Iemand ervaring met kunststof reparatieset van datona?

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.608
1.246
Deventer
Ik overweeg om de kunststof reparatieset zoals datona die aanbied te kopen. Niet alleen leuk voor de heb, maar ook omdat er van mijn tdm900 een van de bevestigingogen van een zijpaneel reparatie behoeft.

Iemand van dit forum ervaring met deze reparatieset?
 
Ik overweeg om de kunststof reparatieset zoals datona die aanbied te kopen. Niet alleen leuk voor de heb, maar ook omdat er van mijn tdm900 een van de bevestigingogen van een zijpaneel reparatie behoeft.

Iemand van dit forum ervaring met deze reparatieset?
Als ik de zoekfunctie op hun site gebruik vind ik niet wat je bedoelt. Heb je een linkje? Omdat ik Datona zie staan krijg ik al wel een beetje kippenvel trouwens. Wat een tent is dat zeg .... 👎
 
Ik kan je wel vertellen dat ik druk bezig ben geweest met kuipreparaties. Onderuit gegaan en hem dwars doormidden gescheurd. Ik heb de kuipdelen met een reguliere soldeerbout aan elkaar gesmolten en extra materiaal aangebracht door tie-wraps te smelten. Het blijft een zwakker punt maar ik ben helemaal blij met het resultaat, het is stevig zat. Als het een dragend deel is kan je er nietjes insmelten om de scheur / breuk rigide en stevig te maken. Check ook deze post voor meer info.

Hieronder een collage van begin naar end, inclusief een sfeerfoto van de linkerkant waarop ik ben gevallen.



Screenshot_20190912-210712__01.jpgIMG_20190627_183752.jpgIMG_20190627_183757.jpgScreenshot_20190912-205757__01.jpgIMG_20190628_185310.jpgIMG_20190629_170919.jpgIMG_20190810_200237.jpgScreenshot_20190912-205939__01.jpgDSC_0632C.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel dan zo'n setje zoals deze. Heb al enkele jaren een soortgelijk setje van Ferm. Een gasbusje van 3 euro er gratis bij krijgen als je de set van 100 euro koopt? D'r zit niet eens de spullen bij om er dan ook mee te solderen ;)

db
 
Ik kan je wel vertellen dat ik druk bezig ben geweest met kuipreparaties. Onderuit gegaan en hem dwars doormidden gescheurd. Ik heb de kuipdelen met een reguliere soldeerbout aan elkaar gesmolten en extra materiaal aangebracht door tie-wraps te smelten. Het blijft een zwakker punt maar ik ben helemaal blij met het resultaat, het is stevig zat. Als het een dragend deel is kan je er nietjes insmelten om de scheur / breuk rigide en stevig te maken. Check ook deze post voor meer info.

Hieronder een collage van begin naar end, inclusief een sfeerfoto van de linkerkant waarop ik ben gevallen.



Bekijk bijlage 1426926Bekijk bijlage 1426899Bekijk bijlage 1426900Bekijk bijlage 1426912Bekijk bijlage 1426901Bekijk bijlage 1426903Bekijk bijlage 1426898Bekijk bijlage 1426910Bekijk bijlage 1426925
Het is gebruikelijker om gewoon aan de binnenkant een polyester mat erop te leggen met epoxy om sterkte terug te krijgen in plaats van de beun manieren die jij aandraagt :+
 
Het is gebruikelijker om gewoon aan de binnenkant een polyester mat erop te leggen met epoxy om sterkte terug te krijgen in plaats van de beun manieren die jij aandraagt :+

Ik geloof niet dat je dit ooit hebt gedaan, je ontdekt gauw genoeg dat polyester heel slecht hecht op abs. Gebruikelijker is om abs te solderen of te smelten met MEK (Methyl Ethyl Keton). Het is de eerste keer dat ik dit probeer dus prima dat jij het er beun uit vind zien. Neemt niet weg dat dit de meest effectieve methode is. Zie ook deze link voor een profi versie hiervan.
 
Ik geloof niet dat je dit ooit hebt gedaan, je ontdekt gauw genoeg dat polyester heel slecht hecht op abs. Gebruikelijker is om abs te solderen of te smelten met MEK (Methyl Ethyl Keton). Het is de eerste keer dat ik dit probeer dus prima dat jij het er beun uit vind zien. Neemt niet weg dat dit de meest effectieve methode is. Zie ook deze link voor een profi versie hiervan.
Heb het genoeg gedaan. Op scooterkappen. Dat gaat perfect. Weet alleen niet precies van welke soort kunststof die gemaakt zijn.
 
Ik kan je wel vertellen dat ik druk bezig ben geweest met kuipreparaties. Onderuit gegaan en hem dwars doormidden gescheurd. Ik heb de kuipdelen met een reguliere soldeerbout aan elkaar gesmolten en extra materiaal aangebracht door tie-wraps te smelten. Het blijft een zwakker punt maar ik ben helemaal blij met het resultaat, het is stevig zat. Als het een dragend deel is kan je er nietjes insmelten om de scheur / breuk rigide en stevig te maken. Check ook deze post voor meer info.

Hieronder een collage van begin naar end, inclusief een sfeerfoto van de linkerkant waarop ik ben gevallen.

Is het materiaal van een tie-wrap wel sterk?
Als ik zoiets heb, gebruik ik een Lego blokje, dat kunststof wordt knetterhard na aanbrengen.
 
Ja, tie-wraps worden ook kneiterhard. Ik maakte in het begin de fout om het kuipdeel niet te smelten waardoor de tie-wrap niet aan de kuip hechtte. Toen ik ging schuren trok ik zo de lasrups uit de scheur, erg jammer.

Bij de 2e poging heb ik ook het kuipdeel gesmolten en daar de tie-wraps ingesmolten. Op deze manier hechtte het netjes aan elkaar en is het 1 geheel geworden. Daarna geschuurd, met Zwaluw vezelplamuur de oneffenheden opgevuld, geschuurd, spuitplamuur voor de laatste krasjes / kuiltjes en gespoten.

Een volgende keer zou ik er ook nietjes in smelten, zoals ook in dat andere topic is gebeurd.
 
Heb het genoeg gedaan. Op scooterkappen. Dat gaat perfect. Weet alleen niet precies van welke soort kunststof die gemaakt zijn.

Grappige reactie. Iemand die een kuipdeel van een motor repareert met een smeltlas, wat de enige juiste manier is bij een thermoplast als ABS of PPE waar die dingen van gemaakt zijn, beschuldig je van beunwerk.

Maar zelf repareer je een thermoplast door er een matje met een thermoharder (epoxy of polyester) tegenaan te knoeien, iets waarvan iedereen die een beetje verstand heeft van kunststoffen weet dat die niet combineerbaar zijn.

En je kennis gaat zover dat je niet eens weet wat het basismateriaal is waar je mee werkt.

Dat matje met epoxy hecht alleen maar mechanisch door verankering in het ongetwijfeld ruwe oppervlak, er is geen enkele sprake van een chemische verankering omdat een thermoharder en een thermoplast net zoveel van elkaar verschillen als een roeiboot en een aardappel.

Oftewel een flutreparatie.

Dat het bij jou nog nooit uit elkaar gevallen is en je er dus tevreden over bent veranderd daar niets aan.

Thermoplasten zoals de spuitgiet kappen van ABS (ja dat zijn scooters ook) smelt je aan elkaar of je zorgt voor een chemische verbinding. Matjes met epoxy is juist beunwerk.
 
Alhoewel ik er persoonlijk geen voorstander van ben wegens wat slechte ervaringen (wat ongetwijfelt aan mezelf ligt), is bovengenoemde reparatiemethode met MEK altijd nog beter dan er met epoxy een matje tegenaan flubberen.

Je kan er ook een blaadje ijsbergsla tegenaan lijmen met epoxy, dat hecht net zo goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan