Motor raakt vermogen kwijt in hoge toeren/powerband.

Julian88

MF'er
3 jan 2019
120
22
Ik reed met mijn motor naar huis en ik merkte dat hij vanaf 7800 toeren niet meer veel pit had, het gaat om een aprilia rs 125 1997, een 2 takt dus.
Ik dacht eerst aan de powervalve die niet meer openging maar dat was het niet, toen heb ik de bougie vervangen en toen deed die het weer goed.
maar nadat ik vandaag weer ging rijden begon het weer opnieuw dus ik denk dat het probleem ergens bij de ontsteking zit. iemand tips of suggesties wat ik kan doen?a
 
Je haalt voorzichtig de zuigerveren er af en die plaats je in de cilinder, boven je uitlaatpoort en tussen rand. met je zuiger die je van onderen ff in de cilinder steekt plaats je m precies rond en dan kun je de slotspeling meten.
Waarde moet je ff opzoeken 🤔
 
Ik kan morgen wel de cilinder eraf halen om te kijken hoe het er daar onder uit ziet.
En hoe meet je de speling tussen de zuigerveren?
Of je zuigerveren niet goed zijn is vrij makkelijk te zien haal de veer van de zuiger en plaats deze net onder de rand van de cilinder,
als je dan al een kier tussen de veeruiteinden ziet is dat al een indicatie dat de veer versleten is,maar officieel moet de slotspeling opmeten.
De cilinder zelf moet met een inwendige micrometer opgemeten worden,de zuiger kan je met een digitale schuifmaat meten.
 
Doet hij allen als je rijdt ? als je stilstaat dan krijg je wel 10.000 toeren ? (geen idee wat die dingen max draaien) ?
Zou inderdaad bobine / CDI kunnen zijn .
 
zuiger ziet er niet uit, komt in hoofdzaak doordat hij in ODP lager komt dan de onderkant van de spoelpoorten. dat is zeer slecht. vers inkomend mengsel dat over de zuiger stroomt en zich vast hecht aan het oppervlak (Coanda-effect) is het aller belangrijkste voor de zuiger koeling. Doordat jij dit mist koelt het mengsel de zuiger onvoldoende en hangt hij vol kool. in een gezonde 2-takt is het zuigeroppervlak voor de spoelpoorten proper en koolvrij omdat het mengsel de zuiger daar koeler houdt en dus niet inbrandt en omdat het mengsel het oppervlak ook steeds proper "spoelt". op de zuiger zou je perfect de breedte van de spoelpoorten moeten kunnen meten.

zwarte spoelkanalen komen niet door lekkende gassen langs de zuiger, maar door te weinig blow-down time.area : bij het openen van de spoelpoorten is de druk in de cylinder nog te groot waardoor uitlaatgas de spoelpoorten ook deels als uitlaatpoort gebruikt en er dus uitlaatgas in de spoelpoorten stroomt. daardoor mengt uitlaatgas zich met vers mengsel, komt de spoeling later op gang en versterk je nog wat hierboven al stond.

kop ziet er ook niet geweldig goed uit : half bedekt met kool, half niet. zuiger teveel speling waardoor deze teveel kantelt, met langs 1 kant goede squish en langs de andere veel te veel daardoor ?

* werkt je uitlaatklep goed ? gaat ze ver genoeg open ? indien ja, uitlaatpoorten breder proberen maken (alleen deel dat boven spoelpoorten uitsteekt, rest maakt niet uit), of verhogen
* proberen met dunnere pakking onder cylinder zuiger gelijk krijgen met onderkant spoelpoorten in ODP. lukt dit niet, zuiger afdraaien of materiaal onderaan cylinder afnemen.
* als je de cylinder verlaagt (dunnere pakking of materiaal afnemen) heb je nog minder blow down ! en moet je ook weer je squish controleren (ook met afgedraaide zuiger). absolute minimum is 1% van de slag, gewoon veilig en toch goed : zet deze op 0.8mm. als alles nog origineel is, ook squish eens opmeten : zal dan sowieso veel te groot zijn. krijg je een andere (lees betere snellere en zelfs thermisch gezondere) motor voor in de plaats.
 
Laatst bewerkt:
zuiger ziet er niet uit, komt in hoofdzaak doordat hij in ODP lager komt dan de onderkant van de spoelpoorten. dat is zeer slecht. vers inkomend mengsel dat over de zuiger stroomt en zich vast hecht aan het oppervlak (Coanda-effect) is het aller belangrijkste voor de zuiger koeling. Doordat jij dit mist koelt het mengsel de zuiger onvoldoende en hangt hij vol kool. in een gezonde 2-takt is het zuigeroppervlak voor de spoelpoorten proper en koolvrij omdat het mengsel de zuiger daar koeler houdt en dus niet inbrandt en omdat het mengsel het oppervlak ook steeds proper "spoelt". op de zuiger zou je perfect de breedte van de spoelpoorten moeten kunnen meten.

zwarte spoelkanalen komen niet door lekkende gassen langs de zuiger, maar door te weinig blow-down time.area : bij het openen van de spoelpoorten is de druk in de cylinder nog te groot waardoor uitlaatgas de spoelpoorten ook deels als uitlaatpoort gebruikt en er dus uitlaatgas in de spoelpoorten stroomt. daardoor mengt uitlaatgas zich met vers mengsel, komt de spoeling later op gang en versterk je nog wat hierboven al stond.

kop ziet er ook niet geweldig goed uit : half bedekt met kool, half niet. zuiger teveel speling waardoor deze teveel kantelt, met langs 1 kant goede squish en langs de andere veel te veel daardoor ?

* werkt je uitlaatklep goed ? gaat ze ver genoeg open ? indien ja, uitlaatpoorten breder proberen maken (alleen deel dat boven spoelpoorten uitsteekt, rest maakt niet uit), of verhogen
* proberen met dunnere pakking onder cylinder zuiger gelijk krijgen met onderkant spoelpoorten in ODP. lukt dit niet, zuiger afdraaien of materiaal onderaan cylinder afnemen.
* als je de cylinder verlaagt (dunnere pakking of materiaal afnemen) heb je nog minder blow down ! en moet je ook weer je squish controleren. absolute minimum is 1% van de slag, gewoon veilig en toch goed : zet deze op 0.8mm.

Nou daar kan de TS wel ff op kauwen8)7 :Y
 
Ik heb wel een dremol thuis en wil best de uitlaat poorten breder maken maar waar moet ik dan op letten en hoeveel moet er vanaf? En zijn er nog tips als je dit gaat doen.
 
Ik neem aan dat de motor voor dit euvel wel zijn volle vermogen had?
Dus buiten dat er wel wat te optimaliseren zal zijn moet er iets niet goed zijn die dat veroorzaakt.
Zelfs een 2 takt met ietwat versleten zuiger moet tot aan zijn max toerental kunnen draaien.
De 2 takten die ik gehad heb met zulke symptomen als de TS hadden of een brandstof of een ontsteking probleem.
Ik heb ook nog niemand gehoord over het membraam ,is die nog wel in orde.
Of gaat de gasschuif van de carb nog helemaal omhoog.
 
Laatst bewerkt:
De gasschuif gaat helemaal open en de carb heb ik helemaal los gehad en schoongemaakt, het membraan heb ik nog niet gecheckt. Ik dacht in het begin ook aan de ontsteking omdat ik op een geven moment mijn bougie verving en hij toen weer goed liep.
 
Je zou eens alle stekkerverbindingen en massa punten kunnen controleren op corrosie en of het goed contact maakt,
verder als je een NGK bougiedop heb deze doormeten op weerstand,die moet 5K Ohm zijn.
En eventueel de bougiekabel en bougiedop vervangen.
 
Ik neem aan dat de motor voor dit euvel wel zijn volle vermogen had?
Dus buiten dat er wel wat te optimaliseren zal zijn moet er iets niet goed zijn die dat veroorzaakt.
Zelfs een 2 takt met ietwat versleten zuiger moet tot aan zijn max toerental kunnen draaien.

True. Had het er misschien moeten bij zetten, maar ik gaf enkel kommentaar op wat ik zag, niet dar dat de oorzaken zijn.
 
De klachten en janbros zijn uitleg lezende denk ik dat het tijd wordt om de uitlaat eens goed te ontkolen.
Lijkt er op dat de uitlaat deels dicht zit met veel tegendruk tot gevolg.
 
Door er spanning op te zetten van de accu en dan zie je dat die gewoon open gaat.

dat klopt maar dat wil nog niet zeggen dat de aansturing ervan werkt?
koppel je kabel los van de servo motor , trek goed aan en zet hem ergens vast( zo blijft je pv constant open) en ga dan een rondje rijden.
onderin de toeren zal het slecht rijden maar boven de 7800 komt dat weer terug.
 
als de uitlaatklep effektief niet genoeg zou open gaan, en zoals hierboven gezegd er nog veel te veel restdruk is in de cylinder bij openen spoelpoorten, komt je spoeling later op gang (ze kan pas beginnen als de druk in het carter hoger is dan die in de cylinder). bij hoge toeren komt de motor dan in ademnood : er is niet genoeg tijd meer om door de poorten voldoende mengsel in de cylinder te krijgen en heb je dus de oorzaak waarom hij in hoge toeren vermogen tekort komt.
 
als de uitlaatklep effektief niet genoeg zou open gaan, en zoals hierboven gezegd er nog veel te veel restdruk is in de cylinder bij openen spoelpoorten, komt je spoeling later op gang (ze kan pas beginnen als de druk in het carter hoger is dan die in de cylinder). bij hoge toeren komt de motor dan in ademnood : er is niet genoeg tijd meer om door de poorten voldoende mengsel in de cylinder te krijgen en heb je dus de oorzaak waarom hij in hoge toeren vermogen tekort komt.
Ik zal het wel effe testen en proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan