honda cb 500 x

1 op 27, da's echt wel netjes :}
Als 140 per uur ook geen probleem is heb ik niet meer nodig.
Ik twijfel een beetje tussen de v-strom 650 en de Honda.
Maar ja, ik heb nog een dikke brommer met bijna 90.000km op de klok, die brengt niet zoveel meer op. Van de inruilprijs werd ik niet zo blij. Maar even doorrijden nog, misschien is er particulier nog een redelijk prijsje voor te krijgen, wie weet...

Als eigenaar van een V-Strom 650 (let wel: 1ste gen 650) kan ik je vertellen dat ik o.a. naar de honda aan het kijken ben. Het blok van de Strom is fantastisch, maar de aerodynamica is verschrikkelijk (buffeting) en de gewichtsverdeling is awkward: relatief hoog zwaartepunt en veel gewicht op de voorkant. Na 1,5 jaar is het duidelijk dat de V-Strom en ik gewoon niet lekker samen gaan.

Toch brengt zo'n strom als inruiler niet veel op, dus ik ga deze winter de motor waarschijnlijk ombouwen tot een naked/scrambler idee :P. Die 15 KG weghalen van boven het voorwiel zouden een behoorlijk verschil moeten maken. Dan ben ik ook meteen van die buffeting af. Misschien een klein windschermpje aan het stuur en gaan :D
 
Zo'n V-Strom is geschikter voor ombouw dan een XT1200 vrees ik :')
Ik vond de 2019 V-Strom 650 trouwens best een fijn ding, alleen de windbescherming vond ik zwaar tegenvallen. Maar bijna elke motor die ik heb gehad kwam geklooi met ruitjes bij kijken.
Maar de Honda is zeker nog in beeld, ik had niet verwacht zoveel fun met een 500 te hebben, de verwachting was dat ie na een ritje op een 650 gelijk zou afvallen. Dus niet 8-)
 
De nieuwe stroms zijn ook wat slanker en lichter van voren.

Maar ook mijn 2005 kun je behoorlijk vlot mee sturen. De motor wordt vlug lomp bij lage snelheden en weinig gas.

Die cb500xen (oud model) kosten echt geen drol tweedehands. Dan een rally raid kit erop... tis erg aanlokkelijk, misschien eens een proefrit scoren:]
 
zijn er nog nieuwe dingen over de 500
heb nieuwe dikkere hand vaten gekocht
vond de originelen een beetje dun
wat ik gekocht heb kun je over de normale handvatten schuiven
maar was moeilijk aan te komen maar toch gelukt
de naam is grip puppies www.grippuppy.com
geef een beter gevoel en vangen de trillingen op
 
Laatst bewerkt:
Geen nieuwe dingen nee, maar dat komt vooral omdat ik nog geen CB500X heb. De animo voor mijn huidige net ingelopen XT1200 is nogal beperkt tot nu toe :')
Misschien wordt het toch inruilen binnenkort |(
 
Sow, oma komt al bijna kijken :P
De XT is inmiddels verkocht, nu eens zien of er nog een rooie CB500X te vinden is, het lijkt erop dat de 2019 voorraad aardig aan het opraken is :')
 
Zou ook even mijn ervaring hier melden. Ik heb een nieuwe gekocht in 2013 en na 197.000km heb ik vorig jaar afscheid genomen omdat ie TL was na een aanrijding (tegemoedkomende linksafslaander). Ik heb er 99% woon/werk verkeer mee gereden (85km enkele reis). Het is de meest probleemloze motor ooit. Heb onderhoud volgens het boekje gedaan en naast voorvork-keerringen, 1 lager van het link systeem, balhoofdlagers en achterwiellagers, niks stuk gehad. Het is geen spannende motor maar hij brengt je wel met erg lage kosten van A naar B en je kan er best vlot mee rijden.

Nu heb ik een NC750X, iets meer motor maar mijn ww afstand is ook gehalveerd.
 
197.000 km.... nou, met de levensduur zit het dus wel goed :}
Dat ie niet zo spannend is boeit me eerlijk gezegd niet zo, het ziet er leuk uit, is zuinig, moderne LED verlichting, dat vind ik interessanter. Met 50 pk kom ik overal wel:P
 
Mijn oude motor is verkocht, gisteren een nieuwe CB500X besteld *O*
Ik heb er een middenbok, handkappen en handvatverwarming bij besteld. Als het allemaal goed gaat is ie over een weekje klaar :Y

Nice! Gefeliciteerd, ga je geen spijt van krijgen :)
 
Sturgis, zit in Andijk. Is geen officiele Honda dealer, maar wel heel erg thuis in honda. :Y
Ze zitten voor mij om de hoek, aardige lui en nota bene op maandag open! Ik heb er wel een goed gevoel bij, de tijd zal het leren8-)
 
Sturgis, zit in Andijk. Is geen officiele Honda dealer, maar wel heel erg thuis in honda. :Y
Ze zitten voor mij om de hoek, aardige lui en nota bene op maandag open! Ik heb er wel een goed gevoel bij, de tijd zal het leren8-)

Ah ok, ideaal als het dichtbij huis is, het zegt me verder niets :)
 
Weinig activiteit hier...
Gisteren mijn nieuwe aanwinst bekeken, net aangekomen bij de motorzaak, vers uit de krat, of doos :P
Hopen dat ie komende week klaar is, ga al 2,5 weken met de auto naar de baas, da's lang niet gebeurd :')
 
Weinig activiteit hier...
Gisteren mijn nieuwe aanwinst bekeken, net aangekomen bij de motorzaak, vers uit de krat, of doos :P
Hopen dat ie komende week klaar is, ga al 2,5 weken met de auto naar de baas, da's lang niet gebeurd :')

Het is idd een wat rustiger topic, zijn volgens mij niet zo onwijs veel cb500x rijders actief op MF ;)
Ben benieuwd naar je aanwinst, vind de 2019 wel een hele vooruitgang met z'n 19 inch voorwiel.
 
Het is idd een wat rustiger topic, zijn volgens mij niet zo onwijs veel cb500x rijders actief op MF ;)
Ben benieuwd naar je aanwinst, vind de 2019 wel een hele vooruitgang met z'n 19 inch voorwiel.

Net vanmiddag bericht gehad dat ie klaar is, morgen ga ik hem ophalen *O*:]
 
heb nu vanaf mei de 12.000 km gemaakt ben nog steeds tevreden
ik heb de zwarte wat heb jij genomen denk dat wit neet veel verkocht word
zit na mijn ongeluk in mei nog steeds op onderdelen te wachten slecht van honda
maar kan wel rijden of de honda dealer is traag vind niet erg heb kleding gekocht
en nog niet betaald zou alle maal met onderdelen betaald worden wacht wel af
had ook al een maand op de midden bok moeten wachten
maar prima tevreden verder standaard banden ook tevreden maar niet afroad heb graag meer profiel
 
Ik heb een rooie, met nu wel 14 km op de teller :}
Ook met middenbok, maar die is niet origineel Honda. Het is een SW Motech, ziet er goed uit *D
Over onderdelen voorziening kan ik weinig zeggen bij gebrek aan ervaring, en dat hoop ik zo te houden. Maar volgens mij is het niet helemaal 100 % voor elkaar met de Honda importeur en dealers relatie, wat misschien ook voor wat problemen zorgt.
Anyway, ik hoop komende dagen wat kilometers te maken met de CB, en tussendoor weer een steun en stroomvoorziening te installeren voor de navigatie. Weet iemand of er al bedrading voor een stopcontact ligt naar de plaats waar ie hoort?
 
Ik heb een rooie, met nu wel 14 km op de teller :}
Ook met middenbok, maar die is niet origineel Honda. Het is een SW Motech, ziet er goed uit *D
Over onderdelen voorziening kan ik weinig zeggen bij gebrek aan ervaring, en dat hoop ik zo te houden. Maar volgens mij is het niet helemaal 100 % voor elkaar met de Honda importeur en dealers relatie, wat misschien ook voor wat problemen zorgt.
Anyway, ik hoop komende dagen wat kilometers te maken met de CB, en tussendoor weer een steun en stroomvoorziening te installeren voor de navigatie. Weet iemand of er al bedrading voor een stopcontact ligt naar de plaats waar ie hoort?

Er zijn idd 2 accessoires aansluiten, 1 onder t zadel en 1 bij de rechterzijkap net onder het dashboard. Dit is in ieder geval bij m'n 2016 model het geval.
 
Er zijn idd 2 accessoires aansluiten, 1 onder t zadel en 1 bij de rechterzijkap net onder het dashboard. Dit is in ieder geval bij m'n 2016 model het geval.

Mijne heeft links onder het dashboard een kapje waar een 12v plug of usb lader geplaatst kan worden, ik gok dat de bedrading daarvoor er al ligt. Vanmiddag of vanavond maar eens in verdiepen.
 
De eerste 300 km's zitten er ondertussen op. Erg fijne motor moet ik zeggen. Mega soepel motorblok, zelfs terwijl ie niet eens ingelopen is. Prima zithouding, voor mij tenminste...en lekker geluidje uit de originele uitlaat :)
Dingen die ik minder vind tot nu toe, zoals verwacht is het ruitje te klein, daar moet iets anders voor komen.
En, onverwacht, ik vind de LED koplamp wat tegenvallen. Kleine slag om de arm, de hoogte stond niet goed afgesteld, die ben ik nog aan het finetunen en de natte wegen vertekenen het beeld ook een beetje misschien. Dat afstellen van de koplamp is een lastig klusje, maar we komen er wel :P
 
De eerste 300 km's zitten er ondertussen op. Erg fijne motor moet ik zeggen. Mega soepel motorblok, zelfs terwijl ie niet eens ingelopen is. Prima zithouding, voor mij tenminste...en lekker geluidje uit de originele uitlaat :)
Dingen die ik minder vind tot nu toe, zoals verwacht is het ruitje te klein, daar moet iets anders voor komen.
En, onverwacht, ik vind de LED koplamp wat tegenvallen. Kleine slag om de arm, de hoogte stond niet goed afgesteld, die ben ik nog aan het finetunen en de natte wegen vertekenen het beeld ook een beetje misschien. Dat afstellen van de koplamp is een lastig klusje, maar we komen er wel :P

Ruitje kan je prima zo'n flip up ruitje opzetten, heb ik ook en daar werd het echt 10x beter van (en ik ben 1.90m).
Led koplamp is std idd niet goed afgesteld, die van mij stond ook veel te hoog dus ff iets naar beneden zodat je niet alle auto's in de achteruitkijkspiegel schijnt ;)
Ik heb er wel 2 led spot's van ali bij gezet omdat ik nogal veel in het donker rijd in de polder om 4 uur sóchtends of laat in de avond ivm mn ploegendiensten.
Met wat kleine aanpassingen is het idd een top ding, super betrouwbaar :)
Mooi om te horen dat hij bevalt, waar blijven de foto's? :P
 
Heb je een linkje?

Qua flip up ruitje heb ik deze Flip up ruitje en qua led spots deze Led spots.
De led spots zou ik alleen volgende x toch voor iets andere gaan omdat deze nog wel vrij veel lichtspreiding hebben zegmaar, ze zijn vrij snel verblindend.
Ik heb ze erg naar beneden gericht zodat tegenliggers er geen last van hebben en dat je toch goed gezien word, maar ik ga nog eens shoppen voor een paar andere.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Terug
Bovenaan Onderaan