Yamaha FZS600 2002 draait niet soepel

Andy S

Rookie
16 aug 2019
15
0
Hallo allen,

hierbij mijn eerste bericht op Motor-Forum *O*

Ik ben sinds een 5-tal jaar bezitter van een Yamaha Fazer FZS600 van 2002.
Hij heeft ondertussen ocharme 16.000km op de teller.

Om een lange voorgeschiedenis kort te schetsen:

Als het buiten aan het vriezen was en ik vertrok met de moto begon deze na 1km te sputteren, zo erg dat ik meer dan 3000 toeren moest doen om hem draaiende te houden en dan viel hij soms nog stil. Enkel als het vroor.

Moto daarvoor binnen gedaan, er werd niets gevonden. Echter bij de volgende vriesdag terug hetzelfde.
Gelukkig waren er weinig vriesdagen waar ik met de moto door moest.
Van de winkel waar ik toen ging was ik niet zo tevreden meer.

Begin dit jaar bij iemand anders geweest en mijn klachten doorgegeven (o.a. dus dat probleem bij vriesweer) en een vreemde tik/gesleep.

Wat heeft die persoon allemaal gedaan:

- de carburateurs ultrasoon gereinigd
- de ontsteking goed gezet want stond niet goed
- afgeregeld op de testbank (meer koppel en meer pk volgens de grafieken die hij laten zien heeft)

Toen ik daar startte sputterde de moto even maar na veel gas geven (tegen mijn idee van nooit een koude motor zo hoog in toeren laten gaan) was dat in orde.
Naar huis gereden en de moto reed veel beter dan voorheen!

2 weken later wou ik een toerke gaan rijden: motor startte goed maar bij gas geven hield hij in en maakte een raar lawaai. Een soort van brom/gesputter.
Ik geraakte ook bijna niet weg, moest 3000 toeren doen en zeer traag koppeling lossen.
Naar de winkel gereden, kwam opgereden en de beste man hoorde sebiet dat hij op 3 cilinders draaide.
Andere bougies gestoken: niet opgelost
temperatuur gecontroleerd: 2 uitlaten waren 15 graden kouder dan de andere

Moto daar gebleven, conclusie: andere benzinepomp gestoken

Moto gaan halen: bij aanzetten effe ingehouden maar nadien redelijk.

2 weken later gestart: blijkt dus nog altijd hetzelfde probleem te zijn ;(

Nu zijn we er:

ben zelf beginnen kijken en testen:

Als ik bougiedop 4 los doe verandert er niets aan het toerental. Als ik de eerste losdoe draait hij nog slechter.
Mijn conclusie: geen ontsteking op bougie 4.

Echter: via het werkplaatshandboek vandaag de 2 bobines uitgemeten: Primaire en secundaire spoel zijn identiek aan elkaar en binnen de waardes
De weerstand van de bougiedoppen zijn alle 4 rond de opgegeven waarde
Wat ik wel gemerkt heb: de batterij lekt (witte afzetting rond de "plus") maar de gemeten spanningen zijn volgens mij goed. Moto start ook perfect.
Volgens het schema is er per bobine een stuurdraad uit de stuurdoos en een draad die naar de "plus"klem gaat. Echter als ik met de ohmmeter tussen de "plusdraad" en de massa meet zou er verbinding zijn??? op dat moment staat het contact wel af.

Mijn conclusie: ik weet niet meer waar zoeken :?'(

Iemand die suggesties heeft of voor wie dit een bekend fenomeen is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Sportieve groeten,

Andy
 
Als je zeker weet dat cilinder 4 niet ontsteekt, zou je eens de bobines uit kunnen wisselen. Als het probleem zich verplaatst naar de andere cilinder weet je dat het de probleem in de bougie, bougiedop, kabel of bobine moet zitten.
Blijft het probleem na het uitwisselen van de bobines op op cilinder 4, dan moet je verder terug zoeken.

Om zeker te weten dat cilinder 4 niet mee werkt kun je het makkelijkst de temperatuur van de uitlaat controleren. Voor het mooie met een thermometer, anders met je handen als hij net gestart is, of een emmer water als hij warm is (Als het water er sissend vanaf dampt is het wel warm)
 
Als je zeker weet dat cilinder 4 niet ontsteekt, zou je eens de bobines uit kunnen wisselen. Als het probleem zich verplaatst naar de andere cilinder weet je dat het de probleem in de bougie, bougiedop, kabel of bobine moet zitten.
Blijft het probleem na het uitwisselen van de bobines op op cilinder 4, dan moet je verder terug zoeken.

Om zeker te weten dat cilinder 4 niet mee werkt kun je het makkelijkst de temperatuur van de uitlaat controleren. Voor het mooie met een thermometer, anders met je handen als hij net gestart is, of een emmer water als hij warm is (Als het water er sissend vanaf dampt is het wel warm)

Dag Ronald, bedankt voor je antwoord.

Zeker weten doe ik niet, alleen dat de motor zo goed als niet verandert als ik hem start met bougiedop 4 aangesloten of losgekoppeld.
Ik ga deze namiddag een infrarood thermometer halen en kijken of er ergens afwijkingen zijn. Indien wel zal ik de bobines wisselen van plaats en kijken of het probleem meeverhuist.

De weerstandswaardes van de primaire spoelen en secundaire spoelen + de bougiedoppen zijn goed maar er kan natuurlijk nog altijd een probleem mee zijn denk ik hé...

Zou dit eventueel aan de corrosie van de batterij kunnen liggen? Zit er slechts 17 maanden in dus uiteraard geen garantie meer |(
 
Als cilinder 4 door een kapotte bobine niet meedoet zou cilinder 1 het ook niet doen. Omdat de bobines ohms, niet op doorslag weliswaar, gemeten zijn lijken die goed.
Nijgt de gedachte af te dwalen naar te strakke kleppen...speling van 0,0001

Alhoewel schoongemaakte carbs niet altijd evengoed schoon zijn.
 
Problemen rond het vriespunt kunnen optreden door bevroren carbs, een 21 watt lamp in je luchtfilterhuis kan daar een oplossing voor zijn
 
Klassieke Japanse viercilinder met 2 bobines voor cil 1-4 en 2-3? Dan zou je de bougiekabels van 1-4 kunnen wisselen en kijken of het probleem zich verplaatst. Daarna zou je de bougies van 1-4 kunnen wisselen, kijken wat er dan gebeurt. Dan kun je de ontsteking gaan uitsluiten.
 
Problemen rond het vriespunt kunnen optreden door bevroren carbs, een 21 watt lamp in je luchtfilterhuis kan daar een oplossing voor zijn

Een Fazer heeft verwarmde carburateurs, een lampje zou dus niet veel uit mogen maken. Ik heb zelf meer dan 100.000km met fazers achter de rug (ja, ook bij -10) maar nog nooit last gehad van bevroren carburateurs. Als de carburateurs bevriezen moet er dus iets mis zijn met het koelcircuit.

Maar omdat de motor nu ook niet lekker loopt denk ik niet dat er geen relatie is met de buitentemperatuur maar dat dit meer toevallig was.
 
@Rob RD:
kapotte bobine zou idd zorgen dat 1 ook niet ontsteekt. Doorslag kan je niet meten zeker? :?
Dat van die lamp had ik idd ook al ergens tegen gekomen. Indien deze winter niet opgelost eens bekijken!

@Zeroground:
Idd 1-4 en 2-3. Dat zou ik idd ook eens kunnen doen, die 2 wisselen en zo stelselmatig zoeken hoe hij reageert, desnoods met bougiedoppen onderling ook te wisslen
Bougies zijn niet en 1 met 4 reeds gewisseld, alsook de speling gecontroleerd (is ok)

@ktm 950 :) :
haha ja reeds geprobeerd en ik heb geleerd dat als ik het rubber NIET vasthou ik nogal raar deed |(:') Zou deze dan wel vonken :?

@Rubbere Ronald:
ja deze problemen hebben idd niet met elkaar te maken volgens mij.
Ik dacht idd dat er mogelijks een probleem was met de aansturing van de thermostaat eventueel...

Maakt het trouwens uit waar de "plus" kabel en de aanstuurkabel aangesloten zijn? Want van de 2de bobine zitten ze anders aangesloten dan de eerste bobine...
 
UPDATE:

daarnet een infrarood thermometer gekocht en 3 testmetingen gedaan, telkens met chocke op +/- 2200 toeren en op relantie +/- 1100 toeren, gemeten in het midden van de uitlaat en de bovenste bocht. Hierbij de resultaten:

Mijn conclusie:

met chocke is cilinder 3 een stuk minder warm, cilinder 4 in mindere mate
op relantie is cilinder 4 een stuk minder warm, cilinder 3 in mindere mate

Iemand een verklaring voor? Ik helaas niet ;(

TESTEN MET CHOCKE +/- 2200 toeren
midden test 1boven test 1midden test 2boven test 2midden test 3boven test 3
cilinder 120625576153162240
cilinder 223227290148168234
cilinder 316016370114111141
cilinder 419022878130144204


TESTEN OP RELANTIE +/- 1100 toeren
midden test 1boven test 1midden test 2boven test 2midden test 3boven test 3
cilinder 1219236205244196239
cilinder 2217247212253206250
cilinder 3157186147188151204
cilinder 4132128136136109102
 
Nu wordt het wel raadselachtig... Als je bougie 4 loshaald veranderd er niets aan de loop van de motor, maar uit de metingen blijkt dat er wel iets verbrand wordt. Van een afstandje lijkt het wat tegenstrijdig.

Is het mogelijk om een filmpje te posten op mf, zodat we mee kunnen luisteren naar het gestotter?
 
Nu wordt het wel raadselachtig... Als je bougie 4 loshaald veranderd er niets aan de loop van de motor, maar uit de metingen blijkt dat er wel iets verbrand wordt. Van een afstandje lijkt het wat tegenstrijdig.

Is het mogelijk om een filmpje te posten op mf, zodat we mee kunnen luisteren naar het gestotter?

Heb filmpjes gemaakt maar kan ze niet uploaden wegen te groot |(

Wat opvalt:

eerste filmpje is met chocke en alle 4 aangesloten: sneller gestotter door hoger toerental
uitgezet, bougiedop 4 losgekoppeld en nog steeds met chocke: start maar valt direct stil (paar keer proberen starten)
chocke uit met alle 4 aangesloten: gestotter
chocke uit met bougiedop 4 los: idem als met alle 4 aangesloten

conclusie dat dit overeen komt met de temperatuurmetingen: chocke aan is 4 beter dan 3 waardoor deze stilvalt als 4 losgekoppeld is
chocke uit is 4 de slechtste waardoor deze niet stilvalt.

Wat in godsnaam kan dit veroorzaken :?

Als je 4 loshaalt stopt 1 er toch ook mee?

Nee, indien 4 los blijft 1 werken.
De bobine blijft aansturen hé
 
Zal het dan toch iets met de brandstoftoevoer zijn, ondanks dat de carbs schoon zijn gemaakt? Gek trouwens dat de ontsteking niet goed stond, binnen 16.000 km hoef je daar volgens mij helemaal niet bij in de buurt te komen voor onderhoud.
 
Heb filmpjes gemaakt maar kan ze niet uploaden wegen te groot |(

Wat opvalt:

eerste filmpje is met chocke en alle 4 aangesloten: sneller gestotter door hoger toerental
uitgezet, bougiedop 4 losgekoppeld en nog steeds met chocke: start maar valt direct stil (paar keer proberen starten)
chocke uit met alle 4 aangesloten: gestotter
chocke uit met bougiedop 4 los: idem als met alle 4 aangesloten

conclusie dat dit overeen komt met de temperatuurmetingen: chocke aan is 4 beter dan 3 waardoor deze stilvalt als 4 losgekoppeld is
chocke uit is 4 de slechtste waardoor deze niet stilvalt.

Wat in godsnaam kan dit veroorzaken :?



Nee, indien 4 los blijft 1 werken.
De bobine blijft aansturen hé


Leg de bougie van cilinder 4 eens tegen een blank deel van het motorblok, en start de motor, dan kun je de bougie zien vonken.

Vonkt de bougie dan kun je de werking van de ontsteking uitsluiten.

Wat dan nog overblijft is de afstelling van de ontsteking, ( als die überhaupt afgesteld kan worden)

En het brandstofsysteem, dit kan vuil in de carburateurs zijn.
Maar ook een geknikte of verstopte brandstofslang, of een verstopt filter.
 
er zit "een onderdeel" dat de persoon aanduidde als zijnde de afstelling van de ontsteking, ik zal eens proberen opzoeken wat hij juist bedoelde.
Net in de manual zitten zoeken, blijkt de throttle position sensor te zijn die hij bijgeregeld heeft...
Kan het zijn dat dit zorgt dat er 1 cilinder "raar" doet?

Ik had in het voorjaar wel euro 95 getankt omdat volgens een website dit geen enkel probleem is voor de FZS600. Die benzine heeft er wel ingezeten tot een paar weken geleden (wegens bijna niet gebruikt). Ik heb deze uitgepompt en euro 98 in gedaan.

Als het mogelijk toch de carburateurs zijn, heeft het dan nut van ergens carburatorcleaner in/op te spuiten om de boel eens te proberen reinigen?
Ik zie geen knik en de filter ziet er helder uit.

Niemand een idee of de lekkende batterij er kan mee te maken hebben?

Ik kan op relantie nog eens proberen of bougie 4 vonkt (laat ons hopen dat ik nu niet zo raar doe :') )
 
Laatst bewerkt:
Je hebt best al veel zelf gedaan👍 Heb je ook al contact gehad met de laatste reparateur en hem verteld wat er met je motor aan de hand is. Zoals ik het lees is hij nooit 100% geweest vanaf het begin. Schreeuw niet gelijk iets over garantie o.i.d., vragen om hulp advies na zijn reparatie werkzaamheden kan geen kwaad
 
Je hebt best al veel zelf gedaan👍 Heb je ook al contact gehad met de laatste reparateur en hem verteld wat er met je motor aan de hand is. Zoals ik het lees is hij nooit 100% geweest vanaf het begin. Schreeuw niet gelijk iets over garantie o.i.d., vragen om hulp advies na zijn reparatie werkzaamheden kan geen kwaad

Dank u :}, niet slecht voor een IT'er hé :)

Ik ben bij hem langs geweest en het probleem aangekaart maar hoorde toen helaas de woorden "oei, dan weet ik ook niet sebiet wat het is" :?
Dat was wel voor mijn testen dus ik ga deze week nog eens stoppen met mijn testresultaten en bevindingen, misschien dat hij dan aan iets kan denken.
De motor deed normaal als ik hem gekocht heb. Dan de problemen opgekomen als het vriest en dan binnen geweest voor een licht raar geluid. Na de laatste interventies (die mij trouwens al €750 gekost hebben :X) dit probleem zucht.

Sowieso probeer ik nog eens met bougie 4 eruit en tegen motorblok te houden.

Blijf het bizar vinden dat het een andere cilinder is die dom doet met chocke (3) dan op relantie (4)

Ik wil in ieder geval al iedereen bedanken die helpt mee zoeken en denken! RESPECT!
 
Na het checken van de ontsteking van cil 4 (en 3 kun je ook wel toen als je toch bezig bent :) )

Carb 3 en 4 delen wrs de brandstoftoevoer, kuun je ook nalopen

Oei, tot daar mijn kennis... cilinder 3 en 4 kan ik testen maar wat zou ik dan moeten zien aan de brandstoftoevoer van de carburator?
Als ik begot al vind waar deze zit...

Ik hoop dat dit geen mechanisch probleem is, dat er geen zuiger gebroken/gebarsten/los zit of zo '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan