Wat doet dit in m'n draaibank?

John Doe

Die hard MF'er
17 jan 2005
338
36
Enkhuizen
Een tijdje terug een oud draaibankje op de kop getikt. Inmiddels heb ik hem werkend met een nieuwe motor en Frequentieregelaar.
Het machientje heeft ooit dienst gedaan bij Philips in Hilversum.

Ondanks een MTS opleiding in de vorige eeuw is mij de functie van een aantal onderdelen niet duidelijk.

Onder de kap zit een schijf met gaatjes, iemand een idee waar dit voor dient?

Onder de drieklauw zit een metalen schijf, als ik daar aan draai, gaan er onder de kap twee tandwielen omhoog. Vervolgens kan de kop niet meer draaien. Althans, met de hand lukt dat niet meer.

Voor draadsnijden zit er een extra tandwielplaat bij, dit lijkt wel gewoon te werken.

Is er hier toevallig iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
 

Bijlagen

  • IMAG8890.jpg
    IMAG8890.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 18
  • IMAG8891.jpg
    IMAG8891.jpg
    75,2 KB · Weergaven: 14
  • IMAG8892.jpg
    IMAG8892.jpg
    159,4 KB · Weergaven: 18
  • IMAG8894.jpg
    IMAG8894.jpg
    123,1 KB · Weergaven: 20
Kan je ergens een plaatje vinden met fabrikaat en/of typenummer ?

Dat maakt het zoeken op internet wat makkelijker. Die schijf met gaatjes kan gebruikt worden als de klauwplaat over een bepaalde hoek verdraaid moet worden. Die schijf is onderdeel van een verdeelapparaat en kan gebruikt worden bij oa. het frezen van tandwielen.
 
Laatst bewerkt:
Die blokkeer inrichting zal er opzitten om de klauw te kunnen demonteren wss of je bank draait dan in tegengestelde richting?
Met 1 extra tandwiel kun je ook maar 1 type (spoed) draaien.
 
Laatst bewerkt:
Onder de drieklauw zit een metalen schijf, als ik daar aan draai, gaan er onder de kap twee tandwielen omhoog. Vervolgens kan de kop niet meer draaien. Althans, met de hand lukt dat niet meer.

misschien schakel je daarmee een tussenas in om het toerental van de kop drastisch te verlagen, zoals op een Myford Super 7, zie filmpje hieronder vanaf 1 minuut :


je moet dan echter ook een hendeltje of iets dergelijks verzetten om 1 van de tandwielen op de hoofdas los te maken, anders heb je 2 verschillende verhoudingen tegelijk gekoppeld en dan draait de boel uiteraard niet.
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje terug een oud draaibankje op de kop getikt. Inmiddels heb ik hem werkend met een nieuwe motor en Frequentieregelaar.
Het machientje heeft ooit dienst gedaan bij Philips in Hilversum.

Ondanks een MTS opleiding in de vorige eeuw is mij de functie van een aantal onderdelen niet duidelijk.

Onder de drieklauw zit een metalen schijf, als ik daar aan draai, gaan er onder de kap twee tandwielen omhoog. Vervolgens kan de kop niet meer draaien. Althans, met de hand lukt dat niet meer.
Dat is als het goed is het zgn. dubbelwerk. Dat zorgt ervoor dat de klauwplaat een veel lager toerental gaat draaien. Er moet een meeneem pen in het grote tandwiel op de hoofdas zitten. Meestal werkt het zo dat je die uit kan trekken en een kwart slag kan draaien zodat de verbinding tussen tandwiel en as wordt verbroken. Als je dan die tandwielen omhoog zet is het dubbelwerk ingeschakeld. Probeer dat wel met de hand, je zal de eerste niet zijn die de meeneem pen sloopt. Maak eens een fotootje van het vooraanzicht van dat tandwiel?
 
Bedankt voor alle reacties!!

Het is inderdaad een dubbelwerk, zoals Leotje60 en Janbroz aangaven. Door het losschroeven van een pasboutje komt het linker tandwiel vrij.
Ik heb het ingeschakeld, en het werkt inderdaad...maarrr.. met veel geruis en weerstand. Na een seconde of 10 gaat het steeds zwaarder lopen en wordt het zaakje warm. Waarschijnlijk een lager oid. Jammer want voor draadsnijden is deze functie natuurlijk ideaal.
Het is me nu ook duidelijk hoe de indexschijf werkt. Er moet alleen nog een blokkeerpen toegevoegd worden. Ik kende het verdeelapparaat wel voor de freesbank.

Ik ben hier toevallig viavia aangekomen. Motor en frequentieregelaar waren duurder dan het draaibankje zelf. Maar voor de marktprijzen kun je toch het beste marktplaats in de gaten houden. Er is nergens een typeplaatje te vinden. Wel zit er een A3 bij met de verschillende tandwielverhoudingen die nodig zijn om verschillende soorten metrische draad te snijden. Hierop staat ook dat het van Philips (telecommunicatie) uit Hilversum komt, maar zij waren gebruiker, niet de fabrikant.
 
Ik denk dat je beter een forum kan zoeken / fb groep met ( oude ) operators .
Gegarandeerd dat daar iemand tussen zit die je zo kan vertellen wat voor een machine dat is.

Zoals er hier een paar aan een slechte foto in het donker van je kapotte , verroest onderdeel kunnen vertellen van welke motor
hij komt, wat er kapot, en waarom ...
En dat ie er nog 3 voor je in het rommelschuurtje heeft liggen.


Het is wel een schatje :)
 
Mijn vragen zijn beantwoord, bedankt!
Herkomst is ook leuk om te weten.
Er zit nu een Chinese Frequentieregelaar en een Italiaans motortje in, dus ik kan hem nu gaan gebruiken waar hij voor gemaakt is. Busjes draaien ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan