Voortandwiel ketting niet los te krijgen op een ZX6R

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Beste lezers,

Ik was vandaag begonnen met het verwisselen van mijn ketting op mijn ZX6R uit 2005. Heb op mijn oude motoren al vaker het kettingset vervangen, en ben deze keer ook weer gewoon netjes het werkplaatshandboek van de betreffende motor aan het volgen. Maar krijg het voortandwiel, dus de moer waar deze mee vast zit, op geen enkele manier los :(

Wat heb ik gedaan:
- Uiteraard de beschermkap verwijderd.
- De borgring zo recht mogelijk geklopt.
- Achterwiel op de grond gehouden, ketting zit er uiteraard ook nog op en de achterrem bediend.
- Met een ratel, een lange momentsleutel en een pneumatische slagmoersleutel (laatstgenoemde werkt niet effectief genoeg) krijg ik de moer van het tandwiel niet los.
- Heb de moer proberen warm te maken met een brander, maar dat is geen succes, aangezien er een soort van plastic/rubber op het tandwiel zit wat meteen vlam vat en begint te druppelen.
- Wanneer ik kracht zet met de lange momentsleutel (meer hefboom), hoor ik volgens mij de versnelingsbak "klikken", dus durf niet meer kracht te zetten.

Iemand nog ideeën of sugesties?

20190815_174244.jpg


20190815_174255.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat jij niet weet dat die klik van de sleutel is doet me eerder afvragen waarom je er één hebt, je weet overduidelijk niet hoe hij werkt _O-
Gast leer eerst eens te lezen, die klik kwam niet van de momentsleutel.
Maar als die draairichting bedoeld is voor linkse draad, dan zou ik die zo vast kunnen zetten met 200+Nm.
De moer van het tandwiel zou met 124Nm vast gezet moeten zijn. Dus dan blijft er nog 76Nm over. Volgens jouw beredenering kan ik wel een moer met linkse draad met 200Nm vast zetten, want daar is dat schakelaartje voor zeg je zelf. Maar wanneer ik een moer van 124Nm los wil draaien dan mol ik ineens mijn momentsleutel... Die kracht met losdraaien gaat gewoon dezelfde richting in als de kracht met vast draaien van linkse draad.
 
Gast leer eerst eens te lezen, die klik kwam niet van de momentsleutel.
Maar als die draairichting bedoeld is voor linkse draad, dan zou ik die zo vast kunnen zetten met 200+Nm.
De moer van het tandwiel zou met 124Nm vast gezet moeten zijn. Dus dan blijft er nog 76Nm over. Volgens jouw beredenering kan ik wel een moer met linkse draad met 200Nm vast zetten, want daar is dat schakelaartje voor zeg je zelf. Maar wanneer ik een moer van 124Nm los wil draaien dan mol ik ineens mijn momentsleutel... Die kracht met losdraaien gaat gewoon dezelfde richting in als de kracht met vast draaien van linkse draad.
Gast.

Denk eens na over draairichtingen...

Juiste antwoord is al meerdere malen gegeven. Auf wiedersnitzel
 
Als een dealer een momentsleutel gebruikt om iets vast te zetten, is dat nou niet echt reclame voor de zaak.

jij weet niets over die dealer of over de momentsleutel die hij gebruikt, dus moet je daar ook geen oordeel over vellen.

evengoed was dat een oude "vervallen" momentsleutel die nu perfect dienst doet als ratel met lange arm voor hardnekkige moeren. recyclage op zijn best *D
 
Ben er zelf mee naar de garage om de hoek gelopen. Alsof het niet vast gezeten had, zo makkelijk met een goeie luchttol.

Thuis moest er een verlengstukje tussen de hefboom en de dop.. en dat is ruk. Stuk hout onder het scharnierpunt.. maar blijft pielen. Spul dat buigt, beweegt.. kans op uitschieten..


Wat een onnodig negatieve meelopers over dat momentsleutel gedoe, jammer. Voorstellen om de momentsleutel na te laten kijken was toch iets fatsoenlijker geweest..
 
evengoed was dat een oude "vervallen" momentsleutel die nu perfect dienst doet als ratel met lange arm voor hardnekkige moeren. recyclage op zijn best *D

Nouja dat dus, stond toch al zowat op het punt om dat ding te vervangen. Zoals al eerder gezegd heb ik dat ding al meer dan 10 jaar. En normaal gesproken is het het beste om een momentsleutel periodiek te laten calibreren. Dit was er eentje van vijf tientjes van Louis. Nog zonde om zo'n ding mogelijk/eventueel te mollen, al vraag ik mij af hoe nauwkeurig deze nog was na 10 jaar. Mijn prio lag bij het vervangen van de kettingset, aangezien de motor mijn enige vervoer is...
 
Alsof het jouw probleem is als ik m'n momentsleutel naar z'n grootje breng _O-
De vraag was: "Hoe krijg ik die klote moer los". Niet: "Wie kan het beste janken over een momentsleutel".

:W:j
Ik heb het ook niet over jouw momentsleutel, maar waarom hij vaster zit dan het opgegeven moment waarmee hij vast gezet moet worden, en de manier waarop je hem los kunt krijgen.
 
Slagmoersleutels moet je regelmatig oliën.
En als je die wilt gebruiken moet je zorgen dat de ketting strak staat, anders ben je de slag kwijt aan de beweging van je as.

Als je zeker bent van de draairichting kun je het ook bij een truck/trailer dealer langs gaan.

Wij hebben een 1" slagmoersleutel.
Die draait je moer er links of rechtsom af....😂
 
Gast leer eerst eens te lezen, die klik kwam niet van de momentsleutel.
Ik kan prima lezen, kijk maar wat ik in het tweede deel geschreven heb. Iets in de trend van "als het echt uit je bak kwam, heb je een veel groter probleem". Bakken horen niet te tikken, geen enkel type. Tenzij je op dat moment schakelt of zo.


Maar als die draairichting bedoeld is voor linkse draad, dan zou ik die zo vast kunnen zetten met 200+Nm.
De moer van het tandwiel zou met 124Nm vast gezet moeten zijn. Dus dan blijft er nog 76Nm over. Volgens jouw beredenering kan ik wel een moer met linkse draad met 200Nm vast zetten, want daar is dat schakelaartje voor zeg je zelf. Maar wanneer ik een moer van 124Nm los wil draaien dan mol ik ineens mijn momentsleutel... Die kracht met losdraaien gaat gewoon dezelfde richting in als de kracht met vast draaien van linkse draad.
Die 124nm blijft geen 124nm. Het voortandwiel trekt zichzelf vast bij gebruik, dat is namelijk beter dan dat hij losloopt bij gebruik. Een motor met het uitgaande tandwiel aan de rechter kant van het blok (die met een moer vast zit, vaak kiezen ze een andere oplossing) zal linkse draad gebruiken om die reden. Tegen de tijd dat het los moet heb je vaak tegen de 1000nm nodig om de boel eraf te krijgen, zoals jij nu ondervindt.

Volgens jouw redenering (de sleutel heeft 76nm óver) heb je de boel eenvoudig losgekregen. Dit hele topic bewijst je ongelijk ;)
 
Ik hoop niet dat er nu dealers meelezen die hiervan schrikken en vanaf morgen een slagmoersleutel gaan gebruiken om dingen vast te zetten. :+
Kut :+

jij weet niets over die dealer of over de momentsleutel die hij gebruikt, dus moet je daar ook geen oordeel over vellen.

evengoed was dat een oude "vervallen" momentsleutel die nu perfect dienst doet als ratel met lange arm voor hardnekkige moeren. recyclage op zijn best *D
Dat ben ik niet met je eens. Al is het maar bij wijze van voorbeeldfunctie vind ik niet dat een garage daar een momentsleutel voor moet gebruiken. Kijk maar wat voor gekke ideeën TS ervan krijgt. Ze zijn er sowieso niet voor geschikt, na de 'klik' is de constructie van de kop niet op heel veel meer berekend. En wat kost een flink wringijzer nu helemaal voor een garage...
 
Ik heb het ook een paar keer gedaan bij motorvrienden , Wat ik doe is uit de vroegere vrachtwagen techniek hoe wij een lekke band wisselde met velg natuurlijk . Pijpsleutel op de moer zetten met tussenstang iemand gaat op de tussenstang staan dansen en de andere geeft met een zware hamer een klap op de pijpsleutel , mij lukt dat nog steeds na een paar keer klappen ,je laat eigenlijk de moer schrikken .
 
Dat ben ik niet met je eens. Al is het maar bij wijze van voorbeeldfunctie vind ik niet dat een garage daar een momentsleutel voor moet gebruiken. Kijk maar wat voor gekke ideeën TS ervan krijgt. Ze zijn er sowieso niet voor geschikt, na de 'klik' is de constructie van de kop niet op heel veel meer berekend. En wat kost een flink wringijzer nu helemaal voor een garage...

een zaak hoeft nul komma nul rekenschap af te leggen voor wat klanten "stelen met hun ogen" , met of zonder uitleg erbij, met of zonder dat de klant ook maar enig idee heeft van wat de zaak eigenlijk aan het doen is. enkel de klant is verantwoordelijk voor wat hij zelf doet met wat hij gezien heeft. Vragen staat vrij.

en de rekening van een ander maken is al helemaal not done, over hoe weinig het ook mag gaan. typisch "wegwerpmaatschapij-denken". waarom een wringijzer gaan kopen als hij iets liggen heeft dat gewoon perfect hetzelfde doet EN een ratelfunktie heeft ? je zou echt dom moeten zijn om dat te doen ... enkel en alleen dan nog om te voorkomen dat ook maar iemand thuis zijn eigen momentsleuten zou "verneu*en" ... ? _O-
 
een zaak hoeft nul komma nul rekenschap af te leggen voor wat klanten "stelen met hun ogen" , met of zonder uitleg erbij, met of zonder dat de klant ook maar enig idee heeft van wat de zaak eigenlijk aan het doen is. enkel de klant is verantwoordelijk voor wat hij zelf doet met wat hij gezien heeft. Vragen staat vrij.

en de rekening van een ander maken is al helemaal not done, over hoe weinig het ook mag gaan. typisch "wegwerpmaatschapij-denken". waarom een wringijzer gaan kopen als hij iets liggen heeft dat gewoon perfect hetzelfde doet EN een ratelfunktie heeft ? je zou echt dom moeten zijn om dat te doen ... enkel en alleen dan nog om te voorkomen dat ook maar iemand thuis zijn eigen momentsleuten zou "verneu*en" ... ? _O-
Let's agree to disagree. Helemaal leuk dat een zaak zo de eindjes aan elkaar kan knopen, maar ik denk toch niet dat het erg professioneel over gaat komen op klanten met enige sjoege, ook al legt de zaak het nog zo leuk uit.
 
Wat voor compressor heb je achter je slagmoersleutel hangen? Met een 24 L komt je slagmoersleutel namelijk niet tot zn recht.
50l, Maar zoals gezegd is die slagmoersleutel volgens mij niet helemaal fris. Kreeg er laatst ook niet de velgen van de auto van de buurman mee los... Al zat die bout wel echt ook helemaal volgesmeerd met locktide...
 
Met een goede slagmoersleutel sla je de standaard loctite los - al kan het dan alsnog stront vast zitten. Ik ga er niet vanuit dat men permanent loc gebruikt maar gewoon de low of medium fix schroefdraadborging. Permanent loc moet je warmstoken.
 
Da's het probleem als je niet weet wat er op zit.

Overijverige garage of vorige eigenaar die alles vast gezet heeft met permanent locktite word je niet vrolijk van.

De hoeveelheid lucht die aan komt is ook nog van belang. Heb je een rietje als slang dan doet ook een dure tol weinig.

Sinds ik hier een luchtslang van 10mm binnen heb i.c.m. een Hazet luchttol heb ik het wringijzer maar 1x nodig gehad.

Standje 3 los, als het breekt dan was dat ook wel met een wringijzer gebeurd.

Onlangs de buurman geholpen, die al 2u stond te kloten op dezelfde moer. Letterlijk 2 seconden was ik klaar. Hij had een gevecht verwacht en stond even met een bek vol tanden te kijken.

Gewoon op zijn pootjes, niet in versnelling, geen achterrem.

Ik heb 1x een bout van een velg niet los gekregen, toen stond ik even te kijken. Maar ik vermoed achteraf eerder een knik in de slang ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Gast.

Denk eens na over draairichtingen...

Juiste antwoord is al meerdere malen gegeven. Auf wiedersnitzel
Nu mag iemand toch eens uitleggen waarom je een moment sleutel niet mag gebruiken om een moer los te draaien? (Zolang de momentsleutel niet klikt, of als je stopt nadat de momentsleutel klikt)

Hoe bepaal je anders hoe vast een bout zat voor je hem losmaakt? (Dit is soms nodig voor R&D en depannage)
Nouja dat dus, stond toch al zowat op het punt om dat ding te vervangen. Zoals al eerder gezegd heb ik dat ding al meer dan 10 jaar. En normaal gesproken is het het beste om een momentsleutel periodiek te laten calibreren. Dit was er eentje van vijf tientjes van Louis. Nog zonde om zo'n ding mogelijk/eventueel te mollen, al vraag ik mij af hoe nauwkeurig deze nog was na 10 jaar. Mijn prio lag bij het vervangen van de kettingset, aangezien de motor mijn enige vervoer is...
Je kan heel gemakkelijk bepalen of je momentsleutel goed is, een weegschaal en een meetlint. (Nm= N x m)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan