Zekering brand door na elke rit

HondaCM400

MF'er
14 aug 2019
40
15
Hallo Allemaal!

Ik heb mij net aangemeld voor dit mooie forum (en voorgesteld :) ) en zit met 1 technisch probleem.
Vandaag heb ik een Honda CM400 uit '81 opgehaald en nu blijkt dat na elke rit, de zekering doorgebrand is.

Onder het zadel zit een zekering kastje met 3 glas zekeringen, 1 van de buitenste brand na elke rit door.

Nu zijn mijn vragen;
- weet iemand waarvoor de buitenste zekeringen zijn? Kan het nergens vinden op internet.
- of heeft iemand zoiets soortgelijks al mee gemaakt en kan ik direct gericht bezig gaan met reparatie.
- hoeveel ampère zekeringen horen er in te zitten?

In ieder geval al hartstikke bedankt, er zullen ongetwijfeld nog meer vragen gaan komen omdat ik nog wel een paar dingen wil veranderen aan de Honda!.

Foto voor de leuk even bijgevoegd!


Thnx alvast.
fullsizeoutput_e48.jpeg
 
Laatst bewerkt:
10819.jpg


fullsizeoutput_e48-jpeg.1418241


Er is duidelijk het en ander veranderd aan de bedrading en dat wordt in 95% van dit soort verneukingen heel erg slecht gedaan.
Op basis van jouw ervaring denk ik dat je gelijk zult hebben al zou ik nooit een dergelijke veronderstelling maken op basis van die ene foto.
Laat het vooral niet in een muggenzifterij stranden en we nemen gewoon een afwachtende houding aan. Wanneer je ziet wat ik met m’n bedrading doe valt spontaan je haar uit.😬
 
Er zijn geen conclusies te trekken adhv een foto van de motor en de beperkte info die je geeft. Ergens tijdens het rijden gaat de 7 ampere zekering eruit, de motor blijft lopen, maar opnieuw starten lukt niet. Ik zou uitzoeken wanneer de zekering eruit ligt, bij gebruik knipperlichten, remlicht, spontaan(zal dan ergens sluiting maken), brand je verlichting nog wel als de zekering eruit ligt? Volgens mij is de 7 ampere zekering voor de achterverlichting en laat dat nou net het verbouwde gedeelte zijn en waarschijnlijk is er nog wel meer aan de draadboom gedaan.
haal het zadel er eens af, ontkoppel de verlichting(als de bouwer al stekkers heeft gebruikt) en kijk eens wat er dan gebeurd. Het is wel gek dat hij dan helemaal niet meer start, wat weer doet vermoeden dat er mee geprutst is. (hij laat hem ook niet voor niets voor 600 gaan).
Voor dat geld heb je best een leuke motor met potentie om er wat moois van te maken.
 
DB9346B1-9138-404D-8977-3E791D65D3C0.jpegHeb er niet veel verstand van maar zie zo in eerste instantie geen geknip en geplak. Wel zijn de leds achter er later opgemaakt (duh..) maar die zijn netjes met stekkers gezet. Heb wel gezien dat er een 15a zekering in zit die doorgaat, en zekeringhuis zegt ; MAIN

In het weekend ga ik eens testen wanneer die nou precies er door heen knalt
 
Ik zie wel geknip en geplak, alleen is het ingetapet. Zie jij geen verschil tussen oud en nieuwer tape? Zekering houder is lekker warm geweest zo te zien...

Op de eerste foto meende ik het contactslot in de buurt van de carburateurs te zien, kan me slecht voorstellen dat dit origineel zo was.
 
Bekijk bijlage 1418401Heb er niet veel verstand van maar zie zo in eerste instantie geen geknip en geplak. Wel zijn de leds achter er later opgemaakt (duh..) maar die zijn netjes met stekkers gezet. Heb wel gezien dat er een 15a zekering in zit die doorgaat, en zekeringhuis zegt ; MAIN

In het weekend ga ik eens testen wanneer die nou precies er door heen knalt
Het mooiste is natuurlijk de geel/groene tape van de bouwmarkt. Daar zit waarschijnlijk ook het probleem vermoed ik.
 
Het mooiste is natuurlijk de geel/groene tape van de bouwmarkt. Daar zit waarschijnlijk ook het probleem vermoed ik.
Hier zitten de stekkers in getapet van de achterlichten.. had het net opengetrokken maar zag er in mijn ogen netjes uit met die stekkers (maar mijn ogen zijn misschien dan niet zo technisch haha)
 
en een gele doorverbinder met een rode draad zonder bescherming.

Is de bodemplaat van het zadel van metaal?

wat zit er onder de tank?

Hoe ziet de spaghetti in de koplamp eruit?
 
Jij bent al bang van andere knippers
Dat ging over het zoeken van een lapmiddel voor een zelf gemaakt probleem. Als men het originele onderdeel terug zet is het probleem weg.
Hier heeft iemand getracht een coole ombouw te paken, zonder enig benul van techniek, wat duidelijk te zien is aan bijvoorbeeld het luchtfilter en de bedrading. Die gesmolten zekeringkast vermoedde ik al voordat ik hem gezien had.
 
het zal even tijd kosten, maar zorg ervoor dat alle bedrading straks in ieder geval weer klopt. Werkhandboek gekocht, veel info lezen. Moet allemaal goed komen met veel geduld
Als je de symbolen begrijpt kun je vlot een net electrisch circuit aanleggen zonder allerlei onnodige aftakkingen. Toevallig ben ik zelf ook bezig een motor te verherbedraden en met behulp van het originele schema leg ik eerst het start en laad circuit aan. Gebruik ook nieuw draad en niet die troep die er sinds 1984 aanhangt. Een aantal draden heb ik doorgeknipt en gestript en het koper is helemaal zwart. Dat zwarte duid corrosie aan. Dus met nieuw materiaal beginnen, kost je een tientje aan draad. En als je handig bent dat kun je de stekkerblokken van nieuwe schuifstekers voorzien en de electrische componenten, waar die schuifstekers opkomen te zitten, kun je schoonmaken met een stukje heel fijn schuurpapier en contactspray.
Wanneer je het eenmaal doorhebt zal het je verbazen met hoe weinig aan draad je motor het gewoon doet. Koop een paar kleurtjes en maak je eigen kleurenschema.
 
Puur uit interesse: Wat heb je nu betaald voor deze masjien? Je kunt hem leuk of lelijk vinden, maar als hij het straks weer goed doet en je hebt er niet meer dan 500 voor gedokt, dan kun je nog veel plezier hebben voor een bedragje wat je normaal uitgeeft aan een avondje bier drinken.....
Off topic:
@Horstman , weet je zeker dat je dat niet schrijft als Dorstman? :P
 
Lijkt het niet dat die bedrading verder wel in orde is? Je moet natuurlijk niet gaan repareren wat goed is
Het is vaag dat die zekering NA het rijden stuk is, het lijkt er meer op dat de zekering het begeeft bij het starten
 
Lijkt het niet dat die bedrading verder wel in orde is? Je moet natuurlijk niet gaan repareren wat goed is
Het is vaag dat die zekering NA het rijden stuk is, het lijkt er meer op dat de zekering het begeeft bij het starten

Ja ik denk zelf ook na of tijdens het starten, maar heb het nog niet kunnen testen .. drukke dagen, volgende week in het weekend kan ik er mee bezig. Natuurlijk laat ik jullie weten wat ik tegen kom! Puzzelen maar dan anders ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan