Zero Motorfietsen

@Hans2183, @GRRG en @tdm1996 bedankt voor alle tips en ervaringen.
Ik heb een wiki gevonden (klik hier) waar een lijst bijgehouden wordt van schermen die op de Zero's passen. Via daar ben ik bij de Puig Bat gekomen, een universeel scherm dat niet al te duur is, maar wel goed schijnt te zijn.

Ik vind het vooral interessant dat de actieradius vergroot wordt door een windscherm. Ik zou verwachten dat Zero dat dan standaard zou monteren. Maar, dan is het geen naked meer.
 
Gisteren heb ik voor het eerst met 30+ graden snelweg gereden. Ik heb rustig aan gedaan want ik zag de accu temperatuur oplopen tot 65 graden. Hebben jullie al ervaring met rijden met warm weer? Letten jullie op de accu temperatuur?
 
Weet je zeker dat het om de batterijtemperatuur gaat ?

Ik vroeg me eerder al af wat die indicatie inhoudt, batterijtemperatuur of motortemperatuur. Iemand bij de dealer verzekerde mij dat het om de motortemperatuur gaat. Hij gaat inderdaad vrij snel omhoog maar hij daalt ook weer redelijk snel, dat zou ik niet verwachten bij een groot pakket als een batterij.
 
Volgens mij staat er wel ergens dat de motor wordt geknepen op het moment dat de temperatuur (van de motor) te hoog wordt.
 
Maak je over de temperatuur niet te druk (het is inderdaad de motor temperatuur)
Ik rijdt regelmatig met 35 graden en hoger, geen probleem
Natuurlijk, als je dan continue vol gas gaat kom je tegen de thermische begrenzing aan (de motor wordt, ter bescherming, vanzelf geknepen)
Maar je kunt ook bij 40+ gewoon rijden
Al heb ik begrepen dat de batterij het niet lekker vind om een dag lang in die hitte te staan bakken.
 
@dntheo

Ik weet even niet wat voor motor jij hebt maar voor mijn Zero SR staat in de handleiding een topsnelheid van 170 km/u en een langdurige topsnelheid van (ik dacht) 156 km/u

Als ik 170 rij stijgt de temperatuur binnen een half minuut a minuut naar 155 graden en vanaf daar treed de thermische beveiliging in. De snelheid zakt dan terug zodat hij dan afkoelen. Zodra hij weer rond de 120 graden is heb je het volledige vermogen weer terug. De Zero SR heeft geen actieve koeling. Staat allemaal in de handleiding beschreven en is dus normaal gedrag.

Groet!
 
Op de SRF zie je trouwens zowel motor als accu temperatuur
 

Bijlagen

  • 9627D6D2-E222-46F2-9DCB-D5C561396D60.jpeg
    9627D6D2-E222-46F2-9DCB-D5C561396D60.jpeg
    89,1 KB · Weergaven: 14
@dntheo is ondertussen geregeld. Staat hier sinds gisteren klaar. Ben er wel met de camionette om gereden omdat de verzekering nog wat moeite had met de import/btw papieren. Heb hen met de garage contact laten opnemen want ik weet er zelf niets van. Daar zeiden ze iets van een nieuwe regeling. Geen idee. Maar het is hun toch gelukt blijkbaar gezien de postbode papieren voor me had.

Lader moet ik nog testen. Veel rijden lukt nog niet met de schoolvakantie dus kindjes thuis. Vanaf Maandag volop woon/werk.

Zadel bleek vooraan niet over het ijzeren plaatje geschoven dus zat enkel achteraan vast. Dat snel rechtgezet. Zijn allemaal combinatiebouten met torx en gewone zeskant. Slim wel.

Edit : binnenkort eens LED knippers en betere spiegels en mss iets om de plaat onder het zadel te monteren zoeken /maken.

De spiegels zie ik vreemd genoeg heel weinig in. Geen idee waarom want van vorm lijken ze wel op die van BMW die wel werken.
 

Bijlagen

  • F9E5AC00-DEB7-4705-BD23-9E213B273700.jpeg
    F9E5AC00-DEB7-4705-BD23-9E213B273700.jpeg
    259,8 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
@Hans2183 gaaf hoor! Ziet er goed uit.
Veel rijplezier!

Overigens hoorde ik dat de ANWB Wegenwacht ook een Zero heeft. Zij rijden met een DS(R?) door Amsterdam. Een volle accu is genoeg voor een shift van 8 uur. Ze gaan er meer aanschaffen voor in andere grote steden.
 
@Hans2183

Ah, tnx. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn Zero SR maar eens open gaan maken om de mogelijkheden te bekijken.
 
Als dat de eerste keer is zal ik je wat tips geven....

Begin met het zadel, opzij ter hoogte van de koffers zitten twee bouten Torx 45. Zijn die los dan kan het zadel er af.
Dan de neptank; die zit vast met inbusboutjes 3mm, twee stuks aan weerszijden achter onder het zadel in een diepe holte, en aan de voorkant op het frame achter het stuur.
Verder naast de vorkpoten zitten zowel links als rechts elk 3 korte schroefjes, vlak bij elkaar, Phillips 2. Is dat allemaal los dan kan de neptank er af.
Let op de plekken waar het plastic aanligt op het frame, bij mijn motor was dat ingesleten, ik heb er dunne RVS plaatjes overheen geplakt.
 
Beste mede forum lezers,

Ik lees al een tijdje mee op motor-forum en heb interesse om een Zero voor woon-werk verkeer aan te schaffen. Ik ben vrijdag voor her eerst wezen proefrijden op een DSR. Ik vond het degelijk aanvoelen en heerlijk rustig rijden. Ik ben ZZP’er in de zorg, heb meerdere opdrachtgevers en kan van de financiële opties gebruik maken, iets wat een Zero dichterbij brengt.

Ik heb veel dingen gelezen over actieradiussen en weet dat veel afhankelijk is van je eigen rijstijl. Ik vroeg mij alleen af of mensen hier bijhouden hoeveel km/kWh hun Zero verbruikt bij verschillende snelheden/omstandigheden?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de 6 kWh lader van Zero zelf, bij fastned. Kan ik uitgaan dat als ik mijn Zero 20 minuten oplaad ik 2 kWh extra heb?

Bedankt voor jullie reacties, ik lees graag verder mee.
 
@Kevin1404 vanaf morgen begin ik met woon/werk op de srf heel het jaar door. 2x verschillende ritten; 2x 50km op 90kmh baan. En andere route is 2x 100km op snelweg. Zal je laten weten wat dat betekent voor verbruik.

Ik rij in elk geval liefst in een combi van eco rem en street vermogen/torque. En dat levert op de 44km (had al 11 test kilometers) die ik al gereden heb op 54Wh/km. Zie ook bijlagen.
 

Bijlagen

  • 5E87A8BE-AE3B-455C-9619-569102E5FF29.png
    5E87A8BE-AE3B-455C-9619-569102E5FF29.png
    27,1 KB · Weergaven: 9
  • D2DF56AA-35B9-4E78-A547-F63CC7BE9FA9.jpeg
    D2DF56AA-35B9-4E78-A547-F63CC7BE9FA9.jpeg
    50,2 KB · Weergaven: 5
@Kevin1404 vanaf morgen begin ik met woon/werk op de srf heel het jaar door. 2x verschillende ritten; 2x 50km op 90kmh baan. En andere route is 2x 100km op snelweg. Zal je laten weten wat dat betekent voor verbruik.

Ik rij in elk geval liefst in een combi van eco rem en street vermogen/torque. En dat levert op de 44km (had al 11 test kilometers) die ik al gereden heb op 54Wh/km. Zie ook bijlagen.

Ik ben wel benieuwd naar de snelweg kilometers, ik begrijp wel dat de SR/F zuiniger met de batterij om gaat dan de DSR. Ik heb een opdrachtgever op 145km, waarvan 120km snelweg. Ben benieuwd of het haalbaar is, met evt bijladen bij fastned.

Veel plezier met je nieuwe motor, echt een mooie fiets. Mag ik vragen of je nog iets gast doen voor de rijwind? Als ik met een SR/F het hele jaar zou rijden, zou ik miss wel een ruit plaatsen.
 
Nog geen plannen voor windscherm. Nu doe ik het hele jaar door met de GS wat goed gaat. De RT daarvoor was wel iets aangenamer in de barre kou. Dus je vermoedelijk ga ik er op dat vlak weer een stapje op achteruit.

Heb er nog niets snelweg ervaring mee. De zithouding valt me in elk geval heel goed mee. Mooi tussen sportief en relax in. Vering bevalt ook goed.

Handvatverwarming heb ik er wel op zitten. En veel slechter dan de BMW implementatie met 2 standen van "net niet warm genoeg" of "veel te warm" kan het niet zijn.
 
Afgelopen week heb ik een Zero SR-F besteld. Volgens de dealer kan ik hem over een week of 6 ophalen.
Vandaag eens gekeken naar een verzekering maar dat valt niet mee. Meeste websites lijken hem niet te willen verzekeren (mooiste was Ohra die als reden gaf dat het een bromfiets is ipv en motor)

Bij wie hebben jullie hem verzekerd?
 
Afgelopen week heb ik een Zero SR-F besteld. Volgens de dealer kan ik hem over een week of 6 ophalen.
Vandaag eens gekeken naar een verzekering maar dat valt niet mee. Meeste websites lijken hem niet te willen verzekeren (mooiste was Ohra die als reden gaf dat het een bromfiets is ipv en motor)

Bij wie hebben jullie hem verzekerd?

In NL is Interpolis Alles In Eén (Rabobank) de meest voordelige als ik goed vergeleken heb. Bij Univé (betaal je nét iets meer) is echter ook meteen 500,- aan accessoires en 1.000,- aan kleding/helm meeverzekerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan