Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
En dat is het leuke aan die inchmaten. 27.5 en 26 inch is bijna hetzelfde. Net als dat 27 inch groter is dan 28 en 27.5 inch. En een 29 inch band is dezelfde maat als een 28 inch band. De enige echt goede maat is de ERTRO. Die geeft gewoon de diameter van je wiel en van je band aan. In millimeters.
Dat komt om dat ze de band meetellen bij de diameter.
Zo is de velg van een 29 inch mtb wiel even groot als een 28 inch racefietswiel maar weer iets kleiner dan een 27 inch omdat dat dan weer wel de velgdiameter is.
 
Sommige M-Fers ken je, sommige (nog) niet.

We hebben hier mensen gehad die daadwerkelijk dachten dat ze het advies om WD40 op hun remschijven te spuiten om vliegroest tegen te gaan een goed idee was.

Sindsdien kijk ik nergens meer van op :+

Maar ik begrijp nu dat je niet de sukkel bent waar ik je even voor aanzag ;)
( ik zal t onthouden ;) )

Ik spuit het altijd op mijn blokken tegen het piepen O-)
 
Afgelopen weekend kleppen gesteld van een GSXR 750 SRAD. Na het terugleggen van de nokkenassen en deze op moment gezet te hebben de NAKS teruggezet, krukas ronddraaien en shit....verspringt een paar tanden omdat ik vergeten was de NAKS vergrendeling los te draaien. Hele spel er weer uit om alles opnieuw op tijd te leggen🤔
 
Eigenlijk kan ik hier dagelijks wel wat posten. Gisteren ontdekt dat ik dit toestel verkeerd gebruik
82E7F786-56FA-4484-B2B1-CEA4B60D40C8.jpeg
AC31FFF3-21CA-417E-ACA1-C40CEEC4D69F.jpeg
A18C35C1-DDA6-4A82-A0BD-ADAD7EEAD99C.jpeg
 
  • Haha
Waarderingen: Joep
M’n oude 6e hands brug was ik spuugzat ivm herrie en lekkages. Er moest een nieuwe komen. Een schaarbrug zodat die kut kolommen niet in de weg staan. De beperkte ruimte moet zo optimaal mogelijk benut worden. Ouwe brug eruit, vloer laten reinigen, nieuwe plaatsen en hobbelen met dat ding. Ja.... moet je GVD wel alle slangen vast zetten!!! De vlekken waren nog groter dan met de ouwe brug.
BA3DF124-A08A-48ED-8078-146CFDCCE5B2.jpeg
636301AB-2FDB-449C-BAA7-F197952A1875.jpeg

Dit hok is ook de stalling van m’n bus. Hij staat er ‘s-nachts en weekend overheen geparkeerd
 
Geen sleutelblunder, maar ik blijk m'n ketting altijd verkeerd te hebben gemeten... In dit geval voorkomt dat sleutelen.

Na m'n vakantie mat ik m'n ketting maar eens op en die bleek te lang te zijn geworden. Ding ligt er inmiddels ruim 30k op, dus dan kan het ook wel. Al zagen de kettingwielen er nog goed uit en kon ik de ketting ook niet ver van het achterste wiel af trekken. Afspraak met m'n pa gemaakt om de kettingset te vervangen - altijd door een garage laten doen, maar ik wil het eens 'zelf' proberen. In plaats van de eerste de beste kettingset te kopen begin ik me te verdiepen in tandwielen, kettingen en overbrengingen, om te kijken of er iets te verbeteren valt. Razend interessant allemaal. Tot ik op een TDM-forum een post lees van iemand die ook dacht dat z'n ketting te lang was geworden en er achter komt dat-ie verkeerd heeft gemeten. Wat blijkt: in de handleiding staat dat je de afstand tussen 11 schakels van de ketting moeten meten en met lijntjes staat aangegeven waartussen je moet meten. Dat lijkt tussen de klinknagels te zijn, maar als je 400% inzoomt blijkt het tussen de rollers te zijn en die afstand is korter. Mijn mind was blown. Ik ben zojuist nog opnieuw gaan meten en de ketting was gewoon binnen specificatie.

Heel verhaal en niet zo heel spannend allemaal, maar echt een eye-opener. We tuffen dus lekker verder op deze set :)
 
Nou ja, het was dus allemaal te verifiëren aan de hand van de handleiding. Dat is dan waarheid, ja ... :')
Yamaha is niet zo heel erg goed in het controleren van de data in de handleidingen en WPH:

In het handboek van de tracer900 staat beschreven hoe de kettingspanning bepaald en gesteld moet worden
(Onbelaste motor op middenblok en dan 15 mm speling tussen opgeduwde ketting en naar onder getrokken ketting)
Op zich een logische handleiding, maar de 15 mm is een typefoutje... Als je de speling op 15 mm zet klapt je bloklager er al bijna uit als je em van de middenbok afzet, laat staan als je er ook nog met twee op gaat zitten
 
Klopt, maar ik kan voor mijn motor nergens een complete kettingset vinden, alleen in aparte delen en dan moet het ook nog bij verschillende webshops weg komen. Voor een 525 ketting ben ik nog geen sluitschakel met een visje tegen gekomen, alleen klinkschakels.



Op die manier snap ik je volledig en vind ik het ook erg aardig van je!
 
Yamaha is niet zo heel erg goed in het controleren van de data in de handleidingen en WPH:

In het handboek van de tracer900 staat beschreven hoe de kettingspanning bepaald en gesteld moet worden
(Onbelaste motor op middenblok en dan 15 mm speling tussen opgeduwde ketting en naar onder getrokken ketting)
Op zich een logische handleiding, maar de 15 mm is een typefoutje... Als je de speling op 15 mm zet klapt je bloklager er al bijna uit als je em van de middenbok afzet, laat staan als je er ook nog met twee op gaat zitten

Haha, dat is wel extreem. Bij mij ziet het er allemaal wel plausibel uit.


pagina 28 meting C

het is niet of, het is EN. Yamaha geeft bijkomende metingen ivm de rollen op, maar iedere ketting wordt ALTIJD eerst en vooral bepaald door de lengte van center pen tot center pen over een aantal links

Helder. Interessant ook, want ik wist helemaal niet van het bestaan van deze additionele service manual en de genoemde metingen. In mijn service manual staat alleen een meting tussen 11 rollen. Niets anders, dus ik heb niet gewoon een meting gepakt die goed uitkwam. Dan pak ik deze metingen ook gewoon mee :)
 
als je even nadenkt over die rollen-meting, weet je ook dat dat een waardeloze meting is :

je meet hetzelfde als meting C, alleen meet je ook de speling van 2 en enkel 2 rollen, nl die waarop je de meting uitvoert. al de rollen ertussenin meet je niet. als die 2 toevallig héél goed of héél slecht zijn, hebben die een veel te grote invloed op je meting.
 
Maar daarvoor meet je toch ook meerdere secties van de ketting?

Enfin, genoeg te leren dus. Zoals ik al zei liet ik hiervoor altijd de boel vervangen als de monteur dat zei en zelf doen gaat kennelijk gepaard met de nodige onwetendheid. Dank voor de informatie.
 
als je even nadenkt over die rollen-meting, weet je ook dat dat een waardeloze meting is :

je meet hetzelfde als meting C, alleen meet je ook de speling van 2 en enkel 2 rollen, nl die waarop je de meting uitvoert. al de rollen ertussenin meet je niet. als die 2 toevallig héél goed of héél slecht zijn, hebben die een veel te grote invloed op je meting.

Ik denk dat de meting met de binnenkant en buitenkant van de rollen wordt gebruikt omdat het voor veel mensen makkelijker is om de randjes te bepalen dan het midden van de pin.

db
 
Maar daarvoor meet je toch ook meerdere secties van de ketting?
stel : je ketting is 40 schakels lang, en je moet over 10 schakels de slijtage meten. met 4 metingen heb je je volledige keting opgemeten.
doe je het via de rollen, heb je echter maar 4 rollen mee gemeten (als je begint met diegene waar je vorige keer ge-eindigt was), of 8 als je de volgende rol neemt (maar dan sla je een schakel over ...). van al de andere rollen weet je niets. doet er eigenlijk ook niets toe, maar zoals al gezegd : die individuele rollen kunnen een "grote" invloed hebben op je metingen.
 
Het onderste lager van het balhoofd eindelijk erg enthausiast op de kroonplaat monteren, maar........... vergeten de stofkap eerst te plaatsen.

tenor.gif
 
Laatst bewerkt:
Vd week nog 4 keer een fuckup gemaakt. Opdracht was stoplichten monteren exact het zelfde als bij de bestaande situatie. Heb ik er 4 vd 25 zo’n beetje voor de overstort van het dak gemonteerd. Ik had die RVS kleppen wel gezien, maar niet nagedacht... Ik heb er nog geen opmerkingen over gehad, maar wacht nog effe met aansluiten
Normaal gesproken monteer je dit soort dingen pas als laatste, maar de planning liep anders
EED2DE43-FCFF-411C-BE19-0A52B65C2A28.jpeg
01D073DD-78E3-4633-98AF-E8B6CB1F8014.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan