Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
IK vind de wilskracht toch zeer bijzonder voor een amateur sleutelaar.
Als het aan mij ligt gewoon vol houden uiteindelijk kom je er wel, het is voor een ander makkelijk zeggen weg brengen de motor , maar als je geld op is is het op.
Je zal dan andere oplossingen vinden.
Oke hij loopt nog niet maar goed het hele verhaal gelezen te hebben kijk eens hoever je uiteindelijk toch gekomen bent.
Super gedaan
 
Het geld is zeker op, helaas. het staat mij dan ook tegen om er een bus voor te huren met alle bijkomende kosten en een lange afstand ervoor te moeten rijden met de motor. de motorzaak in de buurt kan hem ook komen ophalen als ik hem bij hun zou binnen willen brengen. aan de andere kant hoop ik dat dit niet nodig zal zijn en dat we er hier nog uit kunnen komen.

Metaal schuren vanuit de cilinder hoor ik zelf gelukkig ook niet. ik heb de cilinderwand ook goed voorzien van olie bij de montage van de zuiger en er later zelfs nog wat extra olie in gemikt,
ook bij de nokkenas in de kop heb ik goed olie gedaan. vandaag nog gecheckt en er ligt nog steeds veel olie in de bakjes onder de nokkenas,

ondertussen bericht terug van het revisie bedrijf, aan de hand van dit bericht krijg ik nu het idee dat dit veel verschilt van een XR 600 met originele cilinder,

Bericht Revisie bedrijf,

Timing dubbel checken. En het is normaal dat bij zo een grote boring + hoge compressie het starten moeilijker verloopt de eerste paar honderd km,
afstelling zal ook moeten bekeken worden met de big bore. Ik heb echter geen ervaring met de dubbele carbu’s .
 
Heeft die XR specialist geen advies over wat voor sproeiers je moet gebruiken bij die big bore set?
En kom je er zelf niet meer uit dan sparen en de XR naar die 2motors brengen,op hun site lees ik dat hun
ook onderhoud en tuning doen,als XR experts moet het voor hun geen probleem zijn de motor goed te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Over de grote van de sproeiers hebben we het niet gehad. ik heb er wel nu 2x 135 in gedaan waar ik eerst 128 erin had. heb ook nog 138 liggen maar aan de luchtfilter is niks veranderd dus ik verwacht niet dat ik ineens naar 2x 150 moet,

2motors zit voor mij wel dichterbij dan Utrecht, alleen heeft hij geen ervaring met dubbele carbs zoals in het bericht staat

ik heb nog eens geluisterd naar het geluid in het filmpje. je hoort de zuiger best goed zuigen met de bougie eruit. het is natuurlijk ook best een joekel van een zuiger. ik hoop toch dat alles goed zit in het blok en dat ik dat aangetrapt krijg. de timing zou moeten kloppen .alleen jammer dat ik niemand ken in de buurt die ervaring heeft met aantrappen van enduro motoren.dan zou die eens kunnen komen proberen. de bak schakelde in stilstand gelukkig ook goed van 1 naar 5 en terug vanmiddag. ik had zelf de bak samen gesteld omdat er wat versnellingen kapot waren. bij droog schakelen ging de 4 en de 5 niet goed maar nu dus wel, ik denk zelf omdat het olie miste
 
Laatst bewerkt:
IK vind de wilskracht toch zeer bijzonder voor een amateur sleutelaar.
Als het aan mij ligt gewoon vol houden uiteindelijk kom je er wel, het is voor een ander makkelijk zeggen weg brengen de motor , maar als je geld op is is het op.
Je zal dan andere oplossingen vinden.
Oke hij loopt nog niet maar goed het hele verhaal gelezen te hebben kijk eens hoever je uiteindelijk toch gekomen bent.
Super gedaan


:^

En kijk eens hoe strak de motor er bij staat, zo mooi was hij nieuw niet.
Ik denk dat ts heel dichtbij is, maar een lullig kleinigheidje de boel verpest.
 
Ik heb een 11 jaar geleden ook een XR gehad met een bigbore kitje (zot kent die XR denk ik ook nog wel). Dat ding startte alleen als ik echt de volledige slag maakte tijdens het kicken. Ding heb ik toen van sidewinder gekocht. Wat is de maat van je stationairsproeier? Ik heb het idee dat je misschien jezelf dingen aanpraat omdat ie niet starten wil. Een XR blok is opzich geen hogere wiskunde en soms kan het in de kleine dingen zitten. Ik denk dat het opbouwen van de compressie vanaf odp je misschien het idee geeft dat er iets mis is terwijl het misschien wel gewoon in het mengsel zit. Ik draai 135 138 in mn XR met originele setup en KN powerfilter in ori box
 
Inderdaad het is niet zo ingewikkeld, als je compressie hebt, een goede vonk hebt en benzine krijgt zou die het moeten doen.
Probeer em eerst lopend te krijgen en dan kan je hem goed afstellen.
 
Inderdaad het is niet zo ingewikkeld, als je compressie hebt, een goede vonk hebt en benzine krijgt zou die het moeten doen.
Probeer em eerst lopend te krijgen en dan kan je hem goed afstellen.
Een goed mengsel.
Veel te arm of te rijk= niet starten.


Heb je al eens geprobeerd om te starten met start pilot of het luchtfilter gedeeltelijk af te dekken?
 
Ik wil hier wel eens een oproep doen wie wil en kan hem hier thuis helpen of wie weet iemand die dit kan en er tijd voor over heeft.
Zou zeggen je kan er gelijk een mooi toerrit van maken.
Zouden we als forum dit voor elkaar krijgen.
 
Een goed mengsel.
Veel te arm of te rijk= niet starten.


Heb je al eens geprobeerd om te starten met start pilot of het luchtfilter gedeeltelijk af te dekken?


Als je gewoon eerst bij een sproeier begint die er origineel inhoort heb je een goed beginpunt.
Nu heb je een bigborekitje (toch?) wat betekent dat de motor een grotere cilindervulling krijgt.
Dan zou er grotere maat sproeiers inmoeten
 
Luchtfilter is origineel. een schuimfilter (ingespoten met een laagje Motorex luchtfilter olie), en die over de originele gaasfilter zit.
ik had ergens gelezen dat het gaas ook lucht tegen zou houden. een powerfilter zal waarschijnlijk meer lucht doorlaten waarvoor een grotere sproeier,

als ik de bougie eruit haal dan ruik ik daar wel benzine aan.
timing distributie staat bij mijn weten goed of het moet toch de nok voor de pick up zijn die een tandje verkeerd staat op de as. andersom op de as staat de nok in ieder geval niet.

ook kan het zijn dat de ik de juiste slag niet kan vinden. en inderdaad als het niet lukt ga je ineens aan alles zitten denken.
ik kijk via google ook veel topics na over XR die niet startten en wat uiteindelijk de oorzaak daarvan was en loopt ver uiteen dus kan bij mij van alles zijn.
 
Als je gewoon eerst bij een sproeier begint die er origineel inhoort heb je een goed beginpunt.
Nu heb je een bigborekitje (toch?) wat betekent dat de motor een grotere cilindervulling krijgt.
Dan zou er grotere maat sproeiers inmoeten
Hoezo goed begin punt?

De cilinderkop is geflowed, de nokkenas is aangepast (bijna altijd een recept voor moeilijker starten), de cilinder is opgeboord naar een bigbore, andere zuiger,...(misschien meer dat ik over het hoofd gezien heb)

Niet veel origineels meer aan, daarom de simpele en goedkope test om luchtfilter te "choken" of het mengsel te verrijken met start pilot.
 
Luchtfilter is origineel. een schuimfilter (ingespoten met een laagje Motorex luchtfilter olie), en die over de originele gaasfilter zit.
ik had ergens gelezen dat het gaas ook lucht tegen zou houden. een powerfilter zal waarschijnlijk meer lucht doorlaten waarvoor een grotere sproeier,

als ik de bougie eruit haal dan ruik ik daar wel benzine aan.
timing distributie staat bij mijn weten goed of het moet toch de nok voor de pick up zijn die een tandje verkeerd staat op de as. andersom op de as staat de nok in ieder geval niet.

ook kan het zijn dat de ik de juiste slag niet kan vinden. en inderdaad als het niet lukt ga je ineens aan alles zitten denken.
ik kijk via google ook veel topics na over XR die niet startten en wat uiteindelijk de oorzaak daarvan was en loopt ver uiteen dus kan bij mij van alles zijn.

Als je lang staat te kicken en de benzine kraan open hebt staan, zou het zelfs om de motor moeten ruiken naar benzine. En als alleen de bougie een klein beetje naar benzine ruikt komt hij volgens mij nog steeds brandstof te kort...... Vooral goed naar het stationair gedeelte kijken (liefst nieuwe stationair sproeier) en kanalen echt door en door schoon.
 
bougie er uit, motor op ideaal kickpunt zetten, startpilot direct in de cylinder en dan proberen starten. als hij dan ook geen enkel teken van leven geeft klopt er iets niet met het blok/ontsteking.
 
Waar haal je dat spul?

Nog een foto van wanneer de Kickstarter pakt als de zuiger op bdp staat. vanaf hier kan de slag gemaakt worden om te starten,

vanaf bdp een kick naar beneden dan geeft de bougie een vonk heb ik getest.

cs5qy7trprl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ga ik dat proberen met remmenreiniger. het regent hier al de hele middag steeds dus heb nog niet kunnen proberen.

ik zag dat de olietank zowat leeg was. waarschijnlijk van het kicken. ik had er ruim een liter ingedaan maar nu zit er bijna niks meer in? de rest is in het blok gegaan .totaal 2,3 liter ,

gaat de olie met kicken dan niet retour naar de olietank? moet de motor daarvoor draaien?

ook vreemd is als de motor op zijn standaard scheef staat en ik draai de dop eraf van de vliegwielmoer dan komt er geen olie uit lopen. voor de revisie kon dat niet. dan moest de motor zowat plat liggen naar de andere kant.

nu heb ik er wel wat olie erbij gedaan in de olietank maar kom nog niet eens tot aan de peilstok .totaal zit er nu al 2,7 liter in. dit teveel krijg ik er later wel uit maar vind het toch vreemd en vraag mij af waar de olie nu is gebleven. hij lekt echt nergens ..
 
De olie gaat gedeeltelijk het carter in. Zodra de olie zijn werk heeft gedaan wordt het onderin het carter weer opgezogen en naar de olietank gepompt. Er blijft echter altijd een hoeveelheid in het smeercircuit zitten, en het is ook vrij normaal dat er na een tijd stilstand olie uit de tank terugloopt naar het carter. Dat, en vanwege het feit dat er bij flink gasgeven tijdelijk verhoudingsgewijs meer olie ‘vastzit’ in het blok voordat het weer de olietank in is gepompt (daarom gaat er ook best wat in) is het bij een dry-sump opstelling uitermate belangrijk om voor het oliepeile. de motor enkele tientallen seconden stationair te laten lopen (gasgeven = oliepeil niet betrouwbaar) en na het uitzetten direct te peilen.
 
Nee dat is afgesloten. dat kabeltje is eraf..
heb wel eens meer gestart met teveel aan olie. toen met injectiespuit via slangetje opgetrokken uit de olietank. maar ik kan de olie tank toch ook niet droog laten lopen?
 
Nee dat is afgesloten. dat kabeltje is eraf..
heb wel eens meer gestart met teveel aan olie. toen met injectiespuit via slangetje opgetrokken uit de olietank. maar ik kan de olie tank toch ook niet droog laten lopen?
Wat wil je in de tank gaan smeren dan?

speisekreislauf_3aj.jpg

(Welliswaar van een xt maar bij een xr zal het niet anders zijn.)
Als je hem ooit weer aan de praat krijgt pompt hij het tankje weer op niveau.

Oliepeilen doe je trouwens bij een olietemperatuur van 80 graden.
 
Ik dacht al zoiets dat de motor dan moest draaien voor de retour van de olie naar de tank. maar ik kan toch niet de olietank droog kicken zodat de pomp weer droog komt te staan. dan kan ik weer opnieuw ontluchten. anderzijds vreemd dat het blok niet overloopt als de olietank leeg is. voor de revisie met mijn oude pomp zakte de olie na een dag staan allemaal in het blok maar dan liep ie wel over bij de vliegwielbout van het statordeksel. ik zag wel dat er nu veel olie in de kop lag. de nokkenas ligt er goed gesmeerd bij maar teveel aan olie zal ook weer terug in het blok lopen vanaf de kop naar beneden.

ik zit ook te denken aan een set motorlaarzen. scheelt dat ook voor het aankicken van je motor als je laarzen aanhebt? ik heb nogal een zere enkel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan