Remschijfopname aanpassen

Vol D'or

Lovely boys.😊
Donateur
31 okt 2005
7.315
11.331
Venlo
Ff hier polsen what to do/don't.🤔
Deze gaten in de naaf corresponderen niet exact met de gaten in de remschijf, dus willen de boutjes er niet recht in. Dus verdraai ik de schijf en moet Ik opnieuw gaten boren en draad snijden.
Hoe doe ik dat t nauwkeurigst ?
 

Bijlagen

  • IMG_20190902_203405258.jpg
    IMG_20190902_203405258.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 12
Nog een,
Alle gaten wijken rond de 0,15mm af, luistert zich erg nauwkeurig , hoe pak ik dat aan.?
 

Bijlagen

  • IMG_20190902_203328828.jpg
    IMG_20190902_203328828.jpg
    107 KB · Weergaven: 18
ziet er uit als een op maat gemaakte naaf met fout geboorde gaten ?
als de naaf vol alu is kan je de schijf verdraaien en opnieuw gaten boren, maar je zal de oude blijkbaar altijd zien door de sleuven.

als de schijf uit zichzelf al perfect gecentreerd zit op haar binnendiameter kan je de schijf zelf gebruiken als boor-mal. eerst 1gat boren en tappen, schijf vast zetten en dan de rest boren, zo kan de schijf niet verzetten tijdens het boren.
 
Kan je niet de gaten van de remschijf een paar 10e mm dieper verzinken. Daarmee wordt het gat in de schijf een fractie groter. Bij het kruislings indraaien van de bouten centreert het geheel zich wel.
 
@Janbros, de schijf ligt gecentreerd en daar had ik idd ook aan gedacht, als boormal erop leggen. En dan idd per gat gelijk tappen zodat ie niet verdraaid.👍

@tribute, ik ben bang dat ie dan niet volledig draagt in z'n verzonken gat .🤔
 
Zulke dingen zou ik bij een goeie metaalbewerker laten doen. Volgens mij kunnen die het centreren in een klem die ze heel nauwkeurig kunnen draaien. Straal instellen, boren, 72 graden draaien en de volgende.

Verschilt per persoon.. maar als het niet 100% is zou het me altijd storen.
 
Dit krijg je nooit met de hand binnen de toleranties voor elkaar. De oplijning van verzonken gaten luistert heel nauwkeurig. Een machine fabriek zal de steekcircel van de schijf opnemen en deze kopiëren naar de naaf. Dan weet je zeker dat de schijf gecentreerd ligt op de naaf met een veel betere tolerantie dan dat je met de hand en op het oog kan bereiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Is het een origineel fabriekswiel? Heeft hier een goede remschijf op gezeten. Dan is het aannemelijk dat de nieuwe voor een andere naaf is bedoelt of verkeerd gefabriceerd.
Op een freesmachine met verdeeltafel wel op te lossen. Vraag me alleen af als je zelf dit gereedschap niet hebt wat dan goedkoper is, uitbesteden of goed passende nieuwe kopen.
 
De diameter van de boutgaatjes in de schijf zijn precies 6.3 mm, kheb de schijf op de naaf gelegd en met een boor van 6.3 mm op de kolomboormachine gecentreerd zodat alle 5 gaten precies afgetekend zijn, nu boor ik ze met 5mm en dan met een 3stages tap ff draad erin, m6.
Ik moet verzonken schroeven gebruiken ivm weinig totale inbouwruimte.
Het is voor een Kreidler, van trommel naar schijfrem. 😋
 
Volgend probleem gaat hier om een brommer en daar zijn ze op motor-forum niet blij mee .
Geen idee waarom mensen bleven reageren op iets wat met brommers te maken heeft.
Het gaat hier om motoren en niet anders.
Brommers heb je andere forums voor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan