Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.076
8.226
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
mweh, er worden veel van deze blokjes gebbruikt, het lijkt me een toevalsding.
maar goed, eerst maar iets van een defect te vinden....Als de verstuiver goed is blijft er niet veel anders meer over dan de brandstofpomp lijkt me..
 
Dat er veel van gebruikt worden betekent niet dat het goede kwaliteit is.

Dit zie je ook wel bij Oostblok producten, ontwerp is best goed, maar het gebruikte materiaal is van slechte kwaliteit.
 
Dat er veel van gebruikt worden betekent niet dat het goede kwaliteit is.

Dit zie je ook wel bij Oostblok producten, ontwerp is best goed, maar het gebruikte materiaal is van slechte kwaliteit.
Dat klopt idd, nou ja, het blok is wel van een heus chinees A-merk.. We gaan het zien. Blijft curieus dat blokje van 10 pk, en goedkoper C-merk zich taaier hield, vandaar m'n gedachte van 'pech'.
 
Dat klopt idd, nou ja, het blok is wel van een heus chinees A-merk.. We gaan het zien. Blijft curieus dat blokje van 10 pk, en goedkoper C-merk zich taaier hield, vandaar m'n gedachte van 'pech'.


Ook dat is typisch voor Chinese producten, de kwaliteit is zeer wisselend.
Je kan een goede treffen, maar ook een heel slechte.
De kwaliteitscontrole is vaak matig waardoor veel productiefouten op de markt komen.
 
Zo, we gaan weer verder op speurtocht,
Gat in zuiger terwijl niet op max RPM.
Verder; met warm blok slecht starten/alleen met gas vol open en erg roken.
De verstuiver doet het gewoon dus misschien een ingevreten/slecht geharde nok voor de plunjerpomp?
Er werd om beter beeld gevraagd en ik wil dat zelf ook dus wil het blok los buiten op de werkbankding.
Eerst het vliegwiel er af(kan een vermaledijd ding zijn er af te halen)Dat scheelt al de helft van het gewicht.
diesela.jpg


De zuiger; Iemand riep termen die nog nieuw voor me waren dus hier gaan we;
dieselc.jpg


dieselb.jpg


Het plunjerpompje is makkelijk te verwijderen, aan de buitenkant zie ik niets bijzonders.
dieselg.jpg

We halen het zijdeksel van het blok, op de lagers staat 'NSK China'.
Nokkenas er uit en blik in het blok;
dieseld.jpg

2 plaatjes van de nokkenas, ik kan geen overmatige slijtage vinden op de pompnok.
diesele.jpg

Duss, Ik heb nog geen oorzaak kunnen vinden voor het euvel; De timing was niet verlopen(kan eigenlijk ook niet) dus misschien verlengd? De nok laat niets geks zien en ik snap het pricipe van een plunjerpompje, maar mis de kennis wat hier mis zou kunnen zijn/hoe je dat zou kunnen zien.
 

Bijlagen

  • dieself.jpg
    dieself.jpg
    133,5 KB · Weergaven: 5
Er hoeft ook geen duidelijke oorzaak te zijn. Zelfs in zo'n simpel motortje staan de onderdelen bloot aan stress, terwijl de gebruikte materialen en productiemethoden zeer waarschijnlijk niet de beste zijn.
 
Chinading.. ik snap het.. Maar er is een gebroken zuiger, okay kan dan kennelijk gebeuren, maar de voorafgaande signalen lijken tochte zeggen dat er iets mis is met de inspuiting? (te lang inspuiten werd gesuggereerd, maar ik mis dus deze specifieke dieselkennis)
 
Aan de zuiger heb ik, of iemand anders helemaal niets gedaan. De verstuiver verstuift goed en verder kan ik niets vinden.. Werd nog getipt op te-lang inspuittraject maar heb geen aanwijzingen (slijtage)sporen gevonden op de nok. enige wat er dan nog overblijft is de plunjerpomp zelf maar zou niet weten/mis de kennis wat er mis mee zou kunnen gaan.

Wellicht heb je gelijk en is 't gewoon materiaalpech..
Kan.. de branstofpomp te rijk afstellen (meer rook maar zeker weten geen vermogen missen) een oorzaak zijn?
 
Aan de zuiger heb ik, of iemand anders helemaal niets gedaan. De verstuiver verstuift goed en verder kan ik niets vinden.. Werd nog getipt op te-lang inspuittraject maar heb geen aanwijzingen (slijtage)sporen gevonden op de nok. enige wat er dan nog overblijft is de plunjerpomp zelf maar zou niet weten/mis de kennis wat er mis mee zou kunnen gaan.

Wellicht heb je gelijk en is 't gewoon materiaalpech..
Kan.. de branstofpomp te rijk afstellen (meer rook maar zeker weten geen vermogen missen) een oorzaak zijn?
Ik bied je in iedergeval de oplossing voor al je ellende. Dit waardeloze blok goed onder de hier onder staande trilplaat doorhalen en daarna het blok (Hatz)van de trilplaat in jouw vehicle bouwen .. succes gegarandeerd !..


115625.png


(hoop dat je gevoel voor humor hebt ):+
 
Hatz 1B40 en - 50 blokjes (ook met balansas zoals in mijn chinadiesel) worden seriematig ingebouwd door een Duitsche meneer.
De brandstofpomp schijnt wel eens stuk te gaan, verder zal 't wel goed spul zijn..

Een ander blok sta ik op zich open voor maar dan zouden de bevestigingsgaten in het ingelastte subframe moeten corresponderen met het nwe blok.. Misschien zijn het standaard afmetingen, ik weet het niet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan