Opfrissen Givi-koffer

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.032
7.258
Veluwe
Ik heb een Givi-topkoffer waar ik prima tevreden over ben en nog wel even wil blijven houden.

Echter door vele uren zonneschijn is de plastic buitenzijde flets geworden.
Vooral in Z.Europa wil de zon soms best branden zodat het mooiste er nu wel vanaf is. Het lijkt wel of er een grijze waas op is gekomen.

Heeft er iemand een goed idee om het plastic weer een beetje op te frissen?
 
Deze gebruik ik al jaren naar alle tevredenheid.

Bekijk bijlage 1436106
heb ik ook staan, maar kan niet zeggen of het werkt...ben gewoon een luie donder als het op poetsen aan komt, poets ze meestal maar een keer, net voordat ze verkocht worden, maar zelfs dan nog niet, auto gaat door de wasbeer...volgens mij heb ik nog vliegen uit het stenen tijdperk op de koplamp zitten
 
Werkt WD40 niet? Je weet wel, dat goedje dat overal goed in is? :+
Nee serieus: ik heb de zwarte delen van m'n V-Strom met wat WD40 ingesmeerd en die zijn maanden later nog steeds best wel zwart.

WD40 werkt totaal niet effectief op plastics of bumpers.

Werkt even ja, na een paar dagen / week begint het weer te vervagen.
 
@Zenuwlijer Waarom heb jij die .308 op je arm staan? SLA???
Nope. Ik had de FAL als maatje en kon er goed mee schieten, maar bij ons had je dat ding meer voor de sier.

Als sportschutter een tijdje een Krico grendelbuks gehad in .308 waar ik redelijke groepjes mee kon schieten. Maakte er ook altijd zelf de patronen voor.

Tja... En Zenuwlijer dat ik ben...

"Hmmm...."
"Dat moet ik toch eens op mijn pols (laten) zetten."

:+
 
WD40 werkt totaal niet effectief op plastics of bumpers.

Werkt even ja, na een paar dagen / week begint het weer te vervagen.
Rustaaaagh!

De matzwarte delen van m'n V-Strom zien er toch alweer een halfjaartje best aardig uit. Niet dat 't opeens als nieuw is maar gewoon netjes.
En die bus WD40 hebben we toch allemaal al in de schuur, dus het goedkoopst om eerst eens te proberen. ;)
 
Rustaaaagh!

De matzwarte delen van m'n V-Strom zien er toch alweer een halfjaartje best aardig uit. Niet dat 't opeens als nieuw is maar gewoon netjes.
En die bus WD40 hebben we toch allemaal al in de schuur, dus het goedkoopst om eerst eens te proberen. ;)
Als je dan toch de beunhaas met wilt uithangen, neem dan afgewerkte motorolie. Glimt de boel als een keutel in de maneschijn. O-)
 
De matzwarte delen van m'n V-Strom zien er toch alweer een halfjaartje best aardig uit. Niet dat 't opeens als nieuw is maar gewoon netjes.
En die bus WD40 hebben we toch allemaal al in de schuur, dus het goedkoopst om eerst eens te proberen. ;)

WD40 werkt vooral goed als je het 2x per jaar op de koffer spuit en uitwrijft voordat de koffer echt verweerd is. Dan is het een beschermlaagje dat ook vuil weert, silliconenspray zal daar ook geschikt voor zijn. Want ik heb het idee dat een deel van de verkleuring ook ontstaat doordat onder invloed van de zon vuil inbrandt.
 
Rustaaaagh!

De matzwarte delen van m'n V-Strom zien er toch alweer een halfjaartje best aardig uit. Niet dat 't opeens als nieuw is maar gewoon netjes.
En die bus WD40 hebben we toch allemaal al in de schuur, dus het goedkoopst om eerst eens te proberen. ;)

Ahhh. Ja je zei voor een half jaar. Wat bij mij nooit langdurig heeft geduurd als de kappen vaak in aanraking komen met weersomstandigheden en zon.

Als je mij nu wilt excuseren, ik ga de kaartjes van ADO - PEC even bestellen voor komende zondag
 
WD40 werkt vooral goed als je het 2x per jaar op de koffer spuit en uitwrijft voordat de koffer echt verweerd is. Dan is het een beschermlaagje dat ook vuil weert, silliconenspray zal daar ook geschikt voor zijn. Want ik heb het idee dat een deel van de verkleuring ook ontstaat doordat onder invloed van de zon vuil inbrandt.

Precies. Niks mis met een beschermlaagje. Dat is wat het vrouwelijk gezeldschap vannacht ook zei. :+. Het beschermlaagje houd zich alleen niet lang.

WD40 is meer een solicoon middel dat een laagje aanbrengt. Als je het echt goed wilt doen koop je een bumper middel dat gevuld is met oliën en kleurstof die de bumper 'voedden'.
 
Mss blijven die stroken dan wel zitten. Heb ik straks een ZEBRA-koffer...............🤪
Doet me denken aan de kofferset van mijn broertje kleine 30 jaar geleden. Setje Krausers met gekleurde vlakken erop. Kon MDI schijnbaar aan de straatstenen niet kwijt, hebben ze toen weggegeven aan de persoon die die open dag met de grootste eetbare oliebol aan kwam zetten. Was dus de oliebol die hij samen met ons mam had gebakken. Blijft mooi verhaal 8-)
 
Doet me denken aan de kofferset van mijn broertje kleine 30 jaar geleden. Setje Krausers met gekleurde vlakken erop. Kon MDI schijnbaar aan de straatstenen niet kwijt, hebben ze toen weggegeven aan de persoon die die open dag met de grootste eetbare oliebol aan kwam zetten. Was dus de oliebol die hij samen met ons mam had gebakken. Blijft mooi verhaal 8-)
Wel goed dat ze specifiek waren over de grootste 'eetbare' oliebol, anders was je broertje gewoon met jou op de proppen gekomen zeker ;)
 
Doet me denken aan de kofferset van mijn broertje kleine 30 jaar geleden. Setje Krausers met gekleurde vlakken erop. Kon MDI schijnbaar aan de straatstenen niet kwijt, hebben ze toen weggegeven aan de persoon die die open dag met de grootste eetbare oliebol aan kwam zetten. Was dus de oliebol die hij samen met ons mam had gebakken. Blijft mooi verhaal 8-)
Ik kan met die advertentie en andere van mdi nog wel herinneren.
 
Veel oplossingen. Maar welke is de goede...................?
Verschillende keren WD40 genoemd. Mijn ervaring behalve als kruipolie, is dat 't meestal net niet (?)
Voorlopig eerst maar enkele teststukjes doen met Pledge en cockpitspray.

Genoemd bumpercare is mss daarna ook nog een optie.
@ Noud: Mss na FZ-Treffen op 26/27okt / Evt een belletje.
 
Veel oplossingen. Maar welke is de goede...................?
Verschillende keren WD40 genoemd. Mijn ervaring behalve als kruipolie, is dat 't meestal net niet (?)
Voorlopig eerst maar enkele teststukjes doen met Pledge en cockpitspray.

Genoemd bumpercare is mss daarna ook nog een optie.
@ Noud: Mss na FZ-Treffen op 26/27okt / Evt een belletje.

Waarom Cockpitspray, dat zou ik voor buiten nieteens overwegen? Heb je ook steenslag, strooizout en regen op je cockpit als je in de auto zit? :+

Je kunt het altijd proberen, zal er in het begin ook beter uitzien en vooral lekker ruiken. Maar cockpit spray heeft voornamelijk de intentie de cockpit te reinigen, fris te laten ruiken en er goed uit te laten zien.

Bumperblack is duidelijk anders gemaakt en ook zeker met een andere gedachte, als je de beschrijvingen al leest: Bumper black beschermt tegen weersinvloeden, vervaging, strepen en vermindert vuilaanhechting.

Uit de test van deze site: Best Plastic Restorer 2019 | Restore Faded Car Trim & Bumpers,

Komt "Gtechniq C4 permanent trim restorer" als beste uit de test met 1 jaar hechting. Met TriNova’s Plastic & Trim Restorer & Meguiars Ultimate Black Plastic Restorer op de 2de en 3de plek met beide een half jaar hechting.

Succes!
 
Kortom, wil je één product dat alles een heel klein beetje kan of wil je een gespecialiseerd product dat één ding erg goed kan? Sommige mensen vinden 1 bus meer dan genoeg*, anderen hebben liever meerdere bussen staan voor meerdere toepassingen.



* zelfs met die ene bus is één bus niet genoeg :+

giphy-downsized.gif
 
Gevonden!
Maar deze was hier nog niet genoemd.
Ik ging bezig met teststukjes en toen kwam de buurman, die meldde dat inwrijven met siliconenspray de kleur van verweerd kunststof heel erg ophaalt.
Deze geeft idd weer de meest diepe kleur. Nu alleen nog de vraag hoe lang dat het zo blijft.
De deksel is nu weer glad als een aal, en glimt als een lul in de maneschijn!

Plasticlean en meubelpoets leek aanvankelijk ook goed maar al snel na opdrogen toch weer dof. (uitwrijven helpt niet)

Edit: Het hele verhaal heeft iig 1 flink nadeel. Alle krassen van onze jarenlange gezamenlijke strijd worden nu wel beter zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
Waarom Cockpitspray, dat zou ik voor buiten nieteens overwegen? Heb je ook steenslag, strooizout en regen op je cockpit als je in de auto zit? :+
In cockpitspray zitten weekmakers die het plastic weer de mooie zwarte glans geven, het is geen verflaagje wat je er op smeert dus.
Daarnaast is het voor een opfrisbeurt, we zijn niet de opgegraven givi koffer van tootanchamon aan het restaureren. In mijn optiek is goedkoop en gemakkelijk inherent aan een snelle opfrisbeurt. Daarnaast valt steenslag etc wel mee aangezien de koffer achterop zit. Het probleem is voornamelijk verkleuring door zonlicht wat je op je dashboard ook zou hebben.
Daarom cockpitspray :+
 
  • Haha
Waarderingen: HKF
In cockpitspray zitten weekmakers die het plastic weer de mooie zwarte glans geven, het is geen verflaagje wat je er op smeert dus.
Daarnaast is het voor een opfrisbeurt, we zijn niet de opgegraven givi koffer van tootanchamon aan het restaureren. In mijn optiek is goedkoop en gemakkelijk inherent aan een snelle opfrisbeurt. Daarnaast valt steenslag etc wel mee aangezien de koffer achterop zit. Het probleem is voornamelijk verkleuring door zonlicht wat je op je dashboard ook zou hebben.
Daarom cockpitspray :+

We hadden het ook over bumpers, dus zodoende.

Punt was dat bumperblack veel meer kan hebben dan cockpit spray. Hij heeft inderdaad nog geen foto laten zien van hoe de koffer er uberhaubt nu uitziet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan