Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Ook Dynojet gebruikt andere maten, maar zolang je alleen echte Keihin sproeiers gebruikt zit je goed :)

Het is overigens niet exact de diameter van het gat, wat het wel is weet ik ook niet precies, wellicht oppervlakte of flowrate...?
FAQ Mikuni vs keihin vs dynojet

Van keihin zelf zijn ze niet. is allemaal namaak tegenwoordig wat je bij de bromfietszak koopt. van Origineel Keihin zelf kost 15 euro voor een sproeiertje per stuk, maar PWK model is PWK . je hebt ze ook een stuk goedkoper van Polini en Stage 6 .de maten zijn gewoon hetzelfde als origineel Keihin dus deze zijn dan ook goed.
 
De brommer staat zeker te rijk. ik dacht misschien nog dat er restrictie zat in een benzineslag die ik er nieuw op had gedaan. die leek wat plat te zitten in de bocht. maar met de oude benzineslang stottert het net zo bij volgas doortrekken. heb nu 2x 142 en ga dan weer naar 2x 138 ,

blijft vreemd met V power dat ik terug moet in de sproeiers. of hij moest ff wennen aan de nieuwe luchtfilter. toen ik voor de eerste keer reed met de Hiflo was er totaal geen verschil. ik had er ook nog maar 1 keer mee gereden voordat de V power erin ging. of moet je een luchtfilter ook inrijden?

tot een derde en half gas gaat het goed. dan gas terug komen er klappen uit. voorbij halfgas naar volgas gaat het stotteren
 
De brommer staat zeker te rijk. ik dacht misschien nog dat er restrictie zat in een benzineslag die ik er nieuw op had gedaan. die leek wat plat te zitten in de bocht. maar met de oude benzineslang stottert het net zo bij volgas doortrekken. heb nu 2x 142 en ga dan weer naar 2x 138 ,

blijft vreemd met V power dat ik terug moet in de sproeiers. of hij moest ff wennen aan de nieuwe luchtfilter. toen ik voor de eerste keer reed met de Hiflo was er totaal geen verschil. ik had er ook nog maar 1 keer mee gereden voordat de V power erin ging. of moet je een luchtfilter ook inrijden?
Nee
 
De brommer staat zeker te rijk. ik dacht misschien nog dat er restrictie zat in een benzineslag die ik er nieuw op had gedaan. die leek wat plat te zitten in de bocht. maar met de oude benzineslang stottert het net zo bij volgas doortrekken. heb nu 2x 142 en ga dan weer naar 2x 138 ,

blijft vreemd met V power dat ik terug moet in de sproeiers. of hij moest ff wennen aan de nieuwe luchtfilter. toen ik voor de eerste keer reed met de Hiflo was er totaal geen verschil. ik had er ook nog maar 1 keer mee gereden voordat de V power erin ging. of moet je een luchtfilter ook inrijden?

tot een derde en half gas gaat het goed. dan gas terug komen er klappen uit. voorbij halfgas naar volgas gaat het stotteren

Je moet je motor inderdaad ook afstellen op de brandstof die je erin doet.

Daarnaast kan het installeren van een andere luchtfilter zeker effect hebben op je afstelling en rijgedrag. Een vieze luchtfilter is een belangrijke factor op het gebied van vermogens verlies.

Wat voor carberateur zit erop? Weet niet of het al gevraagd is, heb het geprobeerd te zoeken, 50 slides terug lezen is een beetje lastig. :9

Pruttelen? Dat is toch sjiek! En als je een Pumper / Slider carb erop hebt met directe inspuit is wat pruttelen normaal conform de research die ik gedaan heb voordat ik aan mijn TM 40 project begin. Pumper carbs / Slider carbs zijn niet echt makkelijk af te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Van keihin zelf zijn ze niet. is allemaal namaak tegenwoordig wat je bij de bromfietszak koopt. van Origineel Keihin zelf kost 15 euro voor een sproeiertje per stuk, maar PWK model is PWK . je hebt ze ook een stuk goedkoper van Polini en Stage 6 .de maten zijn gewoon hetzelfde als origineel Keihin dus deze zijn dan ook goed.
Koop originele sproeiers, die namaak hebben vaak afwijkende afmetingen.
 
Als je allemaal namaak hebt dan maakt dat toch ook niet meer uit. dan stel je daarop. en ik ga echt geen 15 euro per sproeier betalen.

carburateur is dubbele .Originele XR 600,

ook raar als de benzine zoveel uitmaakt en je moet onderweg tanken en kan niet dezelfde de benzine krijgen waar je motor op staat afgesteld dan heb je dus een probleem en ga je met een te arm staande motor naar huis en rijd je hem misschien wel kapot onderweg.
 
Je moet je motor inderdaad ook afstellen op de brandstof die je erin zet.

V-Power octaan 98, kan sneller ontbranden en heeft ook meer te verbranden. Daardoor is het mengsel rijker. Dan moet je terug in sproeiers.

Mooi voorbeeld. Mijn motor loopt niet goed op 98 maar wel op 95. Bij 98 verzuipt hij.

Daarnaast kan het installeren van een andere luchtfilter zeker effect hebben op je afstelling en rijgedrag. Een vieze luchtfilter is een belangrijke factor op het gebied van vermogens verlies.
Niet waar. 98 is het octaangetal dat heeft niks te maken met de hoeveelheid energie. Je motor gaat echt niet verzuipen met 98 als hij goed loopt op 95.
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Koop originele sproeiers, die namaak hebben vaak afwijkende afmetingen.

2x 138 van Aliexpress en de stotter is nu weg. de 2x 142 kwamen uit een set van stage6 dus de maten kloppen wel.
alleen ik moet misschien voor de rechter carb nog naar 140 of zelfs naar 2x 140. alleen die heb ik niet

wel 142 dus ga die nog eens in de rechter carb terug zetten. dan 138/142
 
Laatst bewerkt:
Niet waar. 98 is het octaangetal dat heeft niks te maken met de hoeveelheid energie. Je motor gaat echt niet verzuipen met 98 als hij goed loopt op 95.

Excuses! Je hebt inderdaad gelijk. Octaan heeft met klopvastbaarheid te maken en de druk die nodig is om de brandstof tot eigen ontbranding te laten plaatsvinden! (Orginele bericht ge-edit)



Hoewel ik wel echt ervaring heb dat ik zowel mijn 4takt als 2takt moest afstellen bij omschakeling naar 98 oct. of 95 oct. Wat zou dat dan kunnen verklaren?

Bedankt in ieder geval! Weten we weer wat meer.
 
Laatst bewerkt:
2x 138 van Aliexpress en de stotter is nu weg. de 2x 142 kwamen uit een set van stage6 dus de maten kloppen wel.
alleen ik moet misschien voor de rechter carb nog naar 140 of zelfs naar 2x 140. alleen die heb ik niet

wel 142 dus ga die nog eens in de rechter carb terug zetten. dan 138/142
Als je bij jou Alieexpres roept dondert motor uit elkaar denk :?
 
Excuses! Je hebt inderdaad gelijk. Octaan heeft met klopvastbaarheid te maken en de druk die nodig is om de brandstof tot eigen ontbranding te laten plaatsvinden! (Orginele bericht ge-edit)



Hoewel ik wel echt ervaring heb dat ik zowel mijn 4takt als 2takt moest afstellen bij omschakeling naar 98 oct. of 95 oct.

Bedankt in ieder geval! Weten we weer wat meer.
Ik denk toch echt dat er nog een ander variabel is dat je over het hoofd hebt gezien ;). Zelfs tussen euro 95 met 10% ethanol en competition 102 met 0% ethanol zijn de verschillen zo klein dat je aan je afstelling (arm/rijk) niks hoeft te veranderen.
Het voordeel wat je kan behalen met een benzine met hoger octaan getal is d.m.v. het (automatisch) aanpassen van je onsteking en bijv. turbodruk.
 
Ik denk toch echt dat er nog een ander variabel is dat je over het hoofd hebt gezien ;). Zelfs tussen euro 95 met 10% ethanol en competition 102 met 0% ethanol zijn de verschillen zo klein dat je aan je afstelling (arm/rijk) niks hoeft te veranderen.
Het voordeel wat je kan behalen met een benzine met hoger octaan getal is d.m.v. het (automatisch) aanpassen van je onsteking en bijv. turbodruk.

Ah zo. Door de onsteking iets te vertragen, je cilinder of kop iets te vlakken, kun je dus hogere druk op bouwen en meer vermogen eruit persen?

Mijn 125cc 2takt bleef volledig orgineel bijv niet stationair lopen met 98, wel met 95.

2takt is dan wel iets gevoeliger voor octaangehaltes dan 4takt?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
ik ben toch nog ff gegaan want het regende niet door. maar moet telkens de polder in om te gassen. nu bleef de stotter weg met 138/142 en tikte ik de 140 aan. alleen bij de 140 viel die uit. alsof er geen stroom meer was maar de verlichting ging niet uit. pas na gas terug pakte de motor weer op. kan dit te arm zijn? alleen als ik groter ga krijg ik natuurlijk weer die stotter terug en dit is de eerste keer dat hij zo doorging tot de 140.
 
Ah zo. Door de onsteking iets te vertragen, je zuiger iets te vlakken, kun je dus hogere druk op bouwen en meer vermogen eruit persen?

Mijn 125cc 2takt bleef volledig orgineel bijv niet stationair lopen met 98, wel met 95.

2takt is dan wel iets gevoeliger voor octaangehaltes dan 4takt.

Bedankt!
Je zuiger vlakken en dan een hogere druk halen :?
 
  • Haha
Waarderingen: HKF
ik ben toch nog ff gegaan want het regende niet door. maar moet telkens de polder in om te gassen. nu bleef de stotter weg met 138/142 en tikte ik de 140 aan. alleen bij de 140 viel die uit. alsof er geen stroom meer was maar de verlichting ging niet uit. pas na gas terug pakte de motor weer op. kan dit te arm zijn? alleen als ik groter ga krijg ik natuurlijk weer die stotter terug en dit is de eerste keer dat hij zo doorging tot de 140.

Heel appart maar kan.

Dat je verlichting niet uit gaat als je dynamo ermee stopt tijdens het rijden is zeer waarschijnlijk door je accu.

Controleer je vonk eens. Of dat een goedde kleur heeft en een sterke vonk is.

Je kunt ook altijd eens je onsteking bekijken / meten en je bonbine meten.
 
Heel appart maar kan.

Dat je verlichting niet uit gaat als je dynamo ermee stopt tijdens het rijden komt door je accu.

Controleer je vonk eens. Of dat een goedde kleur heeft en een sterke vonk is.

Je kunt ook altijd eens je onsteking bekijken / meten en je bonbine meten.

Xr's hebben geen accu.
Gewoon een spoel voor verlichting, zolang de motor ronddraait heb je stroom.

Als de motor uitgevallen was en hij kneep de koppeling in zou de verlichting ook uit gaan.
 
Heel appart maar kan.

Dat je verlichting niet uit gaat als je dynamo ermee stopt tijdens het rijden komt door je accu.

Controleer je vonk eens. Of dat een goedde kleur heeft en een sterke vonk is.

Je kunt ook altijd eens je onsteking bekijken / meten en je bonbine meten.


Er zit geen accu in. maar misschien idd cdi ofzo.

maar te arm staan dan niet? kan me niet voorstellen dat hij met 2x 142 stottert en dan met 138/142 niet en dan wel beter doortrekt
 
Er zit geen accu in. maar misschien idd cdi ofzo.

maar te arm staan dan niet? kan me niet voorstellen dat hij met 2x 142 stottert en dan met 138/142 niet en dan wel beter doortrekt

Dat klinkt als Aliexpress kwaliteit logica hahaha. Aangezien de sproeiers wat verschil kunnen hebben door lagere kwaliteit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan