Is Private Lease voor de motorfiets interessant?

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Precies, is het ‘nieuwe denken’.....en daarom hangen overal van die grote banners ‘private lease’.

En voor rest geld moeten rollen en daar wordt rijkelijk aan verdiend.
 
Men wil tegenwoordig teveel. Ze moeten een nieuwe auto, ze moeten een nieuwe motor, ze moeten na de studie een wereldreis maken, ze moeten daarnaast nog 4 keer per jaar op vakantie. Al die dingen kosten een hoop geld. Ze moeten daar eerst maar eens voor gaan werken.

Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens. Zorg eerst maar eens dat je geen last voor de maatschappij word, en ga dan de dingen doen die je kan gaan doen.

En krijg vooral geen pech met een chronisch zieke vriendin, een geplande bruiloft die 2 maanden voor de tijd niet door gaat en je vervolgens een nieuwe woning die je in kunt richten. Oh, en aangezien je dan geen geld meer hebt, laat die baan maar zitten omdat je niet op je werk kunt komen zonder auto/motor/scooter.

Ik ben met je eens dat je niet zomaar geld moet lenen, maar al heb je €10.000 buffer, dat kan zomaar verdampen in een half jaar door stomme pech. En dan moet je iets.
 
Er zijn uitzonderingen, maar voor het overgrote deel heb je het zelf in de hand. Ik ken dus mensen die, denken ze, een lening met een gunstige afbetaalregeling aangaan. Die regelingen bestaan dus niet. Als je iets niet kan kopen, doe dat dus ook niet. (en je kan ook op de fiets naar je werk).
 
Er zijn uitzonderingen, maar voor het overgrote deel heb je het zelf in de hand. Ik ken dus mensen die, denken ze, een lening met een gunstige afbetaalregeling aangaan. Die regelingen bestaan dus niet. Als je iets niet kan kopen, doe dat dus ook niet. (en je kan ook op de fiets naar je werk).

In mijn beschreven geval 35km enkele reis en werkdagen van 12u ;)
 
Er zijn uitzonderingen, maar voor het overgrote deel heb je het zelf in de hand. Ik ken dus mensen die, denken ze, een lening met een gunstige afbetaalregeling aangaan. Die regelingen bestaan dus niet. Als je iets niet kan kopen, doe dat dus ook niet. (en je kan ook op de fiets naar je werk).
Dan ook geen huis kopen?

De inflatie zal ook volgend jaar nog een pak hoger liggen dan de interesten op de hoogste spaarrekening. Het is soms wel interessant om te lenen voor een auto of motor als je dat echt nodig hebt en het geld niet meteen hebt liggen. Heel veel huishoudens hebben niet zomaar 15.000-20.000€ liggen voor een auto te kopen, laat staan dat snel bijeen gespaard is.
 
Toch zie ik heel veel dure auto’s/motoren rondrijden, er wordt kennelijk flink geleend/geleasd......:Y

En op zich niet erg, als je maar de consequenties van kunt overzien mochten de inkomsten tegenvallen tov de uitgaven.
 
In mijn beschreven geval 35km enkele reis en werkdagen van 12u ;)
Alles is mogelijk.
Ik ken iemand, zijn vader gaat al 10j naar zijn werk met de trapfiets (niet elektrisch).
Zijn werk is 45km verder aan de kust. (Vaak veel wind
Dan ook geen huis kopen?

Heel veel huishoudens hebben niet zomaar 15.000-20.000€ liggen voor een auto te kopen, laat staan dat snel bijeen gespaard is.
Een huis is een uitzondering.

Dat is net het punt.
Je hebt geen voertuig nodig van 15000-20000 euro om je veilig en normaal te verplaatsen.
Mijn eerste 3 auto's samen met onderhoud, wegenbelasting, verzekering en slijtage + herstellingen kosten minder dan 15k.
En ik heb er 7j (en heel veel kilometers) met plezier mee gereden.
Mijn meest recente auto (bmw 320D touring met trekhaak en 184pk) kostte 9k euro, uit 2014, emissienorm euro 5 en een verbruik van 5.7L gemiddeld.
Waarom dan een auto van 20k kopen als je het niet (nu of binnen 1j) kan betalen?
 
Dan ook geen huis kopen?

De inflatie zal ook volgend jaar nog een pak hoger liggen dan de interesten op de hoogste spaarrekening. Het is soms wel interessant om te lenen voor een auto of motor als je dat echt nodig hebt en het geld niet meteen hebt liggen. Heel veel huishoudens hebben niet zomaar 15.000-20.000€ liggen voor een auto te kopen, laat staan dat snel bijeen gespaard is.
Een 2e hands auto is ook een auto. Wat ik wil zeggen eigenlijk, is dat men erg veel wil tegenwoordig. Ze zien van alles om zich heen gebeuren en willen dat dan ook. Zo zie ik bv mensen die hun kinderen naar school brengen in hele dure auto's, waar ik dan me af vraag waar ze het geld vandaan halen om zo'n ding te rijden. Niet alleen zijn ze duur in aanschaf maar ook om te rijden. Denk aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Het zal gerust in de leaseprijs zitten maar dit zijn dus geen kleine auto's maar echt grote bakken met een leaseprijs van 500euro of meer.
 
Dan ook geen huis kopen?

De inflatie zal ook volgend jaar nog een pak hoger liggen dan de interesten op de hoogste spaarrekening. Het is soms wel interessant om te lenen voor een auto of motor als je dat echt nodig hebt en het geld niet meteen hebt liggen. Heel veel huishoudens hebben niet zomaar 15.000-20.000€ liggen voor een auto te kopen, laat staan dat snel bijeen gespaard is.

Ik kan,jaren, auto rijden voor 1/10 tot 1/5 van dat geld.
Bijvoorbeeld een oude kia rio 5 jaar zonder onderhoud,alleen wat olie erin mikken 🤗
wat remblokken ,lagers en remleidingen vervangen voor enkele honderden euries
Rijden maar😜
 
Ik heb altijd pech met dat soort auto's en moet onderhoud laten doen, dus kosten wat oudere auto's mij vaak veel geld. Daarom nu een redelijk goede Swift uit 2003 met 120.000 km erop.
 
Geld dat je ‘over’ hebt op een spaarrekening wegzetten is momenteel niet handig....

Beleggingsrekeningen hebben 10% rendement voor de eerste helft vh jaar opgeleverd, defensieve mix ook nog.
 
zonder onderhoud,alleen wat olie erin mikken 🤗
wat remblokken ,lagers en remleidingen vervangen
Da's ongeveer hetzelfde als een goedkope lening, alles wat je na "zonder onderhoud" noemt valt bij mij onder onderhoud... (Maar het is inderdaad wel goedkoop) :)
 
Suzuki jeepjes waren daar ook altijd goed in.
( nu helaas onvindbaar, allemaal naar de negerij landen gebracht )

Op z'n tijd wat olie en wat gaten dichtlassen.. die krengen geven gewoon niet op.

Het is zo jammer dat die SJ410 en SJ413 tegenwoordig voor de hoofdprijs gaat.
Zelfs die eerste vitara'tje ( ook kogelvrij ) worden weer -duur-

Wat me nog het meeste tegenstaat van die nieuwerwetse auto's is dat je overal een computer voor nodig hebt,
Snap ook ergens wel dat er bij garage's nu 90 euro per uur word gerekend..
Ze moeten niet alleen een vakbekwame monteur inhuren, maar hij moet ook een vakbekwame IT'er zijn .
 
Beleggingsrekeningen hebben 10% rendement voor de eerste helft vh jaar opgeleverd, defensieve mix ook nog.
Dat komt door een flinke dip eind vorig jaar..
Een defensief profiel levert echt geen 10% op op de lange termijn. Zelfs een offensief profiel haalt dat (volgens mij) niet.
 
Ik heb altijd pech met dat soort auto's en moet onderhoud laten doen, dus kosten wat oudere auto's mij vaak veel geld. Daarom nu een redelijk goede Swift uit 2003 met 120.000 km erop.
16 jaar oud, valt dat bij jou niet onder "oudere auto's"?
 
16 jaar oud, valt dat bij jou niet onder "oudere auto's"?

Jawel, maar dit is uiteraard de uitzondering die de regel bevestigt 8-) Wat ik wel heb geprobeerd te kopen is een koekblik met zo min mogelijk electronische shit die makkelijk kapot gaat. Autorijden vind ik namelijk geen ruk aan, dus ook die electronische liflafjes interesseren mij niet.
 
Dan ook geen huis kopen?

De inflatie zal ook volgend jaar nog een pak hoger liggen dan de interesten op de hoogste spaarrekening. Het is soms wel interessant om te lenen voor een auto of motor als je dat echt nodig hebt en het geld niet meteen hebt liggen. Heel veel huishoudens hebben niet zomaar 15.000-20.000€ liggen voor een auto te kopen, laat staan dat snel bijeen gespaard is.
Als je de afgelopen tien jaar geen mogelijkheid hebt gehad om te sparen, heb je dan de komende tien jaar wel de mogelijkheid de lening af te betalen?
En heb je dan echt een auto van 15K nodig?
 
Laatst bewerkt:
Da's ongeveer hetzelfde als een goedkope lening, alles wat je na "zonder onderhoud" noemt valt bij mij onder onderhoud... (Maar het is inderdaad wel goedkoop) :)

Ik bedoel dus geen beurten/vloeistoffen/kleppen stellen.
Alleen correctief onderhoud.
Hok bleef lopen,lopend ingeruild 😜
 
Laatst bewerkt:
Ach als je het geld hebt en je wilt graag nieuw rijden zou ik voor private lease gaan. Je rijdt dan zorgeloos op een mooie nieuwe motor.
met auto's zie je nu ook vaak goede aanbiedingen waarbij private lease voordeliger kan zijn dan nieuw kopen.
 
Als je de afgelopen tien jaar geen mogelijkheid hebt gehad om te sparen, heb je dan de komende tien jaar wel de mogelijkheid de lening af te betalen?
En heb je dan echt een auto van 15K nodig?

Zo'n reacties waren weer te verwachten. Het topic ging over het leasen van een Nieuwe motor en is afgedwaald naar leaseautos. Als je in de markt bent voor iets nieuws, is een lening soms goedkoper en beter dan ervoor te sparen. Ik heb nergens gezegd dat je een nieuwe auto of motor moet kopen, ik ging alleen uit van die situatie mocht je dat willen doen.

Ook al rij je een barrel van 20 jaar rond, wat maakt mij dat uit.. Ieder zijn keus. In Nederland liggen de regels dan misschien anders, in België is de inschrijving en jaarlijkse belasting soms te hoog om het nog te verantwoorden voor een oudere auto te kopen.
 
Alles is mogelijk.
Ik ken iemand, zijn vader gaat al 10j naar zijn werk met de trapfiets (niet elektrisch).
Zijn werk is 45km verder aan de kust. (Vaak veel wind
Een huis is een uitzondering.

Dat is net het punt.
Je hebt geen voertuig nodig van 15000-20000 euro om je veilig en normaal te verplaatsen.
Mijn eerste 3 auto's samen met onderhoud, wegenbelasting, verzekering en slijtage + herstellingen kosten minder dan 15k.
En ik heb er 7j (en heel veel kilometers) met plezier mee gereden.
Mijn meest recente auto (bmw 320D touring met trekhaak en 184pk) kostte 9k euro, uit 2014, emissienorm euro 5 en een verbruik van 5.7L gemiddeld.
Waarom dan een auto van 20k kopen als je het niet (nu of binnen 1j) kan betalen?

9000€ voor een 5 jaar oude 320d? De goedkoopste die ik vind in België is al 15.000€ voor een 320d 2014..
 
9000€ voor een 5 jaar oude 320d? De goedkoopste die ik vind in België is al 15.000€ voor een 320d 2014..
Yep, er zijn momenten waar auto's goedkoper worden tijdens het jaar en vraagprijs is niet gelijk aan verkoop prijs. (Bouwjaar is blijkbaar 2013 van de mijne, foutje, inschrijving is 2014)

(Net gekeken op autoscout24.be en er staan er een paar van 10.5-11k)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan