Honda CB500FA

Guzziking

The rebel within
1 okt 2010
17.009
993
Enschede
Toch een apart topic over de 500F, de naked versie. Recent aangeschaft als ex-demo met net iets meer dan 600 km op de teller. Dit is een 2018 versie. Was meteen weg van de kleurstelling geel/grijs.

20190513_144415.jpg
 
Inmiddels staat de teller boven de 1500 km en de 1e beurt is reeds achter de rug. Ik heb toen meteen een hugger en een middenbok laten plaatsen (nog niet op deze foto), dat laatste wel zo handig. Die beurt was verder gratis ivm dat de inruiler net een beurt had gehad bij dezelfde firma als waar deze motor gekocht is.

Voor mij belangrijk dat ik goed op kan stappen ivm handicap aan linkerbeen wegens vroegere heupbreuk. Deze is iig niet hoger dan de ingeruilde V-Strom 250 en doordat deze smaller is kom ik er nog beter op zelfs. De zithoogte voor mij (1.69) is perfect en ik kan met beide voeten plat op de grond staan.

Deze 500 heeft een hoge wendbaarheid en prima wegligging en kan met zijn bijna 48 pk prima in elk verkeer meekomen. Het veerkarakter is vrij schokkerig op oneffenheden in de weg, maar dat kan mss nog wat bijgesteld worden met de voorspanning van de vering achter. Het rijklaargewicht is iets boven de 190 kg.
Het digitale dashboard is zeer informatief

Het gemeten benzineverbruik is gemiddeld bijna 1 op 27.5 en dan wordt er behoorlijk vlot gereden. Met de 16.7 ltr-tank is dan een dikke 450 km effectief mogelijk.

Ik ga dit topic natuurlijk geregeld updaten en ook de foto's volgen vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
Leuk Topic en ga dit zekers met regelmaat in de gaten houden.
Het Topic over de CB500F in de categorie naked bikes vind ik zelf iets te algemeen omdat daar alle bouwjaren in meelopen.
Zoals gezegt ben ik dus ook een blije eigenaar van de laatste generatie CB500F motorfiets.
Rijd er sinds een 3 maanden mee rond en dat naar alle tevredenheid.
Het is wel een 2e handse van 2017 en kocht haar met 9K op de teller.
Staat inmiddels iets meer op en ben zeer content met deze machine.
Koop zelden een motorfiets zonder eerst een proefrit te maken, maar dat was bij deze niet nodig.
Onmiskenbaar een A2 lesmotor fiets en een Honda.
Rijdt, zit, stuurt en voelt gewoon goed.
Zeg maar gerust een allemansvriend/vriendin.

Met zijn niet al te veel vermogen is en blijft het toch een rappe fiets en dat met name in de stad en op 80km/u wegen.
Op de snelweg heel goed meekomen en zelf cruise ik dan rond de 130 a 140 en dan is zeer goed te doen ondanks dat het een naked bike is.
Wellicht scheelt het in mijn geval iets dat ik permanent een best wel hoge tanktas erop heb zitten.
Zadel is fabrieksaf ook bijzonder fijn vind ik en ben best wel kritisch over dat soort zaken.
Laatst even een ritje Friesland gedaan in 1 stuk zonder al teveel pauzes en kwam thuis met bijna 360km gereden te hebben.
Geen last van een houten reet en daar was ik bijzonder positief over.
Blokje draaid mooi rond en produceert een prettig turbine geluid.
Kan nog wel even doorgaan zo, maar komt een volgende keer wel.
Eerst maar even wat foto’s.
247FECB7-909B-4452-A790-4D4DC014A078.jpeg
0422C83E-C134-4F98-9809-0DA945741584.jpeg
 
Heb hiervoor een Honda Deauville 700 gehad voor met name woon/werk te rijden.
Was ook een hele fijne machine, maar net effe iets te looiig en fors in vergelijking met deze Honda CB500F om snel even te pakken voor een boodschapje.
Deze CB500F voelt aan als een bromfiets vergeleken bij de Deauville 700 die toch wel rond de 270 kilo woog.

Nadeel van naked bikes vind ik persoonlijk het gemis om spullen mee te nemen.
Uiteraard kunnen er zijkoffers en een topkoffer op, maar dat maakt het geheel niet echt fraaier.
Ben ermee bezig geweest om een topkoffer erbij te zoeken, maar ben daar nog niet helemaal uit omdat dit mijn commuter bike is en ik voorlopig nog genoeg heb aan de tanktas die erop zit.
Wel laat ik haar helemaal origineel, dus geen plannen om zaken te veranderen zoals andere uitlaat of upgrades zoals spiegels, handvatten en andere dingen.
Laatst wel de veerspanning achter iets straffer gezet.
Vond haar wat deinen in de bochten zodra de snelheid er wat in kwam.
Dat is nu een stuk beter geworden maar zou nog meer uitgehaald kunnen worden.
Wellicht een andere achterveer eronder zoals een Hyperpro.
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Mag ik vragen of jij nog van plan bent om bepaalde dingen aan je CB500F te gaan veranderen/aanpassen?
Hoe doe jij dat bijvoorbeeld met meenemen van een slot?
Jij hebt geen tanktas of koffers zag ik op jouw motorfiets.
En gebruik jij net als ik kettingspray S100 om de ketting te smeren of gebruik jij liever iets anders?
 
Ik neem aan dat jij net als ik Euro 95 tankt in je CB500F?
Zelf tank ik wel altijd Shell V-power 98 in mijn Honda Grom.
Die staat vaak langer stil en vind die machine de 98 octaan meer waard.
09855FBD-CEA4-4C7A-A427-827771694EB1.jpeg
 
om bepaalde dingen aan je CB500F te gaan veranderen/aanpassen?

Nee, ik laat het bij de middenbok en hugger.

meenemen van een slot?

Over het algemeen heb ik nooit een slot bij me, omdat ik meestal op motortreffens ben en dan een dagrit aansluitend. Mocht er toch wat uit het zicht geparkeerd moeten worden is er altijd wel iemand met een kabelslot bij, zodat we de motoren aan elkaar vastleggen. Mss koop ik nog een klein beugelslot en die moet dan in het 'kontje' kunnen passen.

kettingspray S100

Ik geloof dat ik die ook heb 🙄

Euro 95 tankt in je CB500F

Ik tank met deze Euro Super Bleifrei (geen E10) in Duitsland waar ik meestal altijd rij, veel goedkoper en ik woon aan de grens.
Met de Super CUB tank ik dat ook.
 
Netjes en mooie fiets.
Dank voor je antwoorden ook.
Die hugger.....was dat makkelijk te installeren?
En heb jij dat met name gedaan tegen opspattend vuil?
 
Die hugger.....was dat makkelijk te installeren

Bij 1000 beurt gedaan door de dealer, kostte niets extra. Hij zat er iig zo op.

Denk dat die vorkpootbeschermers het effectiefst zijn bij snelweggebruik? Daar kom ik alleen ast echt niet anders kan.
 
Wat een prachtdag vandaag en het gaat ook nog eens koeler weer worden waardoor het motorrijden toch wat prettiger wordt vind ik.
Gisteren leek het net alsof er een Föhn met warme wind constant aan stond op het moment dat ik aan het rijden was en dan is koelere wind toch een stuk aangenamer.
Vanmiddag maar eens een lekker stukkie gaan toeren met de CB500F want het is er uitermate geschikt en lekker weer voor.
Voor degenen die ook gaan rijden: geniet ervan.
 
wat vind je van het motorblok
had eerst een cb500x 2013 en nu zins mei een cb500x 2019
 
Laatst bewerkt:
wat vind je van het motorblok

Topblok gemaakt op duurzaamheid. Rode gebied bij 8800 tpm dus niet uitgemolken tot toptoerentallen om er een hoger vermogen uit te halen zoals je zo vaak ziet.

En ook echt genoeg aan die 47 pk, daar kun je alles mee. Daarnaast is 1 op 27/28 makkelijk haalbaar en kun je op een tank (16.7 ltr) effectief tegen de 400 km rijden. Ook ruime service-intervallen, om de 12000 een beurt.

Ben er super tevreden mee!
 
Waar rij je nu op als ik vragen mag?

Een Yamaha MT-07 en een MSX125. Ik post niet heel vaak iets in het MSX topic, doen andere mensen al genoeg :) De MT-07 ga ik wellicht deze winter inruilen op iets anders, ik kon maar geen klik krijgen met de motor terwijl ik dat heel snel wel had met de CB500F..
 
Duidelijk en dank voor de reactie.
Waarom geen klik kunnen krijgen dan met die Yamaha?
Reed de motorfiets niet naar wens ofzo?
Lijkt me overigens een heel gangbare allround fiets met net wat meer vermogen dan mijn CB500F.
 
Duidelijk en dank voor de reactie.
Waarom geen klik kunnen krijgen dan met die Yamaha?
Reed de motorfiets niet naar wens ofzo?
Lijkt me overigens een heel gangbare allround fiets met net wat meer vermogen dan mijn CB500F.
Precies dat laatste wat je zegt dacht ik dus ook. Heb de MT07 ook gekocht zonder proefritje.

De klik die mist is dat de zithouding toch iets te krap is en daarbij is de gasreactie vooral onderin het toerengebied nogal aan-uit. Als je aan het lekker doorrijden bent geen enkel probleem, maar als je rustig aan doet of even rustig wilt toeren dan is dat erg irritant.

Daarnaast durfde ik met de CB500F veel harder en dieper door de bocht dan met de Yamaha. Terwijl ik al een Hyperpro achterveer op de Yamaha heb geplaatst... En ik betrap mij er op dat ik tegenwoordig liever de MSX pak dan de MT.

Liefst heb ik een Triumph Street of Speed twin, maarja die zijn nog zoooo duur. Even loterij'tje winnen denk ik haha.
 
Helemaal duidelijk.
Wel fijn dat de MSX125 jou zo kan bekoren, want vind het zelf ook een erg prettige machine om erbij te hebben.
Ik rijd er zelf minder mee dan met mijn CB500F, maar telkens als ik de MSX125 pak betrap ik mezelf erop hoe prettig en leuk dat rijdt.
Het is gewoon een hele prettig rijdende kleine machine en het enige gemis wat er van ervaar is dat het soms wel eens een 250cc had mogen zijn met net iets meer vermogen om bepaalde snelwegritjes gangbaarder te maken.
Maar....eerlijk gezegt zal ik de machine om die reden zekers niet van de hand doen.
Het is werkelijk een ontstress-machine met een zeer hoge fun-factor gehalte.
Hoop dat jij in de nabije toekomst slaagt in het vinden van een vervanger voor die Yamaha.
Voor mezelf heb ik het gevonden met de MSX125 en de CB500F.
Ze vullen elkaar op verschillende punten goed aan.
Vr gr
A495BEE8-5CE6-4562-B647-FA7DE3B88BDC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
heb een tropic cb 500 x
bijna het zelfde blok ben er zeer tevreden over
de 2019 minder top snelheid dan de modellen er voor
meer koppel onder in vind het grote verbeteringen met vorige modellen
maar de hele 500 modellen 2019 zijn totaal verbeterd
spreek dus voor mij met de 500x
 
Terug
Bovenaan Onderaan