Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Even mijn mening hierover. Ik heb de stap gedaan en rij nu een elektrische motor. Het argument wat boven alles andere stond was dat het financieel voordeliger voor mij is om electrisch te rijden. Ik denk dat dit de weg moet zijn. Als de overheid wil dat mensen electrisch gaan rijden, dan moeten ze zorgen dat het financieel de betere oplossing is. In mijn geval is dat al gelukt met de huidige situatie, maar ik ben me bewust dat bij mij heel veel dingen bij elkaar kwamen (Motor van de zaak, veel KM, bijzonder goedkope stroom, etc) Als men zorgt dat het voor de gemiddelde nederlander goedkoper is om electrisch te rijden, gaat er ook niemand meer over zeuren.
Jij ziet een motor dus alleen als een forens ding?
 
Jij ziet een motor dus alleen als een forens ding?
Niet alleen, maar 90% van de ritten is woon / werkverkeer. Ik moet wel zeggen dat ik met opzet voor een energica gekozen heb om ook te kunnen touren. Dat heeft wel 10k extra gekost in de aanschaf ten opzichte van bijv een Zero. Woon / werk kan ook met de goedkopere zero, maar niet meer kunnen touren is voor mij een NoGo. Wij zijn toch allemaal liefhebbers van motorrijden, toch?

Uiteindelijk krijg ik met een verbrandingsmotor geen betere deal. Ik heb nu een sportief motor waar ik mee kan touren, en tegelijkertijd ben ik heel goedkoop onderweg op mijn dagelijkse ritten.
Voor mij een ideale deal.
 
Hij wil vervolgens inderdaad wel van fossiele brandstoffen af omdat ze opraken.
Die conclusie is uiteraard ook gewoon juist en komt overeen met mijn eerder statement hier.
Ik vind dan ook dat de discussie niets toevoegt aan de problemen die we moeten oplossen.

Of je nu wel of niet geloofd in klimaatverandering is niet relevant afstappen van fossiele brandstoffen moeten we toch.

Er is nog wel een reden om af te stappen van fossiele brandstoffen; we zijn nu veel te afhankelijk van een paar instabiele landen in het middenoosten.

Maar neem daar dan ook actie op, zorgt dat er een beleid komt dat ons binnen 20 jaar van die fossiele brandstoffen afhelpt en vertel ook duidelijk aan de bevolking dat dit een concreet doel heeft en dat ze daar beter van worden. Nu wordt de bevolking iets opgelegd met als enige argument dat ze slecht en egoïstich zijn als ze het niet ondersteunen omdat het einde der tijden anders nabij is.

Daarnaast, zorg dat er een lange termijn aanpak is die ervoor zorgt dat Nederland met die verwachte zeespiegelverhoging overweg kan. Ofwel hogere dijken, ofwel bouwen op andere plekken, de Randstad langzaamaan verhuizen naar hogergelegen delen. En herijk dat beleid regelmatig met de nieuwste inzichten, want het kan zomaar zijn dat over 10 jaar blijkt dat de zeespiegel juist gaat dalen.

En dat vind ik de meest waardevolle conclusie uit het verhaal van Kroonenberg, energiebeleid en klimaatbeleid zijn twee verschillende dingen. Die kunnen elkaar op sommige vlakken versterken, maar andere vlakken juist met elkaar in de weg zitten (moet je bv. investeren in een beter energienet of toch in hogere dijken?).
 
Niet alleen, maar 90% van de ritten is woon / werkverkeer. Ik moet wel zeggen dat ik met opzet voor een energica gekozen heb om ook te kunnen touren. Dat heeft wel 10k extra gekost in de aanschaf ten opzichte van bijv een Zero. Woon / werk kan ook met de goedkopere zero, maar niet meer kunnen touren is voor mij een NoGo. Wij zijn toch allemaal liefhebbers van motorrijden, toch?

Uiteindelijk krijg ik met een verbrandingsmotor geen betere deal. Ik heb nu een sportief motor waar ik mee kan touren, en tegelijkertijd ben ik heel goedkoop onderweg op mijn dagelijkse ritten.
Voor mij een ideale deal.
Maar nu moet je ook nog een warmtepomp kopen, je huis verbouwen of isoleren, en je auto vervangen voor een elektrische. Gaat dat nog lukken met de financien?
 
Maar nu moet je ook nog een warmtepomp kopen, je huis verbouwen of isoleren, en je auto vervangen voor een elektrische. Gaat dat nog lukken met de financien?
waarom moet ik dat?

ik heb net uitgelegd dat mijn beslissing voornamelijk gebaseerd was op het feit dat elektrisch rijden voor mij de goedkopere oplossing was (buiten dat het megaleuk is met al die koppel)
Waarom moet ik nu andere dingen verbouwen?
Ik maak de beslissing dan, wanneer ze aan de beurt is. In mijn huurwoning ga ik geen geld investeren. een auto heb ik momenteel ook niet nodig. maak je maar geen zorgen over mijn financien, dat doe ik al ;)
 
Ik maak me ook geen zorgen hoor, maar van al die klimaatgekkies moet je nl nu al overschakelen op alle elektra dingen. Dat is ook het gene mij verschrikkelijk irriteert. Vandaar mijn opmerking over de extra kosten die je MOET maken waar ik NU geen geld voor heb.
 
Ik heb dit ook eens een half jaar gedaan.
Was best heerlijk. Je hoeft de gehele dag niet na te denken en 's-avonds val je gemakkelijk in slaap zonder het gezeik en de stress van 20 man en je hoeft niet ook nog eens naar de sportschool omdat je eigenlijk de gehele dag in de sportschool loopt.
Je doet gewoon wat je moet doen en verder niets. Is het niet af, morgen weer een dag en tijd is tijd.:W

Alleen geeft het op een gegeven moment wat te weinig persoonlijke voldoening.

Hoezo eenzijdig?:+
Hoeft niet te denken...mag wel _O-
Persoonlijke voldoening...wat een EGOooooo:t

Nu ff serieus...laten we gewoon :]rijden en daar over lullen dan voorkomen we un hoop misVERSTANDen;)
 
Maar nu moet je ook nog een warmtepomp kopen, je huis verbouwen of isoleren, en je auto vervangen voor een elektrische. Gaat dat nog lukken met de financien?
Het moet gelukkig niet allemaal tegelijk.
De motor betaalt zichzelf nu al terug, moet jij eens kijken wat je overhoudt als je niet meer elke 6 dagen hoeft te tanken. Als je alleen nog bij de pomp komt voor de bandenspanning...
Ik rijd er nu 3 jaar mee en hij is nu al goedkoper dan z’n voorganger op benzine.

Vergelijk het met autorijden op benzine, diesel of LPG. Als je veel rijdt neem je een diesel of LPG omdat het goedkoper rijdt. Elektrisch rijdt nóg veel goedkoper en dan heb je ook geen hoge wegenbelasting.
De auto wordt de volgende stap, daarmee valt nog meer te besparen dus mag ie in aanschaf best behoorlijk duurder zijn om uiteindelijk evenveel te kosten.

Warmtepomp heb ik me nog niet in verdiept. Mijn broer heeft zo’n installatie met ook nog 56 zonnepanelen en die bespaart daarmee een hoop geld. Dat moet ik nog uitzoeken maar dat is voor later, we verbruiken nu al weinig gas, dat komt doordat we eerder al geïnvesteerd hebben in nieuwe gevels, zuinige ketel etc.
Zoals ik eerder zei, elektrisch is niet het probleem, het is een oplossing.
 
Het moet gelukkig niet allemaal tegelijk.
De motor betaalt zichzelf nu al terug, moet jij eens kijken wat je overhoudt als je niet meer elke 6 dagen hoeft te tanken. Als je alleen nog bij de pomp komt voor de bandenspanning...
Ik rijd er nu 3 jaar mee en hij is nu al goedkoper dan z’n voorganger op benzine.

Vergelijk het met autorijden op benzine, diesel of LPG. Als je veel rijdt neem je een diesel of LPG omdat het goedkoper rijdt. Elektrisch rijdt nóg veel goedkoper en dan heb je ook geen hoge wegenbelasting.
De auto wordt de volgende stap, daarmee valt nog meer te besparen dus mag ie in aanschaf best behoorlijk duurder zijn om uiteindelijk evenveel te kosten.

Warmtepomp heb ik me nog niet in verdiept. Mijn broer heeft zo’n installatie met ook nog 56 zonnepanelen en die bespaart daarmee een hoop geld. Dat moet ik nog uitzoeken maar dat is voor later, we verbruiken nu al weinig gas, dat komt doordat we eerder al geïnvesteerd hebben in nieuwe gevels, zuinige ketel etc.
Zoals ik eerder zei, elektrisch is niet het probleem, het is een oplossing.

Mijn vader doet klusjes voor oude mensen (hij is zelf bijna 71), en zo kwam hij laatst bij een oud besje in een nieuwe gasloze en energieneutrale woning met een warmtepomp ipv cv-ketel. Die had de typische oude mensen eigenschap om de verwarming graag wat warmer te hebben en die kreeg het niet warm met de warmtepomp. Dus mijn vader erheen, eigenschappen uitgezocht, gebeld met de installateur, bij de fabrikant gekeken voor de specificaties en het was allemaal volgens de geadviseerde regeltjes, dus zijn er nu een paar elektrische oliekachels gekocht en heeft die mevrouw het eindelijk comfortabel warm met "elektrische radiatoren" in de kamers waar ze vaak is.

Imo is zo'n gasloze en energieneutrale woning dus bij zo'n oud besje gewoon compleet zijn doel voorbij geschoten.
 
Het moet gelukkig niet allemaal tegelijk.
De motor betaalt zichzelf nu al terug, moet jij eens kijken wat je overhoudt als je niet meer elke 6 dagen hoeft te tanken. Als je alleen nog bij de pomp komt voor de bandenspanning...
Ik rijd er nu 3 jaar mee en hij is nu al goedkoper dan z’n voorganger op benzine.

Vergelijk het met autorijden op benzine, diesel of LPG. Als je veel rijdt neem je een diesel of LPG omdat het goedkoper rijdt. Elektrisch rijdt nóg veel goedkoper en dan heb je ook geen hoge wegenbelasting.
De auto wordt de volgende stap, daarmee valt nog meer te besparen dus mag ie in aanschaf best behoorlijk duurder zijn om uiteindelijk evenveel te kosten.

Warmtepomp heb ik me nog niet in verdiept. Mijn broer heeft zo’n installatie met ook nog 56 zonnepanelen en die bespaart daarmee een hoop geld. Dat moet ik nog uitzoeken maar dat is voor later, we verbruiken nu al weinig gas, dat komt doordat we eerder al geïnvesteerd hebben in nieuwe gevels, zuinige ketel etc.
Zoals ik eerder zei, elektrisch is niet het probleem, het is een oplossing.

Ook al eens nagedacht over de restwaarde van je huidige motor als je deze naar verloop van tijd gaat in(h)ruilen? Neem je dat ook mee in je berekeningen?
 
De meeste menschen hebben een motor voor de hobby. Dat zijn liefhebbers, die zijn niet geïnteresseerd in zo‘n elektrisch gedrocht.

Forensen, dat doen we dan ook gewoon met de auto. Lekker warm, droog, radiootje aan en je hoeft je niet 25x per dag om te kleden.

File nemen we op de koop toe, die tijd die je wint in de file ben je kwijt met omkleden
 
Mijn vader doet klusjes voor oude mensen (hij is zelf bijna 71), en zo kwam hij laatst bij een oud besje in een nieuwe gasloze en energieneutrale woning met een warmtepomp ipv cv-ketel. Die had de typische oude mensen eigenschap om de verwarming graag wat warmer te hebben en die kreeg het niet warm met de warmtepomp. Dus mijn vader erheen, eigenschappen uitgezocht, gebeld met de installateur, bij de fabrikant gekeken voor de specificaties en het was allemaal volgens de geadviseerde regeltjes, dus zijn er nu een paar elektrische oliekachels gekocht en heeft die mevrouw het eindelijk comfortabel warm met "elektrische radiatoren" in de kamers waar ze vaak is.

Imo is zo'n gasloze en energieneutrale woning dus bij zo'n oud besje gewoon compleet zijn doel voorbij geschoten.

Ik hoorde ook zo’n verhaal maar daar bleek de zaak verkeerd geïnstalleerd.

Wat ik dan niet begrijp is die olieradiatoren, infra-rood bijverwarming lijkt me een veel betere optie.
Ook al eens nagedacht over de restwaarde van je huidige motor als je deze naar verloop van tijd gaat in(h)ruilen? Neem je dat ook mee in je berekeningen?
Zeker, je krijgt toch erg weinig terug voor een lichte benzine woon-werk motor met meer dan een ton op de teller. Wat dat aangaat is er weinig te verliezen.
 
Zeker, je krijgt toch erg weinig terug voor een lichte benzine woon-werk motor met meer dan een ton op de teller. Wat dat aangaat is er weinig te verliezen.
Klopt. Geen idee hoe men er in NL tegenaan kijkt, maar in B wordt een motorfiets al als afgeleefd beschouwd vanaf 30.000km, vanaf 50.000km is het al een wrak 🙄

Alleen voor BMW maskt men een uitzondering, die zijn (zogezegd) pas ingereden op 100.000km 🙄

Maar idd, ik denk dat "restwaarde" geen issue is om niet over te stappen op elektrisch. Integendeel, de restwaarde van brandstof voertuigen zal in de nabije toekomst allen maar verder afnemen, dat is zo goed als zeker.
 
Ook bij BMWs keldert de restwaarde boven de 40.000km. Tot dat kilometrage zet de BMW dealer hem nog in de showroom als premium occassion met 2 jaar garantie.
 
idd ,Als die hokken die ik heb al is een ton hebben gelopen dan ben ik w.s 125 j
 
Laatst bewerkt door een moderator:
willen jullie meer of minder stikstof in Nederland???????
minder, minder, minder, minder, minder.
dan gaan we dat regelen.
yay................. daar was wat mee, sta ik straks ook voor het groene bankje
 
Het moet gelukkig niet allemaal tegelijk.
De motor betaalt zichzelf nu al terug, moet jij eens kijken wat je overhoudt als je niet meer elke 6 dagen hoeft te tanken. Als je alleen nog bij de pomp komt voor de bandenspanning...
Ik rijd er nu 3 jaar mee en hij is nu al goedkoper dan z’n voorganger op benzine.

Vergelijk het met autorijden op benzine, diesel of LPG. Als je veel rijdt neem je een diesel of LPG omdat het goedkoper rijdt. Elektrisch rijdt nóg veel goedkoper en dan heb je ook geen hoge wegenbelasting.
De auto wordt de volgende stap, daarmee valt nog meer te besparen dus mag ie in aanschaf best behoorlijk duurder zijn om uiteindelijk evenveel te kosten.

Warmtepomp heb ik me nog niet in verdiept. Mijn broer heeft zo’n installatie met ook nog 56 zonnepanelen en die bespaart daarmee een hoop geld. Dat moet ik nog uitzoeken maar dat is voor later, we verbruiken nu al weinig gas, dat komt doordat we eerder al geïnvesteerd hebben in nieuwe gevels, zuinige ketel etc.
Zoals ik eerder zei, elektrisch is niet het probleem, het is een oplossing.
Deze “betrouwbare (het houd niet )overheid “ zal zeker als de meerderheid zichzelf elektrisch gaat verplaatsen, het belastingstelsel aanpassen om geld te onttrekken aan de bevolking (sponsoren van DenHaag)....nu rij jij nog voordelig maar dan dus niet meer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan