Honda PCX 125/150 deel 5

Wat? Alleen lagers of wil je het laten doen?

Lagers had ik van partzilla gehaald. Zelf gedaan, stelt niks voor met een beetje sleutelervaring.
Zelf doen! Hele spul ligt al uit elkaar! Nog dopsleutel kopen voor die grote moer bovenop de koppeling!

👌
 

Bijlagen

  • IMG_20190924_184909.jpg
    IMG_20190924_184909.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20190924_162938.jpg
    IMG_20190924_162938.jpg
    50,1 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20190924_162935.jpg
    IMG_20190924_162935.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 7
Ik zou een grote bahco nemen. Kijk even naar het filmpje hoe hij het doet. Het begint bij ongeveer na 1 min

Verstelbare moersleutels zijn voor loodgieters. Als je je spullen wil verkrachten moet je vooral hele grote bacos gebruiken :+

€ 22,62 | 39mm clutch holding tool / Flaring Tool for HONDA KYMCO KEEWAY SYM CPI 6 MARCE 6 VITESSES 6 GEARS SCOOTER 50/125/150/300 2T-4T
 
Verstelbare moersleutels zijn voor loodgieters. Als je je spullen wil verkrachten moet je vooral hele grote bacos gebruiken :+

€ 22,62 | 39mm clutch holding tool / Flaring Tool for HONDA KYMCO KEEWAY SYM CPI 6 MARCE 6 VITESSES 6 GEARS SCOOTER 50/125/150/300 2T-4T



zoiets
 
Ik heb zelf een grote bahco gekocht. Maat 39 is niet erg gangbaar. Verder een kofferweger om juiste aanhaalmoment te bepalen.

Weet niet of een standaard dop of ringsleutel gebruikt kunnen worden. Omdat de moer van de koppeling erg smal is, moet het zeskant van de dop
tot aan de rand lopen. Misschien moet je het onderste deel van de dop "vlakken".
 
Ik zit ivm ander werk een beetje te kijken voor een motor scooter om woon werk verkeer mee te rijden.

Nu leek mij de pcx wel een geschikte brommer ook ivm mijn lengte van 2 Meter.
De wegen die ik rij zijn eigenlijk alleen provinciaal. Ik verwacht eigenlijk nooit of incidenteel de snelweg op te moeten.

Wat zouden jullie kiezen? De 125 of de 150? Ik vernam dat de verschillen eigenlijk minimaal zijn. De 125 is wel iets voordelig te verkrijgen. En of er nu 10k meer of minder op staat maakt voor deze scooters denk ik ook niet zoveel uit.

Zijn er verder nog aandachtspunten waarop te letten bij aanschaf?
 
  • Leuk
Waarderingen: AVee
Ik zit ivm ander werk een beetje te kijken voor een motor scooter om woon werk verkeer mee te rijden.

Nu leek mij de pcx wel een geschikte brommer ook ivm mijn lengte van 2 Meter.
De wegen die ik rij zijn eigenlijk alleen provinciaal. Ik verwacht eigenlijk nooit of incidenteel de snelweg op te moeten.

Wat zouden jullie kiezen? De 125 of de 150? Ik vernam dat de verschillen eigenlijk minimaal zijn. De 125 is wel iets voordelig te verkrijgen. En of er nu 10k meer of minder op staat maakt voor deze scooters denk ik ook niet zoveel uit.

Zijn er verder nog aandachtspunten waarop te letten bij aanschaf?

Ja doen! Mijne is de aankoop van het jaar geweest :+

150 of 125 maakt weinig uit idd. Waar je ff op moet letten is of het lagerwerk in het achterwiel goed is. Ff opbokken en ronddraaien. Versleten lagers hoor je snel genoeg. Lagers in de koppeling en in de eindoverbrenging kunnen nog wel eens gaan. Ik heb ze allemaal vervangen inmiddels, goed te doen.
 
Oké top dank je! Dan zal ik waarschijnlijk wel voor een 125 gaan.

En zijn er qua km standen nog bepaalde dingen?
Bijvoorbeeld vario bij 30k ingesleten of iets dergelijks?
Uitlaten een zwak punt ivm pekel rijders?
 
Ik heb zelf een grote bahco gekocht. Maat 39 is niet erg gangbaar. Verder een kofferweger om juiste aanhaalmoment te bepalen.

Weet niet of een standaard dop of ringsleutel gebruikt kunnen worden. Omdat de moer van de koppeling erg smal is, moet het zeskant van de dop
tot aan de rand lopen. Misschien moet je het onderste deel van de dop "vlakken".

Ik ga zelf ook wat werk doen aan mn koppeling en heb deze 1/2´´ 39mm dop besteld. was lastig te vinden dus deel ik het maar ff met jullie ook. €19,14 inc. verzendkosten. Gebruik alsjeblieft nooit een baco of waterpomp tang voor zo´n dunne moer! gaat ie echt kapot van. koop zo´n dop als in die link van mij, je moet toch torquen(54nm ;) ) dus je hebt een dop nodig.
 
Laatst bewerkt:
Oké top dank je! Dan zal ik waarschijnlijk wel voor een 125 gaan.

En zijn er qua km standen nog bepaalde dingen?
Bijvoorbeeld vario bij 30k ingesleten of iets dergelijks?
Uitlaten een zwak punt ivm pekel rijders?

24k staat er voor de riem. Om de 4000 kleppen stellen (kan je makkelijk om de 8000 of langer doen), olie en bougie om de 8k.
Vario staat geen kmstand voor.

Enige ‘upgrade’ wat je waarschijnlijk wilt, is die verschrikkelijk bobbel op het zadel verwijderen. Daarmee zit je je alsof je op je puntje op je stoel zit. Zit je met 2 ronde gaten in je zadel. 2 ronde plakken nepleer er overheen en gas erop.
 
Heb dus 150 Pcx met 27000 km op de teller met ingesleten koppelings huis!! Vario van Costa. Hij wou niet harder dan 90! Nu nieuwe riem + 2de hands koppeling! Loopt tie 120.. maar met bijgeluiden uit de 2de hands koppeling die ik nog ga aan pakken✌️
 
Heb dus 150 Pcx met 27000 km op de teller met ingesleten koppelings huis!! Vario van Costa. Hij wou niet harder dan 90! Nu nieuwe riem + 2de hands koppeling! Loopt tie 120.. maar met bijgeluiden uit de 2de hands koppeling die ik nog ga aan pakken✌

27000 km met versleten koppeling... 🤨
 
Heb dus dezelfde bahco als de kerel in de video. Zoals geschreven haak ik een kofferweger in het oog van de bahco voor het juiste aanhaalmoment.
De kofferweger maakt voor 2 tientjes van elke sleutel een momentsleutel, is verder voorzien van haak en stevig handvat.


@erwinko: Met deze lengte zou ik een keer passen.
Je moet de op de gebruikelijke zaken letten. Verder hebben de originele bandjes een dubieuze kwaliteit. Als de PCX wat kilometers heeft gedraaid zullen deze wel vervangen zijn. Verder kunnen bij de eerste serie 2010-2012 de gegoten nokken, waarin het middenbok scharniert, scheuren. Even op de knieen om te controleren.

Mijn PCX begint wat te wiebelen met het stuur als ik de PCX laat uitdrijven bij een snelheid van ong. 40 tot 70km/hr. Ik vermoed dat de bandenslijtage hiervan de oorzaak is. Voor- en achterband hebben 16000km praktijkervaring.
 
27000 km met versleten koppeling... 🤨
Zal een foto posten als ik hem uit mekaar heb! Dealer heeft netjes nieuwe Costa gemonteerd maar heeft de oude riem, volgens mij nog de eerste, gewoon laten zitten! Zit gewoon gleuf in waar de riem loopt inde koppeling! Daar wou hij niet meer overheen dus bleef steken op 90km/h🥴
 
Ik zit ivm ander werk een beetje te kijken voor een motor scooter om woon werk verkeer mee te rijden.

Nu leek mij de pcx wel een geschikte brommer ook ivm mijn lengte van 2 Meter.
De wegen die ik rij zijn eigenlijk alleen provinciaal. Ik verwacht eigenlijk nooit of incidenteel de snelweg op te moeten.

Wat zouden jullie kiezen? De 125 of de 150? Ik vernam dat de verschillen eigenlijk minimaal zijn. De 125 is wel iets voordelig te verkrijgen. En of er nu 10k meer of minder op staat maakt voor deze scooters denk ik ook niet zoveel uit.

Zijn er verder nog aandachtspunten waarop te letten bij aanschaf?

Mogguh, beslist een slimme aankoop een PCX, zelfs als je zelf niet kan sleutelen rijd je nog goedkoop (ik kan het niet zelf namelijk)

Ik heb een 150 uit 2016 en nu bijna 50.000 km zonder problemen. Enige wat ik hoofdzakelijk laat doen is om de 6 a 7.000 km de olie verwisselen en de riem na 20.000 km. (af en toe een remblokje en de banden) Kleppen alleen na aanschaf controleren en daarna kan het gerust 20.000 km niet, tenzij je rare geluiden gaat horen of de motor slecht gaat lopen.

Ik zou voor het model van 2014 en verder gaan, heb je een verbeterde versie.


Uiteraard niet met de standaard IRC banden rondrijden. Eventueel kan je andere sliders in de PCX doen (staat forum vol mee) en dan heb je echt een ideale scooter. Er zijn windschermen via RAD.eu, maar met jouw lengte wellicht wat lastig ivm turbulentie (ikzelf 1.87)

Nu staat ie voor volgende week weer gepland voor een beurt, (2 nieuwe winterbanden en de riem + olie en doorsmeren) verder laat ik ze het binnenwerk wel even inspecteren ivm de lagers.
 
Zal een foto posten als ik hem uit mekaar heb! Dealer heeft netjes nieuwe Costa gemonteerd maar heeft de oude riem, volgens mij nog de eerste, gewoon laten zitten! Zit gewoon gleuf in waar de riem loopt inde koppeling! Daar wou hij niet meer overheen dus bleef steken op 90km/h🥴
De riem loopt over de Vario schijven (heten die conussen zo?) Waar de koppeling weliswaar aan vast zit maar er is dacht ik geen directe verbinding.

Uiteraard niet met de standaard IRC banden rondrijden. Eventueel kan je andere sliders in de PCX doen (staat forum vol mee) en dan heb je echt een ideale scooter. Er zijn windschermen via RAD.eu, maar met jouw lengte wellicht wat lastig ivm turbulentie (ikzelf 1.87)
Met de meeste punten welke je benoemt ben ik het eens. Maar laten we niet voor een ander bepalen wat goed voor hem is? Ik heb nu meer dan 20.000 km gereden met de scooter en hoewel de voorband dichtbij de 1mm profieldielte komt is het nog altijd de fabriekspand. Niet iedereen heeft de zelfde rijstijl/verwachting.

Ik heb juist last van turbulentie met het hoge givi en ben net zo lang als jij. Als zijn verhoudingen (lengte benen t.o.v. bovenlichaam) het zelfde zijn als de mijne kan hij wel eens met boven de turbulentie uitkomen. Maar een stuk van het scherm afsnijden kan natuurlijk ook. Heb ik met de eerste ook gedaan, met de 2e no geen zin in gehad...
 
Ik zit ivm ander werk een beetje te kijken voor een motor scooter om woon werk verkeer mee te rijden.

Nu leek mij de pcx wel een geschikte brommer ook ivm mijn lengte van 2 Meter.
De wegen die ik rij zijn eigenlijk alleen provinciaal. Ik verwacht eigenlijk nooit of incidenteel de snelweg op te moeten.

Wat zouden jullie kiezen? De 125 of de 150? Ik vernam dat de verschillen eigenlijk minimaal zijn. De 125 is wel iets voordelig te verkrijgen. En of er nu 10k meer of minder op staat maakt voor deze scooters denk ik ook niet zoveel uit.

Zijn er verder nog aandachtspunten waarop te letten bij aanschaf?
Ik heb precies het zelfde gedaan voor mijn woon / werk , ook aan het zoeken geweest voor een motor scooter en eigenlijk een ander merk maar kwam bij de PCX uit , heb er toen 1 gekocht een 150cc met 1400km er op en totaal geen spijt , zit is goed rijd super , enig klein min punt vind ik dat de scooter wind gevoelig is .
Rij ook alleen 50 / 60 en 80 wegen, scooter heeft nog niet aan een snelweg mogen ruiken , zal niet gebeuren ook .
4000km beurt heb ik bij mijn dealer uit laten voeren , ook van wege het kleppen stellen , maar was minimaal en eigenlijk niet nodig zeiden ze , verbruik is ook lachen , super positief ben ik er over tot nu toe .
 
Met de meeste punten welke je benoemt ben ik het eens. Maar laten we niet voor een ander bepalen wat goed voor hem is? Ik heb nu meer dan 20.000 km gereden met de scooter en hoewel de voorband dichtbij de 1mm profieldielte komt is het nog altijd de fabriekspand. Niet iedereen heeft de zelfde rijstijl/verwachting.

Ik heb juist last van turbulentie met het hoge givi en ben net zo lang als jij. Als zijn verhoudingen (lengte benen t.o.v. bovenlichaam) het zelfde zijn als de mijne kan hij wel eens met boven de turbulentie uitkomen. Maar een stuk van het scherm afsnijden kan natuurlijk ook. Heb ik met de eerste ook gedaan, met de 2e no geen zin in gehad...
[/QUOTE]

Ik heb volgens mij niet gezegd hoe lang ik met de banden doe (maar voor toch circa 24.000 km) en een winterband slijt iets harder, wellicht dat een zomerband wel meer dan 30.000 km mee kan.

Ik heb ook het hoge givi scherm en ter voorkoming van turbulentie een opzetstukje van Aliexpress, wel iets eerder aan het klapperen, maar de nadelen zijn minder dan de voordelen hiervan.

Overigens rijd ik ook circa 6 km per dag op de snelweg, (rond utrecht) dat is prima te doen.
Rijd weleens lange stukken snelweg, incidenteel, gaat ook prima, als je maar het vrachtwagenbaantje blijft volgen. (ik ga alleen voor langere stukken dan 45 km het liefst met de auto, maar als die niet beschikbaar is pak ik de PCX.
 
Terug
Bovenaan Onderaan