Mikuni RS Carburateur vraagje pilot systeem

MP_NL

Maarten
Donateur
4 mei 2009
14.789
4.857
Twente
Hallo Allen,

Gezien mijn nieuwste aanwinst / projectje ben ik me weer wat verder aan het verdiepen in de (voor mij) wondere wereld van carburateurs.
Op de SZR die ik gekocht heb zitten 2 carburateurs, Voor zover ik heb kunnen identificeren zijn het Mikuni RS carburateurs, 1x een 38mm en 1x een 34mm.
Deze liggen inmiddels op de werkbank, om ze schoon te maken en de pakkingen te vervangen, hij stonk namelijk nogal naar benzine bij stilstand.

In mijn basis kennis heb ik ergens opgeslagen dat een carburateur altijd een pilot systeem heeft dat 1. met een luchtschroef werkt (luchtfilter zijde) of met een brandstof schroef (inlaat zijde). Als ik nu mijn mikuni's bekijk lijkt het me dat beide aanwezig zijn. Ook op de exploded view van de carburateurs word zowel een "pilot air jet" als een "screw pilot fuel" vermeld.

Klopt het dat deze carburateurs zowel een luch als brandstof pilot screw hebben? Of mis ik wat kennis?

Edit: de Pilot air jet lijkt ook instelbaar door hoe diep je hem indraait, bij de ene carb zit hij ook verder naar binnen gedraaid als bij de andere.
 
Laatst bewerkt:
39 "pilot jet" is inderdaad gewoon je stationair sproeier, geen afstelschroef.
42 is je afstelschroef "pilot screw"
Je hebt echter ook 21 "air adjusting screw" 🤔


yamaha-szr660-1995-4su1-europe-264su-300e1-carburetor_big3IMG01012532_6ee6.gif
 
Het lijkt mij uitzonderlijk want je regelt hetzelfde maar dan op een andere manier. Maar zeker weten doe ik het niet.

Een pilot jet is overigens geen stelschroef.

Ik denk inderdaad ook dat de pilot jet gewoon een vaste doorlaat moet zijn, maar het rare is dat hij bij de ene carb duidelijk verder ingedraaid is als bij de andere, daardoor lijkt het toch een instelbaar iets. Dus ik hoop dat iemand met ervaring met deze carburateurs daar iets over kan zeggen.
 
Dan blijft het nog even vreemd dat de air jet bij de ene carb veel verder naar binnen gedraaid is dan bij de andere.
Maar daar zal ik vanavond nog weer even naar kijken, mede hierdoor leek het mij een stelmechanisme :/
Theorietje: je hebt 2 verschillende maten carbs...dus het zou kunnen dat bij een identieke behuizing van die 2 carbs, die pilot jet bij de 34mm verder ingedraaid moet worden om op dezelfde hoogte in de inlaat terecht te komen.
 
Nee.
Zie bovenstaande posts.

Hooguit dat er een andere maat in zit i.v.m. afstelling.

Als hij al hoger zit doordat er iets opgevuld is met bijv. ringetjes dan is dat nutteloos en loop je kans dat de kanalen binnenin gewoon blokkeren doordat de jet niet lekker op zijn plaats zit.

Wellicht ander ontwerp bij diverse maten carbs maar appels met peren vergelijken en dan denken dat de peer niet goed is omdat deze er anders uit ziet dan de appel is sowieso al geen goede start.
 
Gisteren de air jets er even uit gehaald, lijkt inderdaad geen afstel mechanicsme, beide zaten gewoon tot stop er in gedraaid, maar blijkbaar is dat bij de ene carb. verder als bij de andere. Dus kijk je er een beetje raar op.

Bedankt voor de tips!
 
Inmiddels zit ik al een uur te kloten om de afgebroken punt / naald van 1 vd pilot screws los te krijgen. Laatste puntje zit afgebroken vast in het huis...

Maar, het is gelukt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan