Kromme remschijf KTM Duke 390

Krakert

Rookie
29 okt 2018
10
3
Beste motormuizen,

Zelf ben ik in het bezit van een KTM Duke 390 uit het jaar 2013. En rij hier al ruim 1.5 jaar lang op met plezier.
Afgelopen vakantie ben ik naar de alpen geweest en heb hier heerlijk mogen rijden. Echter begon mijn voorrem na 5 dagen opeens te trillen.
Dit verpeste soms wel een beetje de fun omdat hij (de motor) normaal echt top remt.

Eenmaal thuis gekomen heb ik de micro meter er bij gepakt. En er bleek 0.3 mm slag in de schijf te zitten.
Door de tijd heen heb ik nog wat onderdelen kunnen scoren voor de motor onder andere, schijfremmen. Deze schijven zijn ook gemonteerd geweest en vervolgens ook gemeten.
Het gaat in totaal om 4 schijven.. alle schijven hebben een slag in de schijf. Variërend van 0.1mm tot een half mm (0.5mm).

Deze afwijkingen zijn natuurlijk super veel. En daarom met deze rede een nieuwe EBC schijf besteld. Na montage gelijk gemeten en hier bleek ook 0.3 mm slag in te zitten.
Nu begon ik echt te twijfelen. Alle voorgaande schijven waren allemaal al tweedehands. '' En ja.. het kan best zijn dat die echt krom zijn.'' Alleen nu ook met een nieuwe schijf het zelfde gezeur.

Daarom heb ik vervolgens het wiel gemonteerd zonder schijf en alleen de zitting van de remschijf gemeten (flens). En hier uit blijkt dat de zitting al niet helemaal snor is.
Zelf heb ik ook drie voorwielen liggen (Altijd handig een extra wiel 8)7):
Wiel #1: 0.03mm afwijking
Wiel #2: 0.05mm afwijking
Wiel #3: 0.15mm afwijking (wat te zien is de video)

Wiel #3 met nieuwe EBC schijf gemonteerd (misschien wat onstabiel gefilmd, sorry daarvoor)

Dat laatste wiel is by far the worst, en ik kan me dan heel goed voorstellen als de flens niet goed is dat de schijf een nog grotere afwijking zal hebben. Nu wil ik de wiel flens zelf opnieuw slijpen om zo de afwijking tot vrijwel 0 te krijgen.

Nu zit ik zelf wel met de volgende vragen.

1.) Als je erop let.. dan heeft denk ik wel 80% van alle motor een zweefden schijf, is dit zodat de zitting van het wiel minder nauwkeurig hoeft te zijn of is het echt omdat ze zoveel beter zijn. Zelf wil ik nog niet aan zo`n schijf beginnen aangezien de prijzen te hoog zijn.
2.) Zijn er mensen die zelf ook dit soort gezeur hebben meegemaakt met een KTM of met een andere motor.

Tip en ideeën zijn altijd welkom en ik hoop van jullie te mogen leren.

Alvast bedankt, Stefan
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Hoe zijn de wiellagers, wat is de kilometerstand?

De kilometers stand staat nu op zo'n 42k km alleen omdat ik meerdere wielen hebben geldt die kilometer stand niet echt voor elk wiel. Denk dat ze (de wielen) wel elk al zo'n 20-30k km oud zijn.

Heb eigenlijk nooit naar de wiel lagers gekeken.. valt daar nog wat aan te meten of te voelen? Wiel lagers hebben het niet al te zwaar (denk ik) .. trek namelijk nooit wheelies en het is een relatief lichte motor.
 
Als ik je verhaal zo lees, ben je wel druk aan het meten geslagen, maar heb je bijvoorbeeld die nieuwe schijf ook proefgereden?
Als je geen zwevende schijven hebt, moet de remklauw kunnen bewegen, of in ieder geval netjes uitgelijnd staan ten opzichte van de schijf. Heb je daar al eens naar gekeken?
 
Als ik je verhaal zo lees, ben je wel druk aan het meten geslagen, maar heb je bijvoorbeeld die nieuwe schijf ook proefgereden?
Als je geen zwevende schijven hebt, moet de remklauw kunnen bewegen, of in ieder geval netjes uitgelijnd staan ten opzichte van de schijf. Heb je daar al eens naar gekeken?

Ik heb juist niet met de nieuwe schijf gereden. Dit omdat ik nu op me motor een schijf heb zitten met "maar" 0.1mm slag.. en dat voel je al duidelijk tijdens het rijden. Het is dan kansloos om met een nieuwe schijf te gaan rijden die 0.4 mm slag aangeeft. Wat betreft de remklauw.. deze hoeft niet te kunnen schuiven aangezien deze aan beide kanten cilinders heeft. Deze bewegen ook allemaal prima en soepel. Verder zit de remklauw direct op de voorvork gemonteerd en kan hier niks aan worden gedaan.

En daarbij heeft de motor verder altijd prima geremd.

2017-KTM-Duke-390-21.jpeg
 
Je verteld dat na een dag of 5 het remmen anders werd. Wat heb je gedaan om dit te bereiken, heb je heftig aaangeremd . Is de rem extreem heet geweest. Zijn je remblokken nog wel oké.

Verder zeg je de naaf te willen afslijpen/ afdraaien. Op zich wel te doen maar waar je goed rekening mee moet houden is de haaksheid ten opzichte van de lagerboring. Als dit niet 100% is werkt het niet. Verder zal je afgeslepen/afgedraaide maatvoering moeten compenseren tussen je schijf en montagevlak.
 
0.03 mm klinkt inderdaad niks.. maar je kan je toch wel voorstellen dat die afwijking na 15 cm een stuk groter is.. dus wel 0.1mm aan het einde van de schijf.
ik kan mij vanalles voorstellen, maar geen enkele "vertaalmasjiene" kan dat omzeten naar wel of niet trilling voelen tijdens het remmen. dus niet meten maar rijden ...

en lagers slijten, wheely of niet.
 
Je verteld dat na een dag of 5 het remmen anders werd. Wat heb je gedaan om dit te bereiken, heb je heftig aaangeremd . Is de rem extreem heet geweest. Zijn je remblokken nog wel oké.

Verder zeg je de naaf te willen afslijpen/ afdraaien. Op zich wel te doen maar waar je goed rekening mee moet houden is de haaksheid ten opzichte van de lagerboring. Als dit niet 100% is werkt het niet. Verder zal je afgeslepen/afgedraaide maatvoering moeten compenseren tussen je schijf en montagevlak.


Ja in de bergen krijgen remmen wel meer op hun flikker maar heb er geen gekke dingen mee gedaan. Niet met heette remmen door een plas gereden of iets dergelijks. Blokken zijn nog geen 3 maanden oud en zijn dus nog in prima conditie.

Wat betreft het afslijpen van de naaf.. Er hoeft maar een hele kleine hoeveel materiaal af en deze "offset" hoeft niet gecompliceerd te worden in de remklauw.. Het ene remblok komt gewoon iets verder naar buiten en de andere iets verder naar binnen. Dit zal voor de slijtage niks uitmaken.


ik kan mij vanalles voorstellen, maar geen enkele "vertaalmasjiene" kan dat omzeten naar wel of niet trilling voelen tijdens het remmen. dus niet meten maar rijden ...

en lagers slijten, wheely of niet.

Hoe kan een schijf die 4 maal zoveel slag heeft beter remmen!? Er moet gewoon nul slag in zitten.. Ik zie geen enkele reden waarom een schijf slag mag of moet hebben.
 
Als ik met de auto in de bergen ben geweest, kan ik standaard de voorste schijven vervangen. De vorige set heeft er geen 10.000km op gezeten. Maar na vervangen zijn de klachten wel weg.

Monteer nou gewoon die EBC schijf, en kijk hoe dat remt.
 
Ja in de bergen krijgen remmen wel meer op hun flikker maar heb er geen gekke dingen mee gedaan. Niet met heette remmen door een plas gereden of iets dergelijks. Blokken zijn nog geen 3 maanden oud en zijn dus nog in prima conditie.

Wat betreft het afslijpen van de naaf.. Er hoeft maar een hele kleine hoeveel materiaal af en deze "offset" hoeft niet gecompliceerd te worden in de remklauw.. Het ene remblok komt gewoon iets verder naar buiten en de andere iets verder naar binnen. Dit zal voor de slijtage niks uitmaken.




Hoe kan een schijf die 4 maal zoveel slag heeft beter remmen!? Er moet gewoon nul slag in zitten.. Ik zie geen enkele reden waarom een schijf slag mag of moet hebben.
Als je de remblokken om welke reden dan ook te heet hebt geremd kunnen ze verglaast zijn. De aanname “ 3 maanden oud dus goed” klopt hier niet. Kan binnen een uurtje gedaan zijn. Controleren ze hierop, voor je verder gaat experimenteren.

Nogmaals begin bij het begin, controleer alles wat er in en op het wiel zit en aan de remmen.
 
Als je de remblokken om welke reden dan ook te heet hebt geremd kunnen ze verglaast zijn. De aanname “ 3 maanden oud dus goed” klopt hier niet. Kan binnen een uurtje gedaan zijn. Controleren ze hierop, voor je verder gaat experimenteren.

Nogmaals begin bij het begin, controleer alles wat er in en op het wiel zit en aan de remmen.
IMG_20190829_133428.jpg


Ik weet niet hoe verglaasde remblokken er precies uit zien... Dit zijn de blokken die er nu in zitten.. heb ook nog een set nieuwe EBC blokken liggen... Die maar eens proberen dus.

Update 14.30

Nieuwe blokken maken geen verschil. Dus het zit hem toch in de schijf of iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Remblokken laten materiaal achter op remschijven. Als dat ongelijk verdeeld raakt rondom de schijf, verschilt de stroefheid. De trillingen komen dan misschien in de draairichting in plaats van door een eventuele slag.

Als je er de spullen voor hebt kun je misschien meten of de schijf op verschillende punten even dik is.
 
Kun je de schijf niet draaien tov het wiel om een beter resultaat te krijgen.
Je hebt 6 bouten, dus kunt steeds 1/6 verdraaien om te kijken of de slag beter wordt.

Zomaar een idee van mij, ik zie een ABS ring, weet je zeker dat de ABS geen dingen aan het doen is die je niet wil.
Misschien is er wel een sensor niet helemaal fris, en zit je ABS pomp constant met de remdruk te variëren.
Ik zou dan wel een ABS lampje verwachten, maar heb ook geen idee wanneer zo'n lampje aan moet gaan, heb zelf geen ABS op de motor.
 
Hetzelfde probleem doet zich ook voor bij de 1290 Superduke R. Heb er zelf een hoop onderzoek naar gedaan. Het probleem ontstaat doordat de montage flens waar de schijf op wordt gemonteerd niet vlak is, je hebt dat zelf ook gemeten. Die mag echt niet meer dan een paar honderste slingeren, deze afwijking wordt vermenigvuldigd naar het einde van de schijf.

Als een schijf krom is betekent dat overigens dat het hart krom is, dit is meestal van aluminium. Het buitenste deel is van rvs, en dit gaat eigenlijk nooit krom.

Als je vervolgens een nieuwe schijf op het kromme pasvlak monteert zal deze opnieuw slingeren. Dat voel je zeer waarschijnlijk niet met remmen, de zuigers bewegen gewoon mee, of de schijf wordt naar het midden gedrukt doordat hij semi zwevend is opgehangen. Wat je wel voelt is als de schijf dikte verschil gaat vertonen. Dit ontstaat doordat de schijf ietsje aanloopt vanwege de slingering dus. Hierdoor ontstaat het dikte verschil, en dit zorgt het pulserende gevoel in het remhendel.
Heb zelf gemeten aan de schijven van mijn 1290 SDR, en deze hadden beiden een dikte verschil van 0,02mm-0,04mm. Dat lijkt heel weinig, maar is echt zeer duidelijk voelbaar als een zware trilling.

Je kunt 2 dingen doen om te voorkomen dat de schijven weer dikte verschil krijgen:
De pasvlakken laten aanpassen waardoor een nieuwe schijf geen slingering meer vertoont of de schijf op de velg richten.
Je kunt dat laatste doen door de schijf voorzichtig de goede kant op te buigen in het hart met een houten stok (hamersteel is hier erg geschikt voor). Bij jouw schijf op de foto zal dat wat lastiger zijn door het gebogen patroon.

Ik had nieuwe schijven gekocht omdat ook na het richten (zat toen op de schijf op 0,08mm) er nog steeds trilligen waren door het dikte verschil. Na montage van de nieuwe schijven had ik aan een kant een afwijking op de rechter schijf van maar liefst 0,6mm. Deze dus gecorrigeerd naar 0,08mm. De linker was 0,2, en ook deze naar 0,07 gecorigeerd. Nu remt alles weer zoals het hoort en blijft ook zo.


Als ik jou was zou ik eerst even de dikte opmeten van de schijf over de gehele omtrek met een micrometer. Hier mag echt geen honderdste verschil in zitten, dat voel je. Meet steeds op dezelfde radius op de schijf, anders meet je een dikte verschil van binnen naar buiten. Laat even weten wat eruit komt.
 
Hetzelfde probleem doet zich ook voor bij de 1290 Superduke R. Heb er zelf een hoop onderzoek naar gedaan.....

Knip

Hoeveel kilometer staat er op je Duke?

Geen twijfel over je bevindingen.. Maar wat apart joh.. lijkt me dat het zo niet uit de fabriek komt. Mede door de kilometerstand van Krakert. Vervormd de flens op het wiel door te hoog aandraai moment? Even snel een foto erbij gezocht en de pasvlakken zijn niet enorm..

Aftermarket wielen hebben ook zulke kleine pasvlakken maar dat is doorgaans hoogwaardig aluminium.
 
De meeste superdukes hebben last van eenaf en aan slepend geluid bij verplaatsen door de garage, dat wordt veroorzaakt door de slingering. Op termijn levert dat dus het dikte verschil op en ben je toe aan nieuwe remschijven.

Mijn motor heeft nu 39.000 km gelopen, dus niet heel gek dat de schijven aan vervanging toe zijn, maar wel iets aan de vroege kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan