F 650 gs twin 2008 - vervangen remleiding - abs vraag

Vocato

Rookie
25 sep 2019
20
6
Hallo allen,

Ik heb een BMW F 650 gs twin (2008). Ik heb een remleiding van het voorwiel vervangen en het systeem gevuld met remolie. Moet ik ook nog iets met de abs module doen? Ik zag een filmpje op YouTube over het onderwerp, wel een andere motor (f800gs) maar daarin sloten ze de motor aan op een computer en resetten ze de abs.

Volgens mij werkt de rem nu weer normaal, ik heb goede remdruk. Ga uiteraard voordat ik ga rijden nog een keer checken en nog even proberen te ontluchten.

Heb gekeken maar heb ook geen ontluchters op de abs module.

Maar heeft iemand daar ervaring mee?
 
je kan m aan de dealerpc laten knopen en vragen of ze het ABS systeem aansturen om zo eventueel de laatste lucht er uit te krijgen.

Je kan ook iets meer lef hebben en dat ding gewoon een paar keer in zn ABS remmen.
 
je kan m aan de dealerpc laten knopen en vragen of ze het ABS systeem aansturen om zo eventueel de laatste lucht er uit te krijgen.

Je kan ook iets meer lef hebben en dat ding gewoon een paar keer in zn ABS remmen.

Maar is dat iets wat je standaard moet doen bij het vervangen van de vloeistof iod, of moet je dat alleen doen als je er problemen mee hebt?

Ik snap dat je het kunt doen, maar kan niet helemaal achterhalen of het noodzakelijk is.
 
als je goede druk hebt op het remhendel dan werkt het zonder lucht. af en toe een keer het ABS bewust aanspreken in een rustige omgeving kan geen kwaad dan leer je ook hoe dat voelt en schrik je er niet (minder) van in een noodsituatie en dan blijft het ook soepel werken. maar als de druk goed is is het ontluchten van het hele systeem goed gelukt. zou het zompig aanvoelen dan kan ABS aanspreken via computer of hard remmen zin hebben om de lucht los te krijgen in de ABS unit.
 
Maar is dat iets wat je standaard moet doen bij het vervangen van de vloeistof iod, of moet je dat alleen doen als je er problemen mee hebt?

Ik snap dat je het kunt doen, maar kan niet helemaal achterhalen of het noodzakelijk is.

Bij het verversen is dit niet nodig, het is alleen noodzakelijk als er delen van het remsysteem zijn vervangen.
Je kan zoals Royalclub al zegt ook gewoon ontluchten, tijdens een proefrit vervolgens een ABS remming doen voor en achter (een GS laat het achterwiel niet omhoog komen dus het is gewoon een kwestie van remhendel inknijpen) en daarna nog een keer ontluchten.
 
Bij het verversen is dit niet nodig, het is alleen noodzakelijk als er delen van het remsysteem zijn vervangen.
Je kan zoals Royalclub al zegt ook gewoon ontluchten, tijdens een proefrit vervolgens een ABS remming doen voor en achter (een GS laat het achterwiel niet omhoog komen dus het is gewoon een kwestie van remhendel inknijpen) en daarna nog een keer ontluchten.

Oke, helder thanxs voor je reactie 👍
 
Bij het verversen is dit niet nodig, het is alleen noodzakelijk als er delen van het remsysteem zijn vervangen.
Je kan zoals Royalclub al zegt ook gewoon ontluchten, tijdens een proefrit vervolgens een ABS remming doen voor en achter (een GS laat het achterwiel niet omhoog komen dus het is gewoon een kwestie van remhendel inknijpen) en daarna nog een keer ontluchten.

Maar dat is toch hastikke gevaarlijk?
Volgens mij mag je dat alleen maar doen op een afgesloten circuit onder toeziend oog van een instructeur.
Tenminste, dat heb ik weleens iemand horen vertellen.
 
Maar dat is toch hastikke gevaarlijk?
Volgens mij mag je dat alleen maar doen op een afgesloten circuit onder toeziend oog van een instructeur.
Tenminste, dat heb ik weleens iemand horen vertellen.

Valt logisch gezien wel mee. Er is al remdruk, en er zit geen lucht meer in. Enige punt wat niet zou kunnen werken omdat het gereset zou moeten worden (stel, als) zou de abs pomp kunnen zijn.

Dus de motor remt, alleen de vraag is werkt de ABS nog? En uiteraard test ik het niet met 160 km/h op de snelweg 😅.

Ter info: vandaag ff getest en ABS kwam normaal in zowel bij achter als voorrem. Moet alleen nog nog ff een keer voor de zekerheid ontluchten voor de volgende rit.
 
Maar dat is toch hastikke gevaarlijk?
Volgens mij mag je dat alleen maar doen op een afgesloten circuit onder toeziend oog van een instructeur.
Tenminste, dat heb ik weleens iemand horen vertellen.


Dus als jij noodstop moet uitvoeren mag dat alleen onder toeziend oog van een instructeur op een afgesloten circuit? :')
 

Ik moet toegeven dat het sarcastisch bedoeld was.
Vind het namelijk typisch dat in het ene topic het aanspreken van het ABS gepredikt wordt (bij een mogelijk minder goed werkend systeem door luchtbellen)
En in een ander topic wordt je compleet afgebrand als je het daadwerkelijk probeert en het lukt niet.
Vandaar
:)
 
Vindt het maar raar advies. Dus je komt in een noodsituatie terecht, je remt voluit, ABS grijpt in en van schrik laat je je rem los omdat je niet weet dat dat gevoel in de hendel ABS is. Handig.

Het zou verplicht moeten zijn op rijles om een noodstop uit te voeren waarbij het ABS ingrijpt. Gewoon, zodat mensen weten hoe dat voelt, en als bijkomend voordeel dat ze weten hoe hard je eigenlijk kan remmen in plaats van een gevaarlijke situatie potentieel gevaarlijker te maken door een uitwijkmanouvre in te zetten in plaats van te remmen en vice versa.

Ohja, het is ook wel handig om na werkzaamheden te zorgen dat je remsysteem het weer onvoorwaardelijk doet, in plaats van aanwijzingen van de fabrikant te negeren. Lijkt me ook een spannende manier van leven om tijdens een gewone remactie door een glad stukje weg een fractie van een seconde ABS regeling te hebben, waarna de rem het helemaal niet meer doet omdat zojuist de lucht uit een afgesloten circuit ineens in het handbediende gedeelte van het remsysteem zit. En je de achterkant van dat bestelbusje, waar je op een doodnormale manier op af reed toch echt gaat ontmoeten.

Dit zijn precies van die onderwerpen waarbij goedbedoeld maar levensgevaarlijk advies wat mij betreft linea recta weggemodereerd mag worden. Want dat het bij jouw fiets/auto/traktor/etc zo werkt, of dat een kennis/vriend/prutser/handige-harry-die-niet-meteen-handig-is-omdat-hij-zelf-zijn-olie-kan-verversen dat zei, of dat je het zelf wel eens zo gedaan hebt bij je eigen (identieke) fiets en dat dat prima ging, zegt helemaal niets. Echt niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan