Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mike Hailwood ook, so what?
Prachtig verhaal, lees even je eigen onderschrift.Wordt hier nou gebagatelliseerd, of verbeeld ik me dat. Man is veruit het gevaarlijkste circuit van de planeet en buiten de doden zijn er ook veel gewonden die verder moeten met een handicap.
Ik wil het racen niet verbieden, maar je moet je afvragen hoever je kunt gaan met risico's.
En als zo'n gozer nou alleen op de wereld is moet ie het zelf weten, maar de meesten hebben ouders, broers, zussen en kinderen.
Je kunt risico's afwegen, maar veel mensen denken dat het hun niet zal overkomen.
Ik wil de TT op Man niet verboden zien, maar hoe ver kan het nog gaan? Een kennis van me, achter in de 60, rijdt hem dit jaar voor de zoveelste keer, maar die hoeft niet te winnen en heeft geen haast.
Ik kan mij van een paar jaar gelden nog herinneren hoe die rijder met een misselijk makende klap tegen de zijkant van het huis klapte nadat hij over de brug de controle over zijn motor was verloren. Dat vergeet ik niet meer. Ik zal jullie de beelden besparen.
En toch is en blijft het hun eigen keuze, net als toeschouwers die ervoor kiezen op de verkeerde plek te gaan staan (zoals ook als bij de rallysport).
Wordt hier nou gebagatelliseerd, of verbeeld ik me dat. Man is veruit het gevaarlijkste circuit van de planeet en buiten de doden zijn er ook veel gewonden die verder moeten met een handicap.
Ik wil het racen niet verbieden, maar je moet je afvragen hoever je kunt gaan met risico's.
En als zo'n gozer nou alleen op de wereld is moet ie het zelf weten, maar de meesten hebben ouders, broers, zussen en kinderen.
Je kunt risico's afwegen, maar veel mensen denken dat het hun niet zal overkomen.
Ik wil de TT op Man niet verboden zien, maar hoe ver kan het nog gaan? Een kennis van me, achter in de 60, rijdt hem dit jaar voor de zoveelste keer, maar die hoeft niet te winnen en heeft geen haast.
Wie heeft het over verbieden?
Exact, dan is de mythe, en de geest van Man gewoon weg. Ik vergelijk het eigenlijk met de biljartlakens waar de heren van de Moto-GP op rijden, ook mooie circuits, maar de meeste waren vroeger echte banen. Tegenwoordig vind ik BSB veel leuker om te zien, niet verklootte, echte old-school ciricuits, hobbelig, maar veel echter om te zien. Assen is ook al lang niet meer wat het vroeger was. NW200, en het engelse road-racing gebeuren in het algemeen is , samen met BSB dan, in mijn optiek dan, nog het enige echte. Je kunt het allemaal wel veel veiliger maken, ik weet het, maar de geest is er dan wel uit.Waarom zou het stoppen? Omdat 300 doden een mooi rond aantal is?
Met een nieuw en veilig circuit kunnen ze het vergeten op Man. Dan is de kick weg en is het over en uit.
Het probleem is dat bijvoorbeeld in de jaren 50 een racemotor al heel snel was als hij meer dan 200 km/u haalde. Nu gaan ze moeiteloos ver boven de 300 km/u en de muurtjes, bomen en hekken zijn niet veranderd.
Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.
Racen op wegcircuits is op veel plaatsen verdwenen en het zal mij niets verbazen als de TT op Man ook een keer verdwijnt.
Ik vraag alleen om een goede discussie. Het mag dan mooie sport zijn, maar ik denk dat we straks meer dan 300 doden hebben daar sinds het begin dat die TT en ik denk dat het een keer zal stoppen.
Persoonlijk zou ik daar liever een nieuw circuit hebben dat veel veiliger is, maar dat oude stratencircuit heeft zeker zijn charme en de meeste coureurs weten verdomd goed hoe ver ze kunnen gaan.
Maar er blijft een catagorie die zichzelf voortdurend overschat. Dat zie je ook op de openbare weg, motorrijders die onverantwoorde risico's nemen en vaak mazzel hebben, maar dat is ook een keer op.
Daarbij komt dat in mijn beleving veel coureurs zichzelf overschatten en dan hoeft het maar even mis te gaan en je bent de klos.
Ik ben wel benieuwd hoe je precies aan deze wijsheid en conclusie komt. Kende je toevallig wat coureurs persoonlijk die zijn omgekomen, heb je onderzoek gedaan naar de oorzaak van de crashes? Ben je bekend met de eisen die worden gesteld aan deelname aan deze race (zowel aan coureur en motor)? Om maar een paar zaken te benoemen. Je moet je eens verdiepen in het selectieproces, wat documentaires kijken over deze race en een rondje onboard mee doen. Ik denk dat je nogal onderschat hoeveel voorbereiding en werk erin zit voordat je gaat beginnen aan een rondje Man. Dat heeft weinig te maken met onderschatting ben ik bang..Maar er blijft een catagorie die zichzelf voortdurend overschat.
Zinloos topic dit. Welles nietes spelletje over de racerij van iemand anders die dr bewust voor kiest om zijn passie uit te voeren. Iedereen heeft zijn eigen mening. Ieder jaar hetzelfde geouwehoer.
Ik vind het schitterend om te zien, met name de Manx met al die ouwe fietsen. Ook Nortons Han!!!
Ago op zn 77e met beide wielen los op zn MV op Ballaugh Bridge, Foggy op de Hizzy 996RS met een mega wheelie, magnifieke ode motorsport!
Vind je het niks, heb je het gevoel dat we het baggetaliseren? Ga dan lekker grasmaaien. Maar dat is mijn simpele mening.
Dat is de mening van Guy Martin. Wel eerlijk zijn.
Maar stel dat ik het eens ben met Martin, is het dan ook mijn mening? Ja toch?