Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Leuke video, maar ik heb een dual carburateur

ik ga proberen te gaan naar 138/145. tot halfgas zal die meer pakken op de linker carb en vanaf daar ging hij voorheen stotteren met doortrekken . de rechter gaat vanaf een 3de mee open en merkte in het begin met 142/145 dat die over de stotter heenging met gas een tikje terug en dan weer langzaam erbij doseren hij hem weer oppakte .als hij meer toeren ging maken kon hij het wel aanwerken .maar bij 2x 142 bleef dit effect dus hetzelfde. nu met 138/142 trok hij het beste door zonder stotter , maar misschien was het toch op bij 140 en moet hij rechts in de carb nog een paar maatjes groter erbij hebben. of de linker gasnaald moet een groefje zakken met een iets grotere sproeier
 
Ik begin het trappen steeds meer onder de knie te krijgen maar die crosslaarzen zijn echt master.. vaak start ik hem met 1 trap wel aan. wel 1 keer na sproeier wissel nog gehad dat de Kickstarter een paar keer keihard terug sloeg terwijl ik geen gas gaf en flink doortrapte met mijn volle gewicht erop . maar waarschijnlijk zat ik dan toch de verkeerde slag te trappen

ik had gelukkig mijn crosslaars aan met stalen plaat in de rubberen zool. ik hoorde enkel keihard pok toen die tegen de onderkant zool sloeg en voelde helemaal niks in mijn voet. die laarzen bieden dus echt complete bescherming en zijn het geld wel waard. begin dit jaar gehad met mijn gymschoen aan en gelijk sloeg mijn enkel dubbel en werd dik .6 maanden last gehouden. maar nu kon dat dus niet vanwege dat de laarzen zo stijf zijn. ik kan er amper mee lopen zo stijf zijn die krengen .maar om te kicken ideaal. ik trap hem met plezier met mijn gewicht erop en ben nooit meer bang voor terug slag.


meestal
als de Kickstarter bijna beneden is dan iets door compressie heen trappen .dan hoor ik een klik van het heveltje boven de Kickstarter en dan Kickstarter helemaal terug naar boven en een trap geven. dan zit die meestal altijd goed.
 
Sorry ik moet mijn berichten wat vaker nalezen en sequurder zijn. (Orginele bericht ge-edit)

Ah zo. Door de onsteking iets te vertragen, je cilinder of kop iets te vlakken, kun je dus hogere druk op bouwen en meer vermogen eruit persen?

Mijn 125cc 2takt bleef volledig orgineel bijv niet stationair lopen met 98, wel met 95.

2takt is dan wel iets gevoeliger voor octaangehaltes dan 4takt.

Octaan heeft met klopvastbaarheid te maken en de druk die nodig is om de brandstof tot eigen ontbranding te laten plaatsvinden!

Door je cilinder of kop te vlakken. 😂. Daardoor bouw je hogere compressie op. (Lagere squish gap)

Bedankt!
;(
je mag je zever gerust laten staan, nu leest het héél raar

en je moet niet reageren als je het niet weet, ook niet alsje zaken uit je duim zuigt...

2 of 4 takt maakt niet uit kwa gevoeligheid voor octaangehaltes. en zeker niet bij wat verkocht wordt voor op straat te rijden.

ontsteking vertragen ? benieuwd hoe je dat gaat doen ... en vooral : hoe je daarmee een hogere druk gaat krijgen ???

"klopvastbaarheid" ??? gaat niet over druk maar over temperatuur

compressieverhouding heeft niets te maken met de hoogte van de squish. zoek de formule maar eens op
 
;(
je mag je zever gerust laten staan, nu leest het héél raar

en je moet niet reageren als je het niet weet, ook niet alsje zaken uit je duim zuigt...

2 of 4 takt maakt niet uit kwa gevoeligheid voor octaangehaltes. en zeker niet bij wat verkocht wordt voor op straat te rijden.

ontsteking vertragen ? benieuwd hoe je dat gaat doen ... en vooral : hoe je daarmee een hogere druk gaat krijgen ???

"klopvastbaarheid" ??? gaat niet over druk maar over temperatuur

compressieverhouding heeft niets te maken met de hoogte van de squish. zoek de formule maar eens op

Het is niet mijn intentie zogenoemde 'zever' te laten staan die niet klopt.
Ik zuig niks uit mijn duim, dus helaas. Ik vraag duidelijk en probeer geen stelling aan te geven die niet juist zijn. Ik snap dat je niet gewend bent dat men leert en oprecht is maar dat is hier wel het geval. Als ik denk ergens wat over te weten conform de bronnen die ik destijds allemaal gelezen heb, reageer ik daarop. Ik ga niet reageren op een topic die vraagt hoe hij zijn ABS module moet demonteren, want daar weet ik bijv niks van.

Ik geloof best dat dat niks uit zou hoeven maken, aangezien een blok dat op 95 is afgesteld gewoon op 98 zou moeten kunnen lopen. Nogmaals, in mijn ervaring met 2takt maakte dat zeker verschil op verschillende toergebieden. (kan ook foute afstelling zijn geweest of andere defecten maar daar ga ik niet vanuit, aangezien alles conform het boekje is gedaan en gebleven).

Ja, onsteking vertragen ja. Als je de kop of cilinder van een 2takt vlakt kan het misschien zijn dat je de onsteking wat moet vertragen of vervroegen voor het beste resultaat aangezien je een hogere compressie wilt opbouwen. Met onsteking vertragen krijg je geen hogere druk, datmaak jij ervan.

Of hogere compressie beter is, is maar de vraag. Als de compressie te veel is ben je PK's aan het verliezen bij 2takt.

 
Laatst bewerkt:
Als je allemaal namaak hebt dan maakt dat toch ook niet meer uit. dan stel je daarop. en ik ga echt geen 15 euro per sproeier betalen.

Je wilt extra vermogen uit een oude motor maar het mag niets kosten dus doe je beroep op Aliexpress. En nu ben je verwonderd dat je samengeraapte zooi niet werkt.
Er is ook geen enkele relatie tussen de Aliexpress sproeiers en een Aliexpress luchtfilter. Ik betwijfel ten zeerste of de leveranciers van aliexpres hun kwaliteitseisen op elkaar afstemmen.

Ofwel doe je het goed ofwel aanvaard je dat die motor nooit het vermogen zal leveren en rijden zoals jij wilt.
 
De nokkenas zou zodanig aangepast zijn dat die daarmee ook in hogere toeren door bleef gaan. hij zei dat normaal een xr wel lekker doortrok midden gebied maar dat het bovenin niks meer was ..en met aangepaste nokkenstok zou die dus bovenin ook blijven doorgaan. van de nokken zijn als het goed is wat vanaf afgeslepen naar andere vorm daarvoor.

foto's van de kop flowen heb ik niet.

Dat zal kloppen: door de basiscirkel van de nokkenas een mm te verkleinen, ontstaat "vlees" om een ander profiel te slijpen, en wordt eventueel de netto lifthoogte groter. bekende methode wel...
 
Laatst bewerkt:
ik ben toch nog ff gegaan want het regende niet door. maar moet telkens de polder in om te gassen. nu bleef de stotter weg met 138/142 en tikte ik de 140 aan. alleen bij de 140 viel die uit. alsof er geen stroom meer was maar de verlichting ging niet uit. pas na gas terug pakte de motor weer op. kan dit te arm zijn? alleen als ik groter ga krijg ik natuurlijk weer die stotter terug en dit is de eerste keer dat hij zo doorging tot de 140.

Klinkt eerder als niet genoeg benzinetoevoer naar de carbs toe als een symptoom van te arm staan.
 
Het is niet mijn intentie zogenoemde 'zever' te laten staan die niet klopt.
Ik zuig niks uit mijn duim, dus helaas. Ik vraag duidelijk en probeer geen stelling aan te geven die niet juist zijn. Ik snap dat je niet gewend bent dat men leert en oprecht is maar dat is hier wel het geval. Als ik denk ergens wat over te weten conform de bronnen die ik destijds allemaal gelezen heb, reageer ik daarop. Ik ga niet reageren op een topic die vraagt hoe hij zijn ABS module moet demonteren, want daar weet ik bijv niks van.

Ik geloof best dat dat niks uit zou hoeven maken, aangezien een blok dat op 95 is afgesteld gewoon op 98 zou moeten kunnen lopen. Nogmaals, in mijn ervaring met 2takt maakte dat zeker verschil op verschillende toergebieden. (kan ook foute afstelling zijn geweest of andere defecten maar daar ga ik niet vanuit, aangezien alles conform het boekje is gedaan en gebleven).

Ja, onsteking vertragen ja. Als je de kop of cilinder van een 2takt vlakt kan het misschien zijn dat je de onsteking wat moet vertragen of vervroegen voor het beste resultaat aangezien je een hogere compressie wilt opbouwen. Met onsteking vertragen krijg je geen hogere druk, datmaak jij ervan.

Of hogere compressie beter is, is maar de vraag. Als de compressie te veel is ben je PK's aan het verliezen bij 2takt.

Wel grappig dat je je kennis over hoogtoerige kettingzagen( en exotisch opgevoerde kreidlers) vertaald naar een dikke 1 cilinder viertakt.
Zowel je redenatie over ontsteking als over compressie is op 90% van de motorfietstechniek niet van toepassing.
Als je meer wilt weten, open je een eigen topic, dan wil ik er daar wel in detail op in gaan.
wat betreft brandstof: benzine uit de pomp zou geen voelbaar effect mogen hebben op hoe een motor loopt bij straatgebruik. Echter: ook ik meen subtiele verschillen te merken tussen premium brandstoffen (met toevalligerwijs een niet relevante hogere klopvastheid) en goedkope E10 benzine van de witte pomp..
Als ik het tegenwoordig echt wil weten, gebruik ik benzine die ik in 10 liter kannen koop bij één van neerlands 2tact tuningbedrijven. Dan is die variabele in ieder geval uitgesloten
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Wel grappig dat je je kennis over hoogtoerige kettingzagen( en exotisch opgevoerde kreidlers) vertaald naar een dikke 1 cilinder viertakt.
Zowel je redenatie over ontsteking als over compressie is op 90% van de motorfietstechniek niet van toepassing.
Als je meer wilt weten, open je een eigen topic, dan wil ik er daar wel in detail op in gaan.
wat betreft brandstof: benzine uit de pomp zou geen voelbaar effect mogen hebben op hoe een motor loopt bij straatgebruik. Echter: ook ik meen subtiele verschillen te merken tussen premium brandstoffen (met toevalligerwijs een niet relevante hogere klopvastheid) en goedkope E10 benzine van de witte pomp..
Als ik het tegenwoordig echt wil weten, gebruik ik benzine die ik in 10 liter kannen koop bij één van neerlands 2tact tuningbedrijven. Dan is die variabele in ieder geval uitgesloten

Eigen topic geopend! Dank voor de uitvorige informatie. Ben benieuwd naar uw reactie op mijn topic!

Hierbij het topic: Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

Stel nu voor terug te gaan naar On-topic conform de honda XR600.
 

Bedankt. gelijk word ik onder vuur genomen met Aliexpress...

Later we het eens over iets anders hebben wat niks met Aliexpress van doen heeft. de motor trilt uit zijn voegen...
vooral in hogere toeren lijkt het of je op een vibrator zit. er is geen beeld meer in de spiegel. bij koppeling in onder het rijden is de trilling volledig weg dus het komt uit het motorblok en niet uit de wielen.

nu heb ik een oud topic gevonden van iemand hier die dit ook had bij zijn XR 600. hij kwam er achter dat Honda gebruikt maakt van 2 verschillende systemen.
hij vergeleek een andere set krukas en balanasas en daaruit bleek dat de balansas hetzelfde was maar zijn merkteken op het tandwiel van de krukas stond anders.

op zijn foto zie ik inderdaad dat zijn merkteken anders staat als bij mij. maar vraag mij dus af of het dan bij mij ook wel goed staat. ik zelf heb de merktekens goed tegen over elkaar gezet. hier heb ik foto's van. waarom het dan zo verschrikkelijk trilt is mij de vraag?

hieronder zie je de verschillen. bij mijn tandwiel tel je meer (tanden) rode puntjes tussen de merktekens.




Klinkt eerder als niet genoeg benzinetoevoer naar de carbs toe als een symptoom van te arm staan.

Benzineslang is goed open en de kraan werkt ook perfect
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. gelijk word ik onder vuur genomen met Aliexpress...

Later we het eens over iets anders hebben wat niks met Aliexpress van doen heeft. de motor trilt uit zijn voegen...
vooral in hogere toeren lijkt het of je op een vibrator zit. er is geen beeld meer in de spiegel. bij koppeling in onder het rijden is de trilling volledig weg dus het komt uit het motorblok en niet uit de wielen.

nu heb ik een oud topic gevonden van iemand hier die dit ook had bij zijn XR 600. hij kwam er achter dat Honda gebruikt maakt van 2 verschillende systemen.
hij vergeleek een andere set krukas en balanasas en daaruit bleek dat de balansas hetzelfde was maar zijn merkteken op het tandwiel van de krukas stond anders.

op zijn foto zie ik inderdaad dat zijn merkteken anders staat als bij mij. maar vraag mij dus af of het dan bij mij ook wel goed staat. ik zelf heb de merktekens goed tegen over elkaar gezet. hier heb ik foto's van. waarom het dan zo verschrikkelijk trilt is mij de vraag?

hieronder zie je de verschillen. bij mijn tandwiel tel je meer (tanden) rode puntjes tussen de merktekens.



Als het echt zo erg trilt zoals je zegt is de kans zeker aanwezig dat het je balans as is.

Ik ken je motor niet en kan het niet zo goed zien maar:

Hoe wordt jou balans as aangedreven?
 
Als de motor in zijn vrij staat en ik geef gas dan trilt het blok ook. als ik rijd op veel toeren en trek de koppeling in dan is het gelijk een stuk minder want dan vallen de hoge toeren meteen weg dus is er op dat moment ook een groot verschil. de balansas zit direct op het tandwiel aan de krukas en staat precies op de merktekens dus verkeerde montage op de merktekens is er niet. het onderste balansas tandwiel zit ook goed op de as zelf. dit is met een staafje geborgd bij XR . dus kan ook maar op 1 manier. of de krukas is niet goed gebalanceerd na demontage nieuw lager en drijfstang..

alleen wat ik mij ook afvraag op de geposte foto's waarom het is dat de merktekens bij die andere gas anders staan als bij mij.. maar bij hem staat het in ieder geval niet goed want zijn balansas raakt de krukas en die van mij niet.
 

The main problem with vibration in the XR600 and 650L is the crank being tweaked out of alignment by people undoing flywheel nuts with a rattle gun or by holding the crank nut on the clutch side while they remove the flywheel with the puller or torque it up the same way, it is very easy to distort the crankshaft by doing this task through the crankpin.

I like my cranks to run-out no more than 0.01mm at the clutch end where the right hand case seal runs with a dial indicator mounted there while rotating the crank from the flywheel nut, this check can be done and put back together in 15 minutes and eliminates wild conjecture for that part.

Vibration when revving your engine at standstill will usually occur from crank run-out/wobble above 0.05mm, beyond that your hands will go numb and feet will start itching from mid rpm onwards.

Be careful to hold your flywheel when working on that side of the engine before applying force and use the clutch tool to hold the other side for the crank nut.

The cranks are easy to straighten if you know what you are doing but it requires the engine being split, if you ever play with the crankshaft you'll get to see just how easy they are to move in and out of alignment with a small tap from a soft hammer.

There are plenty of youtube crank aligning videos out there if you want to have a go and get the perfect vibration free XR
 
Als het echt zo erg trilt zoals je zegt is de kans zeker aanwezig dat het je balans as is.

Ik ken je motor niet en kan het niet zo goed zien maar:

Hoe wordt jou balans as aangedreven?

IK heb gelezen dat je eigenlijk geen zin hebt om dit hele topic van deze TS terug te lezen, maar toch zou het wel handig zijn.
Het is zeer leerzaam, niet alleen wat betreft deze motor, maar voor motortechniek in het algemeen. Het is een heel boekwerk geworden maar je wordt een stuk wijzer van..... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan