"Echte" motor vs motorscooter

Ik heb er een beetje moeite mee dat sommigen menen dat motorscooters geen motoren zijn, want RDW zegt toch duidelijk dat dit wel het geval is. Accepteer nu eens dat een motorscooter een type motor is, net als een sportmotor, toermotor, crossmotor of chopper.
Elk type motor heeft z'n eigen karakter. Een Honda Goldwing heeft ook net zo weinig gemeen met een Ducati 959 als met een Yamaha Xmax300 bijvoorbeeld.
Mijn laatste "gewone" motorfiets was een Kawasaki Vulcan 750. Een mooie diep donkerrode chopper destijds, nieuw gekocht bij Safe Motors in Staphorst (is niet meer).
Veel plezier van gehad en na een jaar of 10/12 wegens omstandigheden verkocht met enig pijn in het hart.
Een jaar of 6 motorloos geweest, maar het begon op een gegeven moment toch weer een beetje te jeuken. Mijn vrouw had een bromscootertje, en die pikte ik steeds vaker mee.Gewoon om in de r3gio wat rond te toeren en uit te waaien. Mijn vrouw zei toen "koop lekker zelf zo'n ding". Tja, dat kan ook. Maar aangezien ik een motorrijbewijs heb ben ik gaan kijken voor een lichte motorscooter. Zo is het weer begonnen. Ik hoef niet zonodig met 150+ over de snelweg te rijden. Meer dan 90% van mijn ritjes zijn over 60/80/100km wegen. En dan heb ik aan een lichtere motorscooter genoeg. Daarnaast zijn de rijeigenscappen van een scooter helemaal niet verkeerd (zeker vergeleken met chopper-achtige motoren). Ik rij relaxed met heel veel plezier over de leukste weggetjes en in de stad is een scooter natuurlijk ook top. Lekker licht en super wendbaar.
Oja, ik kijk regelmatig onnodig in de garage naar m'n scooter, ik vind 'm echt wel mooi. :Y
Kijk gewoon eens naar de 2 types. Bij de ene heb je een tank tussen de benen, voetstepjes, voetrempedaal, schakelpook. Dat zijn naar mijn mening de verschillen die het verschil aanduiden :)

Jij vindt het belangrijker wat de RDW aangeeft. Dat kan :)

Verder zal het mij boeien waar een ieder mee rijdt. Ikzelf vind scooters niks, maar ik vind die veel de luide Harley van een buurman hier verder op ook niks.

Zo vinden mensen ook mijn supersport soms vast niks.

Lekker boeiend!
Zolang je mekaar niet gaat lopen zieken kan ik mij voorlopig drukker maken om wat ik vanavond nu moet gaan eten.
 
Sorry, het regent hard.

Maar stel je eens voor dat Peter Fonda en Dennis Hopper op Vespa's hadden gereden in 'Easy rider', keurig achter elkaar op de fietsstrook, met de opzwepende muziek van Steppenwolf op de achtergrond.

Of Jack Nicholson die naast Captain America plaatsneemt in het zijspan, terwijl Billy allerlei fratsen uithaalt achter het stuur.
Ja, en wat is nu je punt? De volledige crew star-wars in vrachtwagens ziet er ook niet 🙄 uit in een film, maar over het algemeen heeft dat bitter weinig te maken met de vraag in de openingspost en bovendien gebeurt er in films wel meer dat afwijkt van het dagelijks bestaan.
 
Lekker licht en super wendbaar.
Oja, ik kijk regelmatig onnodig in de garage naar m'n scooter, ik vind 'm echt wel mooi. :Y
Dat snap ik niet, veel motorscooteraars zeggen dat. Maar als ik kijk naar de specificaties weegt een xmax 300 179kg. Mijn MT09 weegt 193kg.. 14kg verschil, dat merk je nauwelijks.

Ik heb eens voor 3 dagen een nieuwe tmax500 meegekregen als vervang motor en dat reed wel lekker. Beter dan een standaard MT09 zou ik zelfs durven zeggen.
Zithouding vond ik na 1u rijden niet aangenaam en het verbruik viel toch wel tegen. 6L Per 100km.

Ik heb helemaal niets tegen scooter/chopper rijders.
BMW rijders daarintegen, vooral die op een RT, 1200 (1250)GS of K1600....
 
Op zich heb ik niks tegen motorscooters, iedereen moet voor zichzelf weten waar hij/zij op wil rijden, maar het voelt toch niet helemaal hetzelfde als een motor. Dat komt vooral door het uiterlijk, en het feit dat het een automaat is, waardoor je denk ik toch een stukje rijbeleving mist wat voor mij wel echt bij het motorrijden hoort.

Wat ik er overigens wel echt heel stom uit vind zien, is zo'n ding om je benen in warm te houden.
 
Dat je daar moeite mee hebt :?
Dat boeit toch niet wat een ander ervan vindt ?
Op zich ben ik het op dit punt met je eens, maar als dat echt niet boeit, waarom bestaan dan al die topics er over?
En waarom dan toch die openlijke afkeuring? Er zullen altijd "vervoermiddelen met frame, twee wielen en motorische aandrijving" zijn waar je op enig moment niets mee hebt. Maar tussen dat vinden en het een ander voortdurend opleggen zit nogal wat ruimte.
Ik snap ook niet dat iedereen dat zo graag wil mixen ,een scooter is geen motor ,en waarom je zo graag als scooterrijder voor "motorrijder" aangezien wil worden ,is mij ook totaal niet duidelijk, koop dan een motor ,zelf heb ik een poosje op een pcx gereden ,en t heeft niets met motorrijden te maken .
Leuk voor ritjes in de buurt en naar de supermarkt ,maar dat was t voor mij wel.
Ik heb wel respect voor mensen die hele reizen met zo n ding maken :}
 
Op zich ben ik het op dit punt met je eens, maar als dat echt niet boeit, waarom bestaan dan al die topics er over?
En waarom dan toch die openlijke afkeuring? Er zullen altijd "vervoermiddelen met frame, twee wielen en motorische aandrijving" zijn waar je op enig moment niets mee hebt. Maar tussen dat vinden en het een ander voortdurend opleggen zit nogal wat ruimte.
Waarom geen openlijke afkeuring ?
T is maar een mening , als je je daar al wat van aantrekt ,word je leven wel erg lastig lijkt mij.
 
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom scooters zo een heftige reactie oproepen bij sommige "echte motorrijders". Persoonlijk heb ik ook niets met die dingen, en ja, ik heb er mee gereden. Misschien is het omdat bij scootterrijders zo vaak het woord "praktisch" valt, misschien is het omdat je er op zo een ding uitziet alsof je op de plee de krant zit te lezen, ik weet het niet. Maar als dat zo is, wat dan nog? Is het nou echt zo moeilijk om iedereen in zijn waarde te laten? Ik zou wel eens willen weten wat het nou eigenlijk is wat zoveel weerstand oproept, en dan graag inhoudelijk.

Voor mij telt bijvoorbeeld iets wat de Amerikanen zo mooi noemen "pride of ownership". Alle motoren die ik tot dusver heb gehad, van mijn Honda Yamaha RD250, via de Ducati 916 tot mijn Suzuki GS550 uit 1977 hebben iets wat mij af en toe naar de schuur lokt, gewoon om er even naar te kijken. Zelfs als het ding stil staat heb ik er plezier van, iets wat ik mij van een scooter echt niet kan voorstellen. Zelfs van een custom, ook een soort van motor waar ik niets mee heb, kan ik mij dat voorstellen, maar van een scooter? Nee, echt niet. Wat mij echter steeds weer opvalt is de enerzijds de minachting, bijna pure haat van "echte motorrijders" tegen scooterrijders. Andersom is dat nauwelijks het geval. Aan de scooterkant zie ik vaak een bijna sektarische aanhang van dat voertuig. In elk topic waarin er advies gevraagd wordt welke (eerste) motor iemand zou moeten kiezen, komt er wel een scooterrijder opdagen die voorstelt eens een scooter te proberen omdat deze zo geweldig zijn. De enige mij bekende groep die hun overtuiging zo stellig en hardnekkig uitdragen zijn Jehaova's getuigen.

Dus....vertel hier waarom je een scooter verkiest boven een ander type motor, of juist waarom je nog niet dood naast zo een ding gevonden wil worden. Maar houd het netjes en inhoudelijk. Duik eens diep in je eigen ziel en maak ons deelgenoot van je diepste gedachten over dit onderwerp. Ik ben benieuwd.

Ik rij hybride

IMG_20190614_141647.jpg
IMG-20190827-WA0033.jpeg


En schijt op kortzichtige menschen die niet in staat zijn op basis van meer als een onderbuik gevoel te oordelen.
Dit topic zal dan ook geen zak bijdragen aan de discussie.
Sterker nog : jij kleurt het zelf al in 🤔
 
Dat snap ik niet, veel motorscooteraars zeggen dat. Maar als ik kijk naar de specificaties weegt een xmax 300 179kg. Mijn MT09 weegt 193kg.. 14kg verschil, dat merk je nauwelijks.
Jawel, het zwaartepunt van een motorscooter ligt veel lager. Daardoor voel je het gewicht minder.
Bovendien, ik had een Xmax250 en heb deze van de zomer ingeruild voor een Nmax155. Voor mijn gebruik heb ik niet meer nodig, en de Nmax weegt maar 127kg.
Er wordt ook genoemd "gemak". Tja, ik ben al wat ouder (67) en heb serieus atrose aan m'n handen. Een zware fiets is mede daardoor niet erg handig voor mij. Ik toer op m'n scootertje met een big smile op m'n gezicht en heb snelheid genoeg ter beschikking om op een bochtig 80km weggetje lekker van de ene bocht naar de andere te gaan. Overigens vind ik de zithouding weinig afwijken t.o.v. een toermotor.
 
Ik verkies de motorscooter niet boven de motor, maar daarom heb ik dus een motorscooter naast mijn motor. :+
Maar ik verkies wel de motorscooter boven de motor als er iemand mee achterop moet en ook met filerijden gaat dat zoveel makkelijker op een klein en wendbaar kreng. Niet dat ik filerijden schuw op mijn gewone motor, maar het gaat makkelijker op een scooter en sommige grotere motoren zijn te lomp om fatsoenlijk vlot mee door de file te gaan. Zou ik alleen willen motorscooteren? Nee, dan ga ik het schakelen missen. Heb ik al eens gedaan. Wil ik een 300+ cc motorscooter kopen? Ook niet, want dan pak ik waarschijnlijk de motor een stuk minder. Puur het gemak van zo'n scooter. Net dat ene woordje 'praktisch', wat al viel bij de TS.
Troep onder het zadel, eventueel een topkoffer er op, boodschappen aan de tassenhaak en rijden maar. Onderweg dorst of trek? Even de buddy omhoog en de hele snackbar komt tevoorschijn. Maar is het stoer? Nee. Hoeft ook niet, ik ben al getrouwd. :+ :P :]
 
Ze zijn best praktisch maar geluid is niet fraai en ze lijken teveel op mijn Villeroy&Boch hangpot.

Ik stap liever over op een elektrische motorfiets.

En verder: een ieder zijn meug.
 
Alsof een motor met zijspan een echte motor is...
Of een met een topkoffer. Die is ook nep. :Y


Verder niks ontopic te melden. Behalve dat ik het een non topic vind. Een elektrische motor is feitelijk ook een motor. Als je daarmee een trap fiets aandrijft noemt men dat een e-bike. Maar dat is voor mij pas echt een motorfiets.
Er zijn ook genoeg motors met de tank niet tussen de benen. En ook best een aantal varianten zonder schakelpook. En ook met kleine wielen. Allemaal niet echt denk ik?
 
Naast een bmw gs, een v strom en in afwachting van mn r1250 RS , heb ik onlangs een vespa 300 hpe erbij gekocht.

Het maakt mij niet uit waar ik op rijd. Ik krijg op elke 2 wieler een big smile.
Lekker belangrijk of er iemand zwaait. Lekker belangrijk of mijn vespa een scooter of een motor scooter is. Als ik maar rijd en lol heb.
Waarom heb ik de vespa gekocht. ? Gewoon omdat ik hem leuk vind, mooi vind en zelfs gaaf vind rijden. Behalve een middelhoog scherm blijft hij standaard.
Het lijkt mij te gek om deze een keer op de aanhanger, naast de tiger van mn lief, te zetten en een rondje Gardameer te rijden. Tsnirt, potje op mn kop en tuffen maar...... doe ik het een andere keer op mn gs of rs...
 
Ik verkies de motorscooter niet boven de motor, maar daarom heb ik dus een motorscooter naast mijn motor. :+
Maar ik verkies wel de motorscooter boven de motor als er iemand mee achterop moet en ook met filerijden gaat dat zoveel makkelijker op een klein en wendbaar kreng. Niet dat ik filerijden schuw op mijn gewone motor, maar het gaat makkelijker op een scooter en sommige grotere motoren zijn te lomp om fatsoenlijk vlot mee door de file te gaan. Zou ik alleen willen motorscooteren? Nee, dan ga ik het schakelen missen. Heb ik al eens gedaan. Wil ik een 300+ cc motorscooter kopen? Ook niet, want dan pak ik waarschijnlijk de motor een stuk minder. Puur het gemak van zo'n scooter. Net dat ene woordje 'praktisch', wat al viel bij de TS.
Troep onder het zadel, eventueel een topkoffer er op, boodschappen aan de tassenhaak en rijden maar. Onderweg dorst of trek? Even de buddy omhoog en de hele snackbar komt tevoorschijn. Maar is het stoer? Nee. Hoeft ook niet, ik ben al getrouwd. :+ :P :]

En daar leest de "motorrijders"systematisch overeen,gewoon omdat ze dat het beste uitkomt.🤔
Men schijnt niet te willen onderkennen dat scooterrijders,veelal,precies weten wat motorrijden in houd maar de,alleen motorrijder geen of een zeer beperkt idee heeft wat motorscooter rijden is🧐
Ik rij dus ook beide maar met de uitzondering dat ik wel een zware scoot rij en ook graag alleen.
Ik heb meer respect voor een kundige motorscooter rijder dan voor een prutser op een motor met jaarlijks een karige 2000 kilometer op de teller.
Die jaarlijks de geijkte cursus "eifel rijden"doet en er verder weinig van bakt.😇
Hier ,uiteraard" het heilige en waardevolle schakelen" en koppelen zit te promoten,en een topic verderop de vraag stelt "hoe een bocht te nemen" 🤗
 
Laatst bewerkt:
Naast een bmw gs, een v strom en in afwachting van mn r1250 RS , heb ik onlangs een vespa 300 hpe erbij gekocht.

Het maakt mij niet uit waar ik op rijd. Ik krijg op elke 2 wieler een big smile.
Lekker belangrijk of er iemand zwaait. Lekker belangrijk of mijn vespa een scooter of een motor scooter is. Als ik maar rijd en lol heb.
Waarom heb ik de vespa gekocht. ? Gewoon omdat ik hem leuk vind, mooi vind en zelfs gaaf vind rijden. Behalve een middelhoog scherm blijft hij standaard.
Het lijkt mij te gek om deze een keer op de aanhanger, naast de tiger van mn lief, te zetten en een rondje Gardameer te rijden. Tsnirt, potje op mn kop en tuffen maar...... doe ik het een andere keer op mn gs of rs...

Er is nog hoop voor U,maar wel die GS dumpen,het cliche hok van nederland😇🤗
 
Als onze tweede auto het begeeft mag er van mij een motorscooter komen. Praktisch van a naar b. De winters zijn toch niet zo streng meer. Lekker de wind door de vagijn 👍
 
Als onze tweede auto het begeeft mag er van mij een motorscooter komen. Praktisch van a naar b. De winters zijn toch niet zo streng meer. Lekker de wind door de vagijn 👍
Ik zie ze wel eens rijden met zo'n plaid over de benen. Mocht het toch te hard tochten...
 
Een scooter is echt praktisch in de stad en voor een boodschap in naastgelegen dorp. Zou er graag een willen hebben. Maar echt motorrijden is het overigens niet naar mijn idee. Zelf schakelen op een dikke 2 pitter is meer beleving dan een mp3 met akrapoviesj :X
 
Ik denk dat het om het model en de automaat gaat, een motorscooter is in vergelijking met een motorfiets, ronder met meer kappen, en dat de motor geen versnelling heeft.

Ook de zithouding is anders, sommige motorrijders vergelijken dat met een wc-pot en een fauteuil of bankstel.

Een motorfiets met DCT begint wel meer de aandacht te krijgen onder motorrijders als alternatief voor een motorscooter.
 
Een scooter is echt praktisch in de stad en voor een boodschap in naastgelegen dorp. Zou er graag een willen hebben. Maar echt motorrijden is het overigens niet naar mijn idee. Zelf schakelen op een dikke 2 pitter is meer beleving dan een mp3 met akrapoviesj :X

Koop een 1200 klapt nog wat harder dan je vtr firestormpje of een echte vtr en SP1 of SP2 🤗
 
Voor mijzelf,

Heb een gemodificeerde vtr1000f, waar ik de laatste jaren alleen maar een rondje om de kerk mee doe(1 x per jaar duitsland dus nou poehpoeh.). Kan nergens echt lekker doorknallen en het verkeer word steeds vaginaler. Een motorscooter zou dus veel meer praktisch zijn. Maar aan de andere kant voed ik ook mijn zoontje op van bijna 6. En een papa die motorscooter rijd is natuurlijk geen voorbeeld.
 
En daar leest de "motorrijders"systematisch overeen,gewoon omdat ze dat het beste uitkomt.🤔
Men schijnt niet te willen onderkennen dat scooterrijders,veelal,precies weten wat motorrijden in houd maar de,alleen motorrijder geen of een zeer beperkt idee heeft wat motorscooter rijden is🧐
Ik rij dus ook beide maar met de uitzondering dat ik wel een zware scoot rij en ook graag alleen.
Ik heb meer respect voor een kundige motorscooter rijder dan voor een prutser op een motor met jaarlijks een karige 2000 kilometer op de teller.
Die jaarlijks de geijkte cursus "eifel rijden"doet en er verder weinig van bakt.😇
Hier ,uiteraard" het heilige en waardevolle schakelen" en koppelen zit te promoten,en een topic verderop de vraag stelt "hoe een bocht te nemen" 🤗

Vaak heeft men een mening over iets waar ze geen ervaring mee hebben. Zo is dat nou eenmaal. :)
Maar je hebt wel meer beleving op een motor, althans, dat vind ik wel. Anders had ik de motor wel weggedaan en een GP800 of SRV850 gekocht.
Maar die zijn mij weer te lomp. Maar dat zijn ook halve motoren, ook geen snaar, maar ketting en tandwielen.

Tot 2007 vond ik motorscooters ook niets hoor en toen ging ik eens een rondje doen op een Yamaha X-Max 250. Heb 'm niet gekocht, maar vond het toen al erg leuk spul. In 2009 mijn eerste motorscooter gekocht (150cc), toen in 2010 een zwaardere (250cc) en toen miste ik het schakelen en heb ik een half jaar later toch weer een motor gekocht na dus in totaal anderhalf jaar alleen maar te hebben gescooterd. Toen in 2018 weer een motorscooter, maar wel voor erbij. De motor gaat er hier ook echt niet uit. Het enige wat ik nog een keer wil hebben is een gele 2016 Honda MSX125SF, maar daar is nu geen plek voor. Mag van mijn vrouw geen MSX in de woonkamer zetten en de schuur zit al vol. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan