Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
De verstuiver mag iig niks druppelen,
Ik heb ze vroeger in m'n "automotive tijdperk" vaak getest met bijbehorende pomp.
Zit er geen Bosch dienst bij je in de buurt?, Kun je m wellicht even laten testen.
Of een bedrijfsauto's garage, die kunnen dit ook wel.
Laat ook de opbrengst testen.
 
Eggens motoren revisie assen.
Die kunnen vast een verstuiver testen
Denk elk landbouwmechanisatie bedrijf ook wel

En over die scheur in de zuiger. Die kan ook ontstaan zijn door continu op vrijwel max toerental te draaien wat niet ondenkbaar is in jou toepassing met weinig vermogen
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens rondvragen.. Eggens is het laatste adres waar ik heen zal gaan.
Ik reed ca 85-90km/h, dan draait hij ca. 3000rpm..
Als de verstuiver gewoon goed is zal het de combi zware belasting zijn (doch op dat moment geen harde tegenwijd of zo)samen met china-spook.. Oftwel gewoon pech.
 
Tsja, stel dat de verstuiver het nog gewoon doet, dan zou ik dergelijke schade eerder verwachten bij lage toeren & hoge belasting, maar niet als hij vrolijk 3000rpm aan het roffelen is.
Ik ga houd jullie op de hoogte wat 't ding doet!
 
Dat is het probleem met Chinese meuk, de kwaliteit is niet constant.

Gat in de zuiger is 9 op de 10 keer het gevolg van een pissende verstuiver, als de timing en klepspeling klopt, kan er verder weinig mis gaan.

Elk landbouwmechanisatiebedrijf kan die verstuiver voor je testen, druk en sproeibeeld moeten goed zijn, en absoluut niet druppelen.
 
Dat is het probleem met Chinese meuk, de kwaliteit is niet constant.

Gat in de zuiger is 9 op de 10 keer het gevolg van een pissende verstuiver, als de timing en klepspeling klopt, kan er verder weinig mis gaan.

Elk landbouwmechanisatiebedrijf kan die verstuiver voor je testen, druk en sproeibeeld moeten goed zijn, en absoluut niet druppelen.
Chinees?dat is toch een Lombardini blok? dat is Italiaans.Blokjes heb ik een aantal jaren aan mogen werken,zaten ingebouwd in kleine heftruckjes
voor de tuinbouw,die gingen ook regelmatig stuk,laat staan in een motor die veel langduriger met hogere belasting gereden word,valt
mij nog mee dat die het zolang uitgehouden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Lombardini's en Hatz blokjes worden ook gebruikt maar ook idd bij deze merken gaan er wel eens dingen stuk.. Bij de italianen wat meer dan bij Hatz.
Het blok wat ik er nu in heb is een heuse Winsun.

Hiervoor een 10 pk blokje van nieuw 320 euro van een chinees B of C merk wat het helemaal niet verkeerd heeft gedaan.
De Chinezen hebben de yanmar L100 nagemaakt (Japans) en van 9 pk, een 10, 13 en sinds relatief kort een 15 PK versie. 'yanclones' worden ze genoemd.
Het drijfwerk (krukas) van de 13 pk is duidelijk veel zwaarder uitgevoerd dan de 10 pk versie.
De lagers zijn 'gewoon' NSK.
 
Lombardini's en Hatz blokjes worden ook gebruikt maar ook idd bij deze merken gaan er wel eens dingen stuk.. Bij de italianen wat meer dan bij Hatz.
Het blok wat ik er nu in heb is een heuse Winsun.

Hiervoor een 10 pk blokje van nieuw 320 euro van een chinees B of C merk wat het helemaal niet verkeerd heeft gedaan.
De Chinezen hebben de yanmar L100 nagemaakt (Japans) en van 9 pk, een 10, 13 en sinds relatief kort een 15 PK versie. 'yanclones' worden ze genoemd.
Het drijfwerk (krukas) van de 13 pk is duidelijk veel zwaarder uitgevoerd dan de 10 pk versie.
De lagers zijn 'gewoon' NSK.
Oke,dan is de km stand helemaal niet onaardig,er zijn genoeg Chinese motoren die dat niet halen,voor die 320 zou ik er
een nieuw blok in doen,kan je weer zo,n 30000 vooruit.
 
Curieus genoeg zie ik, naast ge defecte zuiger waarvan ik de mogelijke oorzaak dus nog moet achterhalen nog een verschil.
Het goedkope 10 pk blokje had met ca. 50k nog de hohnsporen in de cylinder.
Het 13 pk winsun blok wat meer dan 2 keer zo duur is (chinees A-merk en meer vermogen) heeft nu al deze hohnsporen niet meer.
winsun is echter het enige yankloon-merk wat de 15 pk versie voert, ik overweeg aanschaf van deze, naast de benodigde onderdelen om dit blokje weer i.o te maken (en misschien in een barrel te bouwen met variomatic-ding)
 
Ik zie dan Loncin ook diesel motoren maakt. Is dat niet wat voor jou Sammie. Zie een 10 pk met elektrische start voor 776 pond op ebay. Er is ook een 12 pk verkrijgbaar. Mogelijk dat die wel echte pk,s geven ipv Chinese pk,s.
 
Joh, zie m'n posts hierboven.. Ik ga i.i.g niet van 13 pk terug in vermogen.. Denk aan de 15 pk variant en houd dan de huidige overbrenging..(de 13 pk met deze overbrenging kan ik heel mooi 90km/h kruisen.. Veel harder moet je op een enfield ook niet willen, maar met stevige tegenwind is't wat problematisch, vandaar)
 
Zit er ook verschil in slagvolume?
Tussen wat bedoel je? Tussen de merken? Of de yanklonen? In laatste geval; ja, zowel boring als slag worden steeds vergroot.

Ik heb deze 13 pk proberen te tunen door de kop te flowen(werkelijke flowen uitbesteed aan iemand die er verstand van heeft) en alle randen weg te halen(op het oog erg veel materiaal in de weg en gassen moeten veel bochten/hoeken langs) passend spruitstuk te maken met vloeiende overgangen en idioot groot K&N filter maar.. ondanks bijrgelen dieseltoevoer geen merkbaar vermogen erbij.

Wellicht is het toerental te laag om er wat van te merken.. op zich bijzonder als je de voor-na plaatjes van de kop zou zien.
 
Tussen wat bedoel je? De merken? Of de yanklonen? In laatste geval; ja, zowel boring als slag worden steeds vergroot.

Ik heb deze 13 pk proberen te tunen door de kop te flowen(werkelijke flowen uitbesteed aan iemand die er verstand van heeft) en alle randen weg te halen(op het oog erg veel materiaal in de weg en gassen moeten veel bochten/hoeken langs) passend spruitstuk te maken met vloeiende overgangen en idioot groot K&N filter maar.. ondanks bijrgelen dieseltoevoer geen merkbaar vermogen erbij.

Wellicht is het toerental te laag om er wat van te merken.. op zich bijzonder als je de voor-na plaatjes van de kop zou zien.
Ik bedoelde tussen de verschillende vermogens van hetzelfde merk. Ik begrijp uit jouw antwoord dat dat zo is. Een 13 pk motor heeft een groter slagvolume dan een 10 pk motor. En als tunen geen zin heeft, komt dat omdat daar de beperkende factor niet in zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan