KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

Goeie kans op bezinksel in de sproeiers. Koop een flesje carb reiniger van forte of putoline of zo, en doe dat in je tank.
Bedankt, ik zal het even proberen.

Vind het wel vreemd dat ik er de tankbeurt ervoor geen last van had, het enige verschil wat ik kan bedenken is dat ik mijn benzine kraantje niet dicht gedraaid had (wat ik normaal wel doe ivm diefstal etc).
 
Ik post het hier ook even aangezien Husaberg en KTM veel onderdelen delen, betreft een husaberg FS650e uit 2008 (keihin FCR carb):

Heren/dames,

Vandaag een stukje gereden met mijn FS650e en elke keer liep hij in 1 a 2 trappen (accu is leeg doordat hij 8 maanden stil stond). Na het vol tanken wilde hij echter niet meer starten, alsof hij snel verzoop. Ik heb de motor nog maar 300km ofzo dus helemaal bekend met de carburateur opties ben ik nog niet maar kan dit met een volle tank te maken hebben aangezien hij de hele middag geen issues gaf?

Sws eerst je accu goed opladen. Ook geprobeerd te starten met de hot start erop? Die rode uit trek knop naast de choke op je keihin fcr.

En heb je een benzine opvangbakje erop? kan zijn dat die vol zit door het proberen te starten telkens waardoor de slangetjes in de benzine staan, daardoor kan de motor ook erg raar gaan doen.

En als de kleppen niet meer goed staan gaat het starten ook een stuk moeilijker.
 
Sws eerst je accu goed opladen. Ook geprobeerd te starten met de hot start erop? Die rode uit trek knop naast de choke op je keihin fcr.

En heb je een benzine opvangbakje erop? kan zijn dat die vol zit door het proberen te starten telkens waardoor de slangetjes in de benzine staan, daardoor kan de motor ook erg raar gaan doen.

En als de kleppen niet meer goed staan gaat het starten ook een stuk moeilijker.
Accu was leeg, heb hem aan getrapt. Met Hot start pas na enkele keren trappen geprobeerd, heb het idee dat hij toen mogelijk al verzopen was. Ik heb geen opvang bakje erop zitten.
 
Geen gescheurde schuif? Was vroeger een dingetje bij de yamaha WR400/426/450
 
Weet iemand of er een eenvoudige manier / mapping is om een EXC500 wat vriendelijker of toegankelijker te maken voor een beginnende off-road rijder? Asking for a friend 😎 Beetje 250-350cc vermogen zou ideaal zijn. En verkopen is geen optie aangezien ik zelf verslaafd ben aan het vermogen van de 500, en wil het graag bij 1 motor houden.
 
Weet iemand of er een eenvoudige manier / mapping is om een EXC500 wat vriendelijker of toegankelijker te maken voor een beginnende off-road rijder? Asking for a friend 😎 Beetje 250-350cc vermogen zou ideaal zijn. En verkopen is geen optie aangezien ik zelf verslaafd ben aan het vermogen van de 500, en wil het graag bij 1 motor houden.
even de uitlaatbocht in de bankschroef zetten en bijna dicht knijpen :P
 
Weet iemand of er een eenvoudige manier / mapping is om een EXC500 wat vriendelijker of toegankelijker te maken voor een beginnende off-road rijder? Asking for a friend 😎 Beetje 250-350cc vermogen zou ideaal zijn. En verkopen is geen optie aangezien ik zelf verslaafd ben aan het vermogen van de 500, en wil het graag bij 1 motor houden.
Mapping switch kopen? Dan kan je kiezen voor de tamme of volgas mapping.
 
Zou dat voldoende zijn? Ding heeft zo'n 60 pk aan boord en die lopen niet allemaal weg 😎
Als ik mijn oude 450 op soft heb staan ,heb ik er nog steeds de handen vol aan.
 
De nieuwe EXC's worden geleverd met twee 'throttle cams', waar de gaskabel in de gashandle gehangen wordt: Een langzamere grijze en een snellere zwarte.
Deze bepalen de overbrenging van de gashandle naar het gasklephuis. De langzame maakt de motor gemakkelijker te beheersen.
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe EXC's worden geleverd met twee 'throttle cams', waar de gaskabel in de gashandle gehangen wordt: Een langzamere grijze en een snellere zwarte.
Deze bepalen de overbrenging van de gashandle naar het gasklephuis. De langzame maakt de motor gemakkelijker te beheersen.
Dat klopt, en scheelt echt! Toen ik de "snellere" er inzette had ik echt even het wow-gevoel. Maar went snel en eenmaal gewend wil je nooit meer terug.

Maar om dit nou iedere keer te wisselen voor zijn rijmaat lijkt me niet echt praktisch.
 
Goeie tip, zal eens kijken! Het is een 2015 sixdays, Argentinië versie.

Overigens zat de mapping switch er op toen ik m kocht maar ik merk geen verschil tussen de verschillende modussen.
 
Goeie tip, zal eens kijken! Het is een 2015 sixdays, Argentinië versie.

Overigens zat de mapping switch er op toen ik m kocht maar ik merk geen verschil tussen de verschillende modussen.

Helaas, geen verstel mogelijkheid in de gashendel. Zal binnenkort eens kijken of er misschien iets niet aangesloten zit in de mapping switch aangezien die niets doet.

Misschien maar een staal plaatje maken na het luchtfilter met gaten erin om de lucht toevoer te beperken. Dat lijkt me wel iets wat je zonder tools kan gebruiken om te wisselen. In het ergste geval loopt het blok te rijk, zal wel goed gaan lijkt me, zeker als er rustig wordt gereden.

Het “probleem” / angst is vooral de giftigheid als je tijdens het off-road rijden per ongeluk te ver de gashendel opendraait. 😓
 
Heb een tijdje geleden een Ktm 520 gekocht met een raar geluid uit het blok na vervanging nokkenas en zuiger. Motor liep wel gewoon.
Bleek het nokkenastandwiel los te zitten, dat was dus snel gerepareerd. Alleen heeft hij lang stilgestaan, en is de carburateur flink vervuild. Heb hem nu uit elkaar liggen om in een ultrasoon badje te doen.
Heeft iemand nog gegevens kwa afstelling carburateur?
 
Goedemorgen!
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een vette ktm 520 exc uit 2002, wat een mooie machine!
Nou wil ik em een beetje straat vriendelijk gaan maken en dus her en der aan het zoeken naar info mbt wielen, vermogen, demper.

Er staat tegenwoordig zoveel bende online en misschien kan ik ook niet zoeken, vandaar dat ik hier een paar vragen wil plaatsen.

Betreft wielen: als ik de velgen om zou willen spaken naar 17 inch, de velgranden kan ik zo wel aankomen. Het omspaken zelf wil ik ook wel gaan proberen, alleen welke maat spaken moet ik dan gebruiken?

qua vermogen, ding staat als 25kw op kenteken, hoe kan ik nou zo zien of hij op vol vermogen draait? wat zijn de aanpassingen van 25kw naar..... kw?

welke ketting tandwiel verhouding is een beetje te doen voor weg verkeer?

ik lees dat een open demper meer vermogen gaat geven, is dit te realiseren met de originele demper?

Als het te noob is, schiet me gerust af hahaha, hopelijk is er iemand die me een nuttig antwoord wil geven.
 
Beste Paul,
Domme vragen bestaan niet.

Ivm omspaken, gewoon spaken pakken voor een 17 inch wiel. Als je een outlaw racing of een JSR belt en zegt dat je originele naven om gaat spaken kunnen zei jou zonder problemen de juiste spakken en velgranden aanbieden.

25kw of niet merk je echt wel. Is het een opgevoerd brommertje of gewoon een goed trekkende motor. Daarnaast staan ktm enduros altijd licht op kenteken. Een splinternieuwe ktm 500 staat als 14 kw ofzo. Dit heeft te maken met invoer vanuit oostenrijk. Ik ken eigenlijk geen enduro die echt terug geschroefd is naar 25kw. Ze zijn altijd allemaal vol vermogen.

Voor straat verkeer word 14-45 vaak gebruikt. Dit is volgens vele de ideale verhouding voor vermogen, top en comfortabel 80 en 100 rijden in de 6 zonder teveel teoren te maken.

Ik hoop dat je er wat mee kan.
 
Heren (dames) ,

Graag wil ik wat vragen.

Ben nieuw met twee takt motoren, brommers wel gehad maar nu een ktm 380 exc '98 gekocht.

Mee proefgereden liep redelijk maar rookte erg en bleef niet stationeer lopen, maar goed tijd niet gelopen was koud en regende.

Later thuis kwam kwam ik er achter dat de luchtschroef 4 1/2 slag open stond, carb schoon gemaakt en luchtschroef op 1 1/2 gezet settings zijn standaard 45statineer 175hoofd.enz

Compressie 175psi of wel 12bar

Maar hij loopt nog steeds beroerd en niet stationeer.
Wel een stuk kunnen rijden rook verdween toen die warm werd maar bleef nog niet stationeer lopen.

Uitlaat er af zat vol met olie mengsel dus paar keer ontkoolt (kwam een hoop zooi uit), zuiger en power valve zien er redelijk schoon uit, bougie is wel zwart maar wat me vooral opviel als ik de zuiger op bdp zet de onderkant van de zuiger voorbij de uitlaatpoort komt, dus als de zuiger op bdp staat komt er ook benzine van onder in je uitlaat sputteren hoort dit?

Tevens kwam er wat olie achter me ontsteking deksel, denk dat de krukas seal lek is.
Bak olie niveau blijft wel goed.

Zie foto als je inzoomt zie je ruimte tussen de zuiger en uitlaatpoort hij gooit ook echt wat mengsel naar buiten als je met de hand kickt zonder bougie.
20191231_170324.jpg

Nu zecht de vorige eigenaar dat Thijs Rutten Motors wel de zuiger iets heeft aangepast maar lijkt me dat ze er dan ook verstand van hebben, maar twijfel of dit goed is.

Alvast bedankt voor het antwoordt en alvast een goed uiteinde.
 
Dat lijkt me niet de bedoeling nee. De zuiger ziet er ook niet fris meer uit. Het lijkt ook dat de powervalve half open staan terwijl die helemaal dicht moet staan. Als ik jou was zou ik de cilinder er af halen en dan nog eens alles goed controleren, ik ben bang dat de motor lang geen onderhoud heeft gehad. En controleer ook de membraanklepjes,.
 
Dat lijkt me niet de bedoeling nee. De zuiger ziet er ook niet fris meer uit. Het lijkt ook dat de powervalve half open staan terwijl die helemaal dicht moet staan. Als ik jou was zou ik de cilinder er af halen en dan nog eens alles goed controleren, ik ben bang dat de motor lang geen onderhoud heeft gehad. En controleer ook de membraanklepjes,.
Volgens de vorige eigenaar 10uur geleden nieuwe zuiger in gegaan en nieuwe onsteking grondplaat.
Dat donkere randje wat je ziet onder aan de zuiger is een brandstofmengsel dat gooit die steeds in de uitlaat als de zuiger op bdp staat.
Powervalve lijkt idd niet helemaal dicht te staan, lijkt ook wat speling in te zetten.

Als die uit elkaar moet zou jammer zijn, dan heb ik er wel veel te veel voor betaald aangezien de motor helemaal goed zou zijn.
 
Volgens de vorige eigenaar 10uur geleden nieuwe zuiger in gegaan en nieuwe onsteking grondplaat.
Dat donkere randje wat je ziet onder aan de zuiger is een brandstofmengsel dat gooit die steeds in de uitlaat als de zuiger op bdp staat.
Powervalve lijkt idd niet helemaal dicht te staan, lijkt ook wat speling in te zetten.

Als die uit elkaar moet zou jammer zijn, dan heb ik er wel veel te veel voor betaald aangezien de motor helemaal goed zou zijn.
Met motoren uit die bouwjaren altijd rekening houden met groot onderhoud tenzij er recente(!!!) rekeningen zijn van het onderhoud. Iedere motor die te koop staat heeft 10-15 uur geleden een nieuwe zuiger gehad...
 
Met motoren uit die bouwjaren altijd rekening houden met groot onderhoud tenzij er recente(!!!) rekeningen zijn van het onderhoud. Iedere motor die te koop staat heeft 10-15 uur geleden een nieuwe zuiger gehad...
Jep rekeningen heb ik hier met recente zuiger wissel en ook aanpassing zuiger staat er op, nu blijkt dat de zuiger iets is aangepast omdat die zaak dat altijd doet ofzo.

Maar goed even powervalve deksels los gehaald, de borgpen van ballrod zat los (hing nog net boven het carter), klep lijkt niet helemaal dicht te staan maar dan zal je de klep hoogte moeten meten, enz enz.

In ieder geval niet opstappen en eerst eens de motor leren kennen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan