Ducati pomp geen problemen meer heb en wel een goed werkende achter rem.
 
Dat meen je niet!

Probleem is begonnen in 2005 en inmiddels 100x besproken incl de openingspost....
Ik meen het! Blijkbaar weet je de antwoorden op mijn vragen, ik hoor het graag!
In de openingspost vind ik dit terug: Achterrem die het niet of nauwelijks doet -> is zelf op te lossen!
Fijn dat het zelf op te lossen is, maar ik zou graag weten wat nou het achterliggende probleem is.
 
Na een kleine 5 jaar heb ik afscheid genomen van de Tuono. Ik heb met een beetje weemoed de tuono ingeruild voor een street triple rs.
Een tuono v4 is wel een tijdje in beeld geweest als opvolger maar een proefrit op tracer en street triple hebben me doen inzien dat de grote vermogens van de dikke liter motoren zwaar overkill zijn, voor mij althans en dat ik heel bewust aan downsizing doe...;) En ik haal 300 km op een tank met de street...:]:t Dus geen stress meer om altijd als eerste een pomp te moeten zoeken.
Ik heb nog twee ruitjes, een standaard kort donker ruitje en een originele Aprila hoger ruitje, een paar standaard uitlaatdempers en een duozitje. Dat zal ik ergens de komende tijd op marktplaats zetten.
:W
 
Ik meen het! Blijkbaar weet je de antwoorden op mijn vragen, ik hoor het graag!
In de openingspost vind ik dit terug: Achterrem die het niet of nauwelijks doet -> is zelf op te lossen!
Fijn dat het zelf op te lossen is, maar ik zou graag weten wat nou het achterliggende probleem is.en
Ik dacht dat je een grapje maakte, is al zoveel besproken.
Probleem is de warmte van het blok Ich de remcilinder die te dichtbij zit.
1 je kun de achterrem loshalen en hoog plaatsen, dan goed ontluchten.
Werkt prima voor ongeveer een week
2 plaatje tussen blok en cilinder doen net als de officiële aprilia mod.
Werkt niet
3 remcilinder vervangen voor Ducati oid ( spiegler heeft ook mooie)
Schijnt de oplossing te kunnen zijn
4 ik heb het opgelost door een rsv4 remschakelset te plaatsen
Deze heeft de cilinder verticaal zitten en ver weg van het blok
Perfect!
 
Wat ik ergens gelezen heb is dat de zuiger in de pomp van kunstof is gemaakt, kan het niet bevestigen want ik heb hem nog niet open gehad.
Het zou dan met het uitzetten bij warmte van de verschillende materialen fout gaan.
Ook ben ik nog geen revisiesetje tegen gekomen, wat misschien verklaarbaar is door de prijs van een complete pomp, van nog geen €100,-.
 
Ik heb de panigale rempomp. Daarbij niet zozeer druk verlies, maar wel een verschoven slag.
Opnieuw afgesteld, maar ben niet tevreden nog.
Afgelopen weekend maar de aprillia mod (plaatje alu ertussen) gefabriekt. Kijken wat ie nu doet.
 
Eind deze week maar eens de olie verversen van mijn gen2 Tuono. De olie is al een tijdje binnen (Eni 10W60), maar

Ik vraag me echter ineens af wat ik ook alweer verder nodig heb.
  1. Oliefilter uiteraard (ik heb het lange exemplaar nodig)
  2. Nieuwe o-ring om oliefilter nog aan te laten sluiten.
  3. Nog meer? Beide pluggen hoef ik niet te vervangen, toch? Zitten daar ook nog ringetjes achter of iets dergelijks?
 
Eind deze week maar eens de olie verversen van mijn gen2 Tuono. De olie is al een tijdje binnen (Eni 10W60), maar

Ik vraag me echter ineens af wat ik ook alweer verder nodig heb.
  1. Oliefilter uiteraard (ik heb het lange exemplaar nodig)
  2. Nieuwe o-ring om oliefilter nog aan te laten sluiten.
  3. Nog meer? Beide pluggen hoef ik niet te vervangen, toch? Zitten daar ook nog ringetjes achter of iets dergelijks?
pluggen niet, maar de (koper) ringetjes er achter wel.
 
Hey jongens,
Het is gelukt!*O*
Sinds eind vorige week eigenaar van een Aprilia Tuono uit 2004, de oude van thijssie en de oude oude van Sonador hier van MF.
Van Thijs er nog een titanium race uitlaat bij gekregen en die voornamelijk voor de looks er onder gezet, hier moet ik nog wel even een db killer voor zien te vinden.
Verder ben ik nog opzoek naar een paar andere onderdelen die er niet op zaten.
Spiegels heb ik via marktplaats al gevonden maar nog zoek ik nog de linker stuurklem waar de spiegel in gemonteerd zit.
Ook zit er geen stuurdemper meer op die ik er eigenlijk wel op wil hebben, al is het alleen om me gerust te stellen.
Iemand die me kan helpen met deze onderdelen?
IMAG0229.jpg
 
Even terugkomen op de lsl crashpads, ik heb ze maar besteld. En moet zeggen dat past nog best goed. Ze zien er ook nog wel mooi uit, al zeg ik het zelf.

M.v.g.

Jorick

Dat ziet er goed uit! Als ik die foto's zie, heb ik er wel vertrouwen in dat ze ook bij mij wel zullen passen *O*
 
En je hoeft ook niks qua leidingen nieuw te kopen. Kan zo gemonteerd worden. Overigens had mijn pa het goede idee om de remlichtschakelaar aan de klauwkant te doen, dan hoeft 'ie niet boven op je rempomp en blijft het daar wat "cleaner". Is dus ook een optie!
lijkt me wel een plekje waar ie meer zooi te verduren krijgt, zeker als het regent of zo... Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk!
 
Hey jongens,
Het is gelukt!*O*
Sinds eind vorige week eigenaar van een Aprilia Tuono uit 2004, de oude van thijssie en de oude oude van Sonador hier van MF.
Van Thijs er nog een titanium race uitlaat bij gekregen en die voornamelijk voor de looks er onder gezet, hier moet ik nog wel even een db killer voor zien te vinden.
Verder ben ik nog opzoek naar een paar andere onderdelen die er niet op zaten.
Spiegels heb ik via marktplaats al gevonden maar nog zoek ik nog de linker stuurklem waar de spiegel in gemonteerd zit.
Ook zit er geen stuurdemper meer op die ik er eigenlijk wel op wil hebben, al is het alleen om me gerust te stellen.
Iemand die me kan helpen met deze onderdelen?
Bekijk bijlage 1404511
Super tof dat het gelukt is! Fietsje met wat ervaring, maar dat zijn stiekem de leukere natuurlijk 😊

De tita pijp van Aprilia zelf vind ik persoonlijk heel gaaf. Vooral het geluid is uniek. Wellicht valt te overwegen om die een keer opnieuw te laten vullen, mocht 'ie wel heel erg luid zijn.

Wat betreft de stuurdemper; het standaard exemplaar is niet geweldig. Mocht je een Öhlins variant op het spoor komen, dan zou ik lekker die plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan