Harde tik in GSX400e blok

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.399
1.409
Grunn
Instagram
Beste heren (en wellicht dames) techneuten,

Zo ongeveer een jaar geleden tipte ik mijn maatje op een leuk uniek projectje dat voor een leuk bedrag was op te pikken. Project komt o.a. voor in dit topic en op deze foto pagina.


Maatje het ding opgehaald, helemaal uit elkaar getrokken, alles veranderd, nog meer veranderd, alles laten coaten, opnieuw spaken, nieuwe elektra en nog meer nieuw nieuw nieuw, en heel veel schuren, plamuren en lassen aan de tank.

En toen zag ie er zo uit:

e1039523-8fda-4a7c-a02f-42dad28bb526.jpg



Kortom, ding is klaar om lekker mee door Amsterdam te jagen of gewoon om naar te kijken, want hij is echt heul heul tof. Alleen volgende probleem:


Juist, dat is een hele nare tik. Dus, nokkenassen eruit, ketting gechecked, timing gecontroleerd, klepspeling gecontroleerd en gesteld en alles weer in elkaar. Maar helaas nog steeds zelfde geluid. Motor slaat meteen aan en loopt prima. Echter het blijft tikken.

Onderstaande filmpje geeft weer dat alle punten goed staan op het TDC en TBC. Nokjes tegenover elkaar, pijltje naar voren flush met cilinderkop, 20 schakelpennetjes tussen 3t en 2t


Alles nogmaals nagelopen en ook even gekeken wat de ketting doet, het lijkt namelijk alsof die over zn compressie heen slaat.


Wie heeft zin om hieronder eens wat te roepen of mee te denken zodat we dit nog ruwe diamantje weer de weg op krijgen?

Bij voorbaat heel veel dank!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar los daarvan wel een compliment voor het feit dat je zeer duidelijk je probleem omschrijft en dat ondersteunt met verdomd mooi beeldmateriaal. We zien dat wel eens anders!
Helaas vind ik de gemiddelde caferacer niet om aan te zien, maar over deze zou ik wel een gesprekje met de eigenaar kunnen voeren.
 
De nokkenasketting heeft veel speling. De spanner is een zwak punt bij dat model. Je kunt tijdens het stationair lopen even aan het wieltje van de spanner draaien.
 
Hallo allemaal,

Dank alvast voor het meedenken. Ik heb het zooitje inmiddels al een keer of 20 uit elkaar en weer in elkaar gestoken. Aanvankelijk liep die wat moeilijk maar tikte hij niet. Toen heb ik de nokkenastiming gecheckt en de inlaatnokkenas was een tandje verschoven. Alles volgens de boekjes juist gezet en toen ineens was er die tik! Klepspeling is nu 0,10mm (0,08 - 0,13mm) volgens de voelermaat. Hij start snel en pakt aardig op, maar carburateurs moeten ook nog afgesteld worden.

@ Squishy: als de (van boven gezien) linker cilinder op TDC staat lijkt inderdaad de spanning van de nokkenasketting af vallen.
NAKS is goed gangbaar en gesmeerd. Deze is helemaal uitelkaar geweest.

@ Rob RD: klopt, hij stond nu in de volledig ontspannen stand, over het gehele traject gaat het goed, maar bij TDC van links klapt de spanning er dus vanaf. \
Dit is overigens zonder bougies, dus hij bouwt ook geen compressie op.

@ Horstman: Dank voor de compliment. Ik moet het natuurlijk wel enigszins proberen duidelijk te maken.

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of de klepspeling nu niet veel te strak staat (?) ondanks dat ik overal keurig voelermaatje 0,10 tussen krijg. Afijn, ik zal de boel nog wel eens op 0,15 afstellen en kijken wat er dan gebeurt.


Schermafbeelding 2019-07-17 om 17.53.46.png

Zou het misschien het nokje linksonder kunnen zijn??

Edit: als ik nog eens naar het plaatje zit te kijken kan ik de zwieper van de NAK alleen maar verklaren doordat er een weerstand zit in de inlaatnokkenas, een kromme klep??

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Groet, Quinten
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je hij zit in de ontspannen stand? Zit de NAKS er (goed) in of niet? Zo ja, en je weet zeker dat de NAKS niet terugklikt, dan is er ergens anders wat mis met de ketting, want die speling klopt niet.
Kan je de zijkant van de blok er niet af halen en de ketting/geleider etc bekijken?

Kan ook wel verklaren waarom alles een tandje was versprongen.
 
Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar los daarvan wel een compliment voor het feit dat je zeer duidelijk je probleem omschrijft en dat ondersteunt met verdomd mooi beeldmateriaal. We zien dat wel eens anders!
Helaas vind ik de gemiddelde caferacer niet om aan te zien, maar over deze zou ik wel een gesprekje met de eigenaar kunnen voeren.

Ik loop al even mee hier en probeer zelf vaak mensen te helpen en ik weet hoe lastig dat is als er weinig informatie bij staat. Maar bedankt.

De eigenaar is dus @Dusoswa en heeft er echt een gave fiets van gemaakt. De kleur van de tank is echt belachelijk gaaf in het echt en afkomstig van een Lambo, genaamd Verde Ermes als ik het goed heb.

Wat bedoel je hij zit in de ontspannen stand? Zit de NAKS er (goed) in of niet? Zo ja, en je weet zeker dat de NAKS niet terugklikt, dan is er ergens anders wat mis met de ketting, want die speling klopt niet.
Kan je de zijkant van de blok er niet af halen en de ketting/geleider etc bekijken?

Kan ook wel verklaren waarom alles een tandje was versprongen.

@Dusoswa zit er bij je donorblok ook een NAKS? Deze kan je als het goed is vrij makkelijk verwisselen? Misschien proberen?

Wellicht kan dit filmpje nog wat ondersteuning bieden of gewoon ter verdere illustratie.

 
Laatst bewerkt:
Oke, die geleider van hierboven, nummertje 3 op de tekening is wel gewoon aanwezig.

NAKS is er ook reeds uit geweest en lijkt niet raars te vertonen. Morgen verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan