"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Meestal zwaai ik gewoon naar iedereen, motorscooter, chopper, scooter wat intresseert mij het nou wat je rijd als je maar plezier hebt.

Toen ik 16 was en op mijn Aerox zat en een motorrijder naar mij zwaaide was dat altijd het mooiste moment van je dag.
 
Toen ik 16 was en op mijn Aerox zat en een motorrijder naar mij zwaaide was dat altijd het mooiste moment van je dag.
Maar die 16 jarigen zwaaien bijna nooit terug. Vast omdat ik op een motor rij en niet op een scooter. Zal ik toch maar scooter gaan rijden?
 
  • Haha
Waarderingen: JuH
Naast mijn bmw k1300 en GS 1200Lc heb ik een paar maanden geleden ok een scooter erbij gekocht. Een vespa 300 touring HPE
Waarom? gewoon omdat ik het leuk vind. Wordt er niet gezwaaid ? boeien....lekker belangrijk.
Is het een motor? Nee het is een scooter.... Maar mijn plezier is er niet minder om.. Lekker belangrijk of je nu in 3.5 of in 6.5 sec op de 90 zit....
De glimlach op mijn gezicht is het zelfde als op de bmw.........zolang ik op 2 wielen lekker rondzwier heb ik plezier...
 
Naast mijn bmw k1300 en GS 1200Lc heb ik een paar maanden geleden ok een scooter erbij gekocht. Een vespa 300 touring HPE
Waarom? gewoon omdat ik het leuk vind. Wordt er niet gezwaaid ? boeien....lekker belangrijk.
Is het een motor? Nee het is een scooter.... Maar mijn plezier is er niet minder om.. Lekker belangrijk of je nu in 3.5 of in 6.5 sec op de 90 zit....
De glimlach op mijn gezicht is het zelfde als op de bmw.........zolang ik op 2 wielen lekker rondzwier heb ik plezier...

Ik zit er ook hard aan te denken om z'n Vespa HPE 300 te kopen............rijd super :]*O*
 
Je moet gewoon doen wat je fijn vindt en schijt aan alles hebben.
Ik rijd 40 jaar motor en ben een paar jaar geleden overgestapt op een scooter. En wat rijdt dat fijn, zeg! Dat had ik eerder moeten doen. Ik heb nog nooit zo relaxt gereden. Ben er nu mee in Frankrijk, heb net de grote Alpen collen gereden op mijn Forza 125. En zooooo relaxt. Heerlijk.
Laat ze maar lachen, schijt heb ik eraan.
Gelijk heb je!
Ik ben net terug van 4200 km in 12 dagen door Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland. Tent, matje en slaapzak mee en rijden maar.
Ook de St. Bernard passen en nog zo wat spul. Best veel reacties van andere motorrijders die het gaaf vinden dat je dat op een Honda Pcx ook kunt doen.

Gewoon je eigen ding doen dus.
 
(...)
Nu is geschiedvervalsing in naam van onze moderne denkwijzen vrij normaal geworden (naar Amerikaans voorbeeld). Maar de scooter was van oorsprong een damesmotorfiets (alleen dat predicaat is in deze tijd al beledigend), die nu door driekwart van de wereld gebruikt wordt. De uiteindelijke toepassing is 100% unisex en dat is erg fijn. Maar dit apparaat is een pijler in emancipatie en het zou lelijk zijn als we ook hier een "mannending" van maken, terwijl het de eerste keer is dat men hard gewerkt heeft om een product juist toegankelijk te maken voor vrouwen.

Tot zover de thread-jack, sorry!
Ik begrijp dat je redelijk overtuigd ben van dat idee.

Maar het klopt volgens mij niet. Tenminste: ik vind er geen bewijzen van.

Ik heb de Italiaanse wikipedia pagina's erop nageslagen (veel uitgebreider dan de nederlandse of engelse pagina's) Piaggio Vespa - Wikipedia en de pagina over het eerste prototype Piaggio Paperino - Wikipedia en van Enrico Piaggio Enrico Piaggio - Wikipedia .
Nergens heb ik kunnen terugvinden dat de scooter specifiek als damesmotorfiets werd ontwikkeld.

Dit citaat uit de pagina over Enrico Piaggio geeft volgens mij goed aan wat de doelstelling was:

"Piaggio decide di avviare negli stabilimenti toscani un percorso imprenditoriale del tutto nuovo, incentrato sulla produzione industriale di un mezzo di trasporto semplice, a due ruote, leggero e a basso costo, caratterizzato da consumi modesti e adatto alla guida di tutti, comprese le donne: lo scooter ."

"Enrico Piaggio besliste om een volledig nieuwe weg in te slaan met zijn toscaanse fabriek, gericht op de industriële productie van een eenvoudig, tweewielig transportmiddel, licht en goedkoop, zuinig met brandstof en geschikt voor iedereen, dames inbegrepen."


Paperino, het gansje, was de oorspronkelijke naam naar analogie met de Fiat Topolino, het muisje. Later werd dat Vespa, de wesp.

De ontwerper Corradino D'Ascanio had het helemaal niet voor de toenmalige motorfietsen.

Dit citaat uit de Piaggio_Vespa pagina geeft een idee over hoe hij tot het "walkthrough" ontwerp gekomen is:

"Modellò la posizione di guida attorno al disegno di un uomo comodamente seduto su una poltrona, affinché la guida prolungata risultasse la meno affaticante possibile."

"Hij modelleerde de rijpositie rond het ontwerp van een mens comfortabel gezeten op een zetel zodat een lange rit zo weinig mogelijk vermoeiend zou zijn."

Was de scooter bedoeld voor dames? Ja, ook voor dames.
Werd de scooter specifiek als damesmotorfiets ontwikkeld? Nee.

Het zou kunnen dat jij bronnen hebt die jouw stelling onderbouwen.
Dan ben ik daar wel in geïnteresseerd.
 
(...)
Snellere motorrijders worden ineens nerveus als ik achter ze rij.
Vervolgens gaan ze meestal ineens harder rijden!
(...)
Heb ik ook één keer ervaren.
Ik kwam aan een verkeerslicht met mijn Beverly 300 achter een BMW GS te staan.
Het licht ging op groen en die GS ging er met een wheely vandoor.
Het zou kunnen dat dat zijn normale manier van doen was, dat kan ik natuurlijk niet weten.
 
Hij remt dus wel degelijk af op de motor.
Misschien heeft dat te maken met hoe je aan de afdaling begint?
Als ik het gas los bij mijn Beverly dan lijkt die in een soort vrijloopmodus te gaan.
Ik zal het eens testen op echte hellingen (die hier in de omgeving niet zo vlot te vinden zijn).
Mijn PCX remt redelijk af op de motor. Bij de steilere hellingen en voor de haarspeldbochten moet je natuurlijk wel bijremmen.
Je moet wel opletten dat je bovenaan de helling niet in de vrijloop begint want dan remt hij niet op de motor. Als dat gebeurt moet je even gas geven zodat de koppeling aangrijpt waardoor je wel de motorrem gebruikt.
 
Mijn PCX remt redelijk af op de motor. Bij de steilere hellingen en voor de haarspeldbochten moet je natuurlijk wel bijremmen.
Je moet wel opletten dat je bovenaan de helling niet in de vrijloop begint want dan remt hij niet op de motor. Als dat gebeurt moet je even gas geven zodat de koppeling aangrijpt waardoor je wel de motorrem gebruikt.
Klopt. Ik heb wat hellingen opgezocht en ik heb hetzelfde ervaren met de Beverly 300.
Stevig remmen op de motor doet hij niet maar inderdaad, als je van een klim overgaat naar een daling remt hij wel degelijk op de motor.
 
Ik maakte deze week tijdens een rit op mijn Honda SH300i motorscooter zelfs mee dat een motorrijder met een BMW me uit eigen initiatief aan de kant zette om een praatje te maken, dus er wordt soms wel degelijk contact gemaakt. Dat bleek overigens niet heel gezellig en leverde een bekeuring op (had geen papieren en je moet toch wat als je iemand op niets anders kunt pakken...), maar toch. ;-)

Zonder gekheid, ik deed mijn XJ 900 weg om op de Honda over te stappen en ik heb en nog geen moment spijt van gehad. En inderdaad, gewoon maling hebben aan wan "men" er van denkt. (dat geldt voor mij trouwens ook bij diverse onderwerpen).
 
Ik maakte deze week tijdens een rit op mijn Honda SH300i motorscooter zelfs mee dat een motorrijder met een BMW me uit eigen initiatief aan de kant zette om een praatje te maken, dus er wordt soms wel degelijk contact gemaakt. Dat bleek overigens niet heel gezellig en leverde een bekeuring op (had geen papieren en je moet toch wat als je iemand op niets anders kunt pakken...), maar toch. ;-)

Zonder gekheid, ik deed mijn XJ 900 weg om op de Honda over te stappen en ik heb en nog geen moment spijt van gehad. En inderdaad, gewoon maling hebben aan wan "men" er van denkt. (dat geldt voor mij trouwens ook bij diverse onderwerpen).

Wat was de reden dat je werd aangehouden? Zomaar?
 
Wat was de reden dat je werd aangehouden? Zomaar?

Als ie werd aangehouden, mocht ie ook niet verder rijden. Al heeft hij ook niet gezegd dat ie was aangehouden. :+

Ik werd zo waar een paar keer achter elkaar gegroet toen ik op een BMW motorscooter reed. Of dat kwam omdat het ook regende, als alleen de echte motorrijders de druppels trotseren. :+ Of ze waren gewoon in de war, de koplamp is ook in gebruik bij de meest recente F850GS.
 
OK, ter aanvulling:

Ik reed op een weg waar je 60 km mag net even onder die snelheid en deed verder niets fout of raar. Zag hem ook in mijn spiegels en reed zo gewoon keurig door, totdat ik ineens met verbazing zijn STOP bord zag aangaan. Het ging puur om "even een controle" en dat gaf hij ook aan. Helaas was het nogal een zuurpruim, dus mijn aanbod om even mijn papieren 5 straten verder thuis ophalen of laten laten zien bleek geen optie: "nee u moet gewoon uw zaken op orde hebben". Vervolgens ging hij natuurlijk mijn hele hebben en houden gewoon in 3 tellen even uit de database opvragen en was het antwoord op de vraag "heeft deze mijnheer een rijbewijs" (uiteraard) gewoon ja.

Het altijd bij je moeten hebben van die zooi is natuurlijk anno 2019 een volledig achterhaald fenomeen: in de tijd dat ik in mijn portefeuille kijk weet hij immers alles al op de manier die ik net schetste. En als je dan eens de pech hebt dat je portemonnee, telefoon of tas wordt gepikt (zoals mijn vrouw een paar jaar geleden) mag je dat allemaal weer opnieuw en dan ook nog met extra kosten nieuw gaan aanvragen. Want van diezelfde politie hoor je dan nooit meer wat na een aangifte. Deze discussie heb ik omwille van mijn eigen bloeddruk verder maar niet gevoerd, dat was op voorhand al kansloos. Dus ik tik binnenkort gewoon af en zie dat als betaling voor het hebben van een leuk verhaal voor op verjaardagen....

Gelukkig ken ik zowel privé als door mijn werk politiemensen - inclusief een motoragent, er zijn ook goede gelukkig - die zich anders presenteren en oog hebben voor wat wel of niet hun aandacht nodig heeft. Daarvoor heb ik respect, maar een dergelijke clown in uniform bewijst zijn beroepsgroep m.i. geen eer.
 
Tja wet is wet,je behoort je aan die regels te houden,ik heb altijd mijn papieren gewoon bij me,en niet alleen voor
oom agent,als je wat overkomt weet men tenminste met wie ze te maken hebben.
:Y
 
Ik had diverse dingen aangeboden (o.a. mijn visitekaartje) die ik wel bij me had en waaruit dat kon worden gehaald, maar daar werd geen genoegen mee genomen. De wet is inderdaad de wet, maar dateert nog uit een tijd dat inderdaad tonen van een papiertje de enige optie was en dit toen inderdaad noodzakelijk was. Nu niet meer. Bovendien gaat het me vooral om de wijze waarop de man zich manifesteerde, maar dat was wel duidelijk denk ik.
 
Ik zorg sowieso mijn rijbewijs bij me te hebben, maar gewoonlijk zit die in de pasjes houder waar ook mijn kenteken card, id, bankpas etc in zitten. Wat wellicht wel scheelt, ik zet altijd even mijn helm af, handschoenen en oordoppen uit, handje, etc.
 
Ik had diverse dingen aangeboden (o.a. mijn visitekaartje) die ik wel bij me had en waaruit dat kon worden gehaald, maar daar werd geen genoegen mee genomen. De wet is inderdaad de wet, maar dateert nog uit een tijd dat inderdaad tonen van een papiertje de enige optie was en dit toen inderdaad noodzakelijk was. Nu niet meer. Bovendien gaat het me vooral om de wijze waarop de man zich manifesteerde, maar dat was wel duidelijk denk ik.
Tja dat mag zo zijn,maar zolang die regel nog in de wet staat zal je er aan moeten voldoen,ik hoef ook niet
met een visite kaartje bij de bank aan te komen om geld op te nemen,of bij een instantie die om identificatie vraagt.
Zelfs een rijbewijs word bij de gemeente niet geaccepteerd als identificatie.Nederland is nu eenmaal het land van de regeltjes.
Dat die agent coulanter had kunnen zijn tja je kan er 1 treffen die dat wel zal doen of de pech dat je er 1 treft die het niet doet.
Je ziet het bij wegmisbruikers ook,je heb de ietwat makkelijke agenten of de regeltjes volgers.
Maar zelfs van de laatste heb je geen last als je alles op orde heb.Dus niet zo zeuren maar betalen ;)
 
Laatst bewerkt:
Zie "Dus ik tik binnenkort gewoon af", moeten betalen is dus niet het issue.
Begrijpend lezen heet dat dacht ik? ;)

Ik stel voor dat we nu weer gewoon on topic gaan, want het is flink afgedwaald ...
 
Laatst bewerkt:
De Honda Super Cub waar ik op rijd is eigenlijk een motorke, maar wel met scooterlooks. De helft van de big-bike-brothers steekt in 1e instantie de hand op om hem dan vervolgens gauw terug te trekken, ik doe dat dan ook :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan