Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het verbouwen van een hbm lasapparaat?

Er zitten 2 digitale schermpjes op (led segment) maar die laten pas wat zien tijdens het lassen, de draaiknoppen zijn erg indicatief (traploos).

Ik wil gewoon weten wat ik vooraf instel. Apparaat staat niet binnen handbereik tijdens het lassen dus dat betekend stoppen, draaien, kap weer op en weer lassen.

Verder loop ik wel heel erg te klungelen met de instellingen en is de app die ik gebruik simpel maar ook heel grof en niet metrisch.

Hbm levert helaas geen advieskaart mee bij het apparaat.

Ik moet nog veel meer oefenen hoor, maar is er door omstandigheden niet van gekomen.
Gelijk n goed lasapparaat kopen .....😂😂
 
Beste Martin, ik vrees dat uw vehikel een gevaar op de openbare weg gaat zijn! tenzij ge die aanhanger aan een zitmaaier koppelt en er mee over je grasland gaat rijden zal het nog lukken, maar achter de auto???

En waar baseer je dat op?

Verder qua antwoorden.........
Tussen liggers zijn gegalvaniseerd, kan idd kijken of ik er een hoek of koker langs kan krijgen.
De opleggingen zijn wel sterk,zeker geprobeerd.

Is verder nix rot, geen kokers, enkel U profiel,allen volledig kaal gemaakt en goed in de verf, geen rotte plekken.

Die stukken bij de achterklep is bout niet mogelijk om het sterk te krijgen.
Zoals gezegd,lussen ligger kijk ik nog eens naar.

Vandaag een nieuwe lichtbalk gemaakt. Oude was rot (enige aan de kar) had nog een koker wand dikte 2mm liggen,deze komt erop.

Omdat ik niet 100% zeker van de las ben, heb ik hier aan de uiteinden schotjes in gelast,deze houden vast op de wand dikte, dus als deze las niet goed is,dan nog blijft het vast zitten.

Koker las ik er tussen, vervolgens in de zijkant 1 (of 2) gaten per kant boren en draad tappen, zit de koker ook met bouten vast.
 
Wellicht is het een idee om een keer een middag/dag een soort lascursus te geven. Mijn hok is niet groot, maar ruim genoeg om 2-3 man de basis een beetje bij te brengen.

En als iemand meer ruimte heeft dan wil ik wel die kant opkomen en neem ik 3 machines en spullen mee.

Zelf wil ik graag de basis van tiggen leren.

De opzet is dat bij iedereen de portemonnee dicht blijft. Inbreng is wat tijd en gevulde koeken. Ennn zo weinig mogelijk theorie. Aan “het gevoel” heb je 100 keer meer dan een ordner tekst
 
Wellicht is het een idee om een keer een middag/dag een soort lascursus te geven. Mijn hok is niet groot, maar ruim genoeg om 2-3 man de basis een beetje bij te brengen.

En als iemand meer ruimte heeft dan wil ik wel die kant opkomen en neem ik 3 machines en spullen mee.

Zelf wil ik graag de basis van tiggen leren.

De opzet is dat bij iedereen de portemonnee dicht blijft. Inbreng is wat tijd en gevulde koeken. Ennn zo weinig mogelijk theorie. Aan “het gevoel” heb je 100 keer meer dan een ordner tekst

Je zegt dat je TIG wilt leren, en alles met gesloten knip
Heb je enig idee wat dat kost?
Gasfles is zo leeg, vuldraad, etc...wie moet daar volgens jouw dan voor opdraaien
 
Je zegt dat je TIG wilt leren, en alles met gesloten knip
Heb je enig idee wat dat kost?
Gasfles is zo leeg, vuldraad, etc...wie moet daar volgens jouw dan voor opdraaien
Natuurlijk kost het uiteraard iemand geld. Je hoeft er niet aan mee te doen. Enn het is iets wat ik zou willen leren. Het hoeft niet per direct een wederdienst te zijn. Dat zal sowieso niet op dezelfde dag lukken. Mijn zooi is ook niet gratis, maar ben zeker wel bereid er credits mee te maken om weer iets anders te leren
 
Zie het als een start van een sociaal experiment waarin we elkaar iets leren. Dit kan bijvoorbeeld ook zijn een dag vegen bij een raceteam of wat dan ook. Een keer in de keuken kijken bij de passie, werk en of hobby van iemand anders. Zoiets moet lukken met de portemonnee dicht

Je ontmoet op die manier ook de mooiste mensen is mijn ervaring. Eikels zijn we toch allemaal dus dat schept alvast een band
 
ik heb een tig machine, kan uiteraard ook elctrode lassen, maar dunner dan 2 mm , kan beter met tig worden gedaan, heb beetje zitten lezen en kijken
en ben best bereid om een paar dingen voor te doen en uiteraard moet je het zelf ook gaan doen, heb jaren ervaring op booreilanden ,scheepswerven en chemicalien plants en alles wel aan elkaar gelast Tig ,Mig ,Mag , Electrode ,autogeen, kwestie van het vloeibadje zien en materiaal toevoegen ,
afstellen is uiteraard ook wel een puntje en materiaal kennis en nog veel meer dingen, maar als je de basis beetje kent ,kun je zelf heel veel uitproberen

gaan geen moeilijke posities doen , gewoon beetje de basis onder de hand lassen, en anders draai je het te lassen ding maar zo dat je er makkelijk bij kan
we zullen dan e.e.a. aan materiaal moeten hebben , en denk dan gewoon aan stukken plat van een streep of 5

tiggen kan ik je ook voor doen , maar dan moeten we ook paar stukken pijp hebben bv , van uitlaten of dergelijke wat wel zo leuk is
Rvs tiggen uiteraard ook, en is eigenlijk niets moeilijker dan staal, zelfde handelingen
enigste bij bv RVS uitlaten, moet je ook baking gas gebruiken voor in de pijp, anders "verbrand het matteriaal , en mischien wel eens gezien , lijkt een beetje op bloemkool, maar dat is best prijzig om ook aan te schaffen
Alu tiggen kan ook ,maar kost mij veel tijd om parameters weer goed in te stellen, en doe dat ik te weing
maar als iemand dit wel goed onder kontrole heeft, en kan dit dan ook gelijk voordoen
de machine die ik heb kan het mega goed, 220 AC/DC megatronic inverter met alle mogelijke afstel mogelijkheden en uiteraard Argon ( wat idd erg duur is )
ga nu ff paar weken naar de zon ( ergens ) en als de behoefte daar is kunnen best wel iets afspreken of je hebt iets te lassen, neem je het gelijk mee
gr jan
 
Wellicht is het een idee om een keer een middag/dag een soort lascursus te geven. Mijn hok is niet groot, maar ruim genoeg om 2-3 man de basis een beetje bij te brengen.

En als iemand meer ruimte heeft dan wil ik wel die kant opkomen en neem ik 3 machines en spullen mee.

Zelf wil ik graag de basis van tiggen leren.

De opzet is dat bij iedereen de portemonnee dicht blijft. Inbreng is wat tijd en gevulde koeken. Ennn zo weinig mogelijk theorie. Aan “het gevoel” heb je 100 keer meer dan een ordner tekst

Lijkt me leuk/ interessant, ben zeker geinteresseerd
 
Nu verder met mijn gepruts

Alles al weer van een verfje voorzien

U extra ingelast
image.jpg


En de koker voor de lichtbalk zit erop

image.jpg
image.jpg


Andere tussen ligger plastje achter gezet

image.jpg


En waarom zou ik me schamen als iets niet gelukt is.........
Gewoon overnieuw doen, we hebben toch ook het sleutelblunder draadje? Daar lachen we erom, hier wordt je veroordeeld

Die tussenbalken zijn wel een stuk dunner, amperes naar beneden draaien deed wonderen

Besef heel goed dat ik geen lasser ben, maar slechts loempiabakkert.

Als ik het niet vertrouw, los ik het anders op, maar dit gaat goedkomen

Bodem wordt traanplaat, en deze ligt rondom op op de rand U van 4-5cm, deze ga ik vastbouten

Is overigens een ongeremde kar, laadvermogen van ca 500 kg, mits de juiste auto ervoor staat
 
En waar baseer je dat op?

Verder qua antwoorden.........
Tussen liggers zijn gegalvaniseerd, kan idd kijken of ik er een hoek of koker langs kan krijgen.
De opleggingen zijn wel sterk,zeker geprobeerd.

Is verder nix rot, geen kokers, enkel U profiel,allen volledig kaal gemaakt en goed in de verf, geen rotte plekken.

Die stukken bij de achterklep is bout niet mogelijk om het sterk te krijgen.
Zoals gezegd,lussen ligger kijk ik nog eens naar.

Vandaag een nieuwe lichtbalk gemaakt. Oude was rot (enige aan de kar) had nog een koker wand dikte 2mm liggen,deze komt erop.

Omdat ik niet 100% zeker van de las ben, heb ik hier aan de uiteinden schotjes in gelast,deze houden vast op de wand dikte, dus als deze las niet goed is,dan nog blijft het vast zitten.

Koker las ik er tussen, vervolgens in de zijkant 1 (of 2) gaten per kant boren en draad tappen, zit de koker ook met bouten vast.
heb geen baat bij het halen van mijn gelijk, dus hier laat ik het bij.
 
ik heb een tig machine, kan uiteraard ook elctrode lassen, maar dunner dan 2 mm , kan beter met tig worden gedaan, heb beetje zitten lezen en kijken
en ben best bereid om een paar dingen voor te doen en uiteraard moet je het zelf ook gaan doen, heb jaren ervaring op booreilanden ,scheepswerven en chemicalien plants en alles wel aan elkaar gelast Tig ,Mig ,Mag , Electrode ,autogeen, kwestie van het vloeibadje zien en materiaal toevoegen ,
afstellen is uiteraard ook wel een puntje en materiaal kennis en nog veel meer dingen, maar als je de basis beetje kent ,kun je zelf heel veel uitproberen

gaan geen moeilijke posities doen , gewoon beetje de basis onder de hand lassen, en anders draai je het te lassen ding maar zo dat je er makkelijk bij kan
we zullen dan e.e.a. aan materiaal moeten hebben , en denk dan gewoon aan stukken plat van een streep of 5

tiggen kan ik je ook voor doen , maar dan moeten we ook paar stukken pijp hebben bv , van uitlaten of dergelijke wat wel zo leuk is
Rvs tiggen uiteraard ook, en is eigenlijk niets moeilijker dan staal, zelfde handelingen
enigste bij bv RVS uitlaten, moet je ook baking gas gebruiken voor in de pijp, anders "verbrand het matteriaal , en mischien wel eens gezien , lijkt een beetje op bloemkool, maar dat is best prijzig om ook aan te schaffen
Alu tiggen kan ook ,maar kost mij veel tijd om parameters weer goed in te stellen, en doe dat ik te weing
maar als iemand dit wel goed onder kontrole heeft, en kan dit dan ook gelijk voordoen
de machine die ik heb kan het mega goed, 220 AC/DC megatronic inverter met alle mogelijke afstel mogelijkheden en uiteraard Argon ( wat idd erg duur is )
ga nu ff paar weken naar de zon ( ergens ) en als de behoefte daar is kunnen best wel iets afspreken of je hebt iets te lassen, neem je het gelijk mee
gr jan


RVS formeren is niet zo'n probleem.
Om het voor te doen kan ik wel een dubbele flowmeter en een formeerslangetje lenen van het werk.Propje alu folie in de uiteinden en je bent er.
316LSi lasdraad heb ik ook nog een klein kokertje van liggen trouwens.

Eventuele verbruiksartikelen (wolfraam, cupjes enzo) zou ik ook wel wat van kunnen sponsoren.
 
Wellicht is het een idee om een keer een middag/dag een soort lascursus te geven. Mijn hok is niet groot, maar ruim genoeg om 2-3 man de basis een beetje bij te brengen.

En als iemand meer ruimte heeft dan wil ik wel die kant opkomen en neem ik 3 machines en spullen mee.

Zelf wil ik graag de basis van tiggen leren.

De opzet is dat bij iedereen de portemonnee dicht blijft. Inbreng is wat tijd en gevulde koeken. Ennn zo weinig mogelijk theorie. Aan “het gevoel” heb je 100 keer meer dan een ordner tekst

Goed idee👍
Bij mij in Gouda zit een lasopleiding waar ze elk jaar een soort intro avond geven waarbij je de eerste stappen in elk lasproces kan volgen. Is ook gratis.
 
Ik las enkel ijzer met electrodes en met CO2. Ik heb het ook mezelf aangeleerd. Ik kan je dan ook niet tot in perfectie iets leren. Gasten als Mario en nog een aantal hier zijn de echte tovenaars. Hun werk is echt waanzinnig om te zien. Bij mij leer je echt de basis en ook hoe je om moet gaan met vuil materiaal. Door zink lassen met wat betonsluier en het andere materiaal in de verf is gewoon te lassen. Dit leer je niet op school, maar is wel wat je in de praktijk tegen komt.

Bij voldoende animo openen we een apart topic
 
Ikzelf heb op meerdere momenten in mijn jeugd mijn netvliezen verbrand met een electrode pin brander. Op school heb ik een beetje autogeen en migmag lassen geleerd.

Vervolgens heb een paar jaar terug ik een DC tig apparaat gekocht om zelf RVS uitlaten te kunnen maken. Dit heb ik nu twee keer gedaan. Op het moment dat ik dat tigding kocht had ik nog nooit een tigtoorts vast gehouden. Ik heb er meteen een boekje tiggen voor dummies (of iets dat er op lijkt) gekocht, verder ben ik naar de lokale oud ijzerboer gegaan en heb ik daar een emmer vol met stukken RVS van verschillende diktes gekocht en heb ik dat aan elkaar zitten bakken.

Op dit moment kan ik afdoende lassen. Heb ik ook een aftakking gemaakt voor backinggas in uitlaatpijp. Zeer basic maar het werkt goed genoeg. Waarschijnlijk kost dat mij wel iets meer gas dan strikt noodzakelijk.

Ik red mij, ik zou het niet iemand kunnen leren ;)
Youtube is daar veel beter in gok ik zo.

db
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan