Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Even een foto ter vergelijking van inlaatkant cilinderkop XR 88+(enkele carb) en 85-87 model die TS heeft. Als je naar enkele carb wil heb je meer werk te doen.
 

Bijlagen

  • 20190928_164830.jpg
    20190928_164830.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 7
Als ik er enkele carburateur op wil zetten dan moet ik daarvoor een nieuwer type cilinderkop nemen voor enkel carburateur. zoals in getoonde foto van chineesboer zijn deze erg verschillend op de inlaat. maar ook de distributie moet dan voor nieuwer type cilinderkop mee veranderd worden. zo blijf je bezig.

het kan best dat voor de revisie de bougie wat zwarter was door olieverbruik. een vraagje aan chineesboer. hoe ziet jou bougie kleur er bij je XR 600 met dubbel carb uit? lichtgrijs zoals bij mij of bruiner/zwarter. ik neem aan dat jou xr geen olieverbruik heeft,
 
Ik heb geen idee hoe mn bougie eruitziet eigenlijk, ik heb hem er al zeker een jaar niet uitgehad maar hij was niet zo wit/grijs als de jouwe. Ik rijd met originele setup behalve mn KN filter en XL voorbochten . 138 135 hoofdsproeiers, stationair een slag groter dan origineel en stand vd gasnaalden weer ik zo even niet.. Blok heeft inmiddels wel zo'n 10k gelopen na de laatste revisie.

En mn andere XR heeft loopt iets armer met helemaal ori setup maar daar rijd ik nooit op, staat stof te happen.

Maar met afstellen kijk vrijwel niet naar de bougie, voornamelijk op gevoel. Tasje gereedschap mee naar het indu op een recht stuk en middagje ervoor uittrekken.

Liever te rijk beginnen dan te arm, goed warmrijden als je gaat afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dan maar beginnen met 150 die ik nog heb liggen. wat wel is dat ik zo'n schuim voor het filter heb van aliexpress .deze is veel dunner dan bv een hiflo of twin air. mogelijk laat die daardoor ook meer lucht door. maar het word sowieso nog een set sproeiers bestellen denk ik.
 
Als ik er enkele carburateur op wil zetten dan moet ik daarvoor een nieuwer type cilinderkop nemen voor enkel carburateur. zoals in getoonde foto van chineesboer zijn deze erg verschillend op de inlaat. maar ook de distributie moet dan voor nieuwer type cilinderkop mee veranderd worden. zo blijf je bezig.
Ik zeg “doen!!”
Beginnen we weer op pagina 1
Kan je de koppakking voor een derde keer gebruiken?
 
Origineel is altijd de beste keuze. Maar niet de goedkoopste.
Maar er zijn alternatieve die erg in de buurt komen van originele zoals hiflow bijv.
Het lijkt erop dat dit een filter is wat je moet olieen voor gebruik. Heb je dat wel gedaan? En met de hoeveelheid olie die eraan zit kun je een beetje variëren.
 
Ik heb dit schuim vooraf ingespoten met een laagje Motorex filter olie, de kopers recencies van dit filter op Ali zijn positief.. eerst had ik een hiflo filter erop .die was behoorlijk vies en zwart. maar het schuim daarvan is wel dichter. heb hem geloof ik nog wel liggen en nog niet weggegooid.

origineel beste keuze waarschijnlijk wel maar hij is ook niet meer origineel. je hebt ook powerfilters die laten ook iets meer lucht door als origineel.
 
Daarom noem ik ook hiflo, die zitten redelijk dicht tegen origineel aan. En dat is ook de reden dat ze "dicht" zijn, omdat er wel lucht gefilterd moet worden en niet alleen maar de grootste stukken stof tegen moeten houden.
Die oude kun je er beter niet meer opzetten, gewoon een nieuwe kopen. Hiflo is niet duur gemiddeld 2 tientjes.
 
De uitlaat ligt het waarschijnlijk ook aan. ik had voor de revisie de ori bocht en demper erop. nu is de uitlaat geheel open en dikker van doorlaat.
minder weerstand in de uitlaat geeft ook een armer mengsel heb ik nu gelezen,

Voor meer vermogen heeft de motor meer lucht nodig (welke hij nu krijgt met het meer luchtdoorlatende Aliexpress filter.) met een hiflo die dicht bij het origineel filter komt kan de motor wellicht eerder verstikken met al die opvoer spullen. en de daarbij behorende hoeveelheid brandstof die meer moet zijn betekend more powerr! ik merkte al hoe groter de sproeiers hoe meer agressiever het geluid werd en de klapjes beter werden. zo´n ding moet gewoon keihard klappen uit die pijp.
 
Aha! Dus als je makkelijker lucht in je cilinder weet te krijgen dan krijg je er ook gelijk meer brandstof in. En meer van allebei is altijd beter want dat levert meer vermogen op?! En als je dan ook nog eens een x de verbrande gassen makkelijker de open lucht in weet te krijgen, kun je zelfs met een off roadje in een baan om de aarde terecht komen......

Pot verdorie en ik maar jaren lang boeken lezen, en proberen te begrijpen waarom het allemaal niet meevalt om alles op elkaar af te stemmen. Stationair sproeiers, verschillende naalden, vlotterhoogtes afstellen en luchtschroeven waarom en in welk gebied werkt het?... Vacuum carburateurs, vlakschuif carburateurs, lange uitlaat bochten, korte kleine diameter uitlaatbochten vervolgens het geluk hebben dat familie een testbank heeft, en ik dus zelf lekker kan aanklooien soms. En maar opschrijven wat ik doe, allemaal nergens voor nodig.

WANT: alles wat je moet weten om echt de raadsels en uitdagingen te ontrafelen is op diverse fora te lezen, want daar staan blijkbaar de juiste antwoorden, die makkelijk te interpreteren zijn..... Aliexpress filters, willekeurige brandstof bij de pomp en uitlaten met grote diameters en weinig demping, is dus de oplossing.

Die Paul Klaver en Graham Bell maken het ook allemaal veel te moeilijk in hun boeken...... En zo'n testbank meneer wil ook alleen maar geld verdienen, die beginnen zo'n bedrijf ook nooit voor de voorliefde voor motortechniek. Het is gewoon een manier om makkelijk geld te verdienen.......
 
Ik heb dit hele topic gevolgd, en moet je een compliment maken over hoe je de motor weer hebt opgebouwd. Met vallen en opstaan weliswaar, en je leek leergierig. Om de motor fatsoenlijk af te stellen ga je naar zwetsers op youtube kijken. Een motor opbouwen en motortuning zijn twee heel verschillende disciplines. Is mijn mening.
 
Bedankt voor het compliment.<<<

en ik ben nog steeds leergierig.. ik ben aan het afstellen. vandaag gereden met 138/150 en ik trok hem zo richting de 130 zonder stotteren. en er zat nog meer in..

bij volgas van het gas af hoor je soms een soort gebrouwel. precies zoals op dit filmpje als die van zijn gas afgaat.


bougiekleur is nu beter ook,

bgs6pfyr2.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan