Problemen met remmen

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.654
1.588
Ik heb even jullie advies nodig..

Ik heb denk ik een probleem met de voorrem van mijn Honda cb-600 FA.
Het is mijn eerste motor, dus heb niet veel referentiemateriaal.
Alleen de lesmotor, maar daarmee ga je maximaal 50km/u noodstoppen maken.
Ik heb regelmatig geoefend met mijn motor, en kwam het probleem van doorslaande vering tegen, wat vaak leidde tot een stuiterend voorwiel.
Nadat ik de vering heb laten vervangen km ik erachter dat ik weer opnieuw moet leren remmen, de achterkant is veel lichter sindsdien.

Het probleem is als volgt, Ik krijg het voorwiel niet geblokkeerd bij hoge snelheid bij normaal opbouwend remmen.
Als ik (zachtjes) op gras of gravel rijd krijg je het normale snelle pulsen van het abs.
Maar als ik op asfalt opbouwend rem vanaf zo'n 180km/u krijg ik maar ongeveer 1 puls per seconde te horen, en voelt de handle hard aan.

Voor mijn gevoel moet het veel harder kunnen, de achterkant is erg licht, maar komt niet de lucht in als ik extra naar voren leun.
As je bijna stilstaat wel natuurlijk, maar dat hoeft niet zo van mij.
Ik weet dat er vaak een begrenzing zit in het abs om stoppies te voorkomen, maar daar zijn we nog lang niet.
Moet ik het zoeken in de remblokken, of is de beschreven situatie normaal?
De motor is wel voorzien van combined-abs, en ik gebruik voor de meeste remacties de gecombineerde achterrem.
Er liggen MPR5 en 4 onder A/V
Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Maar als ik op asfalt opbouwend rem vanaf zo'n 180km/u krijg ik maar ongeveer 1 puls per seconde te horen, en voelt de handle hard aan.


Waarom vanaf 180 km/u??? Je mag niet eens harder dan 130 km/u in Nederland. Vraag me af waarom jij met zo'n snelheid (en gezien het feit dat je al zegt vanaf 180 km/u) en zelfs een hogere snelheid dan dit probeert te doen. Erg onverantwoord als je mij vraagt.
 
Waarom vanaf 180 km/u??? Je mag niet eens harder dan 130 km/u in Nederland. Vraag me af waarom jij met zo'n snelheid (en gezien het feit dat je al zegt vanaf 180 km/u) en zelfs een hogere snelheid dan dit probeert te doen. Erg onverantwoord als je mij vraagt.

Misschien rijdt 'ie circuit, hij heeft 't ook over gras en gravel, dus...

Niet gelijk aannames doen, kerel.
 
Waarom vanaf 180 km/u??? Je mag niet eens harder dan 130 km/u in Nederland. Vraag me af waarom jij met zo'n snelheid (en gezien het feit dat je al zegt vanaf 180 km/u) en zelfs een hogere snelheid dan dit probeert te doen. Erg onverantwoord als je mij vraagt.

Er zijn landen waar het geen probleem is...
Ik bedoelde vanaf die snelheid gaan remmen, dus niet hoger.
Tevens ben ik van mening dat als je vanaf iedere snelheid moet kunnen en durven remmen.
 
Waarom vanaf 180 km/u??? Je mag niet eens harder dan 130 km/u in Nederland. Vraag me af waarom jij met zo'n snelheid (en gezien het feit dat je al zegt vanaf 180 km/u) en zelfs een hogere snelheid dan dit probeert te doen. Erg onverantwoord als je mij vraagt.

Dat vind ik nou ook! Zeker als je zelf al aangeeft dat je een probleem hebt met je remmen!
 
Ik heb even jullie advies nodig..

Ik heb denk ik een probleem met de voorrem van mijn Honda cb-600 FA.
Het is mijn eerste motor, dus heb niet veel referentiemateriaal.
Alleen de lesmotor, maar daarmee ga je maximaal 50km/u noodstoppen maken.
Ik heb regelmatig geoefend met mijn motor, en kwam het probleem van doorslaande vering tegen, wat vaak leidde tot een stuiterend voorwiel.
Nadat ik de vering heb laten vervangen km ik erachter dat ik weer opnieuw moet leren remmen, de achterkant is veel lichter sindsdien.

Het probleem is als volgt, Ik krijg het voorwiel niet geblokkeerd bij hoge snelheid bij normaal opbouwend remmen.
Als ik (zachtjes) op gras of gravel rijd krijg je het normale snelle pulsen van het abs.
Maar als ik op asfalt opbouwend rem vanaf zo'n 180km/u krijg ik maar ongeveer 1 puls per seconde te horen, en voelt de handle hard aan.

Voor mijn gevoel moet het veel harder kunnen, de achterkant is erg licht, maar komt niet de lucht in als ik extra naar voren leun.
As je bijna stilstaat wel natuurlijk, maar dat hoeft niet zo van mij.
Ik weet dat er vaak een begrenzing zit in het abs om stoppies te voorkomen, maar daar zijn we nog lang niet.
Moet ik het zoeken in de remblokken, of is de beschreven situatie normaal?
De motor is wel voorzien van combined-abs, en ik gebruik voor de meeste remacties de gecombineerde achterrem.
Er liggen MPR5 en 4 onder A/V
Alvast bedankt voor jullie reactie.
De gecombineerde voorrem gebruiken ipv de achterrem.
En de remmen van een cb600fa zijn niet zo geweldig.
Wat als je bij 100km/u remt, lukt het dan om de ABS in te laten grijpen?
Hoe sneller je rijdt, hoe minder hard je kan remmen.
Je kan sportievere remblokken proberen. ( EBC HH kan ik aanraden).
(Ik ken de specifieke motor niet, maar sommige motoren laten de achterkant nauwelijks loskomen met de ABS aan)
 
Misschien rijdt 'ie circuit, hij heeft 't ook over gras en gravel, dus...

Niet gelijk aannames doen, kerel.
En de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!!!

Mij verwijten dat ik aannames maakt en jij neemt aan dat de topic-starter op circuits racet omdat ie het over gras en gravel heeft?????
 
De gecombineerde voorrem gebruiken ipv de achterrem.
En de remmen van een cb600fa zijn niet zo geweldig.
Wat als je bij 100km/u remt, lukt het dan om de ABS in te laten grijpen?
Hoe sneller je rijdt, hoe minder hard je kan remmen.
Je kan sportievere remblokken proberen. ( EBC HH kan ik aanraden).
(Ik ken de specifieke motor niet, maar sommige motoren laten de achterkant nauwelijks loskomen met de ABS aan)

Thanks man, hier kan ik wat mee.
Remblokken staan wel op de nominatie om vervangen te worden.
Zelf ben ik fan van Ferrodo, maar heb daar alleen ervaringen met auto's mee. zal ook eens bij EBC kijken.
Het gecombineerde systeem gebruik ik alleen bij kleine remacties, voor het serieuzere werk uiteraard grotendeels de voorrem.
Ik zal ook eens bij lagere snelheden kijken wat er precies gebeurd.
 
Waarom vanaf 180 km/u??? Je mag niet eens harder dan 130 km/u in Nederland. Vraag me af waarom jij met zo'n snelheid (en gezien het feit dat je al zegt vanaf 180 km/u) en zelfs een hogere snelheid dan dit probeert te doen. Erg onverantwoord als je mij vraagt.
Is niet zo'n gekke gedachte hoor.

Ik moest vorig jaar in Duitsland bij 160+ vol in de ankers omdat de bestuurder van een camper met zijn "ik heb vakantie en hoef niet op te letten hoofd" besloot een vrachtwagen in te halen. Blokkerend achterwiel. Voorwiel gelukkig hét niet. Door het gepiep van de band is hij geschrokken en heeft hij mij opgemerkt. Gelukkig ging dat dus goed.

Als je motor rijdt, kun je niet vaak genoeg oefenen met remmen wat mij betreft. Ook met 200+. Al is het maar gas terug en aanremmen ipv een noodstop.
 
Volledig mee eens!
beter tijdens een beheerste cursus e.e.a. leren dan domweg zelf iets doen met alle gevolgen!

Al gaat dit topic niet hier over, toch wil ik er even op reageren.
Hoe had je in gedachten?
Persoon haalt rijbewijs/ koopt na jaren weer een motor, zet de motor op een trailer richting het VRO terein, en na afloop gelijk weer erop.
Dit herhaalt zich gedurende de VRO1, VRO2, VRO3, VRO4, VRO bochten, VRO gasgeven, VRO remmen, VRO nachtzicht, VRO Volle bepakking, VRO kamperen.
Na afloop van deze indrukwekkende lijst mag hij/zij eindelijk ervaring op de weg opdoen?

Ik heb er iets andere mening over, maar dat had je al door neem ik aan.
Onder gecontroleerde omstandigheden kan je prima vanalles uitproberen.
Zolang je zelf prima na kan denken zie ik daar geen problemen in.
Nu zullen er altijd mensen zijn die overal leeuwen en beren op de weg zien, maar als je die kan ontwijken valt het ook wel mee :+

Zelf wil ik over een poosje wel een VROtje meepakken, gewoon om te kijken of het wat voor me is.
Maar goed, het ging over of het technisch mogelijk is wat ik probeer, heb al enkele goede tips gehad.
 
Ik zie hier allemaal texten voorbij komen van tegen de grens aanremmen,het liefst rond de 180 en 160 met piepende banden op
de autobahn auto,s proberen te ontwijken,gaat zich ook nog afvragen of een VRO cursus nut heeft,sorry hoor maar vraag
mij ernstig af of je wel een rijbewijs had mogen krijgen,ik voorzie als je zo doorgaat je familie nog wel eens een naar bericht zou kunnen krijgen van de
politie. 8)7Je moet je eens serieus gaan afvragen waar ben ik mee bezig.
Ook nog een opmerking over het met zulke snelheden over de autobahn rijden,was er een ongeluk gebeurd betaald geen enkele Nederlandse verzekering de schade als ze er achter komen dat het met zo,n hoge snelheid gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Net nog getest met 100 km/u.
“Er stak weer eens een kind over bij een zebrapad”
Toen deed ie een beetje lelijk, beetje van links naar rechts slaan, ga toch maar eens voor andere blokjes kijken.

PS tekst tussen aanhalingstekens is NIET serieus, voor de mensen die alles letterlijk nemen.
 
Ik zie hier allemaal texten voorbij komen van tegen de grens aanremmen,het liefst rond de 180 en 160 met piepende banden op
de autobahn auto,s proberen te ontwijken,gaat zich ook nog afvragen of een VRO cursus nut heeft,sorry hoor maar vraag
mij ernstig af of je wel een rijbewijs had mogen krijgen,ik voorzie als je zo doorgaat je familie nog wel eens een naar bericht zou kunnen krijgen van de
politie. 8)7Je moet je eens serieus gaan afvragen waar ben ik mee bezig.
Ook nog een opmerking over het met zulke snelheden over de autobahn rijden,was er een ongeluk gebeurd betaald geen enkele Nederlandse verzekering de schade als ze er achter komen dat het met zo,n hoge snelheid gebeurd is.
Ben ik nou gek..? Die opmerking raakt me best eigenlijk.

Ik reed 160 km/h wat een redelijk normale snelheid is op de Duitse Autobahn. Ik rijd daar ook goed met mijn ogen open, maar tegen een slaaptablet die zijn voertuig zonder te kijken naar links heen knalt... daar is geen kruid tegen gewassen.
 
En de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!!!

Mij verwijten dat ik aannames maakt en jij neemt aan dat de topic-starter op circuits racet omdat ie het over gras en gravel heeft?????

Ik zeg ook misschien, gast. Omdat je direct begint over onverantwoord rijden, terwijl dit misschien helemaal niet het geval is.

Enige wat ik je verwijt is dat je net zo snel typt als TS wil rijden en daardoor te weinig tijd lijkt te hebben om na te denken over de woordenbrij die je daarmee op het internet knikkert. 😏 Maar gezien dat dat niks met de remmen van een CB600 te maken heeft, heeft het weinig zin om het daar in dit draadje over te hebben.
 
Ben ik nou gek..? Die opmerking raakt me best eigenlijk.

Ik reed 160 km/h wat een redelijk normale snelheid is op de Duitse Autobahn. Ik rijd daar ook goed met mijn ogen open, maar tegen een slaaptablet die zijn voertuig zonder te kijken naar links heen knalt... daar is geen kruid tegen gewassen.


Ik snap z n opmerking ook niet helemaal.
Tegen sommige pannekoeken op de weg is niets te doen.
 
Ben ik nou gek..? Die opmerking raakt me best eigenlijk.

Ik reed 160 km/h wat een redelijk normale snelheid is op de Duitse Autobahn. Ik rijd daar ook goed met mijn ogen open, maar tegen een slaaptablet die zijn voertuig zonder te kijken naar links heen knalt... daar is geen kruid tegen gewassen.
Je zou ook bij jezelf kunnen denken dat die man helemaal niet verwachte dat je met zo,n snelheid aan zou komen rijden,al had hij inderdaad beter op moeten letten,maar bedenk ook bij jezelf dat als je veel langzamer had gereden je veel meer tijd heb om te reageren,nu is het goed afgelopen ,maar wees
gewaarschuwd dat je ondanks dat je hard mag rijden in Duitsland je dat geheel voor eigen verantwoording doet,gebeurd er wat met bijvoorbeeld ernstig
lichamelijk letsel je flink zuur ben want komt de schuld bij jou te liggen kan je met een beetje pech de rest van je leven daar voor betalen.
Verzekeringen zien hard rijden als onverantwoord en zullen dat risico dan ook niet op zich nemen,kortom de rekening komt bij jou in de bus.
 
De helft van de "klachten" zijn voor zover ik zie eigenschappen van combined ABS... Dus, RT(F)M momentje?
https://global.honda/innovation/technology/motorcycle/eCBS-picturebook.htm

en ik gebruik voor de meeste remacties de gecombineerde achterrem.
Application of the rear brake does not result in immediate front brake activation unless rear-wheel lockup is sensed.

Ik krijg het voorwiel niet geblokkeerd bij hoge snelheid bij normaal opbouwend remmen
Het is ABS heh: Designed to electronically distribute front and rear braking forces to facilitate smooth braking without wheel lock.

de achterkant is erg licht, maar komt niet de lucht in als ik extra naar voren leun.
Hoera, de combined ABS doet zijn werk?

Voor de beeldvorming kan het geen kwaad om een keer op een non-ABS fiets los te gaan denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan