Carburateur vs elektronische injectie

rolfroemers

MF'er
28 feb 2011
199
34
Haarlemmermeer
Goedemorgen allen,

Graag jullie kennis omtrent beide versies qua onderhoud, storingsvrij rijden en duurzaamheid.
Ik zie heel veel oude motoren die nog steeds rijden maar krijg het dringende advies van de dealer om een motor te kopen voorzien van een injectiemotor.
Ik ben volstrekt niet technisch aangelegd, krijg iets wel uit elkaar maar daarna heb ik een probleem_O- maar als weekendrijder moet een motor simpelweg starten en gaan.

Graag jullie advies en ervaring of een carburatiemotor lastiger in onderhoud en/of storingsgevoeliger is.

Nog een fijne zondag!
 
met injectie is er eigenlijk minder kans op storingen,
tegenwoordig hebben de meeste motoren injectie gewoon omdat de fabriek niet anders aan de milieu eisen kan voldoen...

er zijn minder onderdelen nodig om injectie te laten werken.. al is de kans op elektronische storingen wel weer iets groter..
(in een carburateur zit bijna nooit electronica)

èn als je een Yamaha koopt zit je meestal altijd wel goed!

😇
 
heb jaren met Bings gereden
altijd gezeik met vlotternaalden en afstellen, heeft me klauwen met geld gekost
rij nu met injectie nooit gezeik
verbieden die krengen
 
Injectie heb je eigenlijk nooit gezeik mee, carburateurs kún je jarenlang probleemloos mee rijden, maar je ontkomt eigenlijk niet aan het afstellen/reinigen ervan, wat als je dit niet zelf kunt voor een aardige rekening kan zorgen.

Mijn advies is injectie. Heb er zelf ook bewust voor gekozen.
 
Leuk! Deze stelling zoemt al jaren door mijn hoofd. Ik heb zelfs overwogen om er zelf ook een topic over te starten.
Vanaf begin van mijn motor carrière op carburateur fietsen gereden tot lang in de tijd dat er al injectie bestond. Ik dacht dat "die moderne zooi" alleen maar vragen was om problemen.
Tot dat de motor die ik op dat moment had uit het niets - nou ja, na een winterstop - ellende begon te vertonen. Lekkende en overstromende carburateurs. Van alles geprobeerd, tot en met setjes en ultrasoon reinigen. Het bleef een drama en nooit zo vaak in onderweg stilgestaan als dat jaar. Omdat hierdoor mijn mijn animo om te rijden naar nul dreigde te gaan, het betreffende bakbeest aan een liefhebber verkocht.
Daarom in een opwelling een motor met injectie gekocht en sindsdien ben ik ervan overtuigd dat de carburateur de slechtste uitvinding ooit is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Meerdere motorzaken hoor ik van: carb motoren worden niet meer ingekocht, hoogstens ingeruild. Carbs geven een reële kans op storingen/gedoe bij langere stilstand. Het vluchtigste deel van de benzine verdampt, residu geeft veel verstoppingselllende. Bij een injectie motor blijft de brandstof onder druk, en afgesloten van de buitenlucht. Geeft daarom veel minder snel problemen bij langere stilstand.
 
Hou er rekening mee dat een af fabriek injectie goed rijdt, wil je geweldig dan kom je al snel aan een dure dyno sessie. Echte remapping van de ecu is dusdanig specialistisch dat al snel 600 euro kwijt bent.

Waar je met carbs alles zelf kan doen met goedkope kleine onderdelen.

Slijtage bij injectoren is ook gewoon mogelijk maar zal niet snel voorkomen. Mocht er iets stuk gaan is het wel vele malen duurder.
 
Hou er rekening mee dat een af fabriek injectie goed rijdt, wil je geweldig dan kom je al snel aan een dure dyno sessie. Echte remapping van de ecu is dusdanig specialistisch dat al snel 600 euro kwijt bent.

Waar je met carbs alles zelf kan doen met goedkope kleine onderdelen.

Slijtage bij injectoren is ook gewoon mogelijk maar zal niet snel voorkomen. Mocht er iets stuk gaan is het wel vele malen duurder.
Bij een carbfiets moet je toch ook de bank op? En wordt het bedrag dan zoveel minder? Anders wordt het niet meer dan veredeld en goedbedoeld prutswerk. En vergeet niet dat het een hele klus is om een naaldje of sproeier te vervangen.

Ik kan het daarom niet met je eens zijn.
 
Na twee decennia met carbs en Tien jaar injectie zeg ik injectie.
Benzine is ook niet meer wat het was en injectie is meestal toch wat nieuwer.
Maar ik denk dat er voor TS wel belangrijker keuzes zijn als ie probleem loos wil rijden. Daarvoor is het belangrijker het verleden van de motor te kennen, staat van onderhoud enzo.
Een goed geconstrueerde carb fiets is betrouwbaarder dan een slecht geconstrueerde injectie motor.
 
Leuk! Deze stelling zoemt al jaren door mijn hoofd. Ik heb zelfs overwogen om er zelf ook een topic over te starten.
Vanaf begin van mijn motor carrière op carburateur fietsen gereden tot lang in de tijd dat er al injectie bestond. Ik dacht dat "die moderne zooi" alleen maar vragen was om problemen.
Tot dat de motor die ik op dat moment had uit het niets - nou ja, na een winterstop - ellende begon te vertonen. Lekkende en overstromende carburateurs. Van alles geprobeerd, tot en met setjes en ultrasoon reinigen. Het bleef een drama en nooit zo vaak in onderweg stilgestaan als dat jaar. Omdat hierdoor mijn mijn animo om te rijden naar nul dreigde te gaan, het betreffende bakbeest aan een liefhebber verkocht.
Daarom in een opwelling een motor met injectie gekocht en sindsdien ben ik ervan overtuigd dat de carburateur de slechtste uitvinding ooit is geweest.
Carburateurs zijn een geweldig stukje fijnmechanica. Helaas door de huidige benzine samenstellingen, en onze toepassingen (mooi weer rijders), ontstaan problemen
 
Ik heb een ouwe Harley met 1 carburateur
Voordeel gemakkelijk afstellen
Heb er 3 verschillende op gehad gewoon omdat ik graag wat probeer
Met alle drie geen problemen met afstellen , je merkt echt wel of ie in een bepaald toeren gebied hij lekker loopt
Heb nu een mikuni hsr , wil nog eens een keihin fcr
proberen gewoon omdat ik dat een mooi ding vindt
 
Bij een carbfiets moet je toch ook de bank op? En wordt het bedrag dan zoveel minder? Anders wordt het niet meer dan veredeld en goedbedoeld prutswerk. En vergeet niet dat het een hele klus is om een naaldje of sproeier te vervangen.

Ik kan het daarom niet met je eens zijn.

Carb heeft doorgaans niet zo veel milieuspul er op zitten, da's de enige reden.

Injectie kan met de huidige regelgeving niet eens fatsoenlijk lopen. Veel te arm. Dus remappen om bijv. van hikken en stotteren af te komen of een mooie curve te maken is zeer aanbevolen.
 
Injectie valt weinig aan te onderhouden. Wat er kan gebeuren is een slecht spuitbeeld door slijtage of zoals in het gros van de gevallen vervuiling. Controle kost dan 15 euro per injector, reinigen is ook mogelijk (ultrasoon en met de juiste apparatuur, want gewoon ff 12v er op gaat niet goed).

Injectie is een gesloten systeem dus geen vergomming, maar water in de brandstof is een heel groot probleem.

Monopoint is waardeloos, echt een rampen systeem als je het mij vraagt..
En injectie maakt het dan geen carburateur maar een gasklephuis.

Directe injectie zal niet zo snel voorkomen denk ik. Dat zie je meer bij diesels.
 
Injectie valt weinig aan te onderhouden. Wat er kan gebeuren is een slecht spuitbeeld door slijtage of zoals in het gros van de gevallen vervuiling. Controle kost dan 15 euro per injector, reinigen is ook mogelijk (ultrasoon en met de juiste apparatuur, want gewoon ff 12v er op gaat niet goed).

Injectie is een gesloten systeem dus geen vergomming, maar water in de brandstof is een heel groot probleem.

Monopoint is waardeloos, echt een rampen systeem als je het mij vraagt..
En injectie maakt het dan geen carburateur maar een gasklephuis.

Directe injectie zal niet zo snel voorkomen denk ik. Dat zie je meer bij diesels.
De BMW K1600 6 cilinder schijnt ook maar 1 gasklephuis te hebben, en ik heb vernomen dat die zeer soepel rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan