Koppelings grijppunt verschil tussen toer en racer

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.370
623
Gelderland
Gisteren even een Yamaha R6 geprobeerd op een stukje weg. De R6 koppeling heeft een hele korte moment van "grijpen" vergeleken met de CB750. DeCB750 heeft een relatief lang moment dat de koppelijk geleidelijk meer grijpt. De R6 motor sloeg daarom ook meteen af. Ik zat de eerste paar keer met moeite veilig een stukje te rijden, dat ik maar tegen de ander gezegd heb: ik heb toch liever mijn eigen motor terug :]. Ik kon mij niet herinneren dat de Suzuki RGV250 ook zoals de R6 schakelt.

Ik weet nu zeker.... geen racers voor de rest van mij leven... echt niet mijn stijl.
 
Laatst bewerkt:
Kwestie van even aanleren en controleren van de linkerhand. Dat lijkt me eigenlijk (totaal) niet een reden om een bepaald type motor de rest van je leven uit te sluiten. Maargoed, het is maar net waar jij de bevestiging in wilt vinden natuurlijk..
 
Gisteren even een Yamaha R6 geprobeerd op een stukje weg. De R6 koppeling heeft een hele korte moment van "grijpen" vergeleken met de CB750. DeCB750 heeft een relatief lang moment dat de koppelijk geleidelijk meer grijpt. De R6 motor sloeg daarom ook meteen af. Ik zat de eerste paar keer met moeite veilig een stukje te rijden, dat ik maar tegen de ander gezegd heb: ik heb toch liever mijn eigen motor terug :]. Ik kon mij niet herinneren dat de Suzuki RGV250 ook zoals de R6 schakelt.

Ik weet nu zeker.... geen racers voor de rest van mij leven... echt niet mijn stijl.
Dit slaat echt helemaal nergens op. Een Yamaha XJ6 heeft precies dezelfde koppeling en is gewoon een naked bike.
Je vertelt eigenlijk alleen maar dat je niet kan rijden.
 
een Yamaha XJ6 ken ik niet. Maar op een CB750 kan ik stapvoets rijden of snel wegtrekken. R6 koppeling is wat anders. Dat jij mij bestempeld als ik niet kan rijden is jouw mening waar ik respect voor heb. :]. (You are not going to make me shake on my CB750! We stand as a rock of 1 ton)
 
Op een R6 kun je ook prima stapvoets rijden, doe rondom het circuit bij de TT niet anders;)

Alles is een kwestie van gewenning, als je mijn R6 een tijdje zou rijden (wat niet mag:+) dan leer je hem snel genoeg en kun je alles wat je met CB750 ook kan.
 
Gisteren even een Yamaha R6 geprobeerd op een stukje weg. De R6 koppeling heeft een hele korte moment van "grijpen" vergeleken met de CB750. DeCB750 heeft een relatief lang moment dat de koppelijk geleidelijk meer grijpt. De R6 motor sloeg daarom ook meteen af. Ik zat de eerste paar keer met moeite veilig een stukje te rijden, dat ik maar tegen de ander gezegd heb: ik heb toch liever mijn eigen motor terug :]. Ik kon mij niet herinneren dat de Suzuki RGV250 ook zoals de R6 schakelt.

Ik weet nu zeker.... geen racers voor de rest van mij leven... echt niet mijn stijl.
Ik heb hetzelfde met racers , wil je het stuur pakken pak ik de spiegels vast. O , wacht op een echte racer zitten geen spiegels , shit. :z:+:]
 
Ik heb hetzelfde met racers , wil je het stuur pakken pak ik de spiegels vast. O , wacht op een echte racer zitten geen spiegels , shit. :z:+:]

:), inderdaad. Die pak de stuur actie kan ik helemaal begrijpen =p.

De houding van de stuur kan ik nog wel aan wennen meteen. De hoofd positie is ook wat wennen. Ik zelf vind dat niet zo fijn omdat je je ogen continue omhoog moet kijken om recht vooruit te kijken, immers je gaat je hoofd niet ongeveer 10 graden virtikaal kantelen. dit betekent dat ik mijn ogen niet kan laten rusten maar continue moet aanspannen om omhoog te kijken op de motor.... vraag mij af hoe iedere racer daarmee omgaat. Dat gaat zonder problemen met langere periode rijden? (of gewoon een spiertje om te oefenen)
 
Wat heeft een R6 tegenwoordig.....zo’n 120pk toch.
Lijkt me als de brandweer gaan en de zithouding lijkt me ook allesbehalve toerzitpositie.
Dus eigenlijk toch echt wel een straatracer zo’n R6.
 
Gisteren even een Yamaha R6 geprobeerd op een stukje weg. De R6 koppeling heeft een hele korte moment van "grijpen" vergeleken met de CB750. DeCB750 heeft een relatief lang moment dat de koppelijk geleidelijk meer grijpt. De R6 motor sloeg daarom ook meteen af. Ik zat de eerste paar keer met moeite veilig een stukje te rijden, dat ik maar tegen de ander gezegd heb: ik heb toch liever mijn eigen motor terug :]. Ik kon mij niet herinneren dat de Suzuki RGV250 ook zoals de R6 schakelt.

Ik weet nu zeker.... geen racers voor de rest van mij leven... echt niet mijn stijl.
Het aangrijpingspunt is gewoon anders bij verschillende motoren.
De r6 viel waarschijnlijk gemakkelijker uit door de verminderde slag maar ook doordat de motor een langere 1ste versnelling heeft en minder koppel.
een r6 is toch helemaal geen racer?
die dingen gaan amper vooruit
?
Een Yamaha R6 is een supersport.
Als je vind dat hij niet vooruit gaat moet je eens volgas geven en boven 10k toeren te gaan...
Vreemde opmerking.
 
naja...ik vind dat je toch rond de 200 pk moet zitten om eens lekker van de plek te gaan....120ish pk heeft iedere moderne toerfiets al zo n beetje.
daarbij trekt zo n r6 onder de 8000 rpm nog geen vette vis van tafel
 
Mijn 18 jaar oude beestje heeft nog 106,5 over, wel nadat er een Dynokit en een K&N filter in zijn gezet, daarvoor had hij bij de laatste meting 104pk.

Hij gaat hard zat, hoef niet als 1e van de grid weg te rijden:)
 
naja...ik vind dat je toch rond de 200 pk moet zitten om eens lekker van de plek te gaan....120ish pk heeft iedere moderne toerfiets al zo n beetje.
daarbij trekt zo n r6 onder de 8000 rpm nog geen vette vis van tafel
OK...
Een moderne toerfiets is niet zo licht...
Alles boven de 100pk is snel, de R6 is aardig snel in acceleratie (+-3s naar 100, minder dan 11s op de 400m, veel dragracers met auto's zouden jaloers zijn), topsnelheid (265) en rondetijden die ook heel snel zijn met de correcte rijder erop.
Dat jij vind dat het traag is zegt genoeg over jou.
Die 200 pk fietsen gaan nauwelijks sneller naar 100, en net een seconde sneller op de 400m.
(En ongeveer 2-3s sneller naar 200.)
 
Zit ook nog verschil in zithouding van de R6.
Of je nu een 99'er heb of bijvoorbeeld een 07.
Die zijn alweer een stuk compacter.
Zelf een 99er gehad, was niets mis mee.
Verder ligt de 'snelheid' niet aan het vermogen, maar de persoon die er op zit.
 
En dan is er nog de toepasbaarheid van het vermogen onder straat omstandigheden. De korte slag van de koppeling maakt snel schakelen makkelijk maar snel wegrijden moeilijker, op het circuit staan immers niet veel stoplichten. Daarom zie ik best vaak Harley volk met 70pk een SS zoek rijden bij het stoplicht (Hildo effect). Die SS komt natuurlijk zo weer voorbij, maar in eerste instantie kan die HD vol gas geven en een clutch dump doen zonder verderop in de bosjes te eindigen. Bruikbaar vermogen is hier de sleutel.
 
En dan is er nog de toepasbaarheid van het vermogen onder straat omstandigheden. De korte slag van de koppeling maakt snel schakelen makkelijk maar snel wegrijden moeilijker, op het circuit staan immers niet veel stoplichten. Daarom zie ik best vaak Harley volk met 70pk een SS zoek rijden bij het stoplicht (Hildo effect). Die SS komt natuurlijk zo weer voorbij, maar in eerste instantie kan die HD vol gas geven en een clutch dump doen zonder verderop in de bosjes te eindigen. Bruikbaar vermogen is hier de sleutel.

_O-_O-_O-_O-_O-
 
Maar de vraag van TS is niet of de fiets snel is.

De houding van de stuur kan ik nog wel aan wennen meteen. De hoofd positie is ook wat wennen. Ik zelf vind dat niet zo fijn omdat je je ogen continue omhoog moet kijken om recht vooruit te kijken, immers je gaat je hoofd niet ongeveer 10 graden virtikaal kantelen. dit betekent dat ik mijn ogen niet kan laten rusten maar continue moet aanspannen om omhoog te kijken op de motor.... vraag mij af hoe iedere racer daarmee omgaat. Dat gaat zonder problemen met langere periode rijden? (of gewoon een spiertje om te oefenen)

Ik kan hier geen antwoord op geven maar ik ben er wel benieuwd naar. :Y
 
Op een R6 rij je geen lange afstanden. Doe je dat wel moet je het verminderde comfort for lief nemen.
 
me strom heeft 103pk maar is echt niet snel...sorry
hij trekt wel veel beter onder 6000 toeren dan zo n r6 brommer...
De topsnelheid ligt dan ook 50km/h lager van je vstrom...
En 4.5s naar 100 ipv 3....
12.2s over de 400m... ipv 10.9
En de motor kan het, de rijder meestal niet...

Een bmw m3 is evensnel als je strom, de r6 even snel als een mclaren 570s,bmw m5, doge viper srt-10..
Met wat voor auto rijd je dan dat je die traag vindt?

(Dit is mijn laatste post hierover in dit topic)
 
Laatst bewerkt:
:), inderdaad. Die pak de stuur actie kan ik helemaal begrijpen =p.

De houding van de stuur kan ik nog wel aan wennen meteen. De hoofd positie is ook wat wennen. Ik zelf vind dat niet zo fijn omdat je je ogen continue omhoog moet kijken om recht vooruit te kijken, immers je gaat je hoofd niet ongeveer 10 graden virtikaal kantelen. dit betekent dat ik mijn ogen niet kan laten rusten maar continue moet aanspannen om omhoog te kijken op de motor.... vraag mij af hoe iedere racer daarmee omgaat. Dat gaat zonder problemen met langere periode rijden? (of gewoon een spiertje om te oefenen)
Vroeger toen ik jong was kon het me geen reet schelen , hoe extremer hoe beter.
Helaas werkt het nekje niet meer mee , moet er niet aan denken om langer dan een half uur op een strijkijzer te liggen.:]:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan