BMW C400GT

Gennaro

Rookie
28 apr 2019
10
3
Hoi medeforumgenoten,

Ik zie nog niet veel berichten over de BMW C400GT. Ik heb er nu een paar maanden een en vind het wel leuk om mijn ervaring te delen en wellicht ook wat van andere bezitters/gebruikers te vernemen over wat ze ervan vinden.

Allereerst de positieve zaken. De scooter vind ik goed ogen, ik zit er met mijn 1,87 goed op en de scooter rijdt lekker. Het materiaal gebruik is zoals je verwacht van een BMW erg mooi en goed. Als je niet constant vol gas rijdt dan is de scooter lekker zuinig. Ik heb over een afstand van zo'n 5.000 km een gemiddeld verbruik van 1:28. Rustig toerend is 1:30 ook goed mogelijk. Dit is het echte verbruik, de boordcomputer is zo'n 3% positiever.
Wanneer je met passagier rijdt is het wel noodzakelijk de achtervering aan te passen, anders zakt ie aardig door. Dat doen de grotere scooters wel wat beter.
Ik heb het hoge windscherm van BMW en die voldoet goed. Het is redelijk stil rond de helm en ik kijk er nog goed overheen.
Mijn scooter heeft het TFT scherm en ik vind dat erg mooi, het geeft veel informatie en de pijltjesnavigatie is erg handig in de stad. Voor het echte toerwerk heb ik liever een TomTom.

De scooter heeft afgezien van de prijs helaas ook wat minpunten. De scooter slaat namelijk af en toe af bij het naderen van een stoplicht of als je gewoon stil wilt gaan staan. Zodra de koppeling los laat is het dan boem en ho. Het vervelende is dat er geen pijl op te trekken is. Soms rijd ik 1.000km zonder dat ie afslaat, maar het kan ook 3x in een ritje van 5km gebeuren. En soms slaat ie ook net niet af, maar hoor je dat ie het dus erg moeilijk heeft. In het begin zat ik er niet zo mee, maar ik merk nu dat ik me er toch aan begin te irriteren. Ik had laatst dat het stoplicht "opeens" van rood naar groen sprong(en dit was zo'n keer dat ie afsloeg) en dan is het wel erg onhandig om snel te moeten starten, eerst remhendel in natuurlijk, en dat met een auto dicht achter je....... not fun. Vooralsnog verstopt BMW zich niet. De motor heeft reeds een software update gehad en er gaat nog meer aan gebeuren. Wat weet ik niet. Dus voorlopig kijk ik het nog even aan. Ik zou nog wel graag willen weten wat het probleem nu eigenlijk is. Is de motor te arm afgesteld of is het wat anders? Ik heb ook gehoord dat de eerste generatie C650 er last van heeft gehad. Zelfde probleem of toeval?
Verder vergt het zadel enig gevoel en soms wat kracht om het dicht te krijgen. Ook dit kijk ik nog even aan, mijn prioriteit ligt bij het afslaan, dat moet er toch echt wel uit.
Ik ben de afgelopen maanden al twee keer in het wild aangesproken door mede eigenaren van een C400 die mij vroegen of ik ook zoveel problemen heb met mijn C400. Dat vind ik toch wel jammer om te horen. Dat zou niet mogen. Zij gaven nog aan last te hebben van een laag oliepeil waarschuwing, terwijl die er niet is, en tevens ook van het afslaan. Die oliepeil waarschuwing heb ik gelukkig nog niet gehad. Afkloppen.......

Ik ben nieuwsgierig wat de ervaringen zijn van andere gebruikers.

Bedankt alvast voor de reacties.
 
Ik heb een Honda PCX125 en herken het probleem van het afslaan deels. Mijn PCX heeft een soortgelijk probleem gehad bij het wegrijden, dus niet bij stationair draaien en niet als de scooter eenmaal rijdt, zeg 15 of 20km/uur, maar net in het bereik van 0 tot 15/20km/uur. Daarbij zakte het toerental zo ver dat het motortje bijna afsloeg, alsof je in de 2e versnelling wilt wegrijden. Ook de versnelling van de scooter klopte niet met het toerental, een te grote versnelling bij een te lage toerental, alsof de overbrenging niet klopt. Boven de 15/20km/uur herpakt het motortje zich en draait weer met normale toerentallen.
Bij mijn scooter wordt dit veroorzaakt door "versleten" vet in de koppeling (achterste pulley). Dit vet zit in een schuif/draaistuk, een onderdeel van de koppeling. Volgens mij zorgt dit draai/schuifstuk dat de pulley naar binnen of buiten beweegt en de omloopdiameter van de v-riem wijzigt. Dit vet was dunner geworden waardoor de pulley zich raar ging gedragen. Nieuw vet en probleem was weg. Heb dit probleem bij km17169 en bij km22357 nogmaals gehad, waarbij toch kwaliteits-vet is gebruikt, volgens wphb-specificaties. Reparaties zijn overigens door mijzelf uitgevoerd.

Ik twijfel overigens of het probleem alleen door het vet wordt veroorzaakt. Er worden meerdere forums gevolgd en ben dit probleem nog niet tegengekomen en mijn PCX heeft dit 2x in de 5000km. Ter informatie, huidige km-stand is 24000.
 
Bij mijn C 650Sport kreeg ik op het moment van wegrijden bij de dealer een melding over oil check, dit zou verholpen moeten zijn. Helaas krijg ik af en toe nog steeds deze melding, Het schijnt erg precies te luisteren naar hoeveel olie erin zit en ook nog iets met het opbouwen van de oliedruk, ik kijk er niet eens meer van op. De melding verdwijnt na verloop van tijd......
 
Ik ben benieuwd want ik krijg vrijdag mijn c400gt ik heb hem gekocht omdat bmw voor kwaliteit staat en zal er verslag van doen.
 
Ik heb dan maar een week op een BMW C400X gereden, het sportieve broertje, maar herken de problemen niet. Maar goed, dan heb ik er ook maar een week op gereden en ook geen klachten van een ander gehoord die er op heeft gereden. Zou dat afslaan toch nog eens met de dealer bespreken, als de software update niet werkt. Ik was in elk geval onder de indruk van de motorscooter.

Misschien is de test nog wel leuk om te lezen voor geïnteresseerden;
https://www.startersmotor.nl/merken/bmw/c400x/c400x.php
 
Ik heb dan maar een week op een BMW C400X gereden, het sportieve broertje, maar herken de problemen niet. Maar goed, dan heb ik er ook maar een week op gereden en ook geen klachten van een ander gehoord die er op heeft gereden. Zou dat afslaan toch nog eens met de dealer bespreken, als de software update niet werkt. Ik was in elk geval onder de indruk van de motorscooter.

Misschien is de test nog wel leuk om te lezen voor geïnteresseerden;
https://www.startersmotor.nl/merken/bmw/c400x/c400x.php
Bedankt voor de test, leuk om te lezen. Ik heb ook kort op de X gereden bij gebrek aan een demo GT. De GT zit voor mijn lengte net iets beter vond ik. Voor wat betreft het afslaan, de eerste keer was bij mij ook pas na het inrijden. En eerst nog heel sporadisch. Naarmate er meer kilometers op staan komt het vaker voor lijkt wel. Ik heb het nu bijna dagelijks wel een keertje. Maar de afspraak met BMW is reeds gemaakt, ik zal tzt laten weten of het heeft geholpen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben verder erg blij met mijn scooter.
 
Ik heb hem nu en ben hem aan het inrijden n alles werkt oké. ik moest wel ff wennen aan het geluid van mij mag het iets minder maar ik ben ook geen 18 meer.
Ik kom van een yamaha xmax 250 die ik zelf heb onderhouden en die perfect liep rustig geluid en geen enkele trilling hij gleed over de weg in tegenstelling van deze bmw die toch wel wat lichtjes trilt maar dat is volgens mijn vriend heel normaal bij dit soort motoren dat doen ze allemaal want er wordt behoorlijk wat vermogen uit geperst. Tot dusver tevreden moet nog wel alle functies onder de knie krijgen maar elke dag een stukkie. Verder ziet ie er fantastisch uit en rijdt als een speer.
 
Hoi medeforumgenoten,

Ik zie nog niet veel berichten over de BMW C400GT. Ik heb er nu een paar maanden een en vind het wel leuk om mijn ervaring te delen en wellicht ook wat van andere bezitters/gebruikers te vernemen over wat ze ervan vinden.

Allereerst de positieve zaken. De scooter vind ik goed ogen, ik zit er met mijn 1,87 goed op en de scooter rijdt lekker. Het materiaal gebruik is zoals je verwacht van een BMW erg mooi en goed. Als je niet constant vol gas rijdt dan is de scooter lekker zuinig. Ik heb over een afstand van zo'n 5.000 km een gemiddeld verbruik van 1:28. Rustig toerend is 1:30 ook goed mogelijk. Dit is het echte verbruik, de boordcomputer is zo'n 3% positiever.
Wanneer je met passagier rijdt is het wel noodzakelijk de achtervering aan te passen, anders zakt ie aardig door. Dat doen de grotere scooters wel wat beter.
Ik heb het hoge windscherm van BMW en die voldoet goed. Het is redelijk stil rond de helm en ik kijk er nog goed overheen.
Mijn scooter heeft het TFT scherm en ik vind dat erg mooi, het geeft veel informatie en de pijltjesnavigatie is erg handig in de stad. Voor het echte toerwerk heb ik liever een TomTom.

De scooter heeft afgezien van de prijs helaas ook wat minpunten. De scooter slaat namelijk af en toe af bij het naderen van een stoplicht of als je gewoon stil wilt gaan staan. Zodra de koppeling los laat is het dan boem en ho. Het vervelende is dat er geen pijl op te trekken is. Soms rijd ik 1.000km zonder dat ie afslaat, maar het kan ook 3x in een ritje van 5km gebeuren. En soms slaat ie ook net niet af, maar hoor je dat ie het dus erg moeilijk heeft. In het begin zat ik er niet zo mee, maar ik merk nu dat ik me er toch aan begin te irriteren. Ik had laatst dat het stoplicht "opeens" van rood naar groen sprong(en dit was zo'n keer dat ie afsloeg) en dan is het wel erg onhandig om snel te moeten starten, eerst remhendel in natuurlijk, en dat met een auto dicht achter je....... not fun. Vooralsnog verstopt BMW zich niet. De motor heeft reeds een software update gehad en er gaat nog meer aan gebeuren. Wat weet ik niet. Dus voorlopig kijk ik het nog even aan. Ik zou nog wel graag willen weten wat het probleem nu eigenlijk is. Is de motor te arm afgesteld of is het wat anders? Ik heb ook gehoord dat de eerste generatie C650 er last van heeft gehad. Zelfde probleem of toeval?
Verder vergt het zadel enig gevoel en soms wat kracht om het dicht te krijgen. Ook dit kijk ik nog even aan, mijn prioriteit ligt bij het afslaan, dat moet er toch echt wel uit.
Ik ben de afgelopen maanden al twee keer in het wild aangesproken door mede eigenaren van een C400 die mij vroegen of ik ook zoveel problemen heb met mijn C400. Dat vind ik toch wel jammer om te horen. Dat zou niet mogen. Zij gaven nog aan last te hebben van een laag oliepeil waarschuwing, terwijl die er niet is, en tevens ook van het afslaan. Die oliepeil waarschuwing heb ik gelukkig nog niet gehad. Afkloppen.......

Ik ben nieuwsgierig wat de ervaringen zijn van andere gebruikers.

Bedankt alvast voor de reacties.
hallo is het probleem met afslaan opgelost bij jouw c400gt, en wat was de oorzaak . Ik rij zelf ook een c400gt en heb precies dezelfde klacht. ik hoor graag van jouw via dit forum
 
Hoi medeforumgenoten,

Ik zie nog niet veel berichten over de BMW C400GT. Ik heb er nu een paar maanden een en vind het wel leuk om mijn ervaring te delen en wellicht ook wat van andere bezitters/gebruikers te vernemen over wat ze ervan vinden.

Allereerst de positieve zaken. De scooter vind ik goed ogen, ik zit er met mijn 1,87 goed op en de scooter rijdt lekker. Het materiaal gebruik is zoals je verwacht van een BMW erg mooi en goed. Als je niet constant vol gas rijdt dan is de scooter lekker zuinig. Ik heb over een afstand van zo'n 5.000 km een gemiddeld verbruik van 1:28. Rustig toerend is 1:30 ook goed mogelijk. Dit is het echte verbruik, de boordcomputer is zo'n 3% positiever.
Wanneer je met passagier rijdt is het wel noodzakelijk de achtervering aan te passen, anders zakt ie aardig door. Dat doen de grotere scooters wel wat beter.
Ik heb het hoge windscherm van BMW en die voldoet goed. Het is redelijk stil rond de helm en ik kijk er nog goed overheen.
Mijn scooter heeft het TFT scherm en ik vind dat erg mooi, het geeft veel informatie en de pijltjesnavigatie is erg handig in de stad. Voor het echte toerwerk heb ik liever een TomTom.

De scooter heeft afgezien van de prijs helaas ook wat minpunten. De scooter slaat namelijk af en toe af bij het naderen van een stoplicht of als je gewoon stil wilt gaan staan. Zodra de koppeling los laat is het dan boem en ho. Het vervelende is dat er geen pijl op te trekken is. Soms rijd ik 1.000km zonder dat ie afslaat, maar het kan ook 3x in een ritje van 5km gebeuren. En soms slaat ie ook net niet af, maar hoor je dat ie het dus erg moeilijk heeft. In het begin zat ik er niet zo mee, maar ik merk nu dat ik me er toch aan begin te irriteren. Ik had laatst dat het stoplicht "opeens" van rood naar groen sprong(en dit was zo'n keer dat ie afsloeg) en dan is het wel erg onhandig om snel te moeten starten, eerst remhendel in natuurlijk, en dat met een auto dicht achter je....... not fun. Vooralsnog verstopt BMW zich niet. De motor heeft reeds een software update gehad en er gaat nog meer aan gebeuren. Wat weet ik niet. Dus voorlopig kijk ik het nog even aan. Ik zou nog wel graag willen weten wat het probleem nu eigenlijk is. Is de motor te arm afgesteld of is het wat anders? Ik heb ook gehoord dat de eerste generatie C650 er last van heeft gehad. Zelfde probleem of toeval?
Verder vergt het zadel enig gevoel en soms wat kracht om het dicht te krijgen. Ook dit kijk ik nog even aan, mijn prioriteit ligt bij het afslaan, dat moet er toch echt wel uit.
Ik ben de afgelopen maanden al twee keer in het wild aangesproken door mede eigenaren van een C400 die mij vroegen of ik ook zoveel problemen heb met mijn C400. Dat vind ik toch wel jammer om te horen. Dat zou niet mogen. Zij gaven nog aan last te hebben van een laag oliepeil waarschuwing, terwijl die er niet is, en tevens ook van het afslaan. Die oliepeil waarschuwing heb ik gelukkig nog niet gehad. Afkloppen.......

Ik ben nieuwsgierig wat de ervaringen zijn van andere gebruikers.

Bedankt alvast voor de reacties.
hallo ik rijd zelf ook een c400gt en heb hetzelfde probleem wat jij ook hebt met afslaan van de motor . Is dat bij jouw opgelost en wat was de oorzaak
 
hallo ik rijd zelf ook een c400gt en heb hetzelfde probleem wat jij ook hebt met afslaan van de motor . Is dat bij jouw opgelost en wat was de oorzaak
Mijn scooter heeft eerst een software update gehad, maar dat hielp niet tegen het afslaan. Daarna is er een en ander vervangen aan de inlaat geloof ik. Weet niet precies wat, maar sindsdien heb ik geen last meer van afslaan. Het zal nog wel even duren voor ik er 100% vertrouwen in ga krijgen, maar dat begint al wel te komen. De scooter loopt gevoelsmatig wat rustiger stationair en de scooter zakt stationair ook niet meer zoveel terug als de koppeling vrijkomt.
Ben blij met hoe BMW het probleem heeft aangepakt. Dus houd hoop, het komt goed.

Hoe vind je de scooter verder rijden?
 
Veel plezier ermee. Ben benieuwd wat je er van vindt.
Ik heb hem nu en ben hem aan het inrijden n alles werkt oké. ik moest wel ff wennen aan het geluid van mij mag het iets minder maar ik ben ook geen 18 meer.
Ik kom van een yamaha xmax 250 die ik zelf heb onderhouden en die perfect liep rustig geluid en geen enkele trilling hij gleed over de weg in tegenstelling van deze bmw die toch wel wat lichtjes trilt maar dat is volgens mijn vriend heel normaal bij dit soort motoren dat doen ze allemaal want er wordt behoorlijk wat vermogen uit geperst. Tot dusver tevreden moet nog wel alle functies onder de knie krijgen maar elke dag een stukkie. Verder ziet ie er fantastisch uit en rijdt als een speer.
 
Mijn nieuwe BMW C400GT rijdt prima nog geen probleem behalve een terug roep van BMW om de remmen te laten controleren en dat heb ik gedaan ging over corrosie, heb er weinig van gemerkt. heb inmiddels wel nieuwe spiegels op gezet ,niet omdat ze slecht zijn maar ik kan er bijna mijn schuur niet inkomen en heb nu opklapbare spiegels met een kliksysteem . ik kan ze omhoog klikken zodat ik netjes rechtdoor zonder te klooien in mijn schuur kan rijden Je koopt ze bij www.touratech.nl en is een mooi systeem. inmiddels ook al een eerste service beurt gehad kan nu 10.000 rijden voor de volgende beurt. hij rijdt ongeveer 1op28 .
 
Wat ik wel raar vind is dat er op die scooter geen achterspatbord zit richting motor, dat zie je meer maar het vervuild je motor compartiment het spatbord is je buddysit en je nummerplaathouder, maar richting motor zit er weinig en daar is het niet makkelijk schoonmaken.
 
Mijn scooter heeft eerst een software update gehad, maar dat hielp niet tegen het afslaan. Daarna is er een en ander vervangen aan de inlaat geloof ik. Weet niet precies wat, maar sindsdien heb ik geen last meer van afslaan. Het zal nog wel even duren voor ik er 100% vertrouwen in ga krijgen, maar dat begint al wel te komen. De scooter loopt gevoelsmatig wat rustiger stationair en de scooter zakt stationair ook niet meer zoveel terug als de koppeling vrijkomt.
Ben blij met hoe BMW het probleem heeft aangepakt. Dus houd hoop, het komt goed.

Hoe vind je de scooter verder rijden?
Shit.....probleem is weer terug. Scooter besloot gisteren weer een keer af te slaan. Begin het nu wel zat te worden. Zijn er C400 rijders waar het al wel 100% is opgelost? Als er meer C400 rijders zijn die er last van hebben of hadden dan verneem ik graag jullie bevindingen.
 
Wat ik wel raar vind is dat er op die scooter geen achterspatbord zit richting motor, dat zie je meer maar het vervuild je motor compartiment het spatbord is je buddysit en je nummerplaathouder, maar richting motor zit er weinig en daar is het niet makkelijk schoonmaken.
 
Ik ben inmiddels een mal aan het maken voor een achterspatbord voor de bmw c400gt en geef dan berichie met foto's als het gelukt is!
 
Shit.....probleem is weer terug. Scooter besloot gisteren weer een keer af te slaan. Begin het nu wel zat te worden. Zijn er C400 rijders waar het al wel 100% is opgelost? Als er meer C400 rijders zijn die er last van hebben of hadden dan verneem ik graag jullie bevindingen.
Hoe enthousiast ik ook was over de C400GT, ik heb toch besloten deze te verkopen. Hoofdreden is het afslaan wat er nu na al die maanden nog steeds niet uitgehaald is, maar ook daarnaast nog een teveel aan klachten. Kinderziektes wellicht, maar ik zit hier gewoon niet op te wachten. Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht van dit merk. Een duurder product kun je toch niet kopen..... Het verkopen viel nog niet mee. Sommige dealers zeiden ronduit dat ze geen BMW scooter wilde inruilen ivm slechte ervaringen en andere vroegen mij de scooter zelf te verkopen. Uiteindelijk is het gelukt.
Ik wens iedereen een hoop rijplezier toe met de motor en hopelijk veel minder, liefst geen natuurlijk, problemen dan ik heb gekend.
 
(...)
Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht van dit merk. Een duurder product kun je toch niet kopen.....
(...)

In de jaren 80 heb ik nog enkele jaren met een BMW R75/7 gereden, dat was de eerste generatie R met aluminium wielen en vooraan een schijfrem.
Dat was een uiterst degelijk gebouwde en betrouwbare motorfiets, nooit enig probleem mee gehad. Ik heb er altijd goede herinneringen aan overgehouden.
Jouw slechte ervaring, en zoals ik het uit je berichten opmaak ben je niet de enige, is ontgoochelend. Dat zou niet mogen voor een groot motormerk als BMW.
 
Toch vreemd dat een dealer of de importeur dit niet heeft kunnen oplossen.
Misschien maar is kijken voor een yamaha tmax 560
Haha, toevallig zei een verkoper van een groot multimerk dealerschap dat als ik probleemloos wilde rijden ik het beste kon kiezen uit 1 van zijn Japanse merken. Het woord Tmax is daarbij ook gevallen, die schijnen probleemloos te rijden.
 
Vandaag een GT besteld, volgende week rijden.
De Beemer gaat met handvat- en zadelverwaming, connectivity (display), alarm en dagrijverlichting geleverd worden.

Ohja, en de kleur is grijs. Toch wel de mooiste kleur van de drie... Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

can’t wait!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan