Groeven op de remschijf

MangoZaad

MF'er
25 jul 2019
34
17
VLAARDINGEN
Beste MF'ers,

Na een tijdje gereden te hebben op mijn GS500F begint mij op te vallen dat mijn remblokjes steeds meer langs de remschijven wrijven tijdens het rijden.
Nu is het geloof ik vrij normaal dat je ze een beetje hoort, maar tot mijn schrik ziet mijn remschijf achter er als volgt uit:
d2149d55-90bf-42e6-8eca-22be2ea159f2.jpg

De ventilatiegaatjes zaten her en der helemaal dicht met remstof en er zitten diepe groeven op de schijf zelf. Dit is zowel voor als achter.
Ik heb de remblokjes er nog niet uit gehaald, maar deze zullen er ongetwijfeld niet beter uitzien.

Daarnaast merk ik ook dat mijn voorrem heel slecht te doseren is, een klein beetje remmen is er niet bij. Ik heb een kleine hoop dat dit op te lossen valt door de leidingen even te laten doorlopen, wellicht dat er wat lucht in zit. Maar ik ben bang dat het te maken heeft met het slijtpatroon op de schijven.

Wat zouden jullie doen in dit geval?
Nieuwe blokjes, nieuwe schijven, remvloeistof nakijken, all of the above? Is dit handig om zelf te doen, of kun je dit beter laten doen. Ben zelf redelijk handig, maarja... die remmen zijn wel heel belangrijk. Het geld voor een complete nieuwe reminstallatie is er wel, maar we blijven Hollands eh. Ons ben zunig

Ik ben benieuwd naar jullie meningen :D

EDIT: Tijdens het researchen die ik GS500tjes met hetzelfde slijtagepatroon als bij mij. Zou dit normaal zijn of zijn er meer debielen zoals ik die veel te lang doorrijden op deze schijven?
1569258135540.png
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1430180Bekijk bijlage 1430181
Voor iets minder dan 4mm met een redelijk vlakke schijf.
Achter een goeie 5mm met een berglandschap.
Ik kan in mijn gebruikershandleiding geen minimale dikte terugvinden, is hier een vuistregel voor? Online zie ik van alles voorbijkomen...
Staat meestal op de schijf in het hart,maar minder dan 4 is denk ik vervangen.Schuifmaat is alleen niet het juiste gereedschap om het te meten,op gedeeltes waar het nog dunner is zal die het niet meten.
 
Met een schuifmaat kan je geen schijf opmeten.

Ik begrijp ook niet wat je bedoeld met 'tegen de remschijf wrijven'. Dat doen remblokken altijd namelijk.

Het doseren van je rem heeft daarnaast niets te maken met de slijtage op je schijven.

Verder heb ik wel slechtere remschijven gezien ..

En ohja, als je je afvraagt of je je remmen zelf moet doen of moet laten doen dan zou ik het zeker laten doen!
 
Met een schuifmaat kan je geen schijf opmeten.

Ik begrijp niet wat je bedoeld met 'tegen de remschijf wrijven'. Dat doen remblokken altijd namelijk.
Ik moet indd even het goede gereedschap aanschaffen, maar de schuifmaat geeft al een aardige indicatie dat ze gewoon te dun zijn...
Met 'tegen de remschijf wrijven' bedoel ik meer dan het gebruikelijke. Het wiel staat na een seconde of 2 al stil als ik er een slinger aan geef.
 
Beste MF'ers,

Na een tijdje gereden te hebben op mijn GS500F begint mij op te vallen dat mijn remblokjes steeds meer langs de remschijven wrijven tijdens het rijden.
Nu is het geloof ik vrij normaal dat je ze een beetje hoort, maar tot mijn schrik ziet mijn remschijf achter er als volgt uit:
Bekijk bijlage 1430167
De ventilatiegaatjes zaten her en der helemaal dicht met remstof en er zitten diepe groeven op de schijf zelf. Dit is zowel voor als achter.
Ik heb de remblokjes er nog niet uit gehaald, maar deze zullen er ongetwijfeld niet beter uitzien.

Daarnaast merk ik ook dat mijn voorrem heel slecht te doseren is, een klein beetje remmen is er niet bij. Ik heb een kleine hoop dat dit op te lossen valt door de leidingen even te laten doorlopen, wellicht dat er wat lucht in zit. Maar ik ben bang dat het te maken heeft met het slijtpatroon op de schijven.

Wat zouden jullie doen in dit geval?
Nieuwe blokjes, nieuwe schijven, remvloeistof nakijken, all of the above? Is dit handig om zelf te doen, of kun je dit beter laten doen. Ben zelf redelijk handig, maarja... die remmen zijn wel heel belangrijk. Het geld voor een complete nieuwe reminstallatie is er wel, maar we blijven Hollands eh. Ons ben zunig

Ik ben benieuwd naar jullie meningen :D

EDIT: Tijdens het researchen die ik GS500tjes met hetzelfde slijtagepatroon als bij mij. Zou dit normaal zijn of zijn er meer debielen zoals ik die veel te lang doorrijden op deze schijven?Bekijk bijlage 1430176

Ik zou eerder eens kijken naar de rem cubs en glij pennen 🤔
 
opentrekken zou ik niet zomaar doen, zuigers eruit drukken en nakijken wel. Vaak zit er bij gedeelde klauwen ergens een o-ringetje (of twee) die je niet altijd meer lekker in elkaar krijgt. vaak ook niet zomaar los te koop of je moet geluk hebben over een Brembo of zo te beschikken. Controleer ook goed of je remleiding van pomp naar klauw niet oud is en van binnen begint te delamineren, dan gaat je klauw ook slepen op de schijf met versnelde slijtage.

benno
 
opentrekken zou ik niet zomaar doen, zuigers eruit drukken en nakijken wel. Vaak zit er bij gedeelde klauwen ergens een o-ringetje (of twee) die je niet altijd meer lekker in elkaar krijgt. vaak ook niet zomaar los te koop of je moet geluk hebben over een Brembo of zo te beschikken. Controleer ook goed of je remleiding van pomp naar klauw niet oud is en van binnen begint te delamineren, dan gaat je klauw ook slepen op de schijf met versnelde slijtage.

benno
Dank voor de tip, het gaat nog om de originele remklauwen, dat risico wil ik niet lopen. Eraf halen, even goed schoonmaken en opnieuw in het vet zetten zal ongetwijfeld geen kwaad kunnen.

Plan van aanpak: ik ga een schroefmaat aanschaffen en de dikte van mijn schijven even dubbelchecken. Als ze echt te dun zijn wordt het een compleet nieuwe set schijven en blokjes. Zo niet dan wordt het alleen even de remklauwen schoonmaken en een klein gebedje doen naar de goden! 🙏
 
Bekijk bijlage 1430180Bekijk bijlage 1430181
Voor iets minder dan 4mm met een redelijk vlakke schijf.
Achter een goeie 5mm met een berglandschap.
Ik kan in mijn gebruikershandleiding geen minimale dikte terugvinden, is hier een vuistregel voor? Online zie ik van alles voorbijkomen...

4 mm is minimum bij deze schijven (staat er ook op) dus versleten. Achter schijfje is gebruikt niet zo duur en meerdere types passen. Je kan deze behouden maar nieuwe blokken zullen even erop in moeten slijten.
 
Dank voor de tip. Voor minimaal 4mm en achter minimaal 5.5mm. Binnenkort ook maar even een micrometer aanschaffen, zoiets toch?
Wordt de portemonnee opentrekken dan maar 😭
Aliexpress? Heb er een van onder een tientje, en hij komt bijna exact overeen met mijn voelermaatjes en shims. Die afwijking (een halve micrometer ongeveer) neem ik op de koop toe. Of dat bij duurdere meters beter overeenkomt weet ik niet.
 
opentrekken zou ik niet zomaar doen, zuigers eruit drukken en nakijken wel. Vaak zit er bij gedeelde klauwen ergens een o-ringetje (of twee) die je niet altijd meer lekker in elkaar krijgt. vaak ook niet zomaar los te koop of je moet geluk hebben over een Brembo of zo te beschikken. Controleer ook goed of je remleiding van pomp naar klauw niet oud is en van binnen begint te delamineren, dan gaat je klauw ook slepen op de schijf met versnelde slijtage.

benno
De rubbers tussen klauwhelften zijn via cmsnl los leverbaar. Toch lijkt me een revisiesetje voor een remklauw voor die paar tientjes nooit een overbodige luxe. 😇
 
Remklauw revisie lijkt mij ook een goede keuze, rubbers kunnen helemaal vergaan zijn of verzadigd met vuil waardoor je zuigers blijven hangen.

Zou dit wel laten uitvoeren door iemand die er verstand van heeft als ik zo je reacties lees ivm de veiligheid.

Succes!
 
Remklauw revisie lijkt mij ook een goede keuze, rubbers kunnen helemaal vergaan zijn of verzadigd met vuil waardoor je zuigers blijven hangen.

Zou dit wel laten uitvoeren door iemand die er verstand van heeft als ik zo je reacties lees ivm de veiligheid.

Succes!

Meestal zit er corrosie achter de afdichtringen, en zijn ze vervormd, waardoor de zuigers niet meer terugkomen in een neutraalpositie.
 
Het komt vaker voor hoor. Ik heb ook een tijdje met een motor met GS500 wielen gereden, die waren ook hopeloos gegroefd. Enige wat er dan echt gebeurt is dat ze pas goed remmen als je blokken dezelfde vorm hebben, oftewel heel goed ingesleten zijn. Dus met nieuwe blokjes alleen gaat 't niet, waarschijnlijk remt dat zelfs slechter.

.....alleen betekent het ook dat je schijven echt al een heel eind versleten zijn, wat niet echt raar is als je de leeftijd van je motor in acht neemt. Een mooi setje nieuwe schijven zou alles op kunnen lossen. Meteen ook nieuwe blokjes natuurlijk, gewoon 't hele setje nemen. Hoeft niet veel te kosten.
Het is ook geen typisch GS kwaaltje, het gebeurt gewoon soms. Ik heb hier in de schuur ook een set Brembo's liggen met hetzelfde euvel, dus denk ook niet dat je toevallig de pechvogel bent. Het gebeurt gewoon. En het is op te lossen met nieuwe spullen. Remmen zijn ook slijtagedelen, dus lig er vooral niet te wakker van.
 
Voor remschijven heb je een schuifmaat met puntjes. Maar een schroefmaat is altijd handig, ook voor klepshims en kost bij HBM niet de wereld.
Even inbreken in dit topic: bij HBM kost een 0-25 mm schroefmaat nog geen tientje, zie ik net. Tsjeemig, voor dat geld kan ik gewoon niet zonder zo`n aanvulling op mijn gereedschapsset.
@halflive: dank voor de tip!
 
Bij oude remmen kan het zijn dat je afdichting wel werkt maar de afichtring hard word.
Het gevolg van hier kan zijn dat je remzuiger niet goed terug komt ( oorzaak het rubber vervormd niet meer maar blijft stijf).

Dus als je remmen oud zijn en er is een setje ga er voor maak het goed in orde.
 
Bij mijn GS500 zag de achterschijf er hetzelfde uit, heeft altijd prima zijn werk gedaan, een keer verse blokken gestoken en verder niks.

De voorkant daarentegen heb ik wel beet gepakt, want dat remde niet fijn, erg aan-uit effect. Ik heb de klauw voorzien van nieuwe seals en de glijpennen schoongemaakt en gesmeerd, rvs remleiding gemonteerd, Carbone Lorraine remblokken en een Wave ebay remschijf.
De klauw in orde maken was hard nodig, seal waren er niet best aan toe en veel oxidatie.

Het aan-uit effect werd niet opgelost, maar de remmen worden iets beter doseerbaar (verwacht geen wonderen).

Helpt dit je verder?
Ik woon in de buurt en je bent welkom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan