BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vandaag was ik de eenzame motorrijder, op de weg geen andere motorrijders gespot, in de parkeergarage van het werk 1 andere motor.
Zondag de bagger maar eens van de RT afspoelen.
 
Bij veel verkeerd "afgestelde" koplampen is de oorzaak een verkeerd (ondersteboven) gemonteerde lamp of zoals hierboven geschreven een foute lamp.

Dat zag je vroeger nog wel eens met verkeerd om gemonteerde H4.
Het lichtbeeld was dan naar boven gericht ipv. van naar beneden.
Een H4 heeft een soort afschermkapje boven de dimlicht gloeidraad, waardoor het licht via de bovenkant van de reflector op het wegdek schijnt.
Bij verkeerde montage schijnt de bundel dus de verkeerde kant op.
H4 heeft een 2e gloeidraad, die niet is afgeschermd voor het groot licht.

1570804789736.png


Led H4; zoek de verschillen.

1570804846119.png


Ik haal even H4 aan omdat bij deze koplampen het beeld door een lens wordt neergezet.
1570805311984.png


De verticale lijntjes aan de bovenkant zorgen voor het dimlicht, de rest (helder) is voor grootlicht.







Hier H7, LED en Xenon.
Het lijkt me sterk dat de bron van het licht. (gloeidraad, led, Xenon gloeidraad) allemaal op de zelfde plek zitten.
1570805215488.png
 
Hier zit links een verkeerde lamp, of een verkeerd geplaatste lamp gemonteerd.
Het beeld schijnt alle kanten op.
1570805605435.png

Zo moet het beeld zijn:

1570805786176.png


Horizontaal beeld met vanaf de helft een omhoog lopende lijn: Europees aan de rechter kant; Engels aan de linker kant.
 
En dan nog even voor de goede orde:

het hele betoog is tegen het vervangen van lampjes in de standaard koplampunit.
Uiteraard kan je natuurlijk ook de koplampunit vervangen voor een (E-keur) LED of Xenon koplampunit.
Ik vraag me dan wel af wat het BMW can-bus systeem zegt, als BMW al zo'n koplampunit kan leveren.

Daarnaast, even uit de praktijk van een ex-magazijnmeester van een Citroën dealeRT:

Klant: ik wil graag LED verlichting in mijn DS4, wat kost dat ?
Ik: ik zou moeten informeren of het software matig kan, wel moet de koplampunit dan ook vervangen worden.
Klant: Wat kost dat dan ?
Ik: na opzoeken in de computer: 1.350 euro ex. BTW, ex montage per kant.
Klant: je bent gek.
Ik: nee hoor: kijk maar dit is de prijs. (ik wijs naar het beeld scherm.)

Ik ben nog steeds benieuwd wat hij nou gedaan heeft.
 
Dat zag je vroeger nog wel eens met verkeerd om gemonteerde H4.
Het lichtbeeld was dan naar boven gericht ipv. van naar beneden.
...
Het lukt ook om een H7 verkeerd in een unit te prutsen hoor, dus niet met de oren in de uitsparingen of zo, gedraaid of scheef.
Zeker omdat je niet meer met goed fatsoen met lompe handen achter een koplampunit kunt komen gaat het nog wel eens mis.
 
Zoals je al aangeeft kan er ook met de juiste halogeenlampen al genoeg verprutst worden, zodat het lichtbeeld niet klopt,
en de boel verblindend wordt.

Ik zit ruim 800km per week op de motor, en groot deel daarvan in het noord-oosten van het land,
in gebieden waar het wegdek niet super is (en hier en daar ronduit slecht), geen of weinig straatverlichting, en het nodige aan beesten rond loopt.
Dan wil ik graag kunnen zien wat er voor mn motor gebeurt.

Ik weet dat er veel slechte lampen te koop zijn, en ben niet te beroerd om te investeren in goed spul.
Op de verschillende F800den die ik gehad heb had ik Xenon zitten, en dusdanig afgesteld dat dat niemand tot last was.
Op m'n laatste F800 had ik er LED in zitten, ook die zo gezet dat het geen problemen gaf.
Hoefde niet veel aan te gebeuren, het lichtbeeld van die lamp klopte gewoon.
Was meer dat je er zo moeilijk bij kunt bij de F800 dat de instelling van de reflector daarna toch weer gecontroleerd moest worden.

Inderdaad, er is veel chinese troep te koop, die het lichtbeeld om zeep helpen.
Dat spul laat ik liggen.
Maar de stelling dat je met LED of Xenon geen netjes lichtbeeld kunt krijgen, daar ben ik het niet mee eens.
 
Inderdaad, er is veel chinese troep te koop, die het lichtbeeld om zeep helpen.
Dat spul laat ik liggen.
Maar de stelling dat je met LED of Xenon geen netjes lichtbeeld kunt krijgen, daar ben ik het niet mee eens.

Dan blijft staan dat het illegaal is.
Nou zal je in NL weinig problemen krijgen, maar in D en F wel.
 
Goed, ik ga er over nadenken.


Inmiddels wel een serieus probleem:
Linker koffer wil niet meer open.
Sleutel beweegt zowel naar unlock als naar release,
maar indrukken geeft geen soelaas.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
En ja er zit spul in dat er toch liever uit moet. :/
 
Goed, ik ga er over nadenken.


Inmiddels wel een serieus probleem:
Linker koffer wil niet meer open.
Sleutel beweegt zowel naar unlock als naar release,
maar indrukken geeft geen soelaas.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
En ja er zit spul in dat er toch liever uit moet. :/
Is het een motor met centrale vergrendeling?
Ik heb zoiets op reis in Noorwegen gehad met een koffer van mijn LC met centrale vergrendeling: oplossing was de koffer van de motor halen en dan openmaken.
 
Vergrendeling indrukken bij indrukken sleutel helpt niet.

Nee geen centrale vergrendeling.
Gewoon slot per koffer.
Van de motor halen lukt ook niet,
Want ook die ontgrendeling werkt niet :(
 
Goed, ik ga er over nadenken.


Inmiddels wel een serieus probleem:
Linker koffer wil niet meer open.
Sleutel beweegt zowel naar unlock als naar release,
maar indrukken geeft geen soelaas.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
En ja er zit spul in dat er toch liever uit moet. :/

Druk je de knop met sleutel en al in? Je kan eens proberen sleutel eruit te halen en iets pakken wat kleiner is dan de diameter van het slot. Zo kan je iets meer kracht gebruiken en iets dieper duwen. Tegelijkertijd de hevel waarmee je je koffer open doet indrukken.

Waarschijnlijk komt het palletje nu net niet lekker los, daar moet je gewoon overheen. Je zou ook kunnen proberen om een spanband om je koffer te doen (vergeet de lak niet te beschermen), om zo de spanning eraf te halen.
 
ja met sleutel er in inderdaad.
OK, kan ik proberen.
Ben alleen bang dat ik iets kapot duw daarbinnen,
en zo nog verder van huis ben.

Er zit niet echt spanning op de deksel, maar kan dat proberen.
Morgen, thuis, want nu geen spanband in de buurt.
Met benen tegen de deksel duwen om de spanning er af te halen werkte in elk geval niet.

Is er ergens een schemaatje hoe die sluiting in elkaar zit?
 
ja met sleutel er in inderdaad.
OK, kan ik proberen.
Ben alleen bang dat ik iets kapot duw daarbinnen,
en zo nog verder van huis ben.

Er zit niet echt spanning op de deksel, maar kan dat proberen.
Morgen, thuis, want nu geen spanband in de buurt.
Met benen tegen de deksel duwen om de spanning er af te halen werkte in elk geval niet.

Is er ergens een schemaatje hoe die sluiting in elkaar zit?
je kan toch eerst het slot met de sleutel in de juiste stand draaien, dan sleutel er uit en het slot induwen?
Tik met een rubber hamer her en der?
Wat voel je als je de knop indrukt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan