accu problemen

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
vandaag bezig geweest aan kawasaki zx9 r om de zekeringen na te kijken omdat mijn achterlicht het niet meer doet ( remlicht wel) en stadslampje ook niet.
na doormeten en licht een paar keer aan gehad te hebben zonder draaiende motor ben ik op niks uit gekomen, alles in elkaar gezet ( zadel er terug op enzo)
wil ik starten motor doet helemaal niks meer geen enkel lampje ging aan op dashbord, accu eruit gehaald die was echt heel warm aan onderkant, had nog een oude accu staan maar toen ik daar de plus op had aangesloten en de min wilde aansluiten ging de startmotor ineens rond draaien terwijl contact uit stond , wie weet hoe dit kan ??
 
geen idee. het is niet eens zeker dat je startrelais kapot is. als er geen beschermkapjes rond de polen van het relais zitten, zou een moer/rondel/...die er toevallig op terecht gekomen is ook voor de verbinding kunnen zorgen.
 
geen idee. het is niet eens zeker dat je startrelais kapot is. als er geen beschermkapjes rond de polen van het relais zitten, zou een moer/rondel/...die er toevallig op terecht gekomen is ook voor de verbinding kunnen zorgen.

en bedoel je dan het startrelais wat onder je zadel zit, of zit er ook 1 op je startmotor.
 
dan ga ik daar van de week verder mee, maar hoe kan mijn achterlicht het niet doen plus mijn kentekenverlichting en mijn stadslampje,
zekeringen zijn goed en mijn remlicht werkt ook nog.
 
Hete accu en verlichting die niet werkt en rare storingen,zou maar eens de laadspanning meten,wie weet is die veel te hoog door een
defecte spanningsregelaar.
 
Ik zou eerst eens van de gehele kabelboom alle stekkerverbindingen goed nakijken of alles nog proper is. En dit eerst oplossen als het niet in orde is. Pas daarna andere zaken onderzoeken. Je kan ook een massaprobleem hebben in de lampfitting van het achterlicht waardoor de stroomkring wordt onderbroken. Sommige fittingen zijn van slechte kwaliteit en dan veert bijv. 1 aansluiting niet meer terug tegen onderzijde lampje.
 
Als je startmotor spontaan gaat draaien met een goede volle accu dan zou ik echt eerst kijken naar het startrelais (onder het zadel) die blijft hangen. Daardoor wordt de accu konstant maximaal belast en wordt daardoor warm. Daarna pas gaan kijken naar verlichting
 
Als je startmotor spontaan gaat draaien met een goede volle accu dan zou ik echt eerst kijken naar het startrelais (onder het zadel) die blijft hangen. Daardoor wordt de accu konstant maximaal belast en wordt daardoor warm. Daarna pas gaan kijken naar verlichting
Ik zou eerst eens van de gehele kabelboom alle stekkerverbindingen goed nakijken of alles nog proper is. En dit eerst oplossen als het niet in orde is. Pas daarna andere zaken onderzoeken. Je kan ook een massaprobleem hebben in de lampfitting van het achterlicht waardoor de stroomkring wordt onderbroken. Sommige fittingen zijn van slechte kwaliteit en dan veert bijv. 1 aansluiting niet meer terug tegen onderzijde lampje.


waarom werkt het remlicht dan wel, die lampjes zitten immers in dezelfde fitting.
 
waarom werkt het remlicht dan wel, die lampjes zitten immers in dezelfde fitting.

het gewone licht word veel meer gebruikt, het kunnen lampjes zijn met 2 draden erin en de gloeidraden van je gewone licht zijn dan door en van je remlicht niet.

106441.jpg
 
ander startrelais erin gezet, en een volle accu, motor startte gelukkig weer,
bedankt zover voor de tip van het vast zittende startrelais.

achterlicht werkt nog niet, daar ga ik mee aan de slag als het droog is, dus word vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
de bedrading heb ik doorgemeten van achterkant tot voorzijde waar je hem aan de voorkant uit elkaar kan trekken, zit bij het stuur zo n stekkerachtig blokje en daar vandaan gaat de bedrading door naar het stuur waar de schakelaar zit,

ik meet geen kabelbreuk en de zekeringen zijn goed, weet alleen niet hoe ik dat blokje met draden door moet meten wat naar de stuurschakelaar gaat.

Heeft het contactslot iets te maken met je achterlicht, ik heb van de zomer mijn contactslot vervangen voor een nieuwe ik merkte toen wel dat als je het nieuwe contactslot omdraaide op parkeerstand dat het achterlicht ook niet ging branden. alleen heb daar niet verder meer naar gekeken hoe of wat, omdat ik die stand toch nooit gebruik,
 
Terug
Bovenaan Onderaan