Niet origineel motorblok - Hoe kun je dit zien!?

28 mrt 2019
9
0
Beste Mf'ers,

Héél graag zit ik zo snel mogelijk op de motor, maar dan wel ééntje dat 100% eerlijk en veilig is.

Ik ben laatst bij een motor wezen kijken, dit ging om een toermotor uit 1988. De eigenaar vertelde mij dat het motorblok niet origineel meer is.
Op het oog, wel het juiste blok. In hoeverre daalt de motor in waarde als dit het geval is. En hoe controleer je uberhaubt bij een motor of dit nog de originele is?
Staat dit in de papieren mbv een corresponderend nummer?

Met vriendelijke groet,
 
Wil je weten hoeveel je kan afdingen omdat het blok niet meer origineel is bedoel je?
De papieren had je bij het bekijken van de motor kunnen vragen. Als het in eigen beheer is gedaan dan zal het waarschijnlijk niet geregistreerd staan.

Als de motor verder prima functioneert zou ik er niet echt een punt van maken.


tenzij het een speciale motorfiets is die in beperkte oplage gemaakt is geweest ofzo.
 
Nee de prijs maakt mij eigenlijk niet uit. Deze is ver onder mijn te besteden budget.

Het gaat mij er meer om in hoeverre dit na aanschaf van de motor problemen oplevert
(eventuele verkoop na eigen plezier). Het is in eigen beheer gedaan, geen onderhoudsboekje of bonnen
van het gedane onderhoud. De motorfiets niet verder kunnen rijden dan de 1e versnelling tot 20km/u (eigen terrein ivm schorsing).

Het betreft een Suzuki Intruder 1400. In mijn ogen, als leek, kan dit net zo goed een 800cc blok zijn (geen idee of dit mogelijk is).
 
Dit zou mij ook niet afschrikken. Geeft misschien wel aan dat de eigenaar een sleutelaar is geweest. Dat kan positief of negatief zijn. Voor de waarde maakt het m.i. niet uit. Als de km stand hoog is en het blok relatief nieuw is de waarde misschien wel iets hoger van de motor.

Misschien zijn er motor-specifieke forums die wel weten of er meerdere blokken passen in het frame en hoe je deze onderscheid.
 
Een motor van 31 jaar oud ! waarbij de verkoper zelf aangeeft dat er een ander (niet origineel) blok onder hangt. Lijkt mij redelijk eerlijk, behalve wanneer zoals RoyalClub aangeeft het een zeer speciale motor betreft, dan zou je over evt. waardevermindering kunnen spreken maar toch niet bij een 31 jaar oude.
 
In de voet van de cilinder staat de cilinderinhoud gegoten. Daarmee kan je in ieder geval zien of er niet toevallig een 800 blok in zit. Maar als de beste man nu niets gezegd had? Dan had je het waarschijnlijk nooit gemerkt.
 
Nee de man kwam eerlijk, betrouwbaar en vriendelijk over.

Hetgeen wat mij het meest tegenstond was dat de proefrit alleen op het eigen terrein kon. Hierbij niet de mogelijkheid gehad om de motor in een hogere versnelling of snelheid te ondervinden.
 
Nee de man kwam eerlijk, betrouwbaar en vriendelijk over.

Hetgeen wat mij het meest tegenstond was dat de proefrit alleen op het eigen terrein kon. Hierbij niet de mogelijkheid gehad om de motor in een hogere versnelling of snelheid te ondervinden.

Groene kenteken plaat lenen en gaan test rijden, zou ook eerst een stukje willen rijden, en niet zo als het nu gebeurd,
 
Klassiekers zoals de RD250 brengen veel en veel meer op als blok en frame matching zijn. Ik let er op bij de aankoop van mijn Yamaha's. Voor een gewone consumer-motor zpu het mij geen bal uitmaken. Als de eerste 3 lettets/cijfers maar hetzelfde zijn
 
Nee de man kwam eerlijk, betrouwbaar en vriendelijk over.

Hetgeen wat mij het meest tegenstond was dat de proefrit alleen op het eigen terrein kon. Hierbij niet de mogelijkheid gehad om de motor in een hogere versnelling of snelheid te ondervinden.
Ik heb mijn motor eens gekocht bij een zeer vriendelijke man, uren binnen zitten praten. Alles leek eerlijk.

Nadat ik zelf begon te sleutelen bleek het een schademotor te zijn wat je niet zo snel zag met kappen. Hier en daar wat plastic vervangen maar onder de kappen een zooitje.

Just saying... Misschien heel negatief maar bij een grote aankoop, waar een motor bij mij gewoon onder valt, vertrouw ik alleen nog mijn eigen mening en let ik extra goed op. Bij twijfel zoek ik lekker verder.
 
Klassiekers zoals de RD250 brengen veel en veel meer op als blok en frame matching zijn. Ik let er op bij de aankoop van mijn Yamaha's. Voor een gewone consumer-motor zpu het mij geen bal uitmaken. Als de eerste 3 lettets/cijfers maar hetzelfde zijn
Blok- en framenummers zijn bij Yamaha’s “tegenwoordig” niet meer gelijk. Tussen aanhalingstekens want bij mijn jaren ‘90 motortjes is dat al het geval. Kom me wel goed uit overigens. O-)
 
Groene kenteken plaat lenen en gaan test rijden, zou ook eerst een stukje willen rijden, en niet zo als het nu gebeurd,

Online gekeken naar de groene kentekenplaat, lijkt er niet op dat deze met enige spoed te verkrijgen is. De man van de fiets is particuliere verkoop.

Ik heb mijn motor eens gekocht bij een zeer vriendelijke man, uren binnen zitten praten. Alles leek eerlijk.

Nadat ik zelf begon te sleutelen bleek het een schademotor te zijn wat je niet zo snel zag met kappen. Hier en daar wat plastic vervangen maar onder de kappen een zooitje.

Just saying... Misschien heel negatief maar bij een grote aankoop, waar een motor bij mij gewoon onder valt, vertrouw ik alleen nog mijn eigen mening en let ik extra goed op. Bij twijfel zoek ik lekker verder.

Precies, in mijn ogen valt het kopen van een motor ook onder grote aankopen. Waarbij ik mezelf voor de kop sla als er iets mis blijkt te zijn terwijl ik voorafgaand al twijfelde.
 
Wat mij verteld is toen ik een blok kocht bij Boonstra, is dat het alleen voor herkeuring het iets uitmaakt dat het bloknummer anders is dan op kenteken. Dan is het handig om een aankoop bon te hebben van het donor blok om o.a aan te tonen dat het donor blok eerlijk verkregen is. Als het gaat om een identiek blok als dat er in zat maakt het voor de verzekering niet uit.

Maar als je te erg twijfelt en die motor zit ruim onder je budget zou ik rustig verder kijken.
 
Is die motor geschorst dan (kenteken)?, anders kun je toch wel effe op de openbare weg een proefritje maken.
Zelf heb ik eens een kawa gpx usa import model een europees blok ingelepeld, dan ben je gelijk van die emissie toestanden af.
Kijk eens of dat ook bij die suzuki zo gegaan is, maw op kenteken checken of t origineel geen usa model is.
Kan je ook al zien als er een mijlenteller opzit.
 
En om proef te rijden met nieuwe en gebruikte motors of auto's die niet verzekerd zijn of op voorraad staan, dus gewoon vragen bij een dealer of garage die deze platen gebruiken,

Aan groene platen zitten een hoop regels vast, niet zomaar wat roepen:

  • 1 Een handelaarskenteken mag slechts worden gebruikt door degene aan wie het is opgegeven dan wel een door deze aangewezen persoon. Het gebruik is slechts toegestaan voor de categorie waarvoor het is opgegeven.
  • 2 Een handelaarskenteken mag worden gebruikt voor voertuigen die ter beerking of herstel aan degene aan wie het kenteken is opgegeven ter beschikking zijn gesteld.
  • 3 Een handelaarskenteken moet worden gebruikt voor voertuigen die behoren tot de bedrijfsvoorraad van degene aan wie het kenteken is omaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.
  • 4 Een handelaarskenteken mag uitsluitend worden gebruikt indien met het voertuig als bedoeld in het tweede en derde lid gebruik van de weg wordt gemaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.
  • 5 Voor overtreding van het eerste tot en met vierde lid is degene aan wie het handelaarskenteken is opgegeven aansprakelijk.
 
Je lijkt mij iemand die geen idee heeft waar op te letten bij een aankoop van een motor,in jou geval zou ik of iemand meenemen
die er wel verstand van heeft of alleen een motor kopen van een als goed bekend staande motorzaak.
Voor motoren van die leeftijd die geen verzamelwaarde hebben maakt het niet uit wat voor motorblok er in zit als het maar overeenkomt met wat
er in hoort en in goede staat is.Verder is het bij ieder merk weer anders geregeld met de motornummers,je heb er die overeenkomen met
het framenummer maar ook die verschillend zijn.Als je een motor zoekt in de categorie oud,dan moet je extra goed op de hoogte zijn
waar op te letten anders kan ik je nu al zeggen dat je achteraf de nodige dingen gaat tegenkomen die of niet kloppen of reparatie
behoeven.Ook nooit een motor kopen waar je geen uitgebreide proefrit op heb kunnen maken,een klein stukje rijden is absoluut onvoldoende,
wie weet springt de bak wel uit een versnelling of schakeld niet goed,of loopt de motor niet goed door bij hogere snelheden.
Verder snap ik die verkoper niet,als je iets te koop aan bied haal je die toch uit de schorsing,zo hoog zijn de kosten niet om een motor te verzekeren en
in de wegenbelasting te doen voor 3 maanden,alleen al om die reden zou ik die laten staan,genoeg andere motoren die te koop zijn waar je wel
uitgebreid op kan proefrijden.
 
Laatst bewerkt:
En om proef te rijden met nieuwe en gebruikte motors of auto's die niet verzekerd zijn of op voorraad staan, dus gewoon vragen bij een dealer of garage die deze platen gebruiken,

Zo werkt dat niet.
Misschien dat jezelf een bekende garage in de buurt hebt maar normaliter gaan garages of handelaren dat niet zomaar even uitlenen.
 
Ik begrijp van ts dat t een particuliere verkoper is.

Daarom is dat groene kenteken helemaal niet van toepassing.

Ik zou op basis van wat @RG-gamma zegt hem ook laten staan, dit word anders weer zo halve aankoop zonder goed erop te kunnen rijden.
TS geeft aan 20km/h te hebben gereden, daarmee kun je nog niet eens de remmen testen, en de verkoper maakt het hem niet makkelijk om voor 4 tientjes te besparen dat ding te schorsen.

Lekker verder kijken, en belangrijker...even lekker rijden op een eventuele nieuwe aanwinst.
anders zien we hem over 2 maanden in techniek topic terug met alles wat hij niet heeft kunnen opmerken aan de motor
 
Ik snap het probleem niet zo............................

Als 't een collectors-item betreft is het mss nog wat anders. Het gaat hier over een 13-in-dozijn Intruder.................:?
Het is een motor van 1988 met al een heel leven achter zich. Dan is het best mogelijk dat er al een keer een blok-wissel is geweest.

In mijn FZ (1985) zit nu (voor zover ik 't weet) het 3e blok.
Laatste reparatie zou te veel werk zijn geweest. Daarom heel simpel een blok-wissel.
FZ loopt met dit laatste blok al weer een paar jaar als de brandweer. Welk nummer er ingeslagen is, totaal niet interessant!!

Niets fraude of ander illegaals!! Maar gas d'r op!:]
Vwb het sleutelen is mijn motor nu een heel stuk beter dan dat ik 'm ooit heb gekregen.
Van al het (zelf) sleutelwerk is de motor alleen maar steeds betrouwbaarder geworden.
 
Aan groene platen zitten een hoop regels vast, niet zomaar wat roepen:

  • 1 Een handelaarskenteken mag slechts worden gebruikt door degene aan wie het is opgegeven dan wel een door deze aangewezen persoon. Het gebruik is slechts toegestaan voor de categorie waarvoor het is opgegeven.
  • 2 Een handelaarskenteken mag worden gebruikt voor voertuigen die ter beerking of herstel aan degene aan wie het kenteken is opgegeven ter beschikking zijn gesteld.
  • 3 Een handelaarskenteken moet worden gebruikt voor voertuigen die behoren tot de bedrijfsvoorraad van degene aan wie het kenteken is omaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.
  • 4 Een handelaarskenteken mag uitsluitend worden gebruikt indien met het voertuig als bedoeld in het tweede en derde lid gebruik van de weg wordt gemaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.
  • 5 Voor overtreding van het eerste tot en met vierde lid is degene aan wie het handelaarskenteken is opgegeven aansprakelijk.
Zelf bij garage gewerkt dus roep niet zo maar wat, groene platen gaan ook op nieiuwe auto's om proef te rijden, en ook bij de motorzaak om de hoek gaat het zo, zowel gebruikt als nieuw, heb ze zelf ook gebruikt tijdens proefrijden op gebruikte motor, zodat klanten gewoon kunnen proefrijden,
 
Buiten dit allemaal moet de TS zich afvragen of een VS1400 wel de beste keuze is als starter,vergis je niet in die motor het is een beest,
1x te veel gas met wegrijden en de kans is heel groot dat je dan op je snufferd ligt.
Ik ben er zelf een keer bijna mee onderuit gegaan,met heel veel moeite kon ik hem nog redden.
Als beginner kan je beter kijken naar de VS750 of 800 als je zoiets wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan