Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

In tunnels is soms al een beste alcoholucht, zo'n zoetige weeë lucht/geur, te ruiken op de brommert.
In de tunnel bij Utrecht bijvoorbeeld ruik ik dat met regelmaat.
Dat wordt nog leuk in de toekomst :]
 
Gelukkig is er in Zaandam een pomp (Lukoil) met 98 ron.

Daar ga ik met de auto's en motoren vaste klant worden.😁

Ik sponser dan wel weer de Russische staat.🤔
 
In principe niks. Alleen is doorgaans de 98 nog E5.
BP ultimate 98 en Shell V-Power hebben geen ethanol, ook al zijn ze officieel E5 (maximaal 5%)
Zijn toch wel 2 hele grote.

edit:
@Vulcanrider
LUKOIL daarentegen lijkt gewoon overal bio-ethanol te gebruiken:
De LUKOIL brandstoffen bevatten ook de door de wet verplichte bijmenging van biobrandstoffen. Meer info hierover vindt u op Biobrandstoffen.
 
Laatst bewerkt:
In tunnels is soms al een beste alcoholucht, zo'n zoetige weeë lucht/geur, te ruiken op de brommert.
In de tunnel bij Utrecht bijvoorbeeld ruik ik dat met regelmaat.
Dat wordt nog leuk in de toekomst :]
Dat is gek, want als je alcohol verbrandt krijg je H2O en CO2 en die ruik je niet.
 
een 100% efficiente motor met volledige verbranding, dat zou wel ideaal zijn :+
Even rekenen: 5% ethanol in de benzine, die zelf een sterk geurend mengsel is van allerlei koolwaterstoffen, onder andere aromaten. Die aromaten heten niet voor niks zo. Er zal maar heel weinig alcohol in onverbrande vorm vrijkomen. Ik denk niet dat je dat kunt ruiken tussen al die andere stoffen.
 
Dan was het zeker de onverwerkte geur van het bachanaal de avond ervóór..lol
We gaan het zien en of ruiken met die 10% die her en der al gewoon te tanken is.
 
In Brazilië rijden ze al heel lang op 25% ethanol. Hoe komt het dat we daar nooit geen "horrorverhalen" horen over kapot gelopen auto's en motoren??
En als zij daar oplossingen voor hebben, waarom weten we dat hier in Europa dan niet?
Wie spreekt nou de waarheid???
Hoe zit het nu echt??
Krijgen we grote of kleine problemen met onze oudere motoren (of auto) bij langere stilstand?
Of is het een zwaar overtrokken bangmakerij?
 
In Brazilië rijden ze al heel lang op 25% ethanol. Hoe komt het dat we daar nooit geen "horrorverhalen" horen over kapot gelopen auto's en motoren??
En als zij daar oplossingen voor hebben, waarom weten we dat hier in Europa dan niet?
Wie spreekt nou de waarheid???
Hoe zit het nu echt??
Krijgen we grote of kleine problemen met onze oudere motoren (of auto) bij langere stilstand?
Of is het een zwaar overtrokken bangmakerij?
Als je gewoon elke week rijdt, is er niks aan de hand.
 
In Brazilië rijden ze al heel lang op 25% ethanol. Hoe komt het dat we daar nooit geen "horrorverhalen" horen over kapot gelopen auto's en motoren??
En als zij daar oplossingen voor hebben, waarom weten we dat hier in Europa dan niet?
Wie spreekt nou de waarheid???
Hoe zit het nu echt??
Krijgen we grote of kleine problemen met onze oudere motoren (of auto) bij langere stilstand?
Of is het een zwaar overtrokken bangmakerij?
Het verschil is dat ze daar al een eeuwigheid met zogenaamde flex fuel auto,s rijden,deze zijn gemaakt om op
Ethanol te kunnen rijden,een heel verschil met bijvoorbeeld Europa waar dit niet zo is.
 
Zijn jullie ervaringsdeskundigen met E10 benzine?
Ik wel namelijk.
Ik rij inmiddels voor het 8e seizoen en inmiddels bijna 40.000km met mijn bmw K100 bj 1986 op duitse E10 benzine en ik tank nauwelijks nog nederlandse benzine.
Mijn bmw loopt uitstekend op E10. Loopt op de teller ruim 220km/u. Heb in die 40Kkm nog niet 1x kleppen gesteld.
Start na een half jaar stil staan probleemloos weer ondanks de E10.
Het enige wat ik vrijwel elke tankbeurt doe is ongeveer 50ml motorolie toevoegen aan de benzine om de benzinepomp te smeren. Deze maakt met E10 meer lawaai als met gewone E5 benzine.
Ook mijn motormaaier en zitmaaier gooi ik gewoon E10 in met een scheutje motorolie er door en ook met die dingen heb ik nooit startproblemen na langere tijd stilstand. Laatst van de zitmaaier de carb gecontroleerd en zowel het vlotterbakje als de sproeiers waren brandschoon.

Nog nooit last gehad van opgeloste of lekkende benzineslangen of lekkende afdichtingen.
Ik rij met mijn beide Suzuki's gewoon op E10 als dat uitkomt. In mijn instructieboekje van de Swift staat zelfs expliciet dat hij ervoor geschikt is en dat is een 2003, oorspronkelijk model geïntroduceerd in 1995 ofzo. Van de Vstrom heb ik geen boekje, maar volgens het internet zijn alle Suzuki motorblokken geschikt voor E10
Linkje ...
 
Ah, je had dat hier ook geplaatst.
In mijn vorig berichtje heb ik gelinkt naar mijn antwoord daarop.
Daarin was ik overigens vergeten te melden dat ik op verschillende "geschiktheidscontolesites" ben tegengekomen dat de GSX F'en vanaf 1998 er gewoon voor geschikt zijn trouwens :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Brazilië rijden ze al heel lang op 25% ethanol. Hoe komt het dat we daar nooit geen "horrorverhalen" horen over kapot gelopen auto's en motoren??
En als zij daar oplossingen voor hebben, waarom weten we dat hier in Europa dan niet?
Wie spreekt nou de waarheid???
Hoe zit het nu echt??
Krijgen we grote of kleine problemen met onze oudere motoren (of auto) bij langere stilstand?
Of is het een zwaar overtrokken bangmakerij?
Op de Filipijnen gelijkaardig. De benzine is daar van veel mindere "kwaliteit", toch rijden we daar met een 150 á 200 cc motor met 1 bestuurder en 3 passagiers (ja, zónder zijspan, allen op de motor dus), de steilste hellingen op, met een verbruik van 1:40 tot 1:50

Met een 400 cc doen we het daar nog steeds aan ruim 1:35. Motorblokken gaan er erg lang mee, omdat die gewoon MOETEN blijven draaien. Als er hier iets (kleins) kapot gaat wordt een voertuig als afgeschreven beschouwd. Maar ook de politiek zit er voor veel tussen wat dat laatste betreft ... het is van hun uit dat een auto van ouder dan 5 jaar een millieukiller is geworden, en daardoor quasi onverkoopbaar is geworden, om nog maar te zwijgen van de stempel "crimineel" die je toebedeeld krijgt als je er zo ene rijdt ...

Ginder komt dat ook trouwens ... alleen met een (paar) tiental jaar later ...

Het verschil is dat ze daar al een eeuwigheid met zogenaamde flex fuel auto,s rijden,deze zijn gemaakt om op
Ethanol te kunnen rijden,een heel verschil met bijvoorbeeld Europa waar dit niet zo is.
Heb ooit een Saab 9000 Turbo gehad, geïmporteerd uit Duitsland, die mocht volgens het boekje rijden op alles wat maar onder de noemer "benzine" viel, zelfs E85. Motor managment pastte zichzelf aan. Wel stond er ook in de handleiding dat naarmate de benzine van "slechtere" kwalitiet was, ook je vermogen daalde. Ik spreek over 1998 (auto was bouwjaar 1990), ik was 22 jaar en had 175pk onder de kap, best veel in die tijd, het kon me worst wezen dat die minder vermogen had op "slechte" benzine. En dat je bij benzines onder een bepaalde waarde (weet niet meer welke waardes en noemers) de onderhoudsintervallen ingekort diende te worden. Het was mijn beste auto ooit. Met spijt weggedaan, met amper 370.000km ongeveer op de teller, omdat de benzineprijs toen steeg van 32BEF naar 40BEF (0,79€ naar 1,00€) ... ach man, stond ie nu nog maar aan die 1€ ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die van mij (carbs, BJ 2002) loopt alleen op 98 echt lekker. En dan zonder premium toevoegingen die je motor intern schoon houden of voor 'prestatie' verbeteringen, want daarvan gaat hij bij constant gas stotteren en zuipt als een tempelier.

Overigens niet meer vermogen bij Ron 98, maar de meeste injectiemotoren halen hier wel het voordeel uit vanwege de actieve klopregeling. Hierbij wordt constant de pingelgrens even opgezocht, bij de eerste voortekenen van pingelen vanuit de klopsensor vervroegd MM de ontsteking en gaat zo weer een stapje terug. Om vervolgens de grens weer op te zoeken. Zo haal je steeds maximaal rendement uit je brandstof.
 
carbs-02 jpg.jpg
 
Die carb hebben ze gevonden bij opgravingen in het oude mesopotamie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan