Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

En de detailfoto's van vanmorgen. Alle credits trouwens voor @prop-er, hij heeft een leuk draadje gestart op het TDM TRX forum waar ook deze mod in is ondergebracht. Heb de lampen ook van hem overgenomen en ben zeer tevreden met het resultaat :t

IMG_20190902_094726.jpg

IMG_20190902_094715.jpg
 
@ your service!

Dit weekend naar de Vogezen, en voor het eerst in 20 jaar weer een tentje mee!
 
Aanvullende vraag: hangen de lampen nu aan een beugeltje aan het plastic?

Het plastic van mijn tdm900 lijkt me daarvoor niet sterk genoeg onder de koplamp.....

Een andere optie is onder de valdoppen monteren: kan ook nog misschien...
 
De lampen zijn van kunststof en hebben een metalen bevestigingslip er aan zitten. Mijn lampen wegen niets, laat het 300gr per lampje zijn. Het kunststof van de topkuip is soepel maar desondanks verassend vormvast. Heb een gaatje in het kunststof geboord en de lampen aan hun metalen bevestigingslip rechtstreeks aan de topkuip bevestigd met een boutje.
 
Ik heb de extra led-lampen met een zelfgemaakt beugeltje vastgemaakt aan de bout van van bovenste blokbevestiging van mijn TDM900. Daarmee staan de lampen ook iets verder naar buiten. Optisch wordt de motor iets robuuster/steviger van.

@jpreesink: veel motorplezier daar in de Vogezen, ik was er afgelopen weekend. Ik heb er erg genoten! Je kan met de tent gaan, maar ik heb gemerkt dat in de plaatsjes waar vroeger veel vraag naar hotelplekken was (de oude `les Bains`plaatsten) was vanwege de thermaalbaden, de kamerprijzen nu erg aantrekkelijk zijn. Er is minder vraag naar hotelkamers, en daarmee een overschot aan aanbieders, wat zijn weerslag heeft op de prijs.
Zit je toch droog, warm en voorzien van alle gemakken (zoals een bed...) na een dag rijden. Dat kan een interessante optie zijn.
 
Nou de lampen werken. De geschakelde plus gebruikt die ook de 12v stekker gebruikt (voor tel laden etc).

Wat een strooilicht! Ik heb ze maar een beetje naar beneden gekanteld. Ben benieuwd morgen op de weg. 😁🤗
 

Bijlagen

  • 20190903_145302.jpg
    20190903_145302.jpg
    286,3 KB · Weergaven: 27
Opgehangen aan de valblokken. Werkt prima!

Het is led verlichting. Wel goede kwaliteit. Van iemand gekregen dus geen idee waar t vandaan komt. Wel nederlandse leverancier aan t doosje te zien
 
Afgelopen weekend met ruim 100 over de fly-over gereden van de A2 naar de A12 bij Utrecht. Mijn motor zette kleine stapjes opzij als ik over de expansion joints reed, en dit veroorzaakte een vervelende wobble in het frame. Bandenspanning is 2.9 achter 2.5 voor, rij op Michelin nogiets voorband en Michelin Anakee 3 achterband.

Daarnaast schud mijn fiets een beetje met z'n voorpartij als ik boven de 160 rij. Niet gevaarlijk, wel oncomfortabel. Ook zak ik door tot op de bumpstop van de achterschokker als ik hard van drempels afklap en vind ik mijn voorvork vrij stug als ik over ribbels (boomwortels e.d.) knal. Laatst zat ik achter een KTM Duke 790 op de dijk, ik moest alle zeilen bijzetten om hem bij te houden en mijn hele fiets schud en doet moeilijk op die momenten.

Rij trouwens een 4TX uit 2001 waarvan de voorpoten een ruime centimeter doorgestoken zijn.

Herkennen jullie dit? Moet ik dit accepteren als het gebrek van een 18 jaar oude fiets? Of is hier iets aan te doen? Hoor graag jullie ervaringen.
 
Afgelopen weekend met ruim 100 over de fly-over gereden van de A2 naar de A12 bij Utrecht. Mijn motor zette kleine stapjes opzij als ik over de expansion joints reed, en dit veroorzaakte een vervelende wobble in het frame. Bandenspanning is 2.9 achter 2.5 voor, rij op Michelin nogiets voorband en Michelin Anakee 3 achterband.

Daarnaast schud mijn fiets een beetje met z'n voorpartij als ik boven de 160 rij. Niet gevaarlijk, wel oncomfortabel. Ook zak ik door tot op de bumpstop van de achterschokker als ik hard van drempels afklap en vind ik mijn voorvork vrij stug als ik over ribbels (boomwortels e.d.) knal. Laatst zat ik achter een KTM Duke 790 op de dijk, ik moest alle zeilen bijzetten om hem bij te houden en mijn hele fiets schud en doet moeilijk op die momenten.

Rij trouwens een 4TX uit 2001 waarvan de voorpoten een ruime centimeter doorgestoken zijn.

Herkennen jullie dit? Moet ik dit accepteren als het gebrek van een 18 jaar oude fiets? Of is hier iets aan te doen? Hoor graag jullie ervaringen.
Als de extension joints van staal zijn (en/of nat) of van bitumen EN nat: dan is er niets aan de hand. Behalve dan dat de grip op deze materialen onder de genoemde omstandigheden laag is. Als je achterdemper doorslaat bij drempels zou ik eens gaan draaien aan de knoppen van veervoorspanning en ingaande demping (mits aanwezig natuurlijk...).
Het schudden van je fiets zou kunnen komen doordat je motor `op zijn kont`hangt. Ergo; te lage veervoorspanning van de achterveer.
Maar, helaas: een dergelijk probleem heeft vaak niet 1 unieke oorzaak. Per motor kan de oorzaak anders zijn. En/of uit een combinatie van oorzaken zijn opgebouwd.
 
Nat was het zeker! Vies pisweer afgelopen zaterdag. Het was op onderstaande joints, kan me prima voorstellen dat ik daar iets minder grip heb. Moet ik hier voortaan rustiger overheen of hoef ik me geen zorgen te maken over die stapjes?

1571048137547.png

Ik denk verder dat je wel gelijk hebt voor wat betreft die achterschokker. Ik ga eens kijken of ik daar iets kan aanpassen. Heb de stelknop bovenop (bedoeld voor afstelling met buddy) als hard gedraaid, helaas was dit onvoldoende. Denk dat ik de veervoorspanning moet vergroten of verkleinen (even online opzoeken) om de veerweg te vergroten. Ik weeg maar 66kg incl. gear en ik sla al door, dat kan niet kloppen.

Wellicht dat ik even naar Hyperpro in Werkendam rijd, dat is ook maar 40 minuten. Ik rapporteer hier sowieso nog even terug. Als iemand nog andere ideeën heeft, laat maar horen!
 
Mijn TDM900 blijft een heerlijke onthaast motor waarmee je ook leuk kunt haasten. Geen megabrute machine maar een heerlijk vliegend tapijt waarmee je ook nog zeer wendbaar bochten kunt maken en voldoende kracht en karakter voor een leuke beleving. Ik had hem gewoon voor de grap erbij gekocht om uberhaupt dit type motor eens te proberen, maar hij bevalt me zo goed dat ik hem gewoon hou voor vooral het weer van de minder mooie seizoenen, want je blijft er ook heel goed op droog. De actieradius is gigantisch, ook iets wat ik nog nooit eerder gehad heb. En de orginele koffer is erg handig (ook nog nooit iets van bagagemogelijkheid gehad) en een van de weinige motoren die er met koffer nog goed uit zien. Had hem met 17000km gekocht en staat nu op 25000 en nu splinternieuwe Bridgestone T31 banden en bougies en olie al gedaan bij 19000 dus voorlopig rijden zonder onderhoud.

Ik vind al die vergelijkingen met de Tracer 900 wel lollig. De overeenkomst is een concept van vlot sturend vliegend tapijt. Het verschil is echt onthaastend genieten of als hooligan toeren. De xsr900 gebruik ik dan wel om als hooligan te funbiken.
 
Nat was het zeker! Vies pisweer afgelopen zaterdag. Het was op onderstaande joints, kan me prima voorstellen dat ik daar iets minder grip heb. Moet ik hier voortaan rustiger overheen of hoef ik me geen zorgen te maken over die stapjes?

Bekijk bijlage 1435829

Ik denk verder dat je wel gelijk hebt voor wat betreft die achterschokker. Ik ga eens kijken of ik daar iets kan aanpassen. Heb de stelknop bovenop (bedoeld voor afstelling met buddy) als hard gedraaid, helaas was dit onvoldoende. Denk dat ik de veervoorspanning moet vergroten of verkleinen (even online opzoeken) om de veerweg te vergroten. Ik weeg maar 66kg incl. gear en ik sla al door, dat kan niet kloppen.

Wellicht dat ik even naar Hyperpro in Werkendam rijd, dat is ook maar 40 minuten. Ik rapporteer hier sowieso nog even terug. Als iemand nog andere ideeën heeft, laat maar horen!

Ik heb eventueel nog wel een Hyperpro schokbreker te koop voor dit type als je nteresse heb.
Ik had hem op mijn TDM maar die is helaas overleden deze zomer.

Groeten
 
Mijn TDM900 blijft een heerlijke onthaast motor waarmee je ook leuk kunt haasten. Geen megabrute machine maar een heerlijk vliegend tapijt waarmee je ook nog zeer wendbaar bochten kunt maken en voldoende kracht en karakter voor een leuke beleving. Ik had hem gewoon voor de grap erbij gekocht om uberhaupt dit type motor eens te proberen, maar hij bevalt me zo goed dat ik hem gewoon hou voor vooral het weer van de minder mooie seizoenen, want je blijft er ook heel goed op droog. De actieradius is gigantisch, ook iets wat ik nog nooit eerder gehad heb. En de orginele koffer is erg handig (ook nog nooit iets van bagagemogelijkheid gehad) en een van de weinige motoren die er met koffer nog goed uit zien. Had hem met 17000km gekocht en staat nu op 25000 en nu splinternieuwe Bridgestone T31 banden en bougies en olie al gedaan bij 19000 dus voorlopig rijden zonder onderhoud.

Ik vind al die vergelijkingen met de Tracer 900 wel lollig. De overeenkomst is een concept van vlot sturend vliegend tapijt. Het verschil is echt onthaastend genieten of als hooligan toeren. De xsr900 gebruik ik dan wel om als hooligan te funbiken.
Grappige benadering van wat een TDM nu precies is, of kan zijn. Ik herken me in veel zaken.
 
Ik herken de problemen met de vering wel zoals RR Vliet die heeft, en dan voornamelijk aan de achterkant. Ik denk dat die schokbreker aardig af is. Ik ben me daarom aan het oriënteren op een andere achterschokbreker, en ook progressieve voorveren. @ nsr-racer, is die schokbreker voor een 3VD of een 4TX?
 
Is voor een 4TX maar past ook op een 3VD maar is minder perfect want die heeft een iets kortere schokbreker (paar mm) waardoor de motor achter net iets omhoog komt. Maar ook voor de 3VD is het een hele verbetering.
Groeten
 
Komt nog niet echt los hier.
De vorige topics gingen ook niet zo rap, maar hier staat na bijna 2 weken bijna 1 pagina vol.
En dan nog alleen van mensen die melden dat ze er weer bij zijn.

[me="JAMF"]plakt nog effe het laatste stukje van deel 5 over de nieuwe TDM:[/me]


Jetbike1968 in "Yamaha TDM 850 en 900 Topic DEEL 5"




Like:
- Mooie slanke "spaken" in de wielen
- Framebrug duidelijk zichtbaar
- Mooie achterbrug
- TDM uitstraling
- Radiale remmen

Maybe :
- 3 pitter
- Duoplek
- Kort "achterspatbord"
- "staartje"voor knippers en kentekenplaat
- Handkappen

Don't like:
- Ruitje
- Korte uitlaatpijpje: een TDM moet een dubbele laaghangende pijp hebben of kan dat niet bij een 3 pitter.
- Kettingaandrijving


En ligt het nou aan mij of zit er een I-pad als dashboard op ?


Wat zou ie mogen kosten (de laatste prijzen van de 900 waren net geen €11.000)

MT-09 is net geen €9.500


Alsof een TDM cardan of een riem heeft,als aandrijving _O- ?!
Maar om ook maar even de zeikert uit te hangen ..... Ik rij milieuvriendelijk O-) ..... Ik rij namelijk een groene uitvoering uit 1993 .....
Waarom dat "weggooien" voor iets nieuws ?
Zo'n oudje kun je tenminste nog zelf onderhouden en heeft niet veel electronica aan boord .....
Maar heb begrepen,dat de MT-09 een heerlijke "vervolg" fiets is .......
 
Voor de liefhebbers: ik ben op zoek naar een motor met meer windbescherming omdat ik voor woon-werk teveel snelweg moet doen helaas. Ik had liefst mn TDM gehouden maar 2 fietsen is te duur. Dus ik ga hem verkopen. Ben je op zoek naar een goede TDM met VELE extras? Neem dan even contact op.

Specs:
Bouwjaar 2008
Km 117.000
Voorband 50%
Achterband 90%
Ketting 70%
Hyperpro vering voor en achter
Bellypan
BSM uitlaten MET e-keur (originele uitlaten er bij)
Xenon verlichting
Stebel toeter
Handvatverwarming
Handkappen
Topkoffer
Kleine knipperlichten
In overleg kunnen de breedstralers er op bliiven
12v in het dashboard
Rimstriping
Haakse ventielen
Luchtfilter afgedopt: loopt lekker in de lage toeren
Valblokken
Scottoiler
TDM alu deksel van rempot op het stuur
Stuurverhoger
Breder stuur (tracker stuur) van aluminium
Originele gereedschapsset
Scherm verhoging van Palmer Products
Origineel scherm
Middenbok
Aluminium frame beschermers bij de laarzen
Tankpad

Vraagprijs €2.000,-

Meer foto's heb ik genoeg. Laat maar weten als je meer wilt zien. 😀
 

Bijlagen

  • 20191110_135838.jpg
    20191110_135838.jpg
    360,7 KB · Weergaven: 17
  • 20191110_135916.jpg
    20191110_135916.jpg
    406,8 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Vandaag de voorvork aangepakt en tegen een probleempje aangelopen.
Van een van de twee poten wilde de M10 bout onderaan de vork niet loskomen. Deze M10 bout houdt het binnenwerk vast. En dat wil ik er wel uit hebben: de vorkseals moeten vervangen worden (1 seal lekt).
De stoute schoenen maar aangetrokken en de bout uitgeboord. En dat is, al zeg ik het zelf, perfect gegaan!
Opvallend overigens dat de geleidebussen nog in zo goed als nieuwstaat zijn. Die gaan blijkbaar erg lang mee.
Aan de andere kant; ik heb ook nog nooit sterk versleten geleidebussen gezien...

Nu dus nog wat spulletjes bestellen (circlip, seal, stofkap, olie) en dat klusje is ook weer geklaard!

In de tussentijd gelijk maar even de balhoofdlagers van nieuw vet voorzien. De lagerschalen zien er (nu ca 68 dkm) nog helemaal schadevrij uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan