Tuono Bastards Deel 21

Gisteren dus naar de Aprilia fabriek in Noale geweest.. na contact te hebben gelegd met Monica Barella (Piaggio) werd ik hartelijk ontvangen op het hoofdkantoor.

Ondanks het feit dat de meeste medewerkers vakantie hadden was er toch nog een behoorlijk deel aan het werk in de fabriek (Research & development team) en was men de testen vd moto gp / Brno aan het evalueren.

Ik mocht natuurlijk enkel foto’s maken in de ontvangsthal, niet vd medewerkers/werkzaamheden binnen..

Al met al heb ik een uur lang dus de privé rondleiding gehad en veel afdelingen van het hoofdkantoor mogen bekijken...

Had ik niet verwacht na een impulsieve ingeving toen ik een dag ervoor de mail stuurde...

Enkele foto’s :
 

Bijlagen

  • A043B9EE-55B8-489B-B2CF-E978EC8BFF92.jpeg
    A043B9EE-55B8-489B-B2CF-E978EC8BFF92.jpeg
    180,5 KB · Weergaven: 28
  • 30B2B99E-DD86-4FF1-8914-312549E8F368.jpeg
    30B2B99E-DD86-4FF1-8914-312549E8F368.jpeg
    214,9 KB · Weergaven: 30
  • 28EA6E73-1912-4E92-971C-C46C3AA2FCFE.jpeg
    28EA6E73-1912-4E92-971C-C46C3AA2FCFE.jpeg
    135,9 KB · Weergaven: 30
  • F568888A-BD0A-41E5-8115-22BE5AA46A37.jpeg
    F568888A-BD0A-41E5-8115-22BE5AA46A37.jpeg
    167,7 KB · Weergaven: 29
  • 9CC78100-9E8D-474D-A4C7-1719A67794AD.jpeg
    9CC78100-9E8D-474D-A4C7-1719A67794AD.jpeg
    247,9 KB · Weergaven: 28
  • 4B0A75FA-BBBF-4FBD-9BF1-EC6B15AC52D1.jpeg
    4B0A75FA-BBBF-4FBD-9BF1-EC6B15AC52D1.jpeg
    140,2 KB · Weergaven: 31
  • BF7C1E35-E09E-48FC-9C1A-C4AFFF719C41.jpeg
    BF7C1E35-E09E-48FC-9C1A-C4AFFF719C41.jpeg
    161,4 KB · Weergaven: 21
Heb hem zojuist ook geplaatst samen met nieuwe kabels van relais naar accu en start motor. Start weer als een malle 💪

Relais was al spotgoedkoop maar kreeg er per ongeluk nog 2 ook 😊

Inmiddels al een paar keer na het rijden van een rit problemen met starten.
Bij het indrukken van de startknop hoor ik de brandstofpomp maar gaat de startmotor niet rond.
Na een paar maal indrukken lukt dit tot nu toe wel maar ga voor de zekerheid het tweede relais plaatsen, kijken of dit helpt....
 
Controleer ook of het relais wel aangestuurd wordt als je op de startknop drukt.
Ga ik zeker doen 👍
Zou wel vreemd zijn dat het probleem nu in de aansturing zou zitten na het vervangen van de kabels en het relais...

ps
ik ga zoiezo de schakelaars op de clipons openmaken want ook mijn grootlicht knop hapert af en toe dus inwendig zou hier wel eens wat corrosie kunnen zitten na 17 jaar :+
 
Inmiddels al een paar keer na het rijden van een rit problemen met starten.
Bij het indrukken van de startknop hoor ik de brandstofpomp maar gaat de startmotor niet rond.
Na een paar maal indrukken lukt dit tot nu toe wel maar ga voor de zekerheid het tweede relais plaatsen, kijken of dit helpt....
even heel simpel met een schroevendraaier de 2 contacten met elkaar doorverbinden start motor moet direct gaan draaien zelfs met je contact uit.

ps niet voorzichtig doen gewoon bam, het trekt best vonken, hoe meer twijfel hoe meer vonken.
 
Het uitlezen van de motor, kan alleen een echte aprilia dealer dat of zijn er ook andere manieren?
 
Ik ga woensdag kijken naar deze Tuono uit 2006 met 16.000 op de teller. Specifieke zaken waar ik op moet letten?
En kan iemand vertellen waarom op kenteken type RR staat terwijl ik overal Tuono 1000R zie staan?
 

Bijlagen

  • 20190812_223417.jpg
    20190812_223417.jpg
    181,2 KB · Weergaven: 20
  • 20190812_223612.jpg
    20190812_223612.jpg
    164,2 KB · Weergaven: 18
  • DSC_6981.JPG
    DSC_6981.JPG
    243,7 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
@Ottovw

Check of de stator al een keer vervangen is of nog beter opnieuw gewikkeld. Incl de bruine stekker aan de rechterzijde.

Check of de kilometerstand juist is. Bij problemen met de stator of een langdurig lege accu wil de km stand nog wel een resetten.

Check het linksysteem onder de achterveer op eventuele scheurtjes.

Verder check de onderhoudshistorie hoe meer info hoe beter. En zorg ervoor dat er 2 sleutels bij zitten.

En voor de rest de algehele staat van de slijtage onderdelen en of hij schade heeft gehad.

Succes!
 
@Ottovw

Check of de stator al een keer vervangen is of nog beter opnieuw gewikkeld. Incl de bruine stekker aan de rechterzijde.

Check of de kilometerstand juist is. Bij problemen met de stator of een langdurig lege accu wil de km stand nog wel een resetten.

Check het linksysteem onder de achterveer op eventuele scheurtjes.

Verder check de onderhoudshistorie hoe meer info hoe beter. En zorg ervoor dat er 2 sleutels bij zitten.

En voor de rest de algehele staat van de slijtage onderdelen en of hij schade heeft gehad.

Succes!

Bedankt! Gisteren avond ingelezen tot midden nacht :). Ik ben nu bekend met de 'bruine stekker' euvel. Betrekking tot de stator, moet ik daarvoor de kap open maken toch?

Alle papieren, onderhoud plus 2 sleutels aanwezig.

Hopelijk pas ik erop met mijn 2 meter.
 
20190810_155933.jpg

Wat betreft het link systeem was bij mij het achterste lager gaan oxideren.
20190801_161524.jpg

Mooiste is als de alu plaatjes met 3 boutgaten zijdelings kan bewegen.

Check ook even de boutjes van het stellen van de ketting. Achterbrug wil nog wel eens vol water staan en dan rotten de bouten vast.

Succes!
 
Ik ga woensdag kijken naar deze Tuono uit 2006 met 16.000 op de teller. Specifieke zaken waar ik op moet letten?
En kan iemand vertellen waarom op kenteken type RR staat terwijl ik overal Tuono 1000R zie staan?
Lijkt erg op mijn vorige motor. Nov. 2017 ingeruild bij Linders met nog geen 13000 km op teller (stand klopte, was niet op 0 gegaan bij accuwissel). Stator was toen niet vervangen, bruine stekker zag er goed uit. Viel toen ik hem had af en toe uit zonder reden maar bleek achteraf door accu te komen, na accuwissel geen problemen meer gehad. Verder, als t m is (maar kan kenteken zo niet zien) geen bijzonderheden. Puig ruitje, zwarte rem- en koppelingshendel, andere knipperlichtglaasjes had ik er op gezet evenals de hoge MIVV's met fantastisch geluid.
 
Bedankt! Gisteren avond ingelezen tot midden nacht :). Ik ben nu bekend met de 'bruine stekker' euvel. Betrekking tot de stator, moet ik daarvoor de kap open maken toch?

Alle papieren, onderhoud plus 2 sleutels aanwezig.

Hopelijk pas ik erop met mijn 2 meter.

Om er bij te kunnen moet inderdaad de kap eraf maar houd er rekening mee dat de stator in de olie zit. Bovendien kun je niet aan de stator zien of hij ooit vervangen is geweest.

Makkelijkst is om de laadspanning te checken. Kan via het dashboard. Verder advies om hem of preventief opnieuw te laten wikkelen want vroeg of laat gaan ze bijna allemaal. Anders in ieder geval olie niveau rond max houden voor goede koeling.

Let op oliepeil checken met warme motor. Zie handboek.
 
Kan ook door weerstand van de drie polen te meten op de bruine stekker rechts achter de spanningsregelaar. Als één (of meer) van de drie afwijkende waarde geeft weet je dat je stator fubar is. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: wsx
Lijkt erg op mijn vorige motor. Nov. 2017 ingeruild bij Linders met nog geen 13000 km op teller (stand klopte, was niet op 0 gegaan bij accuwissel). Stator was toen niet vervangen, bruine stekker zag er goed uit. Viel toen ik hem had af en toe uit zonder reden maar bleek achteraf door accu te komen, na accuwissel geen problemen meer gehad. Verder, als t m is (maar kan kenteken zo niet zien) geen bijzonderheden. Puig ruitje, zwarte rem- en koppelingshendel, andere knipperlichtglaasjes had ik er op gezet evenals de hoge MIVV's met fantastisch geluid.
MPTL81

Ik zag dat je privé bericht uit heb staan.
 
Bekijk bijlage 1417728
Wat betreft het link systeem was bij mij het achterste lager gaan oxideren.
Bekijk bijlage 1417729
Mooiste is als de alu plaatjes met 3 boutgaten zijdelings kan bewegen.

Check ook even de boutjes van het stellen van de ketting. Achterbrug wil nog wel eens vol water staan en dan rotten de bouten vast.

Succes!
je kunt van die kunstofringen kopen die de speling eruit halen. ik had ze van marktplaats toen.
 
Heren bedankt, vandaag de Tuono gekocht. Was helemaal top en rijdt héérlijk. Eens beginnen met versie olie en nieuwe filter.

Welke olie hebben jullie erin? Zat te denken aan Motul V300 15w50
 
Gefeliciteerd!
Motul 7100 15W50

Ik vind Motul 300V net ff wat te gek en daarmee niet nodig. Maar als jij je er prettig bij voelt dan snap ik dat.
 
Vraagje :)

Ik wil mijn achter veervoorspanning aanpassen. Daarvoor heb ik een haaksleutel nodig. Ik zie verschillende maten maar weet iemand toevallig welke past? Ik ga niet rommelen met een waterpomp.
 
Voor mijn gen2 met Sachs achterdemper gebruik ik een 68-75mm sleutel van Gedore.
Let erop dat je eigenlijk twee sleutels nodig hebt en de sleutel eigenlijk te dik is om er twee tegelijk te gebruiken.

Staat de sag van je achterwiel niet naar je zin?
 
Kan ook door weerstand van de drie polen te meten op de bruine stekker rechts achter de spanningsregelaar. Als één (of meer) van de drie afwijkende waarde geeft weet je dat je stator fubar is. :)

Zeer onbetrouwbaar, de weerstand is al vrij laag en als er dan ook nog eens 1 van de kabels iets meer weerstand geeft meet je onzin, veel beter is gewoon met een draaiende motor ff de meetpennen steeds tussen 2 polen prikken, je hebt 3 mogelijke combinaties die je kan maken en op elke kombi moet ongeveer 50-60 Volt AC (wisselspanning) te meten zijn als er sluiting op 1 van de fase's zit zal deze aanzienlijk lager zijn tot zelfs bijna 0 Volt als hij echt stuk is zoals het ooit bij mij was.

Verder als je wat over de diverse Forums rondhangt zal je zien dat het euvel zich vaak rond de 20 K kilometers voor het eerst voordoet.
 
Voor mijn gen2 met Sachs achterdemper gebruik ik een 68-75mm sleutel van Gedore.
Let erop dat je eigenlijk twee sleutels nodig hebt en de sleutel eigenlijk te dik is om er twee tegelijk te gebruiken.

Staat de sag van je achterwiel niet naar je zin?

Te slap, zak te veel door. Aangezien ik nog wat schroefdraad over heb kan ik hem nog strakker zetten.
 
Met je veervoorspanning verhogen los je dat niet op. Draai de demping eens helemaal dicht en dan 8 tot 12 clicks open? Voelt dat beter? Voor mezelf zat ik dan redelijk, maar eigenlijk was de veer dan nog te slap en de demping stond te ver dicht.

Wat betreft je sag zou ik 20mm aan houden, maar dan praat ik Hyperpro na. Die pas je aan door je veervoorspanning aan te passen.

Ik denk dat je beter af bent met een andere achterveer. Naar mijn mening is de standaard achterveer te zacht.

Hier kun je er meer over lezen:

Bezoekje aan HK of Hyperpro is superleerzaam, advies en afstellen is gratis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan