Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Mening gevraagd van de circuitrijders hier. Ik kan voor weinig een set weinig gebruikte bandenwarmers over nemen van iemand maar vraag me af of dat nu voor mij toevoegende waarde heeft. Ik rij nu niveau 2 rond de 2:18. Heb er nu supercorsa’s opliggen. Nou wil ik natuurlijk uiteindelijk wel naar niveau 3 toe. Maar vroeg me af of ze nu ook al te gebruiken zijn?

Bandenwarmers zijn een zeer goede investering! :Y

Ik weet niet welke supercorsa's je hebt (de SC of de SP) maar op deze banden gaat het gebruik van bandenwarmers prima (Pirelli geeft niet voor niets in de datasheets aan hoe lang en op welke temperatuur de banden in de warmers moeten, alsmede de warm gemeten bandendruk ;) )

Met je huidige rondentijden lijken bandenwarmers misschien overdreven maar het is zeker voor de levensduur van je banden zeer aan te raden.
(Race)banden slijten namelijk niet alleen doordat het rubber op raakt, maar mede doordat bij elke keer dat de band opwarmt en afkoelt langzaamaan de stoffen die de band lekker soepel houden (en dus zorgen voor een goede grip) uit de band verdwijnen.
Door aan het begin van een circuitdag en tussen de sessies door dit ook te doen heb je dus maar 1x een heat cycle (het opwarmen en afkoelen) van de band ipv 5 heat cycles (aangezien de gemiddelde circuitdag 5 sessies heeft)

Als extra voordeel heb je dat je je niet druk hoeft te maken of dat je banden al voldoende op temperatuur zijn, maar dat je gewoon meteen lekker je tempo op kan gaan bouwen :t

EDIT: in het tijd dat ik mijn roman aan het schrijven was, had @Shakey ook al gereageerd :t
 
Zandvoort misschien?

Dat gaat hem helaas niet worden :N

Ik rij al niet zo veel dagen per jaar, dus dan boek ik liever wat circuitdagen op Assen.

Dit jaar staat er nog eentje op de planning in september, maar dat is bij CRT
 
Hoi.

Heb ook een 98’er blade en ff een vraag. Kan het dynamodeksel eraf zonder de olie af te tappen? Weet dat bij mn Blackbird t wel kan. Dynamo vermoedelijk aan gort dus ook nog op zoek naar een dynamo (O-)) :+ Verschil in bouwjaren? Of gaat de sc28 ook voldoen? :)

Thanks in advance.

Bart
 
A7A6048C-80AC-4703-847F-33886701636B.jpeg


En ff een fototje natuurlijk :+
 
Welkom, het is wel mogelijk maar niet als de motor op de zijstandaard staat.
Zal wel iets achtergebleven olie uitlekken.
En je pakking is hoogwaarschijnlijk niet meer bruikbaar.
En sc28 past niet.
 
Bandenwarmers zijn een zeer goede investering! :Y

Ik weet niet welke supercorsa's je hebt (de SC of de SP) maar op deze banden gaat het gebruik van bandenwarmers prima (Pirelli geeft niet voor niets in de datasheets aan hoe lang en op welke temperatuur de banden in de warmers moeten, alsmede de warm gemeten bandendruk ;) )

Met je huidige rondentijden lijken bandenwarmers misschien overdreven maar het is zeker voor de levensduur van je banden zeer aan te raden.
(Race)banden slijten namelijk niet alleen doordat het rubber op raakt, maar mede doordat bij elke keer dat de band opwarmt en afkoelt langzaamaan de stoffen die de band lekker soepel houden (en dus zorgen voor een goede grip) uit de band verdwijnen.
Door aan het begin van een circuitdag en tussen de sessies door dit ook te doen heb je dus maar 1x een heat cycle (het opwarmen en afkoelen) van de band ipv 5 heat cycles (aangezien de gemiddelde circuitdag 5 sessies heeft)

Als extra voordeel heb je dat je je niet druk hoeft te maken of dat je banden al voldoende op temperatuur zijn, maar dat je gewoon meteen lekker je tempo op kan gaan bouwen :t

EDIT: in het tijd dat ik mijn roman aan het schrijven was, had @Shakey ook al gereageerd :t


Mooie duidelijke roman hoor Joep ;) Ben er een stukje wijzer door geworden en ze gaan gewoon mee 26 augustus.


Daar heb ik wat aan, ik heb de Pirelli SC eronder zitten nu. Ik heb even gekeken op de datasheet van pirelli en daar staat 50 min @80C betekend dit dat ze maar maximaal 50 min in de warmers mogen hangen? of dat ze minimaal 50 min in de warmers moeten hangen voor ze op temperatuur zijn?
 
Mooie duidelijke roman hoor Joep ;) Ben er een stukje wijzer door geworden en ze gaan gewoon mee 26 augustus.


Daar heb ik wat aan, ik heb de Pirelli SC eronder zitten nu. Ik heb even gekeken op de datasheet van pirelli en daar staat 50 min @80C betekend dit dat ze maar maximaal 50 min in de warmers mogen hangen? of dat ze minimaal 50 min in de warmers moeten hangen voor ze op temperatuur zijn?

Nee hoor ze kunnen er prima langer in dan 50 minuten, die 50 minuten zijn volgens mij om de band helemaal voldoende op te kunnen warmen.

Welke compound SC's heb je?
 
Mooie duidelijke roman hoor Joep ;) Ben er een stukje wijzer door geworden en ze gaan gewoon mee 26 augustus.


Daar heb ik wat aan, ik heb de Pirelli SC eronder zitten nu. Ik heb even gekeken op de datasheet van pirelli en daar staat 50 min @80C betekend dit dat ze maar maximaal 50 min in de warmers mogen hangen? of dat ze minimaal 50 min in de warmers moeten hangen voor ze op temperatuur zijn?
Bandenwarmers bieden alleen maar voordelen, zoals Joep al zegt.
De data van Pirelli is de minimale tijd in de warmers. Doch dit is een richtwaarde. Je moet niet alleen de band, maar ook belangrijk je velg opwarmen.
 
Mening gevraagd van de circuitrijders hier. Ik kan voor weinig een set weinig gebruikte bandenwarmers over nemen van iemand maar vraag me af of dat nu voor mij toevoegende waarde heeft. Ik rij nu niveau 2 rond de 2:18. Heb er nu supercorsa’s opliggen. Nou wil ik natuurlijk uiteindelijk wel naar niveau 3 toe. Maar vroeg me af of ze nu ook al te gebruiken zijn?
Niveau en rondetijden maakt niet uit voor de aanschaf van bandenwarmers. Als je toch wil blijven rijden op het circuit dan is het een aanrader. Je banden krijgen een langere levensduur door mindere tussentijdse temperatuursverschillen en daarnaast zijn ze al op temperatuur als je de baan op gaat. Je kunt dus gelijk op het gas.
Zou nu het voordeel maar pakken.

Zie na het plaatsen dat er al gereageerd is. Geen aanvullingen van mijn kant nodig dus.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat hem helaas niet worden :N

Ik rij al niet zo veel dagen per jaar, dus dan boek ik liever wat circuitdagen op Assen.

Dit jaar staat er nog eentje op de planning in september, maar dat is bij CRT
Helaas voor dit jaar dus. Die warme hand komt dan op een M&G als die er komt en anders volgens jaar.
Of je moet eens bij mooi weer kijken in Lelystad bij het Midland circuit als 2TE daar is.
Voor mij nog twee keer groot circuit (Zandvoort) en de nodige op Midland dit jaar. Misschien Assen maar dat is buiten 2TE om dan.
 
Nee hoor ze kunnen er prima langer in dan 50 minuten, die 50 minuten zijn volgens mij om de band helemaal voldoende op te kunnen warmen.

Welke compound SC's heb je?

Ik heb nu SC1 voor en achter, ik weet dat dit misschien een beetje overkill is voor mijn huidige niveau maar ik kon deze voor een mooi prijsje overnemen.
 
Zo, mijn 954 weer voorzien van vers flesje olie, nieuw hiflo filtertje, ketting weer in het vet, db killer eruit.. we kunnen weer gasgeven..

En volgende keer oliefilter wordt een eitje, heb er nu 1 waar ik sleutel 17 op kan zetten (de oude zat beroerd vast..)

Accu nog even gemeten, aangezien er nu een lithium ion celletje in zit, helemaal top.. en gebruik geen druppel lader meer👍
 

Bijlagen

  • 20190807_111530.jpg
    20190807_111530.jpg
    303,4 KB · Weergaven: 9
Over beschermende kleding gesproken: wie van jullie gebruikt een backprotector?

Altijd. Geen uitzonderingen. Zelfs niet op testritjes.

En op het circuit ook altijd een borstprotector erbij.


Toen ik in mei dit jaar onderuit ging op Assen had ik deze dus ook niet om en meteen na de landing had ik pijn in mijn rug.

Het verbaast me echt dat ze je hebben toegestaan om zonder protector te rijden. Waarschijnlijk hebben ze het niet opgemerkt.
 
Moet zeggen dat ik wel een backprotector heb maar hem alleen gebruik op langere afstanden,Dus niet als ik maar een uurtje ga.
 
Het verbaast me echt dat ze je hebben toegestaan om zonder protector te rijden. Waarschijnlijk hebben ze het niet opgemerkt.

Zo gek is dat niet hoor, ik heb de afgelopen jaren bij diverse organisaties gereden en de enige waarvan er een soort van controle was, was bij trackdays4all (bij het beginnen van de eerste sessie kloppen ze een keer op je rug)

Wat me sowieso opvalt is dat er zo veel onderling verschil is tussen de regels van diverse organisatoren:
-bij de ene organisator is geen technische keuring en bij een andere is deze juist heel steng.
-de ene organisator keurt je helm terwijl je bij andere helemaal niks hebt.
-de ene organisator verplicht een backprotector terwijl er vervolgens niet op gecontroleerd wordt, andere organisaties zeggen er niks over en is een backprotector niet verplicht.
-kleding zoals een pak of handschoenen wordt al helemaal niet naar gekeken?

hetzelfde verhaal met transponders/tijdwaarneming: bij de ene organisatie wordt deze door de marshal op de motor geplaatst bij het beginnen van de eerste sessie, bij de andere krijg je een transponder+houder en bij de andere alleen maar een transponder.
Tijdwaarneming is helemaal zo wisselend als het maar zijn kan: bij de ene organisatie worden de eerste 2 sessies niet bijgehouden en is er ook niks te zien op raceresults, andere organisaties werken niet met de transponder maar met een eigen systeem dmv een sticker.
(dat gedoe interesseert me niks, heb toch een aim solo)

Natuurlijk is het onverstandig om zonder protector te rijden en ik heb mijn lesje ook echt wel geleerd ;) maar het is wel apart dat er tussen zoveel organisaties zoveel verschil kan zitten.
 
Zo gek is dat niet hoor, ik heb de afgelopen jaren bij diverse organisaties gereden en de enige waarvan er een soort van controle was, was bij trackdays4all (bij het beginnen van de eerste sessie kloppen ze een keer op je rug)

Wat me sowieso opvalt is dat er zo veel onderling verschil is tussen de regels van diverse organisatoren:
-bij de ene organisator is geen technische keuring en bij een andere is deze juist heel steng.
-de ene organisator keurt je helm terwijl je bij andere helemaal niks hebt.
-de ene organisator verplicht een backprotector terwijl er vervolgens niet op gecontroleerd wordt, andere organisaties zeggen er niks over en is een backprotector niet verplicht.
-kleding zoals een pak of handschoenen wordt al helemaal niet naar gekeken?

hetzelfde verhaal met transponders/tijdwaarneming: bij de ene organisatie wordt deze door de marshal op de motor geplaatst bij het beginnen van de eerste sessie, bij de andere krijg je een transponder+houder en bij de andere alleen maar een transponder.
Tijdwaarneming is helemaal zo wisselend als het maar zijn kan: bij de ene organisatie worden de eerste 2 sessies niet bijgehouden en is er ook niks te zien op raceresults, andere organisaties werken niet met de transponder maar met een eigen systeem dmv een sticker.
(dat gedoe interesseert me niks, heb toch een aim solo)

Natuurlijk is het onverstandig om zonder protector te rijden en ik heb mijn lesje ook echt wel geleerd ;) maar het is wel apart dat er tussen zoveel organisaties zoveel verschil kan zitten.
Een enkele van de verschillen die je beschrijft zijn (inderdaad) nuance verschillen (lees: tijdswaarneming e.d.).
Je zegt dat ze naar kleding/pak/handschoenen niet kijken, maar dat denk ik van wel. Zodra je bij parc fermé aankomt zullen ze kijken of je de kleding (van buiten) op orde hebt. Zo niet, zullen ze aan de bel trekken. Dat ze niet controleren op rugbeschermer vind ik wel kwalijk: zouden ze eigenlijk wel moeten controleren.. Zo'n ding biedt veel bescherming, bij weinig moeite. Ja, in het begin is zo'n ding onwennig, maar als je eraan gewent bent, weet je niet anders. Sterker nog, als je hem dan een keer niét draagt, voelt het ook weer raar.

De andere dingen heb je wel degelijk een punt.

Als het recreatief is (lees: circuitdag) lijkt het mij als minimum:
- een (ten minste) tweedelig lederen pak, geheel aan elkaar vast geritst (misschien in groep 1 dat je nog kunt zeggen dat textiel ook oké is, maar daarbuiten niet meer... discutabel)
- rugprotector
- goedgekeurde helm (integraal of systeem) (en met goedgekeurd bedoel ik gewoon de ECE goedkeuring)
- lederen handschoenen
- laarzen tot over de enkel

Alsmede een technische check van de motor: geen lekkages, genoeg vlees op de remblokjes, dat soort dingen.
Het probleem in zo'n technische keuring zit 'm denk ik in de aansprakelijkheid. Stel iemand gaat onderuit vanwege een technisch gebrek, waar ligt dan de aansprakelijkheid?
Nu vind ik dat je nog steeds de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid bij de rijder moet leggen (hoe dat juridisch kan/mag weet ik niet), maar een extra technische blik over je motorfiets is zeer waardevol.

Voor het betere competitie werk moet uiteraard strenger worden gekeken.
 
Je zegt dat ze naar kleding/pak/handschoenen niet kijken, maar dat denk ik van wel. Zodra je bij parc fermé aankomt zullen ze kijken of je de kleding (van buiten) op orde hebt. Zo niet, zullen ze aan de bel trekken.

Ik vraag me dus af of ze wel serieus kijken naar de uitrusting, het kan ook zo zijn dat het lijkt alsof ze dat niet doen.

Ik heb vaak zat mensen de baan op zien gaan met een zwaar gehavend pak door een eerdere glijpartij en uiteraard wil dat niet meteen zeggen dat zo'n pak meteen is afgeschreven maar je kan ook pech hebben en dat je pak of handschoenen op een naad uitscheuren.

Dat ze niet controleren op rugbeschermer vind ik wel kwalijk: zouden ze eigenlijk wel moeten controleren.. Zo'n ding biedt veel bescherming, bij weinig moeite. Ja, in het begin is zo'n ding onwennig, maar als je eraan gewent bent, weet je niet anders. Sterker nog, als je hem dan een keer niét draagt, voelt het ook weer raar.

Wees eens eerlijk: hoe vaak hebben ze bij jou gecontroleerd op een backprotector?
Ik heb vorig jaar bij een paar dagen van trackdays4all meegemaakt dat bij de eerste sessie bij het monteren van de transponder ook even aan de rug gevoeld werd, maar verder nog nooit! :O

Ook mbt het dragen van een backprotector heb je gelijk, ik heb na mijn valpartij van laatst nu diverse keren weer gereden en alle keren mét backprotector en eigenlijk went het ook erg snel.

De andere dingen heb je wel degelijk een punt.

Als het recreatief is (lees: circuitdag) lijkt het mij als minimum:
- een (ten minste) tweedelig lederen pak, geheel aan elkaar vast geritst (misschien in groep 1 dat je nog kunt zeggen dat textiel ook oké is, maar daarbuiten niet meer... discutabel)
- rugprotector
- goedgekeurde helm (integraal of systeem) (en met goedgekeurd bedoel ik gewoon de ECE goedkeuring)
- lederen handschoenen
- laarzen tot over de enkel

Bij veel organisaties is inderdaad minimaal een leren combipak vereist maar als je dan bijvoorbeeld kijkt naar de backprotector zit er weer veel verschil in.
Als ik me niet vergis mag je bij MSL in groep 1 en 2 zonder protector rijden en in 3 en 4 is het verplicht (maar ook daar nooit controle op gehad)

Lederen handschoenen lijkt me ook logisch, maar toch zit er veel verschil in. Ik heb ook weleens lederen handschoenen langs zien komen waar ik niet mee zou durven vallen :X

Ook de helm is wel een dingetje vind ik, ik snap dat deze goed moet zijn en dat als deze een crash gehad heeft vervangen moet worden en dat daar op wordt gecontroleerd is ook prima.

Als er gecontroleerd wordt op leeftijd wordt het al een stuk lastiger.

Even als voorbeeld: er zijn twee helmen die even oud zijn, zeg even voor het gemak 7 jaar.
De ene helm heeft in die 7 jaar zo'n 50.000 kilometers gemaakt met diverse toertochten en vakanties naar verre bestemmingen.
De andere helm is af en toe eens voor een ritje in de buurt en wat circuitdagen gebruikt en dat was in totaal een kilometer of 15.000
Ik vraag me af of de helm in het tweede geval dan echt net zo verouderd is als de helm van het eerste geval en of dat deze dus ondanks de leeftijd nog gewoon goed zal zijn?

Ik vraag me dan overigens meteen af waarom daar op de straat nooit op gecontroleerd/geadviseerd wordt want er rijden zat mensen met een zeer sterk verouderde helm rond op de openbare weg.

Nog even een tip voor iedereen: Als je een nieuwe helm gaat koppen, check dan in de winkel meteen de productiedatum!
Een lokale motorzaak hier ging een aantal jaar geleden failliet en bij de opheffingsuitverkoop kocht mijn vrouw een nieuwe helm voor een scherpe prijs.
Pas vrij recent kwamen we erachter dat de helm gemaakt was in juni 2010 terwijl we de helm kochten in augustus van 2013!! :X

Alsmede een technische check van de motor: geen lekkages, genoeg vlees op de remblokjes, dat soort dingen.
Het probleem in zo'n technische keuring zit 'm denk ik in de aansprakelijkheid. Stel iemand gaat onderuit vanwege een technisch gebrek, waar ligt dan de aansprakelijkheid?
Nu vind ik dat je nog steeds de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid bij de rijder moet leggen (hoe dat juridisch kan/mag weet ik niet), maar een extra technische blik over je motorfiets is zeer waardevol.

Voor het betere competitie werk moet uiteraard strenger worden gekeken.

We hebben het er al vaker over gehad en ik ben het met je eens dat het de verantwoording van de rijder zelf is en dat een controle goed is omdat een ander paar ogen misschien sneller iets opmerkt wat je zelf over het hoofd hebt gezien.

Ook al zou iemand goedgekeurd worden daarna onderuit gaan omdat bijvoorbeeld de remmen helemaal versleten waren, of de banden echt op waren vind ik dat dat nog steeds de verantwoording van de rijder is en niet die van de organisatie.
Je weet dat alles het een stuk zwaarder te verduren heeft tijdens een circuitdag en ik heb ook vaak zat tijdens een circuitdag dat ik tussen de sessies door nog eens kritisch rond de motor loop om te kijken of er niks opvalt.

Pff, inmiddels heb ik wel weer genoeg geluld, het wordt tijd dat we weer gaan rijden! :Y
 
Ik vraag me dus af of ze wel serieus kijken naar de uitrusting, het kan ook zo zijn dat het lijkt alsof ze dat niet doen.

Ik heb vaak zat mensen de baan op zien gaan met een zwaar gehavend pak door een eerdere glijpartij en uiteraard wil dat niet meteen zeggen dat zo'n pak meteen is afgeschreven maar je kan ook pech hebben en dat je pak of handschoenen op een naad uitscheuren.
Zeker waar.. Moeilijk grijs gebied denk ik.
Wees eens eerlijk: hoe vaak hebben ze bij jou gecontroleerd op een backprotector?
Volgens mij nog nooit en dat vind ik een kwalijke zaak...
Ik vraag me dan overigens meteen af waarom daar op de straat nooit op gecontroleerd/geadviseerd wordt want er rijden zat mensen met een zeer sterk verouderde helm rond op de openbare weg.
Ja - dat vraag ik me ook wel eens af. Er is geen regelgeving, dus "controleren" kan niet. Adviseren natuurlijk wel. Maar ja.. "helm kost geld en die ik heb, is toch goed? Hij is goedgekeurd..."-verhalen krijg je dan.
Pff, inmiddels heb ik wel weer genoeg geluld, het wordt tijd dat we weer gaan rijden! :Y
:Y :]
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Terug
Bovenaan Onderaan