Bmw S1000r de koning van de nakeds

3 jaar geleden kreeg ik een S1000R mee als leenmotor toen ik m'n GS voor een beurtje wegbracht. Wauw, wat maakte dat blok een indruk. Ik had al een paar keer een proefrit gemaakt met een KTM Super Duke maar die heeft nooit dat wauw gevoel bij me lost gemaakt wat de S1000R wel deed. Punt was dat ik net een paar dagen eerder een Ducati Hypermotard 939 had besteld, wat overigens een super gave motor is, dus een S1000R was even geen optie. Maar goed, bijna 3 jaar en 30.000 km verder met de Hyper werd het mooi tijd om weer eens te shoppen. En jawel, ik ben ervoor gegaan. Een hele mooie deal kunnen krijgen met inruil van de Duc en over een week of twee kan ik hem ophalen. Ik ben voor een zwarte gegaan met rij-modi pro en alarm. DDC vond ik niet echt lekker rijden, met quick shifter doe ik voor m'n gevoel de bak af en toe toch iets van geweld aan en overige opties zag ik de meer waarde niet zo van.

Ik ben echt heel benieuwd hoe deze me gaat bevallen. Ik zal hem hoofdzakelijk gebruiken voor de langere ritten (= meer dan 2 dagen, zuid Duitsland, Franse Alpen, Dolomieten etc) in m'n eentje (zo'n 10.000 km per jaar). Voor de duo ritten heb ik een R1200GS en voor de korte ritten (tot 2 dagen) en soms een recreatief circuitdagje een Fireblade (954). Bij elkaar rijd ik zo'n 25.000 km per jaar, geen woon/werk.

Ik ben nog wel op zoek naar een goede bagage optie. Tanktas heb ik mee besteld omdat ik m'n kaart ergens kwijt moet (plan nooit ritten dus heb niet zoveel aan navigatie). Tot vorig jaar ging de rest van wat ik meenam in een rugzakje maar na een operatie aan m'n schouder liever iets dat aan de motor vastzit dan aan mezelf. Ik zit nog te denken aan de zadeltassen (die me overigens sterk doen denken aan de SW-Motech Blaze maar dan wat kleiner). Iemand ervaring mee, eventueel een fotootje, gemonteerd op de motor? Of eventueel alternatieven? Bij mij is het echt "travel light" dus hoe kleiner hoe liever. Tandenborstel en een beetje kleding maar geen tent o.i.d.

Wat de rij-modi pro betreft, heb je daar de mogelijkheid om zelf combinaties te maken van gasrespons, abs en tc?

Zijn er nog leuke wetenswaardigheden over de motor of dingen waar ik rekening mee moet houden?

Anyway, ik kijk uit naar de reacties, moet tenslotte de komende twee weken nog door zien te komen. :+
 
@ Askendo
Feli !!
Ik doe volgende week mijn S1000R weg en heb dan 2 SW Motech Blaze tassen te koop. Super spul.
Heb die tassen van een van de forummers hier destijds overgenomen. Dus als je interesse hebt, let me know. En dan blijven ze in de groep! ;)

@ dikke deur
Volgende week staat mijn rode s1000r bij Motorplaza dus wie weet is het wat voor je.

Wat ik er voor terugkoop? Een fiets waar ik allang verliefd op ben, een R Nine T Urban G/S.
 
@Askendo gefeliciteerd, goeie keus!
Ik kan er goed lange dagen op maken, dit voorjaar een week mee in de zuid-Franse alpen gereden en gebruikt gemaakt van deze tas van SW-Motech Evo op de buddy (niks geen stalen plaat eronder 8-))
AA024327-8807-49E8-977F-61E06CBB9384.jpeg
Deze kan van 24 ltr naar 36 ltr dus plek genoeg, voordeel vindt ik dat er niks aan je fiets geschroefd hoeft te worden
 
@Andrew Heuer geweldige fiets man, ik snap dat je die mooi vind :}
Eigenlijk vindt ik 'm mooier dan een S1000R maar ik blijf nog een paar jaar op m'n S1000R en ga het daarna wat rustiger aan doen (als ik 60 wordt :') ). Dat heeft ook met het groepje te maken waarmee ik nu rij O-)
Het zal wel ff wennen worden qua toerenbereik, t'is geen 4-cilinder hè.
Ben benieuwd hoe hij je bevalt.
 
Askendo Welkom :W

Ik rijd met dezelfde tas als Tonoss, maar dan wel met aluminium plaat eronder welke bevestigd is op een 2e passagiers zitje, dus eenvoudig in gebruik.
Op de plaat zit ook een lockring voor de tanktas, dus op heen en terugweg naar Duitsland tanktas op de tank en bagagetas achterop en de tussentijd in Duitsland de tanktas achterop.
20190608_113447.jpg
 
De letter R inderdaad 8)7
Kan je zien van welk merk je ze hebt?

De orginele stompgrips in de kleur clear zie bijv:

Gezien ik de zijpanelen in carbon heb zitten ze enkel op de tank in mijn geval.
 
Dank Tonoss! Hij gaat zeker bevallen. Heb alle R Nine T modellen een dag gereden en deze beviel zowel qua looks als het rijden het beste. Lekker polariserend, hou ik van :Y
Heb vooral veel 2 cilinders gehad en dat bevalt mij uitstekend. Ook een 1200GS. Dat beviel mij totáál niet :N voelde me daarop een passagier. Maar in de R Nine T modellen valt het helemaal op zijn plaats. Het sturen, de looks en het blok is net even anders getuned dus zowel blubberdikke koppel onderin en in midden maar zelfs een eindschot bovenin. Dat was bij de GSen niet het geval. Stuk lichter ook natuurlijk.
Heb gewoon gemerkt dat ik er bij lange na niet uit haal wat in een machtige machine als de S1000R zit. Zelf vind ik hem nog steeds bloedmooi en het feit dat ik hem weg doe heeft niets met de fiets te maken. Is echt een super ding en kan alles. Blij dat ik hem heb mogen bezitten.
Wat ik wel ga missen is niet zozeer de overigens uitstekende QS maar af en toe de CC . Maar hé, dat hoort ook niet op een retrofiets ;)
 
@ Askendo
Feli !!
Ik doe volgende week mijn S1000R weg en heb dan 2 SW Motech Blaze tassen te koop. Super spul.
Heb die tassen van een van de forummers hier destijds overgenomen. Dus als je interesse hebt, let me know. En dan blijven ze in de groep! ;)

@ dikke deur
Volgende week staat mijn rode s1000r bij Motorplaza dus wie weet is het wat voor je.

Wat ik er voor terugkoop? Een fiets waar ik allang verliefd op ben, een R Nine T Urban G/S.
Mocht Askendo geen interesse hebben in de tassen dan heb ik wel interesse!
@ Askendo , goede keuze gemaakt! Is zoals hier al geschetst wordt een topfiets!
 
@Andrew Heuer: Je hebt een PM over de tassen. Wat je opmerking over de GS betreft kan ik je overigens ook wel gelijk geven hoor. Ik gebruik de mijne ook alleen als m'n vrouw achterop meegaat. Voor eenpersoonsritten zijn er veel leukere motoren. 8-)

Ik kwam er net overigens achter dat de motor wordt afgeleverd op S20 Evo banden. Lijkt me wat gedateerd voor fabrieksmontage in 2019, of niet?
Overigens erg goede ervaringen met die banden op m'n Fireblade qua sturen en grip. Alleen alles behalve slijtvast.

Iemand nog wat bandentips? Rij zelf meestal met PP3 (Hypermotard) of Rosso II (Hypermotard en Fireblade). Hoewel op de Hyper nu weer Road 5 ligt ivm overmatig snelle slijtage van de PP3 laatst in de Alpen. Maar goed, niets zo variabel en persoonlijk als bandenkeuze maar tips zijn altijd welkom.
 
Iemand nog wat bandentips? Rij zelf meestal met PP3 (Hypermotard) of Rosso II (Hypermotard en Fireblade). Hoewel op de Hyper nu weer Road 5 ligt ivm overmatig snelle slijtage van de PP3 laatst in de Alpen. Maar goed, niets zo variabel en persoonlijk als bandenkeuze maar tips zijn altijd welkom.
Alle moderne banden zijn goed momenteel, zelf nu de Dunlop Sportsmart 3 erop liggen, die gaan de 5-6K wel halen (met een stevige rijstijl) da’s niet heel slecht. De Bridgestone S22 slijt iig wel iets sneller. Maar is ook erg zacht. M’n volgende banden worden waarschijnlijk Michelin Power RS daar zweert m’n broer bij, met name de voorband is legendarisch goed, daarnaast ziet ie er super uit 8-)
 
Ik had op mijn S1000R de S21 banden. Bizar goed rubber, ook bij af en toe op het circuit.
De S22 zal dan nog een haartje beter zijn. :9
 
Ik had op mijn S1000R de S21 banden. Bizar goed rubber, ook bij af en toe op het circuit.
De S22 zal dan nog een haartje beter zijn. :9
Dat is volgens mij dus het geval, alle sportieve banden van tegenwoordig zijn top, de verschillen zitten meer in de vorm (spitser of ronder) en wat je smaak is.
De rondetijden op een circuit tijdens de introductie zeggen niet zoveel, dat merk je op straat niet zo makkelijk.
Volgens mij zit het vooral tussen de oren, je moet ze ook durven vertrouwen. Zo vindt ikzelf de Metzeler M7RR geen fijne band terwijl hij nog steeds als goed wordt beoordeeld.
 
Stiekem een rondje door de buurt met mijn zoontje. Hij vind het helemaal geweldig.
Haha, ja, gaaf. Maar pas op, dat deed ik met m'n neefje ooit ook. En toen ie 18 werd heb ik 'm een Diversion gegeven. Alleen als je dan een mooi fotootje van z'n weekend in Duitsland krijgt waar hij met z'n knie aan de grond door de bocht heen knalt (ja, op een Diversion!) dan ga je je toch even bedenken of je wel verstandig hebt gedaan. ;-)
 
Dat is volgens mij dus het geval, alle sportieve banden van tegenwoordig zijn top, de verschillen zitten meer in de vorm (spitser of ronder) en wat je smaak is.
De rondetijden op een circuit tijdens de introductie zeggen niet zoveel, dat merk je op straat niet zo makkelijk.
Volgens mij zit het vooral tussen de oren, je moet ze ook durven vertrouwen. Zo vindt ikzelf de Metzeler M7RR geen fijne band terwijl hij nog steeds als goed wordt beoordeeld.
Ja, maar :+ ik las toen dat jij graag over opgeplakte en gerepareerde wegdelen rijdt. ;)

Tussen de oren is fijn, bij de Corsa Rosso merkte ik wel gelijk kippenvel toen ik in 2016 met een RSV4 die van Powers afkwam op CPZ reed. _O-
 
Tussen de oren is fijn, bij de Corsa Rosso merkte ik wel gelijk kippenvel toen ik in 2016 met een RSV4 die van Powers afkwam op CPZ reed. _O-
Ja, Corsa Rosso's Supercorsa's dan noem je ook wel wat op :} da's meer een circuit dan een straatband
Daar krijg je sowieso kippenvel van tot tussen je oren :+
Overigens zweert mijn broer (Speedtriple R) bij de Michelin Power RS boven de Corsa Rosso voor op straat, heeft betere feedback van de voorband vlgs hem.
En wat rijden over strepen betreft, ja dat is bij mij wel een dingetje :Y ik hou het er maar op dat ik graag mijn grenzen verken :9O-)
 
Laatst bewerkt:
De Rosso II Corsa heb ik nu toevallig op m'n Fireblade liggen omdat ik vorige week maandag een dagje cpz heb gedaan. Super fijne band, ook voor op straat. Stuurt erg licht en veel grip. Wel aan de prijs en levensduur zal ook niet overhouden denk ik.
 
De Rosso II Corsa heb ik nu toevallig op m'n Fireblade liggen omdat ik vorige week maandag een dagje cpz heb gedaan. Super fijne band, ook voor op straat. Stuurt erg licht en veel grip. Wel aan de prijs en levensduur zal ook niet overhouden denk ik.
Hoi allemaal, ben nieuw hier. Ik heb op mijn S1000R 7 sets metzelers M7RR versleten en ben er helemaal weg van. Vooral de voorband. ga af en toe met mijn neven 10 dagen door Europa. Maar moeten dan aan bandenmanagement doen om terug te komen. Met 3,5 k banden weg. Zit nu aan de Dunlop MK3 te denken. Iemand daar al ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
ga af en toe met mijn neven 10 dagen door Europa. Maar moeten dan aan bandenmanagement doen om terug te komen. Met 3,5 k banden weg
Hoi Hannesje, dan heb je in ieder geval heel fijne neven met een vlotte rijstijl ook nog eens *O*mazzelaar!
Ik rij nu met de Sportsmart MK3 maar weet nog niet of ze ook langer meegaan als de M7RR, ik haal er bijna 5 k mee, dus ik rijd minder sportief als jij :/
Het verschil met de Bridgestone S22 is dat ze ronder zijn dus je motor stuur wat lomer en "valt minder de bocht in" als je begrijpt wat ik bedoel, dat kan de S1000R wel hebben.
Je kunt ze allicht een keer proberen, ik ben er in ieder geval content mee.
 
Hoi Hannesje, dan heb je in ieder geval heel fijne neven met een vlotte rijstijl ook nog eens *O*mazzelaar!
Ik rij nu met de Sportsmart MK3 maar weet nog niet of ze ook langer meegaan als de M7RR, ik haal er bijna 5 k mee, dus ik rijd minder sportief als jij :/
Het verschil met de Bridgestone S22 is dat ze ronder zijn dus je motor stuur wat lomer en "valt minder de bocht in" als je begrijpt wat ik bedoel, dat kan de S1000R wel hebben.
Je kunt ze allicht een keer proberen, ik ben er in ieder geval content mee.
Thanks !! Zijn idd geweldige dagen altijd. Eén van die neven had op zijn MT 10 de S22 gelegd. Is een geweldige band met ongelooflijk veel feedback. Maar was het slechtste af van ons. Gaat het in ieder geval niet worden. Ben je tevreden over de MK3. Ik las wat hardere band en daardoor wat minder feedback
 
:Y
Een fan van de M7RR?? Dat moet een troll zijn. :+
En jij zet onder je berichten "Sommige grote ideeën vinden alleen maar plaats in een open geest" hahaa. Das lekker. Maar banden hebben ook iets persoonlijks en zal zeker per fiets kunnen verschillen. Ik vind het super allrouders ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan