BMW F-Reeks Topic deel III

BMW zegt riem vervangen bij 40K, mijn dealer zei altijd:
vanaf 40K in de gaten houden, zodra er scheurtjes bij de tanden ontstaan wordt het tijd om te vervangen.
Soms is dat bij 60K, soms bij 80 of 90K.

En er zijn mensen die ze sneller verslijten, en onder de 40K al aan een nieuwe toe zijn.
 
In 2008 heeft het blok een upgrade gehad. Dus als je er een met grijs blok geproduceerd in 2008 hebt, dan is het blok al veel stiller.

Elke 20.000 kilometer moet de klepspeling gecontroleerd worden en bij 40 de riem vervangen. Als je niet elke week met 200 km/u naar zuid of oost Duitsland rijdt :-), dan gaat de riem veel langer mee.
 
In 2008 heeft het blok een upgrade gehad. Dus als je er een met grijs blok geproduceerd in 2008 hebt, dan is het blok al veel stiller.
Maar dat is erg lastig te controleren (tenzij iemand een manier weet?). De F800S/ST was geen verkoopwonder, dus er staan meerderen op 2007/2008 op kenteken, welke al vanaf 2006 in de showroom stonden. En op het kenteken/RDW zie je dat niet omdat de eerste inschrijving én de eerste notering in NL dan op 2008 staan.

Elke 20.000 kilometer moet de klepspeling gecontroleerd worden en bij 40 de riem vervangen. Als je niet elke week met 200 km/u naar zuid of oost Duitsland rijdt :-), dan gaat de riem veel langer mee.
Ik snap dat de levensduur van het soort gebruik afhangt. Maar beide motorzaken zaten er dus naast met hun 'nee deze F800ST hoeft pas bij 60.000km een andere riem te hebben. Wij leveren hem af met de officiële 40.000km beurt uit het BMW boekje - dus filters en olie'.

Ze zullen ook wel weten dat dat kostbaar is ;)
 
Stil hier... Iedereen op reis met zijn Fje? Post eens wat foto's!
Onze vakantie van afgelopen 2 weken.
Mijn vriendin rijd de f800gs. Ik een xt1200z
1406844

1406845
1406846
 
na een tip op Facebook dat @Kiwi hier gezegd had dat hij een f800 zocht:

Sinds afgelopen weekend is de knoop doorgehakt. De f800s gaat er uit.
Voorzien van veel extras zoals op de fotos te zien. Mocht de nieuwe eigenaar de extras niet willen kan dit alsnog apart gekocht worden. Ik zie er graag 3000 voor met alle extras of 2500 zonder alle extras.

Zal ook nog even een verkoop topic maken.

Staat al jaren binnen en wordt ongeveer 4 keer per jaar gebruikt voor een weekend weg.

@Kiwi de 40.000 km beurt is gedaan zonder de riem te vervangen, wel met nieuwe banden ( daarna nog een weekend mee gereden) riem vervangen is nog niet noodzakelijk.







 
na een tip op Facebook dat @Kiwi hier gezegd had dat hij een f800 zocht:
Ik ben nog steeds aan het rondkijken ja, al staan een NTV650 (geen deauville) en een K75 ook nog op de optielijst.

Deze ziet er erg mooi uit. Erg veel opties er op, je moet wel gek zijn om hem 'kaal' te kopen.

Maar vanuit dit topic heb ik juist het advies gekregen om mijn handen niet te branden aan een 2006 / zilver motorblok - de duurtesten van motorbladen en de lokale BMW dealer gaan hier ook in mee. In het echt ook het verschil duidelijk gehoord (tussen zwart / zilver blok) bij stationair draaien van de motor. Staat sinds vandaag weer een ST op marktplaats die nog vóór de 40.000km een nieuw (beter, zwart) motorblok heeft gekregen onder garantie.
 
Ik ben nog steeds aan het rondkijken ja, al staan een NTV650 (geen deauville) en een K75 ook nog op de optielijst.

Deze ziet er erg mooi uit. Erg veel opties er op, je moet wel gek zijn om hem 'kaal' te kopen.

Maar vanuit dit topic heb ik juist het advies gekregen om mijn handen niet te branden aan een 2006 / zilver motorblok - de duurtesten van motorbladen en de lokale BMW dealer gaan hier ook in mee. In het echt ook het verschil duidelijk gehoord (tussen zwart / zilver blok) bij stationair draaien van de motor. Staat sinds vandaag weer een ST op marktplaats die nog vóór de 40.000km een nieuw (beter, zwart) motorblok heeft gekregen onder garantie.

Ik snap dat veel mensen hiermee bang gemaakt worden, maar als er op veel motoren een groot probleem zou zijn was er wel een terugroep actie geweest. Er was wel een terugroepacties op de achterwiel lager, deze is uiteraard wel vervangen. Verder nog nooit klachten gehad, zoals alle f800 motoren klinkt hij wel een beetje bij het starten maar dat is na een paar meter al weer weg. Verder nog nooit een tik verkeerd gelopen.
 
Ik snap dat veel mensen hiermee bang gemaakt worden, maar als er op veel motoren een groot probleem zou zijn was er wel een terugroep actie geweest. Er was wel een terugroepacties op de achterwiel lager, deze is uiteraard wel vervangen. Verder nog nooit klachten gehad, zoals alle f800 motoren klinkt hij wel een beetje bij het starten maar dat is na een paar meter al weer weg. Verder nog nooit een tik verkeerd gelopen.

Ik heb een 2007 model met grijs blok. 75000km erop. Goed onderhouden en ik rij iedere dag zomer en winter. Motor klinkt inderdaad rauw, maar niet zorgwekkend. Ik ben zelf monteur bij BMW auto's en herken wel een kantelende zuiger / ketting geluid. Ik zou er 1 met 40k gerust durven kopen!

Groet Tony
 
Ik heb ook een 2007 ST met grijs blok. Netjes op tijd zn onderhoud en het ding blijft maar gaan. Inmiddels 120,000 km, Nu wel op zoek naar een motor met een andere zithouding. Als alle modificaties zijn uitgevoerd zou het geen problem moeten zijn, is mijn bescheiden mening.
 
Heeft iemand suggesties over welke universele zijtassen goed passen bij de f800st?
Oemand wellicht setke 2e hands zijkoffers liggen?
 
Dan voor het aanbod @Montana81 , maar ik heb vandaag al bij een 2010 model geluisterd.
Wereld van verschil qua geluid, zoveel stiller is het zwarte blok.

Wel vreemd, bij beide F800ST's waar ik heb gekeken, waren de verkopers het zeker: bij 60.000km is pas de grote beurt met de riem.
Ik meende toch echt dat ik ergens 40.000km had gelezen.

Tot nu toe heb ik alleen nog niet de ideale ST gevonden. Die met het zwarte blok zijn al vrij snel te duur - en er staan er niet veel van.

De mijne welliswaar met grijs blok staat nog steeds te koop, na 40.000 nog geen gekantelde cilinder, loopt als een zonnetje. Prijs is iets aangepast. Voor 2500 mag hij weg met alle accessoires. Anders gaat hij volgende week ingeruild worden voor 2250,- met koffers maar zonder andere opties
 
De mijne welliswaar met grijs blok staat nog steeds te koop, na 40.000 nog geen gekantelde cilinder, loopt als een zonnetje. Prijs is iets aangepast. Voor 2500 mag hij weg met alle accessoires. Anders gaat hij volgende week ingeruild worden voor 2250,- met koffers maar zonder andere opties
Ik ga het hier thuis nog even bespreken ;)
Gedaan, ik stuur je een pb
 
Laatst bewerkt:
Gisteren stond er opeens bij de lokale motorzaak een F800s op de website 'nieuw binnen'. Even wezen kijken/proefzitten of de S ook fijn zit ten opzichte van de ST waar ik mee heb proefgereden. De conclusie is redelijk duidelijk: ik heb hem meteen gekocht :$

F800s 05.jpg


F800s 04.jpg


F800s 02.jpg


Specs: bouwjaar 12-2009 en 23.000km. Groot onderhoud gehad bij 22.500, dus redelijk voorzien. Van de eerste eigenaar, man van 70 heeft hem ingeruild op een Tracer.

Opties en accessoires: ABS, Boordcomputer, Handvatverwarming, Alarm, Koffers, ST-kofferrek, LED--knipperlichten, LED achterlicht, Zwart ruitje, Cruise-control, Volle kuip, Navigatiebeugel (op de 'tank' gemonteerd), Akrapovic uitlaat, Hugger, Transparante seal op tank/zijkanten.

Heeft iemand een idee hoe deze kleur heet? Ik heb hem nog niet eerder gezien. Op de motorzaak foto's zag hij er wit uit, maar in het echt is het een mat (titaan?)zilver. Niet gelijk aan de 2006 ST mat grijs.
 
Laatst bewerkt:
Na alle overweldigende reacties ;) dan maar het vervolg: Ik heb hem vandaag opgehaald.
Rijdt top, zoals verwacht. Ik zit mij vooral te verbazen welke 'features' er allemaal op zitten. Knipperlichten die automatisch stoppen, opschakel-indicator (Flash), gereedschapsetje in het zadel ingebouwd, verstelbare hendels vanaf de fabriek, bandenspanningssensoren etc. Dan waren de voorgaande motoren, vooral Suzuki's, wel erg kaal.

De motor heeft een BMW Navigator steun en kabel (onder luchtfilterkap), maar natuurlijk geen navigator zelf. Nu eens kijken hoe ik dat overzet naar een gewone 12v aansluiting voor telefoon / Tomtom Rider.

IMG_2813.jpg


IMG_2818.jpg


MBT kleur: ik ben er inmiddels achter via een typeplaatje, dat de kleurcode 924 is: Weissaluminium.
 
Laatst bewerkt:
Na enige bedenktijd toch besloten om mijn ST te gaan verkopen. Ik ga op zoek naar een motor met een andere zithouding en ben nu aan het rondkijken voor iets anders. In mijn vakantie ga ik kijken voor iets anders, de voorpret begint weer....
De motor heft nu bijna 118,000 gelopen en daar kan nog wel n tonnetje bij. Mijn ervaringen met de St waren zeker positief. Snel zat, zuinig, heerlijk wendbaar en betrouwbaar. Mocht iemand nog n ST zoeken....O ja , het is n blauwe van 20078-)
 
tis wel bekend: ik kom hier alleen als er pech is. Nu weer Batterij.

Vragen:
WAT is een Goede Batterij ?
Hoe weet je tijdig dat-ie op is ? (voor je non-starting-stilstaat)

ik heb na 2 jaar en 4 maanden en 140.000km nu Twee (2, Zwei, deux, due...) batterijen verbruikt.
de Origninalbatterie (zuinig rommel?) en de garantie-vervanging (zuinig rommel?) die er na 1 jaar in ging...
Zijn de BMW batterijen zo matig of is het ikke (zal ikke wel zijn, queue puntige opm van bmw-fans).

langer verhaal:

Motor rijdt vrijwel dagelijks, en meestal langere stukken.
Motor startte al paar dagen wat lui in de ochtend.
Zondag, na bijna 48uur stilstand, startte de motor eerst niet, waarschijnlijk lege batterij.
(o.a. computer reset: de display toont dan de odometer ipv dagteller, meestal teken dat de spanning er even af was)
Maar.... half uur later, met de jumpkabel er naast, plotseling wel starten bij 1e poging, dus ... kabel niet meer nodig. rijden...

Maandag ochtend Direct OK starten. opluchting.

Vanochtend dus niet, batterij klinkt leeg.
na half uur nog eens proberen: nope.

nu zit ik (weer) op de ADAC te wachten.
(ADAC/Touring, want ik wil ook even een diagnose: alleen batterij, of dynamo of toch iets anders...)


Zal dus wel aan mij en mijn vele kilometers liggen, maar met deze motor (en de voorgangen, een f800st, sta ik gemiddeld 3x/jaar ergens te wachten op pechhulp of de Schlepper, deels door materiaalpech, deels door slecht-vastgedraaide bouten, deels door afbrekend plastic, deels door eigen misbruik???).
Heb ook al 2x (van twee NL-wegenwachters) gehoord: overweeg een Jap, minder gedoe.
 
Na enige bedenktijd toch besloten om mijn ST te gaan verkopen. Ik ga op zoek naar een motor met een andere zithouding en ben nu aan het rondkijken voor iets anders. In mijn vakantie ga ik kijken voor iets anders, de voorpret begint weer....
De motor heft nu bijna 118,000 gelopen en daar kan nog wel n tonnetje bij. Mijn ervaringen met de St waren zeker positief. Snel zat, zuinig, heerlijk wendbaar en betrouwbaar. Mocht iemand nog n ST zoeken....O ja , het is n blauwe van 20078-)
helemaal eens,
maar of het blok en de rest vd motor de 200K aan kan weet ik nog niet (niet als ik er op rijdt)
heb veel te veel kleinigheden gehad om een F800 "betrouwbaar" te vinden.
 
helemaal eens,
maar of het blok en de rest vd motor de 200K aan kan weet ik nog niet (niet als ik er op rijdt)
heb veel te veel kleinigheden gehad om een F800 "betrouwbaar" te vinden.

Ik weet niet hoe het met de wat oudere motoren is, maar ik heb met een GT van 2014 inmiddels 185000 km gereden. Probleemloos, verbruikt op 15000 km- dan krijgt hij de beurten- geen drup olie. 1 X langs de kant gestaan met kapotte riem. Ben zo tevreden dat ik de 250000 ga halen:)
 
Het is definitief! De ST is verkocht. Na een week motorloos toch weer n moto aangeschaft, een triumph. We gaan het meemaken. Ik blijf af en toe dit draadje even teruglezen. Groeten van een inmiddels ex St rijder:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan